Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 02:28

Training is simpel; niet vaker dan 2x achter elkaar hetzelfde doen op dezelfde plek. Word je heel creatief van in je rijden.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:16

Klopt... heb ik ook gemerkt met proeven rijden.
Ik oefen ze maar 1x zoals ze zijn. Daarna alleen de losse onderdelen in een andere volgorde, anders weet hij al 2 onderdelen vooraf wat er gaat gebeuren :')
Als hij straks wat minder groen en beter onder appèl staat zal dat wel beter gaan.

Ik had vanmorgen ook wat leuks...
Men neme een Jam Session die je gaat longeren. Zweetdekentje hang je over de kant.
Paar minuten later in galop pakt hij opeens in het voorbij gaan de zweetdeken van de kant en maakt een paar mooie ererondes met de deken als vlag en het hoofd sierlijk omhoog... >;)
En ook niet schrikken van die wapperende deken natuurlijk... :roll:
Dus deken weer verwijderd uit het tafereel... ergens buiten zijn bereik opgehangen en weer verder gelongeerd. :')
Je moet echt overal over nadenken en blijven opletten.
Hij schrikt gelukkig nooit als hij weer eens iets te pakken heeft, maar handig is het niet. :+

Afbeelding
Gelukkig is hij altijd wel erg tevreden met zichzelf.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:39

c_alsemgeest schreef:
Klopt... heb ik ook gemerkt met proeven rijden.
Ik oefen ze maar 1x zoals ze zijn. Daarna alleen de losse onderdelen in een andere volgorde, anders weet hij al 2 onderdelen vooraf wat er gaat gebeuren :')
Als hij straks wat minder groen en beter onder appèl staat zal dat wel beter gaan.

Ik had vanmorgen ook wat leuks...
Men neme een Jam Session die je gaat longeren. Zweetdekentje hang je over de kant.
Paar minuten later in galop pakt hij opeens in het voorbij gaan de zweetdeken van de kant en maakt een paar mooie ererondes met de deken als vlag en het hoofd sierlijk omhoog... >;)
En ook niet schrikken van die wapperende deken natuurlijk... :roll:
Dus deken weer verwijderd uit het tafereel... ergens buiten zijn bereik opgehangen en weer verder gelongeerd. :')
Je moet echt overal over nadenken en blijven opletten.
Hij schrikt gelukkig nooit als hij weer eens iets te pakken heeft, maar handig is het niet. :+

[ [url=m/a4QPtr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gelukkig is hij altijd wel erg tevreden met zichzelf.


_O-

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:41

Alex is rond zijn castratie echt van lbe naar lbi gegaan zoveel rust gaf dat hem. Als hij iets heel leuk vindt, wordt hij weer een LBE'er. Hij zit er dus tussenin, maar als hij een puur lbi dagje heeft, kan ik niks met hem beginnen met mennen.

Mijn andere is een RBE, dus als ik met beide op pad ben dan is Alex ook meer richting lbe en vind ik ze beide strontvervelend. Maar Jorie schrikt heel snel en zet dat meteen om in rennen, wat ik dan weer lastig vind.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:23

_O- Wat briljant met die deken _O-

Die van mij wordt niet levensgevaarlijk, nooit. Is met kinderen en onervaren personen fantastisch maar als die wat vaker wat met hem doen, dan gaat ie grappen uit lopen halen, grenzen opzoeken.
Zo ben ik vanochtend een buitenrit met hem wezen doen met mijn 12jatige bonusdochter op zijn rug en ik op de fiets ernaast. (Heb whiplash dus rustig aan)
Ze heeft voor t eerst galopje gedaan met hem, heb ik wel even touwtje eraan gedaan. Hij was zo braaf! Maar volgende keer.... := Ik ben benieuwd!

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:33

Die van mij kan wel knap vervelend worden. Als hij iets niet wil, dan wil hij het niet en dan kun je het gewoon vergeten. Zet je dan toch door, dan mag je kennismaken met hoeven en tanden. := Hij heeft mij zelfs een keer in mijn been gebeten terwijl ik op hem zat. Ik gaf been terwijl hij besloten had niet te gaan lopen, hoe durf ik. :x

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:26

Phoeh wat een opluchting van dit allemaal te lezen, ik loop al jaren rond dat die verschijnselen aan mij liggen 8)7 , niet dus. Ben ook introvert en niet zo speels dus :')
mij werd altijd verteld dat het geen goede match is, kan me nu niet meer schelen wat ze zeggen hahaha, we kunnen elkaar zeer goed lezen en ik weet perfect wat ik kan verwachten.
Het is voor mijn leeftijd niet een paard waarop je zit te wachten maar hij heeft me ontzettend veel bijgeleerd endaar dank ik hem voor.
Gelukkig is hij achteraan veel braver dan vanvoor, vooraan is het meer een krokodiltype, sta je te dicht dan heb je pech, komt hij te dicht dan heeft hij pech ~~}>

Ik blijf het alleen ongemakkelijk en frustrerend vinden om met hem te rijden, geen enkele dag is dezelfde. Nooit kan ik eens ontspannen vertrekken, hup zadeltje erop en weg, zit er nooit in voor ons.

Nu komt het probleem 'harem verlaten', er nog eens bij. Krijg je van die paniekgillen onderweg, net of de wereld gaat vergaan :roll:

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:09

Flew schreef:
Die van mij kan wel knap vervelend worden. Als hij iets niet wil, dan wil hij het niet en dan kun je het gewoon vergeten. Zet je dan toch door, dan mag je kennismaken met hoeven en tanden. := Hij heeft mij zelfs een keer in mijn been gebeten terwijl ik op hem zat. Ik gaf been terwijl hij besloten had niet te gaan lopen, hoe durf ik. :x

Oh :')

Nee die van mij heeft tot nu toe niks wat hij niet wil eigenlijk.
Hij heeft soms wel wat moeite met stil staan of zijn concentratie erbij houden.
Maar hij wil altijd heel graag werken, mee wandelen, gekke dingen doen... hij denkt altijd juist erg mee en is erg enthousiast.
Alleen soms als je iets vraagt geeft hij 110% en dat levert weleens gekke dingen op met rijden :+

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:43

Die van mij heeft gewoon een hele sterke mening. Als de pet verkeerd staat kan ik hoog springen en laag springen, hij gaat het dan niet doen. Bij hem zit de truc erin om hem te laten denken dat het zijn idee is. Dan is het namelijk het beste idee van de hele wereld en gaat hij het direct doen. :7

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:09

Flew schreef:
Die van mij heeft gewoon een hele sterke mening. Als de pet verkeerd staat kan ik hoog springen en laag springen, hij gaat het dan niet doen. Bij hem zit de truc erin om hem te laten denken dat het zijn idee is. Dan is het namelijk het beste idee van de hele wereld en gaat hij het direct doen. :7

Dat heeft de mijne ook heel sterk, al is het de laatste tijd wel een heel stuk minder. Ik volg trainingen vanaf de grond (grondwerk, longeren, vrijheidsdressuur van mede-Bokker Amable) en die hebben een verdomd goed effect op zijn gedrag. Ben daar nu bijna een jaar mee bezig en hij is echt al heel erg veranderd wat dat betreft. Ken hem soms bijna niet meer terug. Leiderschapsprobleem was het ook, al had ik dat zelf niet in de gaten omdat hij naar mij nog 100 keer beter luisterde dan naar anderen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:52

Die van mij heeft ook wel een duidelijke mening maar 'dramt' dat niet door. Als hij iets niet zo tof vindt of wat anders wil, laat hij dat merken, maar als ik dan duidelijk zeg en vraag wat de bedoeling is, doet ie t eigenlijk vrijwel altijd, al is dat zeker ook regelmatig met wat morren := Vind ik ergens altijd zo schattig :))

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:43

Flew schreef:
Die van mij heeft gewoon een hele sterke mening. Als de pet verkeerd staat kan ik hoog springen en laag springen, hij gaat het dan niet doen. Bij hem zit de truc erin om hem te laten denken dat het zijn idee is. Dan is het namelijk het beste idee van de hele wereld en gaat hij het direct doen. :7

Dit is precies Alex. En meestal is het dan met alsnog wat morren inderdaad. Hij zwaait vooral nijdig met zijn staart en zijn oren staan dan ook niet meer op standje geconcentreerd maar op standje pisnijdig, dus die gaan dan nog wat platter. Hij heeft ook al eens tegen het rekje van de sulky getrapt toen ie het niet met me eens was. Toen heb ik even iets strenger gezegd dat dat gedrag al helemaal niet getolereerd wordt :j
Maar meestal zodra hij hetgeen doet wat ik voorstelde, gaan de oren weer naar voren en gaan met die banaan.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:06

Ik ga woensdag met Joy beginnen met vrijheidsdressuur!

Ik heb een clicker en ga beginnen met clicker bevestigen en targetten op een object. Ik ben benieuwd hoe ze het vindt en hoe ze het doet! *\o/*

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:00

Die van mij is gek op de clicker. Maar grondwerk doe ik niet meer met haar. Liopt steevast uit op ruzie. Zij vindt veel eerder dat ze het wel goed heeft gedaan en die click (met koek) heeft verdiend dan ik. Dus dan is ze de hele tijd aan het drammen en aan het bijten. Dus ik gebruik m met rijden <<)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:09

Oh? Vertel eens hoe je hem inzet tijdens het rijden?

Ik moet er bij Joy ook voor waken dat ik de opdrachten afgebakend hou en consequent blijf. Maar zodra ze gaat drammen ben ik er gauw klaar mee hoor Hhahaha

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:57

Fabster schreef:
Die van mij is gek op de clicker. Maar grondwerk doe ik niet meer met haar. Liopt steevast uit op ruzie. Zij vindt veel eerder dat ze het wel goed heeft gedaan en die click (met koek) heeft verdiend dan ik. Dus dan is ze de hele tijd aan het drammen en aan het bijten. Dus ik gebruik m met rijden <<)

Dan moet je daar misschien eens een les in volgen. Want het is juist de bedoeling dat ze door het clickeren beleefder worden op voer. Dus wachten tot er geclickt wordt, dan hebben ze het verdiend en anders niet. Dat is echt de basis, als dat lukt dan lukt verder alles daarmee.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:14

Haaii bokkers,

Ik heb ook een LBE.. Hij is snel verveeld.. Ik kan hem heel enthousiast maken met spulletjes in de bak, zoals balken, pionnen of andere dingen. Hoe inspireren jullie je paard? Of hoe maken jullie hem of haar enthousiast. Hij vindt het grondwerk prachtig, maar is wel heel erg slim.. Hebben jullie nog oefeningen voor het rijden? Ik ben benieuwd wat jullie doen om je paard enthousiast te maken! :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:31

Gimme_Joy schreef:
Oh? Vertel eens hoe je hem inzet tijdens het rijden?

Ik moet er bij Joy ook voor waken dat ik de opdrachten afgebakend hou en consequent blijf. Maar zodra ze gaat drammen ben ik er gauw klaar mee hoor Hhahaha


Zelfde manier als ernaast. Alleen dan erop. Heb al mijn paarden opgeleid met de clicker. Ook in de dressuur doen ze dat goed. Alleen mijn LBE-er heeft er af en toe haar eigen ideeën over :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:39

En dan beloon je met voer?

Haha een LBE-er doet volgens mij alles slightly off... :P

Hmmm wel interessant. Ik moet eerlijk zeggen dat Joy heel graag werkt en dat de we de opleiding die ik in mijn hoofd heb gewoon door ga zetten. Ik heb te weinig met een clicker gewerkt om haar er meteen mee onder het zadel te beleren. Ik ben ontzettend benieuwd hoe ze het gaat doen. Tot nu toe verbaasd ze me nog iedere keer. Zoals eerste kerstdag:

Afbeelding
Afbeelding

Voor het eerst met singel, voor de tweede keer aan een lijntje in de bak, én door iemand anders gelongeerd. En lopen dat ze deed! :oo :wow: Hele stukken ontspannen en met een drive van achter! Stalgenootje dat longeerde zei gelijk, die hoef je nooit van achter bij te zetten!

En het leek net alsof ze ontzettend haar best deed omdat ze wist dat ik stond te kijken... Dat was echt bijzonder om te zien! <3 *\o/*

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:58

Mijn vos is een keertje mee geweest naar een wannabee Parelli. Was echt heel grappig. Hij vond die zwever maar niks en deed eigenlijk precies niet wat de bedoeling was... uiteindelijk werd hij die mafkees zat en sprong met een sierlijke boog de roundpen uit om zich vervolgens naast mij op te stellen en samen met mij die vent keihard uit te lachen terwijl hij aan de rest van de toeschouwers nog een verklaring voor dit gedrag probeerde te verkopen. _/-\o_ Geniaal paard... alle boekjes en YouTube wijsheid kon zo het raam uit. Paard was hem op alle fronten te slim af. <3

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 07:16

Exact dat is ons ook overkomen, ook met een parelligoeroe. Die zou ons namelijk helpen met trailerladen. Zanzi heeft op zijn voet gestaan (expres, ik zag hem mikken), tegen zijn knie geschopt en rende uiteindelijk in een paradedrafje met de leadrope achter zich aan door de bak. De trailer is hij niet in geweest overigens.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:20

Hilarisch die paarden maar ik vraag me af of sommigen niet wat al te vergevingsgezind zijn. Mijn lbe/ lbi mag graag zijn mening geven en duidelijk ook maar bijten en slaan mag echt niet! Das gewoon onveilig en daarvoor krijgt hij echt op zijn donder. Dat weet hij en ik probeer gevoelig te reageren op zijn subtielere verzoekjes zodat hij zich niet gedwongen voelt zo hard te communiceren (niet dat hij altijd zijn zin krijgt..). Dat werkt voor ons prima. Met alleen al een blik kan hij veel vertellen. Maar goed alle paarden verschillen!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:02

Mijn LBE heeft soms ook wel de neiging om uit frustratie een hapje te nemen of ergens in te bijten of losse achterbeentjes te hebben met het loswerken. Ook soms uit joligheid, maar soms ook omdat hij ergens echt geen zin in heeft. Dit mag van mij echt absoluut niet en dan ben ik ook heel erg duidelijk!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:43

troi schreef:
Hilarisch die paarden maar ik vraag me af of sommigen niet wat al te vergevingsgezind zijn. Mijn lbe/ lbi mag graag zijn mening geven en duidelijk ook maar bijten en slaan mag echt niet! Das gewoon onveilig en daarvoor krijgt hij echt op zijn donder. Dat weet hij en ik probeer gevoelig te reageren op zijn subtielere verzoekjes zodat hij zich niet gedwongen voelt zo hard te communiceren (niet dat hij altijd zijn zin krijgt..). Dat werkt voor ons prima. Met alleen al een blik kan hij veel vertellen. Maar goed alle paarden verschillen!


Ik ben weinig vergevingsgezind. Heb hier boven ergens al verteld, over haar grappen met trailerladen en die heeft ze goed om haar oren gekregen. Met 1 blik of brul is ze onder appèl, als ze de boel weer eens staat te verstieren in de kudde. Maar dat grondwerk vindt ze echt vreselijk. En dat laat ze goed merken. Op haar lazer geven, maakt t alleen maar erger. Negeren is echt niet gezond voor mij. Dus soms doe ik zelf ook water bij de wijn. Dit gast m gewoon niet worden. Dat kan. Met mijn andere paarden heb ik weer andere dingen wat m niet gaat worden. Doordrammen (van mijn kant) maakt t niet leuker. En andere dingen doet ze prima. Als het maar op een afstand is (longeren, los werken) of erop is. Alhoewel ze wel gek is op kusjes geven :D .

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:56

Die van mij is juist goed opgevoed... :+
Natuurlijk pakt hij van alles, als hij de kans heeft, maar hij is ook nog jong.
Verder qua rijden, naast je lopen, geen gekke fratsen zoals happen weet hij heel goed wat de bedoeling is :)