Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:10

Niet van huis willen lijkt mij echt niet iets specifieks voor LBE's.

Mijn inmiddels overleden lbe ging graag op pad, liefst alleen. Andere paarden had ze echt niet nodig en het volgen van andere paarden was helemaal een No Go.

Mijn jonkie is in ieder geval LB maar ik twijfel tussen i en e. Ze gaat snel in de staan als het haar niet bevalt en sluit zich dan af. Mijn overleden lbe loste alles echt voorwaarts en met veel energie op.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:58

Dat niet naar buiten willen herken ik ook niet. Buitenrijden is juist hetgene wat hij het liefste doet, het liefst alles in draf en galop.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:07

Niet van huis weg willen is een uiting van onzekerheid volgens mij.

Mijn jonkie wordt met wat levenservaring, denk ik, wel meer extrovert. Nu slaat ze nog wat dicht bij dingen die ze niet snapt. Ze is zeker wel LB, heel onderzoekend, niet bang, erg met haar mond overal aanzitten of ergens tegen aan slaan met het voorbeen. Leert snel, wil afwisseling en is niet snel angstig.

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:56

Lees al een tijdje mee en heb nu 1,5 maand een pony van 3. Ik denk dat ze lbe is. Veel herkenningspunten punten zie ik hier, leuk om te lezen.
Ze is heel nieuwsgierig en wil graag met je werken, wel denkt ze snel dat ze het zelf wel snapt.
Met de mond alles aanraken doet ze ook, net als trappen tegen de stal bij ongeduld.

Maar ze is ook heel nuchter en kijkt eigenlijk nergens van op. Vindt alles leuk en wil met alles wat je doet meekijken

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:46

Mijn paard wil wel graag van huis, hij trekt mij bijna de trailer in, maar...
Hij wil niet vanaf stal de weg op om een blokje om te rijden.
Hierbij voel ik me dan ook niet meer comfortabel, want hij is wel verkeersmak, maar het verkeer is niet paardmak. En als hij ineens op de openbare weg een pirouette maakt dan durf ik hem ook niet aan te pakken. Niet om hem, maar om het verkeer.
Terwijl in een zelfde soort situatie verder van huis dit nooit een probleem is.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:39

De mijne wil wel vertrekken maar kan heel gespannen blijven en op zijn hoede.
Maakt zich erg groot en staat 'bevroren' te kijken wat dan meestal eindigt in een flinke bok of luid gehinnik naar zielige merrie die uren staat te schreeuwen op hem (om de 30") zonder ophouden. Moet je weten dat ze nooit alleen achterblijft (3)

Die spanningen haat ik en daardoor durf ik ook niet meer vertrekken, zelfs met 2 maar dan niet 'zijn' merrie maar een andere uit onze kudde, kan hem niet troosten :')

Een echte baby >;)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 07:30

Ben nu 3 dagen na elkaar gaan wandelen aan de hand en dag 3 was echt leuk, bleef netjes naast me.
Heb hem af en toe laten cirkelen als hij te snel ging, heb nog wat technieken opgefrist qua omgang.
Hoe stappen jullie aan de hand? Hoe gaan jullie ermee om als ze kijkerig en heel vooruit staan?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 07:35

Mijn LBE vindt wandelen saai. := Die wil gewoon onder het zadel mee.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 07:47

Flew schreef:
Mijn LBE vindt wandelen saai. := Die wil gewoon onder het zadel mee.

ja zou kunnen dat die van mij het binnenkort ook niet leuk meer vindt, maar nu nog wel, waarschijnlijk omdat hij al maanden niet meer buiten de bak is geweest.
Het is ook redelijk druk in onze omgeving, fietsers, luchthaven, traktoren, wandelaars,...veel om naar te kijken 8-)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:38

Ik wandel ook weinig. Geen zin in. Wandel al met de honden. Maar mijn LBE hoeftook niet zo nodig. Die is dan zo sloom, dat ik veel te veel werk heb om haar aan de praat te houden. Dus we (ik) rijden liever.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:32

de mijne vindt wandelen fantastisch... zoveel nieuwe dingen om te ontdekken :wow:
Alleen als je groepjes mensen tegen komt... hij gaat er het liefste middenin staan om mee te doen met de gezelligheid. :Y)
Ik doe wel vaak een nieuwe route met hem, door de woonwijk in het donker vond hij laatst wel echt spannend, dus met zijn hoofd op mijn schouder liepen we er doorheen, maar hij is te nieuwsgierig om niet te lopen of moeilijk te gaan doen.

De mijne is trouwens wel vreselijk fris met de kou, hoe vaak hij ook loopt, eruit komt of uit zijn dak kan gaan buiten... als je gaat rijden is hij echt fris 2.0 :')
Weet niet of dat ook een beetje een LBE kenmerk is... of dat het gewoon ligt aan zijn leeftijd of afstamming :+
Nek erop, briesen en heel soms een soort onzichtbare hindernis waar we overheen springen.
Gelukkig is het echt een goedzak van zichzelf, dus zal nooit gemeen of vuil doen. Maar je moet nu wel een beetje opletten en hem erbij houden.
Dus we zijn als een gek slangenvoltes, 8jes en niet bestaande figuren aan het rijden om de aandacht weer op mij te krijgen :') Dan is hij ook meteen weer gehoorzaam.
Maargoed, hij ziet er wel ruig uit als hij wakker is :D

Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:25

hahaha een onzichtbare hindernis _O-
doe ik ook, heel veel stuur- en wijkoefeningen, als ik ga wandelen is er zo een mini grachtje waar ik hem dan overstuur, tijdens de sprong lijkt het meer een beek van 2 meter breed ofzo en dan springt die nog het liefst in de richting waar ik sta natuurlijk >;)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:27

Fabster schreef:
Ik wandel ook weinig. Geen zin in. Wandel al met de honden. Maar mijn LBE hoeftook niet zo nodig. Die is dan zo sloom, dat ik veel te veel werk heb om haar aan de praat te houden. Dus we (ik) rijden liever.

ik doe het ook niet graag, maar leg het mezelf op want anders doe ik weer niks met hem en de piste vind hij zo saai, buiten fleurt die helemaal op en omdat ik dit niet in mijn eentje aandurf, blijft het bij wandelen, jammer genoeg

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:32

Ik wandel best veel met haar :j Wandelen vind ik een mooie voorbereiding op haar carrière als buitenrijdpaard en een goede manier om lekker rechtuit kilometers te maken.
Bang is ze niet snel weleens dwars omdat zij bedacht heeft dat we een graaspauze moeten inlassen en ik daar dan anders over denk.. Dan gaan we staken, springen met vier benen recht omhoog en met het voorbeen slaan. :roll:

Moet zeggen dat ik een paard met een eigen mening wel kan waarderen maar de zin door drukken dan weer minder.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:44

Ik wandel zeker ook regelmatig, nu helemaal, omdat ik niet mag rijden ... :\
Vaak is hij dan ene stuk zwaaaaaaaar relaxed en altijd eventjes een momentjes van "Hoeiiii!!", incl zo'n kop als hierboven van c_alsemgeest := En dan is zo'n trekpaard van 1.80m toch wel errug groot, haha! :D
Maar nooit bedonderde sprongen of omdraaien of trekken.
Heb vroeger ook belachelijk veel gewandeld met hem. Al vanaf een half jaar een blokje om en toen hij 2,5 was ofzo verder uit gaan bouwen en uiteindelijk soms wel 2 uur weg. Eerst ernaast, later met lange lijnen erachter. ingen we zigzaggend door de fietsenstalling van de supermarkt, auto's, alles wat we tegen konden komen in het dorp. Wilde hem graag superverkeersmak voordat ik erop ging. Nou, dat is gelukt :j

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:51

Fabster schreef:
Ik wandel ook weinig. Geen zin in. Wandel al met de honden. Maar mijn LBE hoeftook niet zo nodig. Die is dan zo sloom, dat ik veel te veel werk heb om haar aan de praat te houden. Dus we (ik) rijden liever.

Precies dit, Alex moet ik zo ongeveer meesleuren met wandelen. Gelukkig is het voor de sulky naar buiten gaan wel helemaal geweldig volgens hem :j

Mijn RBE Jorie is ook super verkeersmak, grote vrachtwagens die hem passeren in een nauwe straat, zijn geen enkel probleem. Het zijn alleen die onverwachtse dingen die hij niet aankan.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:07

@jaan, mag ik vragen hoe je dat aangepakt hebt met de lange lijnen? Hoofdstel met bit erin?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:33

Hai Left Brainers,

Het was weer lekker koud weer. De buitenbaan was knetterhard.. Maar toch hebben we ons nuttig kunnen maken.. Was wel gaaf.. Heb stuk gelangelijnd.. Zijn jullie paarden ook zo veelzijdig en heel snel leers? Mijn paard kan: Lange lijnen, voor de wagen, dressuurmatig tot een aardig hoog niveau, springen, crossen en buiten is hij ook braaf (wel met een maatje), grondwerk Parelli ben ik ook mee begonnen.. Ik wil straks ook het academische op gaan pakken (rechtrichten)..

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:23

mindful schreef:
@jaan, mag ik vragen hoe je dat aangepakt hebt met de lange lijnen? Hoofdstel met bit erin?

Heb eerst met gewoon hamster gewandeld en toen ie 2,5 was eens trensje in gedaan en toen ie dat helemaal prima vond met hoofdstelletje gaan wandelen en dáárna hoofdstelletje + longeersingel om en aan de lange lijnen erachter aan de wandel gegaan.

@gizeppie, de mijne kan ook best wat, vind ik. Dressuur, buitenrijden, springen (doen we al lang niet meer), ringrijden, aangespannen voor de sjees en marathonwagen, op het land werken, longeren, voetbal, in het 16span adh gelopen, grondwerk, VD, wandelen en ga beginnen met werken aan de hand.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:03

ok dankje Jaan

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:02

Die van mij doe je het grootste plezier met lekker buiten rijden en (TREC)hindernissen nemen. Dressuur kan hij een beetje en vindt hij bij tijd en wijle wel oké, maar het haalt het niet bij de rest.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:14

Die van mij is nergens geschikt voor _O- . Omdat ze een te dure huisgenoot is, moet ze verplicht buiten rijden. Ook omdat ze anders veel te dik wordt. In de bak vindt ze niks, grondwerk vindt ze niks. Voor de kar begin ik niet aan, want ik hoef nog niet dood. Iets aan VD kan ze wel. Springen is ze geen ster in. Dus nee, veelzijdig zou ik haar niet willen noemen :=

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:46

Kan je paard ook lbe en lbi ineen zijn? Herken nl van beide behoorlijk veel

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:20

rumay schreef:
Kan je paard ook lbe en lbi ineen zijn? Herken nl van beide behoorlijk veel

ja hoor, die van mij is ook beiden en het hangt ervan af op wat ik het meest train dan switched die weer :+

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:23

rumay schreef:
Kan je paard ook lbe en lbi ineen zijn? Herken nl van beide behoorlijk veel

Ja, heb ik ook.