meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:21

Met veel opluchting en herkenning heb ik dit topic gelezen. Wat fijn dat er meer paarden zijn zoals die van mij :D Mijn 8-jarige IJslanderruin begint meer en meer zijn eigen karakter te tonen nu hij volwassen is. Hartstikke goed, maar ook zo confronterend voor mij! Kees, zoals iedereen hem noemt, houdt ontzettend van een potje crossen, maar dan wel alleen wanneer hij daar zin in heeft. En dat is niet zo vaak als ik soms wel zou willen :P Hij houdt niet van bakwerk en gaat dan het liefst zo langzaaaaam mogelijk en alleen op buitenrit vindt hij ook maar zo-zo (wederom met bijbehorend sloftempo). Het eeuwig consequent zijn (de 'standaardoplossing' geen reactie op been = tik) werkt steeds minder goed en levert steeds meer het gevoel op dat ik alleen nog rijd voor mijn eigen plezier.

Een paar weken geleden raakte ik serieuzer aan de praat met een stalgenoot die redelijk fanatiek aan Parelli doet. Sindsdien weet ik dat ik Kees LBI is (mijn andere IJslandse ruin van 3 jaar oud is overduidelijk LBE) en ook dat we wel degelijk plezier kunnen hebben en samen kunnen werken, maar
dan wel op een totaal andere manier.

Werken aan de hand deden we al met plezier en sinds de introductie van de voedselbeloning nog meer :P Daarnaast hebben we het vrijheidsdressuren weer opgepakt (dat had ik na het inrijden ernstig laten versloffen), leg ik balkjes op 'gekke' manieren neer en heb ik 2 vaste punten in de bak waar we elke keer even stilstaan (rust) en hij wat lekkers krijgt. Dit motiveert hem duidelijk tussen die 2 punten in behoorlijk vaart te maken en dat alleen al is voor mij weer motiverend. Ook laat ik de zweep tegenwoordig weg en spoor ik niet meer aan. In plaats daarvan werk ik met ademhaling en stem, wat hij goed oppakt.

Voor nu loop ik tegen 2 zaken aan: namelijk het aanpassen van mijn eigen verwachtingen (andere ruiters horen praten over hun zeer fanatieke en werkwillige paardjes zet mij wel aan het denken over wat ik allemaal graag zou willen doen met Kees) en de onbegrip vanuit de omgeving, die niet begrijpt waarom ik niet naar andere middelen (zweep/sporen...) grijp en het zo 'zweverig' aanpak.

Aankomende zaterdag ga ik naar Equiday, waar ik heeeel veel inspiratie hoop op te doen. Daarnaast vraag ik me af of er een (actief) forum of een facebookpagina bestaat waar ik terecht kan voor tips en ideeën... Misschien weten jullie daar iets voor?


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 05:24

Susan88 schreef:
Het Nhforum is erg inspirerend, handig, gezellig en zit bomvol informatie. Vanuit het Nhforum is ook de equiday ontstaan.


Daar zal ik me zeker aanmelden, al dacht ik te zien dat er de laatste tijd niet veel meer gepost wordt..?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:17

Wauw Fabster, goed geschreven. En ook pijnlijk, mijn onbegrip naar mijn LBI-er is echt overduidelijk. Vanavond heb ik -zonder jouw post gelezen te hebben- voor het eerst sinds heel lange tijd met mijn vriend staan kriebelen. Ik dacht dat hij er geen behoefte aan had... fout gedacht dus, hij ging er helemaal voor staan :(

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:31

Mijn vriend is hij zeker al 6 jaar, maar ik begin nu pas de waarde ervan in te zien! Het zijn inderdaad paarden die niet zo snel op de voorgrond treden, maar wel vierkant achter je staan en je steunen. Ook als je dingen doet die meer in je eigen dan in hun belang zijn, laten ze je niet vallen. En dat is ook juist het trieste...

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:53

Captain, weet je zeker dat je post over jouw paard gaat en niet over de mijne? :D

Welkom hier! Het hk-topic is trouwens ook een aanrader vind ik :)

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:24

Oh nee haha, een en al pijnlijke herkenning
hier, au...


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:42

Woeps, zo lang geleden alweer dat we hier gepost hebben?

Hier zit ik in een stijgende lijn met Kees. Per toeval ontdekte ik dat hij heel extravert wordt van stick to me én van een hap gras tijdens het rijden, gras-naar-gras dus, leuke variatie op point to point :P Stick to me heb ik nu een paar keer gebruikt als opwarming, om daarna een ritje (nouja, een pad op en neer dan) te rijden van ca. 20 minuten. Aan weerszijden van het pad staat heel veel gras en het is meteen achter stal, we komen daar geen enge dingen (zwijnen ofzo) tegen en voor mij voelt het ook veilig.

De eerste keer liep een stalgenootje mee en dat ging zo goed dat ik de keer erna alleen ben vertrokken. De eerste 25 meter speel ik veel met thunk thunk, dan stribbelt hij echt tegen door om de 2 passen stil te staan. Zodra het dan ook maar 2 meter goed gaat, laat ik hem stilstaan en even eten. Daarna biedt hij ineens heel veel versnelling vanuit zichzelf aan, heeft moeite met stappen en vergeet soms bijna te reageren op mijn 'gras!'. Gisteren hebben we op de terugweg zelfs een galopje meegepakt en kwam hij LBE aan op stal. Genieten! En als het nu met een ritje van 20 minuten mogelijk is, dan straks vast ook met langere ritjes.

9 juli krijgen we een duoles van Anna de Winter over point to point rijden en hoop ik genoeg inspiratie op te doen om in de zomer lekker mee aan de slag te gaan!

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:37

Jeetje pluisje, gecondoleerd! Een nette leeftijd denk ik, maar daarom niet minder erg :( en meteen gefeliciteerd met je nieuwe paard, RBI is wel weer heel wat anders zeg! Op je vraag durf ik als beginner geen antwoord te geven, maar ben wel benieuwd naar antwoord!

Mijn LBI haalde ik gisteren erg LBE uit de wei. Kwam mooi uit, want ik ging als experiment mee op een rit van 2 (bijna 3 uiteindelijk) uur met stalgenoot. Gewoon om te kijken hoe het point-to-point rijden op een langere afstand zou werken en of ik hem extravert kon krijgen en houden tijdens zo'n rit, in plaats van dat hij in zichzelf wegkroop. En we zijn geslaagd! *\o/* Tussendoor snoep erin en even laten rusten. Hij kwam duidelijk een beetje moe maar vooral erg tevreden op stal aan en was trots op zichzelf :P (en ik op hem natuurlijk).

Wat mij heel erg opvalt, is dat hoe smaller en oneffener de paden zijn, hoe harder hij wil. Kees wordt dan echt fanatiek: dribbelt, wordt 'heet', is moeilijk te houden... En dat voor een LBI. Is dat herkenbaar voor jullie?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:55

Hm, ze zijn vreemd, die LBI's! :P

Ik (als beginner) speel met thunk thunk, had gisteren een broekzak vol snoep bij me en op de momenten dat hij uit zichzelf een beter tempo (ritme) pakte, heb ik hem meteen stilgezet en beloond (met snoep/gras en rust). Na een keer of 3 heeft hij het spelletje door en heb ik zelfs moeite hem stil te zetten voor de beloning. De combinatie van deze dingen lijkt tot nu toe goed te werken voor ons.

Slingeren komt mij trouwens ook heel erg bekend voor en ook hier bij voorkeur op het fietspad :P

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:38

Jammer, die waardeoordelen. Heeft elke horsenality niet voor- en nadelen, mooie en minder mooie (of: uitdagende) kanten? Het is ook maar net hoe wij als mensen ernaar kijken... Gelukkig is dat voor iedereen weer anders :)



Wicky schreef:
Dat dribbelen en "heet" zijn is niet meer LBi, maar gewoon RBe.


Zou het volgens jou ook lbe gedrag kunnen zijn en waarom wel/niet?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:18

Fabster, toevallig heb ik zaterdag weer les gehad met mijn LBI. Mijn instructie legde toen uit dat je zeker met een LBI in geen enkel geval het antwoord wil voorzeggen, bijvoorbeeld door ze met je hand naar de pion te leiden. Het voorbeeld erbij was dat je iemand de opdracht geeft iets te drinken uit de koelkast te pakken en dat je vervolgens meeloopt, de koelkast open houdt en het drinken aanwijst. Juist voor de dominante en onafhankelijke LBI heel irritant en het daagt niet uit de volgende keer actief mee te denken.

Wat wel kan is aanwijzingen geven. Met comfort
en discomfort aangeven wanneer hij warm of koud zit. Maar het uiteindelijke antwoord toch zelf laten vinden.

Geen idee of je jezelf erin kunt vinden, maar ik dacht: ik vertel wat ik geleerd heb :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:16

Ik lepel nu alleen op wat ik tijdens de les geleerd heb, dus hopelijk leg ik het goed uit (tijdens de les heb ik met iets anders geoefend, dus het bleef bij de theorie): stel dat je 2 pionnen gebruikt, A en B. De opdracht is dat het paard tussen A en B heen en weer loopt en touch it doet. In een cirkel van zeg 1 meter om A en B heen is het paard 'warm'. Dan doe je niks en wacht je net zo lang als nodig tot het paard de oplossing gaat zoeken en die vindt. Het duurt nooit langer dan 2 dagen, hé ;) De instructie hierbij is echt níets te doen tot het paard zelfstandig de oplossing gaat zoeken. De stilte binnen de comfortzone is een aanwijzing voor het paard dat de oplossing dichtbij is. 'Set up and... Wait!' De release is de beloning op het moment dat de puzzel opgelost is.

Buiten die meter is er een zone van een paar meter (die zone bepaal je zelf) waarin het paard 'lauw' is. Binnen die zone geef je in kleine mate discomfort tot het paard binnen de warme zone valt.

Buiten die lauwe zone is het ijskoud en dus vindt het paard daar niets behalve meer discomfort.

De waarde van discomfort is dat het paard juist dan nadenkt over de plek waar hij wel comfort kan vinden. Deze 'zoektocht' mag niet onderbroken worden.

Wat ik ook interessant vond om te horen: wij mensen zoeken de 'try' van het paard altijd in beweging (liefst bewegende voeten). Betekent een stilstaand paard automatisch dat hij niet aan het nadenken/zoeken is?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:56

Ook ik vind het pittig met mijn LBi en dan rijd ik momenteel niet eens. Ik heb hem al 6 jaar en soms is het gevoel van niet echt verder komen best frustrerend.
Volgens mijn omgeving moet ik dat niet zo zien, omdat ik dankzij hem weer ontzettend veel leer op het moment, maar vooralsnog zit een ontspannen bosrit of een half uurtje dressuren er nog láng niet in voor ons.

Maargoed, hij heeft andere kwaliteiten :D En als ik mijn handen weer overvol heb gehad aan mijn jonge LBe is het wel weer een verademing!

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:50

Ineke, dat zijn de smulverhalen! Wat fantastisch zeg, daar mag je trots op zijn :D

Jotoma, technisch gezien is het wel mogelijk :j maar als Kees (mijn lbi) er geen zin meer in heeft gaat hij stilstaan en dan kan ik het uitzoeken. Als we alleen gaan hebben we binnen 50 meter al zo'n treshold. En in gezelschap ben ik gewoon een stuk bagage en bepaalt Kees zijn eigen tempo (meestal te langzaam of veel te hard) en met een beetje pech ook nog de richting...

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:44

:D ik moet er zelf ook wel eens om lachen, eerst stonden we praktisch middenin een woonwijk met 1 dijk en reden we vrijwel altijd dezelfde route met hetzelfde punt waar we galoppeerden en daarna pauzeerden (point to point dus, weet ik achteraf). Nu staan we aan tig kilometer bospaden en prachtige routes - doet ie het niet meer :P

Enfin, voor een groot deel is het mijn eigen schuld, want ik was ambitieus en ging lessen volgen en mee op ritten waarbij ik zijn grenzen totaal niet heb gezien. Dat vertrouwen moet ik nu vanaf 0 terugverdienen... En het leiderschap ook :n

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:25

Hmm van de gedachte "gewoon even meewerken" ben ik nu met Parelli juist vanaf gestapt. Ik zou willen dat het zo simpel was, maar dat is het dus helaas niet :D

Ineke, bedankt voor je tips! Die ideeën heb ik ook allemaal gebruikt en werken op zich prima, maar met mijn instructrice heb ik ook besproken wat mij gelukkig of tevreden maakt qua rijden. Toen ben ik tot de ontdekking gekomen dat rijden 'op die manier' voor mij geen waarde heeft.

Mijn doel is harmonie met mijn paard en dat ik vanwege dat doel (tijdelijk) niet kan rijden, zal me uiteindelijk een worst wezen. Mijn doel is óók volgend voorjaar weer in het zadel te zitten, maar harmonie is voor mij belangrijker dan dat. Wil niet zeggen dat ik niet een keer wil ingrijpen of corrigeren -dat zal zeker af en toe nodig zijn in het begin-, maar ik wil niet dat het de standaardaanpak wordt. Dus eerst zorgen -met begeleiding- dat alles vanaf de grond dik in orde komt en dan kijken we verder.

Wij hebben ons vanochtend vermaakt met de circling game. Ja echt waar, iets met een roundpen, liberty en een emmer voer. Kees vond dat het de moeite waard was om te draven, dus een punt voor mij!

Fabster, geweldig die duikersoutfit en dan die sproeier ernaast... :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:08

Tot nu toe bevalt het Parelliprogramma mij wel erg goed, de veranderingen bij Kees zitten nu nog in de kleine dingen, zoals uit zichzelf naar me toe komen in de wei in plaats van weglopen, netjes meelopen en zorgen dat het touw niet strak komt te staan i.p.v. dat ik hem achter me aan moet sleuren...

Het fijne aan de spelletjes vind ik dat het niet om de spelletjes an sich gaat, maar om de communicatie die erachter zit en de relatie die je opbouwt door "for the horse" te gaan denken. Men zei altijd wel dat je een team vormde met je paard, maar pas sinds ik hiermee bezig ben ervaar ik dat tweerichtingsverkeer ook in de praktijk.

Wil trouwens niet zeggen dat ik geen voer gebruik hoor, want ook bij de 7 games valt dat prima in te bouwen :P

Fijn trouwens Fabster, dat het niet-voorzeggen werkt :D Handig ook zo'n demopaard erbij dat het wel even voordoet, haha... Leo is slim, die laat een ander voor zich denken! Zonder demopaard was hij als het goed is uiteindelijk zelf wel gaan zoeken, zelfs voor een lbi wordt verplicht stilstaan en niksen uiteindelijk saai...

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:28

Dat zou ik eigenlijk best wel eens in het echt willen zien, misschien in de toekomst toch ook iets voor Kees :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:54

Heeeel gaaf, Wicky :D hoe heb je de sessie opgebouwd tot dit energieke resultaat?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:58

MightyJoe schreef:
Gaaf hoor! Bij mijn paard moet er wel heel wat gebeuren voordat hij dat zal doen := Die van mij is ook zo moeilijk te motiveren vanaf de grond.


In je profiel staan anders behoorlijk actieve foto's! *\o/* knap paard heb je.

edit: maar dat zijn foto's ohz en niet vanaf de grond :P Maakt dat zo veel verschil bij jullie?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:24

MightyJoe schreef:
Ik wil snel te veel en dan gaat het weer helemaal mis.


Ah ja heeeel herkenbaar, met lessen ben ik ook finaal in die valkuil getrapt met grote gevolgen, onze band heeft veel schade opgelopen hierdoor :n maar aan jullie foto's te zien weet jij de balans toch goed te bewaren! Ben benieuwd naar meer verhalen van jullie :)

Wicky, klinkt als een perfect doordachte opbouw, fijn als je zo "for the horse" kunt werken en interessant dat zoeken naar wat energie oplevert... daar ben ik ook mee bezig, al moet ik als beginner ook nog veel oefenen op mijn techniek en dat is soms wel lastig i.c.m. een lbi.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:46

Wicky schreef:
Het gaat om de dialoog tussen mens en paard.


Dit besef heeft een enorme impact op mij persoonlijk en maakt het contact zo veel waardevoller én ingewikkelder. Waar ik de afgelopen 6 jr bezig ben geweest met het trainen van in feite niets meer dan gehoorzaamheid, blijkt er 'ineens' open communicatie mogelijk te zijn :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:06

Een leuk momentje van reverse psychology om te delen:

Na het werk ging ik nog even langs stal. In de buitenbak klikte ik Kees los en ging zelf lekker zitten zonder verwachtingen. 5 minuutjes deed Kees zich tegoed aan de heg en daarna kwam hij naar me toe om te vragen of er nou nog iets nuttigs ging gebeuren?! Dat hoofd erbij was onbetaalbaar :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 07:29

Het heeft mij zo'n 7 jaar, het testen van allerlei disciplines (van clickeren tot Parelli en mennen) en meerdere instructrices gekost om de ingang te vinden.

Het trainen met fases/opbouwende druk werkt bij die van mij zeer averechts. Daar anticipeert hij op en doet dan nét voor de fase 4 het minimale. We hebben een jaar les gehad van een heel bekende instructrice, maar dit bleef zo.

Inmiddels hebben we onze activiteiten beperkt tot klassieke dressuur aan de hand en onder het zadel, bosritten, longewerk en af en toe vrijspringen. En we zijn nu toevallig met töltles bezig. Dit wisselen we dan af.

Mijn 'sleutels':

- Vaak persoonlijk contact maken, ook naar stal om alleen te voeren/tutten/knuffelen. Onze relatie is echt heel belangrijk voor hem, dat realiseerde ik me pas laat;
- Aandacht hebben voor het welzijn: is hij echt nukkig of in zichzelf gekeerd, dan scheelt er iets (fysiek). Voelt hij zich goed, dan is hij knuffelig en haalt hij grapjes uit;
- Voer: hij is actiever en zit lekkerder in zijn vel met magnesium, extra eiwit en een kleine portie krachtvoer (haver) na training;
- Na 3-8 weken trainen een week rust en één keer per jaar lang vakantie om helemaal paard te zijn;
- In trainingsweken het liefst om en om een dag werken en een dag herstel;
- Na een periode rust de training zorgvuldig opbouwen: kort en basic beginnen, uitbouwen naar langer en intensiever;
- Actie = reactie, consequent zijn in hulpen;
- Stoppen op het hoogtepunt van zijn energie en inzet, ook al is dat na 10 minuten. Die grens steeds iets verder oprekken (tot ruim een uur bakwerk);
- Afwisseling in oefeningen, een paar kiezen om die dag aan te werken en hierin juist niet teveel perfectie verwachten: inzet en vooruitgang belonen;
- Veel belonen! Tijdens het werken met stem en kriebel, de ultieme beloning is even stilstaan, een snoepje en een knuffel. Dan kan hij hinniken van trots. :D

Dit is het denk ik wel zo'n beetje. Eigenlijk allemaal zo logisch als wat, maar wat heb ik ermee geworsteld. :P Het allerbelangrijkste is om onze eigen koers aan te houden en niet steeds sneller te willen.

Ik probeer hem ook niet te vergelijken met mijn veel jongere LBE, die door zijn (over)enthousiasme en werklust veel vlugger ontwikkelt (en daarin juist geremd moet worden, maar dat is weer een ander verhaal :D).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 2 bezoekers