meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:31

Zit hier nog leven in? Meet Leo; LBI:

[img]
Afbeelding
[/img]

Leo is mijn eerste echte rijpaard. Hij is erg gesloten. Ik dacht altijd dat dat kwam omdat hij als kinderpony ergens in een garage stond met een shet en 1 x pw in de trailer mee mocht naar de ponyclub. Daar wordt je als paard ook niet veel vrolijker van. Hij was een soort tank, die door alle hulpen heen walste.

Inmiddels zijn we een heel goed team. Ik heb hem nu 6 jaar. Hij wordt in mei 24. Hij is leider van de kudde. Hij is best ver in de dressuur getraind. Hij doet alle zijgangen in stap en draf. Galoptravers vindt hij moeilijk, maar hij fantastisch verzameld galopperen.

Ik heb lang door moeten zetten om een ingang bij hem te vinden. En hij is geen snelle leerling. Maar als het erin zit, is het ook echt verankerd.

Ik vind LBI-ers eigenlijk de ideale paardjes. Ik heb 2 LBI-ers, een LBE-er en 2 RBE-ers. De LBI-ers zijn de makkelijkste, als je eenmaal de ingang hebt gevonden.

Hier is nog Beau. Ook LBI en nog geen 5. Ook een heerlijke man. Je moet even doordringen, maar dan heb je ook wel een droompaard!


Afbeelding


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:52

Het is redelijk doods ja. Maar wat wil je met je paard. En wat voor problemen heb je?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:37

Haha! Dat doet mijn LBE-er ook! Overal enge dingen. Wat ik doe, is dan gewoon blijven staan. Ze mag niet omdraaien, ze mag niet weg, ze mag niet uitwijken. Ze mag niet achteruit. Ze mag stil staan of doorlopen. Soms sta ik ergens 5 minuten (die voelen als een half uur, natuurlijk), maar dan besluit ze er toch langs te gaan. De volgende x sta ik er koryer en daarna loopt ze er langs. Wel natuurlijk met haar kop omhoog, voor je weet maar nooit wat er ineens tevoorschijn komt ;)

Gebrek aan respect moet je wel afdwingen. Halstertouw mee. Als hij te dichtbij komt even zwabberen, trekt hij daar niks van aan, dan zwaai je met dat touw rond jezelf heen. Als hij dan nog doorloopt, komt ie vanzelf het touw tegen.

Gebeurt het met borstelen? En komt hij steeds dichterbij om op te tenen te staan? Dan even de hoevenkrabber in je hand. Eerst duw je hem terug. Geen reactie? Hoevenkrabber even tussen zijn ribben prikken. Nóg geen reactie? Hoevenkrabber flink in de ribben duwen. Hoef je niet vaak te herhalen, maar wel consequent. Zero tolerance beleid.

Als hij snel het goede antwoord geeft, uiteraard de druk (vh touw of vd krabber) meteen weg en uitgebreid belonen.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:36

Ik had er een paar staan die mijn vinger gewoon dubbel vouwden. Vandaar de hoevenkrabber. En zelfs die moest ik bij een enkele dik inzetten. Vraag je je wel af hoe dat bij vorige eigenaren is gegaan.

Maar tegenwoordig hoef ik alleen maar langs te lopen en gaat iedereen keurig voor mij opzij. :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:10

Ik heb ook niet persé iets met Parelli. Alhoewel sommige dingen me wel weer aanspreken. Maar dat heb ik ook bij Voest, Roberts en Branderup. Dus ik pik van iedereen wat mee en gebruik de dingen die bij mij passen. Zo heb je ineens je eigen methode, ja toch?

Je hebt trouwens wel een slim paard! _O-

Is jouw paard een fjord? (Vanwege je onderschrift)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:25

Ik reed trouwens een paar weken geleden met iemand mee op een Arabier. Die was ook flink kijkerig en week overal uit bij enge dingen. Aan het eind zei hij: dit is wel een super betrouwbaar paard. Ik moest er wel om lachen, want bij een super betrouwbaar paard zie ik er 1 die niet op of om kijkt. Maar hij zei; ik weet toch wat ie doet?

Vond ik zelf ook wel een aardig uitgangspunt. Niet elk paard wordt er 1 waarop je achtetstevoren kan zitten en in vliegende galop dan toch veilig thuis komt. Maar als je zijn nukken weet, accepteert en er goed mee om kan gaan, is er eigenlijk ook weinig aan de hand.

Zette dingen voor mij wel weer in perspectief. (Alhoewel ik soms ook droom van een paard waar je veilig achterstevoren op kan zitten :D )

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:50

Wasrom zou het verwarrend zijn? Het lijkt echt allemaal wel wat op elkaar. Bovendien zoek je je eigen krenten uit de pap. Dus heel duidelijk voor jezelf.

Ik heb ook 2 van die fjorden, dus ik snap jou wel. Duidelijkheid is wel het sleutelwoord. Zelf even bedenken wat je wel en niet wil en consequent blijven. Kom je een heel eind mee.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:14

Nee hoor! Hartstikke leuke fjorden hoor! Je moet alleen de gebruiksaanwijzing even vinden :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:14

:D Paarden met een mening.....pffff... _-:( <<) |o

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:25

Ik heb dat bij mijn RBE-er. Volgens mij gebrek aan concentratie. Of eigenlijk een hyperfocus op 1 ding, zodat de rest uit beeld verdwijnt. Als dat dan ineens in beeld verschijnt, schrikt hij zich dood. Ik dwing hem dan altijd om ook naar de andere dingen te kijken. Ook al vindt hij dat niet eng. Zodra de hyperfocus er is, weet je nooit wat er gebeurt. Dus laat hem dan naar alles kijken wat er in de omgeving gebeurt. Heeft 2 voordelen:

- geen tijd meer voor hyperfocus
-ziet ook de rest.

Wil trouwens niet zeggen dat het altijd lukt. Ik verbind er wel een commando aan (let op!) en vertel hem wat er nog meer aan komt. Dat kalmeert hem enigszins. Maar het gebeurt nog steeds wel dat hij toch dingen mist (en ik ook) en hij (en ik dan ook) zich een ongeluk schrikt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:16

Hier de hyperfocus ook niet altijd uit angst. Kunnen ook de paarden van de buren zijn, die gedag komen zeggen. Daar is hij dan zo mee bezig, dat hij alles om zich heen vergeet. Dan kan hij schrikken van iets heel normaals.

Vorig jaar was ik het contact met hem echt helemaal kwijt, als hij dan schrok van iets. Nu gaat dat beter. Kwestie van lange adem, ben ik bang. Mijn 'let ops' komen nu beger door. Maar ook nog niet altijd. Veel oefenen op hoofd laag. Maar mijn ervaring is, dat dit niet zomaar is opgelost.

Misschien heb je stiekem, onder de introverte laag, wel een extrovert paard, nu hij uit zijn schulp kruipt. Wie zal het zeggen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:24

Denk ik ook hoor. Zaken worden wel minder, maar verdwijnen volgens mij noiit helemaal.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:21

Haha! Bij mij is het de RBE die dat doet. Dus niet LBI.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:26

Geeft niks. Iedere stal heeft zijn 'stalgek' nodig, nietwaar :D .

Ze verklaren ons ook wel eens voor gek. Prima hoor. We gaan gewoon verder op ons eigen padje.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:29

Ziet er goed uit.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:33

Dat is een moeilijke, gebruiker201. Heb ik zelf ook moeite mee. Hoe motiveer je een ongemotiveerd paard. Ik hoop dat er mensen zijn met een bruikbaar antwoord.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:39

Haha! Die van mij hinnikt als zíj vindt dat ze het goed heeft gedaan en ik niet tevreden ben en dus niet klik! _O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:57

Orsje schreef:
Heey hallo allemaal!

Bij deze stel ik mij en mijn LB introvert knappert even voor. Mijn naam is Steffanie, 28 jaar oud. En mijn partner in crime is de 4 jarige Fjord x Pinto kruising genaamd History.

Ik heb deze week een info avond gehad over de horsenality's onder de paarden. Hierin werd voor mij bevestigd dat History een ras echte LB introvert is, met hier een daar toch wel leuke toevoegingen uit andere horsenalitys. Maar het echte "alles in de mond nemen" , touwtje trekken, heerlijk kunnen plooien met alles wat de mond bereiken kan, geen moeite heeft jou even opzij te duwen want dat plekje staat voor hem net fijner, als je even niet oplet toch datgene doen wat eigenlijk niet mocht. Heerlijk cool van karakter met een vleugje ondeugd op zijn tijd natuurlijk. Overal humor in zien.

Klinkt het bekend? Haha.
Dan zegt deze blik wel genoeg denk ik..


[ [url=m/sP2mci.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cxx0TO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/el3ePc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat je dan eerder bij LBE zit. Of niet?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:59

Die van mij niet. Als je een hindernis in de bak had staan, wilde hij er vanuit elke hoek overheen. Je dressuuroefeningen kin je wel vergeten. Hij werd daar echt heel enthousiast van. Tegenwoordig heeft hij er wat minder interesse voor. Maar hij is dan ook al bijna 25...



Afbeelding

Dit was afgelopen zomer.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 03:55

Zidore schreef:
Weet iemand eigenlijk waar je kunt meten wat voor type brain-paard het beste bij jezelf past? (dit ivm de toekomstige aanschaf nieuw paard) :j *\o/*
!


Dit zou ik ook handig vinden. En dan ook graag meteen de tip over hoe je dat paard dan snel kan herkennen.

Het alles in de mond nemen herken ik meer van mijn LBE's. Alhoewel 1 LBI het ook wel eens doet.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:53

Haha! Ik heb van alle brainers wel wat staan (behalve RBI-gelukkig-) en LBI vind ik echt de makkelijkste! Mijn LBI-tjes hebben er als enige nooit een probleem van de trailer gemaakt. Clickertraining doet wonderen!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:14

Je moet inderdaad wel even de ingang vinden. :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:19

Ook wat waard! Ik heb met mijn LBI er geloof ik anderhalf jaar gedaan over een fatsoenlijke draf en de travers. Gek werd ik er van. En ineens had ie m. Maar ne moet jezelf nooit vergelijken met anderen. Ik hoor mensen die in 3 weken dingen erin hebben zitten. Het zal allemaal wel. Wij gaan lekker verder op ons eigen tempo. Want als het er eenmaal in zit, gaat ie ook echt vanzelf.

Die van mij wordt in mei 25. Ik had 2 jaar niet op hem gereden (wegens rugklachten bij hem. Na 2 jaar ging het weer goed en ben ik weer eens opgestapt. Was alsof het gisteren was, dat we aan het trainen waren. Hij wist alles nog.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:33

Maar 3,5 is nog een puppy hoor! Als je in de B zit is dat toch prima?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:47

O woeps, niey goed gelezen. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers