meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ineke2

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:00

Ik heb een echte LBI IJslander.
Soms lastig, omdat je veel, heel veel geduld moet hebben... Maar het is een paard met een wereldkarakter als je haar begrijpt dan doet ze alles voor je :+:

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:53

Een open veld is overzichtelijker, maar je vergeet dat een paard een prooidier is... Waar kunnen zij zich het moeilijkste verbergen?

Juistem in een open veld :)*

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:48

Begin eerst eens met grondwerk. Zet wat pionnen neer en misschien wat balkjes en ga daar doorheen / overheen slalommen ( hoeft niet met krappe wendingen) of juist in een rechte lijn er langs.

Stop in het begin bij elke pionnen en aai hem als beloning. Dan weer naar de volgende en weer stoppen. In stap, draf en misschien wel galop.

Als je hem steeds verteld hoe supergoed hij van pion naar pion gaat helemaal enthousiast gaat het lampje vast branden en vind ie het helemaal leuk :D

Dit kun je daarna natuurlijk ook onder het zadel doen.

Ik weet niet in hoeverre je misschien wil belonen met voer, maar een stukje komkommer tussendoor kan geen kwaad, ze vinden het vaak lekker en er zit geen suiker in zoals wel in wortels en appels het geval is.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:41

Je kunt ook tussen de balkjes door lopen. Zeiltje op de grond, balkjes aan de zijkant en het zeiltje waait niet weg :)*

Balkjes in een figuur leggen en daar vooruit doorheen en ook achterwaarts :)

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:14

Wat doe je dan wel om je paard weer lekker te laten lopen? Want ik zit momenteel in een dip, zo erg dat ik geen eens zin heb om te rijden.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:18

Heb vandaag ook weer grondwerk gedaan en dan kan ik zo blij worden weer met mijn paard!
Een aantal maanden geleden besloot ze om niet meer de trailer te willen. Reden onbekend.
Maar we stonden op het strand en moesten naar huis... Dus mijn stalgenoot met zijn paard alleen terug gereden naar stal en later met een lege trailer en zijn dochter erbij Muna zo'n beetje in de trailer getild :o , stang erachter, klep dicht en rijden maar.

Uiteraard ging ze thuis ook niet meer de trailer op ( en heus stalgenoot rijd súpernetjes dus daar kan het echt niet aan hebben gelegen) denk eerder aan de rit daarvoor toen reed er iemand anders... Redelijk netjes maar er stond flink wat wind...

Nou in elk geval ik heb een aantal maanden overal grondwerk gedaan. In de bak, in de wei, op het stalterrein, in de wasplaats, bij de koeien van de buren etc...

En vandaag vroeg ik aan de staleigenaar of ik weer is mocht oefenen met de trailer van de week?

Nou hij ging meteen de klep naar beneden doen en ik mocht mijn gang gaan, zo lief!

Dus ik een emmer gepakt daar 2 handjes muslie ingedaan en die in de trailer gezet.

Met Muna op de trailer afgelopen en bij de klep bleef ze staan maar ik liep kalm door de klep op en de trailer in. Ondertussen het touw laten vieren maar wel lichte druk erop houden. Muna schudde een beetje met haar hoofd en verplaatste haar gewicht naar achteren. Ik bleef dezelfde druk houden en (ik denk dat het nog geen minuut duurde... ) toen ze haar gewicht naar voren plaatste liet ik de druk los... én liep ze heel kalm de klep op, de trailer in en dook de emmer met muslie in. *\%/*
Nadat ze een paar happen op had en heb haar weer achteruit de trailer uitgeleid.
Liep van de trailer weg en hup opnieuw weer richting trailer... Bij de klep aangekomen liep ze me zo voorbij de klep op, de trailer in *\%/* ( er is geen smilie waarbij de mond open valt haha)

Dit heb ik mij als doel gesteld die maanden terug... Paard in mijn eentje laden en het liefst dat ze voor mij uit de trailer op wandeld...
*mijlpaal bereikt* :#

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:55

Helpt het niet om in je eentje dan te gaan rijden tot vlak voor hij stopt, dat jij stopt eraf gaat... Een stuk meewandeld en er weer op en verder rijd?
En dat zo een paar keren? Mocht hij toch eerder stoppen dan jij, dat je hem dan aan het werk zet met grondwerk. Vervolgens weer een klein stukje verder rijd en dan zelf weer stopt en de hemel in prijst.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:15

Mijn paard houd inderdaad ook niet van nieuwe routes, maar ik ben daar volhardender in als zij. Ga je achteruit? Prima maar dan wel in de richting die ik al heen wilde. Ga je stilstaan? Prima ik wacht wel even... De eerste keer zette ze na een half uur een stap naar voren. De hemel in geprezen en we konden vanaf die tijd dat punt zonder problemen voorbij.

Mijn paard heeft pech dat ik wél van nieuwe / uitbreiden van routes hou :+

Het maakt mij niet uit dat we die de eerste paar keren in stap doen, als ze maar loopt :j

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:40

Rennen? Dat komt niet in Muna's woordenboek voor :')
2x meegemaakt omdat ze erg schrok, de eerste keer omdat ze schrok van een vrachtwagen die vlak langs haar reed van achter haar. Toen die voorbij was stopte ze ook meteen met rennen.

De 2de keer was toen er zo'n 20 scooters tegelijk langs kwamen razen. Dat was teveel voor haar. Ook toen stopte ze meteen toen ze voorbij waren, dat duurde alleen wat langer dan met de vrachtwagen }:0

Ze is verder trouwens echt heel verkeersmak. Van de week nog bijna ingesloten door vrachtwagens en trekkers met weet ik het wat erachter allemaal... Ze loopt gewoon door of als we niet verder kunnen wacht ze zonder problemen. Liefst wel dat ze ziet aankomen dus als ik het optijd zie dan draai ik haar om en wacht tot ze gepasseerd zijn.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:32

Ik ben ook bezig met grondwerk, mengeling van Parelli, Emiel Voest en Chris Irwing.

Grappig toch al die verschillende paarden. Die van mij is namelijk nog niet toe aan Cirkeling game. Die raakt daar van totaal over de rooie := en dat voor een lbi paard.

Ze slaat eerst dicht... En als ik het dan waag om haar toch die cirkel op te vragen... Echt letterlijk vragen niet eisen, dan gaat ze uit haar dak en is héél boos en totaal niet voor reden vatbaar de eerste 10 min :+

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:43

Pluisje: grondwerk.. krijg je je paard wel gehalstert?
Veel lbi'rs doen een moord voor iets lekkers. Dat zou ik zeker gebruiken om het vertrouwen mee te winnen.

Komen? Stukje wortel..
Een aaitje, stukje wortel erin bijvb.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:54

Oke dat maakt het wel wat makkelijker al kost het gewoon veel tijd.
Ik zou alsnog veel grondwerk doen en dingen echt sámen ondernemen. Zoals wandelen en schriktraining, hindernissen in de bak, pionnen, paraplu's etc. Ideaal om mee te oefenen. Laat haar vooral merken dat je het vraagt en niet eist.
Geduld en wacht zo nodig even zodat even na kan denken voor ze uiteindelijk toch doet wat je vraagt en dat uitbundig belonen.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:04

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:49

Ik denk de LBI links op deze foto, die blik vind ik zachter <3

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie