Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:11

Gizeppie; mss toch tijd voor een andere instructeur dan. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik kan wel een paar goeie aanraden. Krijgen elk paard aan de praat, maar staan wel gewoon op de geond (tenzij je vraagt of zij er even op willen).

Edit: ik zie de Veluwe. Dat is niet echt in de buurt. Maar er zijn wel mogelijkheden, denk ik. Als je dat wil, stuur maar een pb.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:16

Ik heb daar helemaal niks mee. Volgens mij zit er een verschil tussen een instructeur en iemand die je paard voor je traint. Voor beide is iets te zeggen en daar kies je dus ook voor. Maar als je een instructeur kiest en hij gaat in olaats daarvan jouw paard trainen, dan zit hij wat mij betreft in het verkeerde vak. Ik kan t weten := . Mijn juf vond mij ook wel een goeie om les te gaan geven. Maar ik kon dat ook niet. Ik heb t toen bij een kennis uitgeprobeerd. Zij wou les en ik wou kijken of les geven iets voor mij was. Nee dus. Ik trek ook het liefst het paard uit iemands handen om get zelf te doen. En ja, dan doet hij het ook. Maar daar komt iemand niet voor. Die wil het zelf ook kunnen. Een beetje instructeur kan het vanaf de grond prima zien en aanwijzingen geven, zodat de ruiter daar steeds beter geoefend in wordt. Deze meneer heeft, naar mijn inzicht, weinig zelfkennis over waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Dus als ik een instructeur zou zoeken, valt deze wel af.... Tenzij ik natuurlijk mijn paard in training zou willen zetten. Dan wordt t weer een ander verhaal. Maar dan maak je dus wel een andere keuze.

En een paard die je pas rijdt, hoeft echt niet gereset te worden. Je moet elkaar alleen even vinden. Soms is dat snel en soms duurt dat langer. Maar door een ander er op te zetten, gaat dat niet sneller.

Mijn mening dus.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:27

XxLiEsJuHhxX schreef:
Mooi omschreven fabster!

Ook moet ik zeggen toch niet helemaal de nut van de bezem te snappen. Oke hij reageert daar nu op. Maar wat als hij daar dadelijk ook niet meer van onder de indruk is? Op een gegeven moment zijn er geen gekke dingen meer over om hem onder de indruk van te laten zijn.
Ik zou zeggen ga eens na waarom hij bij jou dan vooral ook langzamer is en waarom hij langzamer en niet reagerend in t algemeen is met rijden. Vind hij het zo saai? Misschien kan je dingen verzinnen om het rijden minder saai te maken. Zag dat hij van springen houd. Wat als je standaard een hindernis in de rijbak hebt? Is hij dan nog steeds in springtraining modus? Of wat als je balkjes neer legt om dressuurmatig gymnastiserend overheen/langs/omheen te rijden?

Hier hebben we wel eens met een plastic zakje gewerkt aan een zweepje. Niet om te slaan, masr te wapperen. Het gaat erom dat he een reactie krijgt. Als je die krijgt, kun je belonen en dan is dat zakje niet meer nodig. Ook wel eens met grote karabijnhaken gewerkt dus O:) . Als je dat goed doet, hoef je dat niet vaak te doen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:56

Gizeppie schreef:
Fabster schreef:
Ik heb daar helemaal niks mee. Volgens mij zit er een verschil tussen een instructeur en iemand die je paard voor je traint. Voor beide is iets te zeggen en daar kies je dus ook voor. Maar als je een instructeur kiest en hij gaat in olaats daarvan jouw paard trainen, dan zit hij wat mij betreft in het verkeerde vak. Ik kan t weten := . Mijn juf vond mij ook wel een goeie om les te gaan geven. Maar ik kon dat ook niet. Ik heb t toen bij een kennis uitgeprobeerd. Zij wou les en ik wou kijken of les geven iets voor mij was. Nee dus. Ik trek ook het liefst het paard uit iemands handen om get zelf te doen. En ja, dan doet hij het ook. Maar daar komt iemand niet voor. Die wil het zelf ook kunnen. Een beetje instructeur kan het vanaf de grond prima zien en aanwijzingen geven, zodat de ruiter daar steeds beter geoefend in wordt. Deze meneer heeft, naar mijn inzicht, weinig zelfkennis over waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Dus als ik een instructeur zou zoeken, valt deze wel af.... Tenzij ik natuurlijk mijn paard in training zou willen zetten. Dan wordt t weer een ander verhaal. Maar dan maak je dus wel een andere keuze.

En een paard die je pas rijdt, hoeft echt niet gereset te worden. Je moet elkaar alleen even vinden. Soms is dat snel en soms duurt dat langer. Maar door een ander er op te zetten, gaat dat niet sneller.

Mijn mening dus.

Ik ben niet opzoek naar een trainer, maar een instructeur die mij handvaten geeft om hem voorwaarts te krijgen of te kijken waar de motivatie van mijn paard ligt. Ik moet eerlijk zeggen als hij gaat (na half uur warm rijden) gaat hij ook. Zeker als je met materialen werkt. Tuurlijk je mag best een keer voelen om daarmee mij te helpen, maar dit is nu twee lessen zo geweest en ik vind dat niet prettig merk ik. Ik betaal meer dan mn halve dag salaris aan hem voor een uurtje les. Hij is niet bang aangelegd, houdt van spelen (doe veel grondwerk en daar loopt tie wel) en met balken in de bak loopt hij ook..

Tijd voor een andere instructeur dus. Óf tegen heb zeggen, dat je hem niet meer op je paard wil hebben. Je bent er natuurlijk wel nog altijd zelf bij. Als hij dat niet wil, heb je meteen je antwoord if hij een trainer of instructeur is....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:54

mindful schreef:
eergisteren sinds lange tijd piste werk hervat met grondwerk alle oefeningen opgefrist en dan erop gegaan, ging supergoed dus dapper buiten effe gaan uitstappen 8-)

ik was apetrots, al was het maar 500 meter of zoiets :P
Vandaag nog eens geprobeerd en het grondwerk liep echt weer vlotjes dus er weer op gegaan en als beloning gaan uitstappen, ditmaal wou ik het dubbele doen maar dat kwam niet goed, hij ging in verzet na zo'n 200meter, heb mooie woorden moeten geven om enkele passen meer te doen. De moed zit weer in mijn schoenen, ik vrees dat we nooit alleen op stap kunnen gaan.

Heb er soms echt genoeg van, de lasten wegen zwaarder dan de lusten. Ik heb totaal geen balans in plezier en ontspanning.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Niet. Ik heb dat ook met mijn RBE. Ging vorig jaar supergoed. Waren bezig met galop onder het zadel. Ging mis (met zijn 2en achterover). Sindsdien ben ik er wel weer op geweest, maar voor ons beiden is het een stressig gebeuren. Zelf ben ik niet op mijn best op het moment, dus ik doe niet veel. Wat grondwerk en soms klim ik er op en ga ik er meteen weer af. Dat gaat goed. Meer energie heb ik er niet voor op het moment en dat is het dan. Misschien wordt t ooit nog wat, misschien ook niet. Heb me er maar bij neergelegd. Ik word gewoon te oud voor dit soort grappen. Hopelijk gaat het net mijnstraks weer wat beter en pak ik het weer op. Maar we zien wel.

Fabster

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:24

Misschien is dat dus nu gewoon wat je met hem kunt doen, Mindfull. Dat denk ik ook maar met mijn Sjaak. Dan maar niet rijden (en van het terrein af begin ik niet eens meer aan). Aan de hand kan hij ook super veel. Blijkbaar zijn niet alle paarden geschikt om op te zitten.

Fabster

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:38

Cajra ging er ook niet in. Die ging echt ruzie maken met mij. Wou me trappen. Heb toen voor de ‘harde’ methode gekozen. Alleen vóóruit en niet meer achteruit. Ik had dus het touw om de middenstang (2-paardstrailer) geslagen, zodat ik haar kon houden, als ze achteruit wilde. Toen ze er achter kwam, dat ze echt niet meer achteruit kon, ging ze er gewoon in. Heel af en toe wil ze nog even laten weten dat het onder protest is. Maar ze staat er altijd met een paar minuten in.

Maar goed, als er in het verleden nare situaties zijn geweest en hij is bang, wordt t wel een ander verhaal, natuurlijk.