Problemen met mijn Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Piera

Berichten: 647
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Onbekend

Problemen met mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-06 14:43

Ik lease sinds een aantal maanden een driejarige haflinger en vandaag is er iets heel vervelends gebeurd.
Omdat ik het hele weekend en maandag niet had kunnen rijden (ik rijd hem normaal gesproken 4 keer per week) besloot ik hem eerst even te longeren omdat hij nogal fris leek.
Na even gelongeerd te hebben wil ik hem vanuit een rustig galopje terugnemen maar hij luisterde niet, dus nam ik de lijn korter en liet hem een kleine volte lopen, toen dat ook niet werkte liep ik voor hem uit om hem de pas af te snijden (heel rustig). Vervolgens stopt hij en springt hij uit stilstand over het hek van de longeerbak heen!! Het is best een hoog hek, zeker anderhalve meter en hij is zelf ook zoiets dus hij bleef hangen met zn achterbeen. Gelukkig heeft hij er niet veel aan over gehouden, wel wat sneeen en schaafwonden maar allemaal oppervlakkig en niets ernstig.
Ik was er zelf wel echt heel erg van geschrokken. Nu is mijn vraag wat ik hier mee moet doen, het is echt niet normaal dat hij zo over zo'n hoog hek springt (ik heb namelijk alleen maar 1x gekeken of hij kon springen en toen kwamen we niet bepaald hoog). Hij was niet geschrokken van iets en ik had ook geen zweep bij me. Hij had gewoon kunnen uitwijken of kunnen blijven stilstaan maar hij koos ervoor om over het hek te gaan. Wat moet ik hiermee doen?

No hour of life is wasted that is spent in the saddle - Winston Churchill

If your horse says 'No', you either asked the wrong question or you asked the question wrong.


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Problemen met mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:48

Tsja, reden waarom ie sprong kan ik je niet vertellen. Kan vanalles geweest zijn.
Ik zou m toch maar weer eens longeren daar.
Je kunt voor wat extra veiligheid nog een lint boven het hek spannen.

En ik weet niet of ie daarvan wegsprong maar zet m niet voor t blok en probeer m niet af te snijden. Gewoon rustig op je stemhulpen terug laten komen. Hou de rust er in

Bienotje

Berichten: 10861
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:04

Ik denk dat je je paard niet terug kreeg uit de galop omdat ie al gespannen en te enthousiast was (wat de reden hiervoor is kun je alleen maar gissen). Als ie rustig was geweest was ie wel teruggegaan naar draf lijkt me..

Doordat je hem de kleinere volte op zetten maakte je het hem nog moeilijker, waardoor je paard zich nog meer spande.

Ik vermoed dat je door hem de pas af te snijden een beetje het gevoel hebt gegeven dat hij opgesloten zat en geen kant op kon (dat hij niet luisterde naar jouw hulpen terug en dus geen lovende woorden kon verwachten toen jij ineens voor hem stond wist ie vast wel). En paarden die paniekerig of zich opgesloten voelen kunnen onverwachte dingen doen. Misschien snapte hij niet wat je wilde, of schrok hij ergens van..

Afijn, gelukkig allemaal nog goed afgelopen behalve de schrik. Volgende keer weer proberen en als hij weer niet luistert door blijven gaan met je eerste ingeving. Terug laten komen door bv de volte te verkleinen en pas weer vergroten als hij daadwerkelijk terug is of door te zetten met je stemhulp..

Opsluiten/ afsnijden reageert je paard niet prettig op (misschien is er vroeger toen hij jong was ooit eens iets gebeurt?) dus kun je dat de volgende keer beter proberen te voorkomen..

The unicorn made me do it!

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:56

Vroeger toen hij jong was?

Hij is nu nog jong!
Hoelang is hij al onder het zadel?
En hoe reageerd hij daar op? Vind hij alles nog spannend?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:59

misschien kun je de volgende keer met longeren gewoon even rustig afwachten dus je geeft vanuit de galop een hulp voor de draf of stap en wacht gewoon rustig af en zeg af en toe op een rustige toon; hooo... aangezien het een jong dier is, moet je geduld bewaren en spanning zoveel mogelijk vermijden.

17 juli 2012 ons meisje Joëlla geboren!! <3

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Problemen met mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:54

hahaha, heb zelf ook zoiets meegemaakt. Met freestyle lessen moest ik m'n best dominante verzorghaf leren los te longeren. Toen meneer het zat was besloot hij ook gewoon maar even over het schriklint te springen dat op 1.50 meter hoog gespannen was. En toen bij de volgende les m'n instucteur me niet geloofde en hem zelf logeerde, deed ie het even dunnetjes over. Alleen kwam Ascot er wel foutloos overheen.
Dus als ik jou verhaal zo lees, geen paniek of iets dergelijks wat zo'n springneiging uitlokt, denk ik dat ook jou haflinger dacht dat het wel een goede manier was om onder jou hulpen uit te komen.
Bij Ascot is het bij twee sprongen gebleven (voor zover), gewoon rustig doorgaan met longeren, en idd niet gaan stressen over 'wat als...' Waarschijnlijk heeft ie nu zelf ook al door dat de bakrand toch nét iets te hoog is

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Bienotje

Berichten: 10861
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:32

Yvonniej schreef:
Vroeger toen hij jong was?



Zeker reactie op mijn verhaal.. Ik bedoel natuurlijk toen hij nog jonger was en men bezig was met inrijden... (had ook over de leeftijd heengelezen)

Sorry hoor.. Wist niet dat je kwaad werd..

The unicorn made me do it!

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:35

Sluit me aan bij Bienotje.

En als je hier vaker problemen mee hebt of krijgt, misschien aan wat grondwerk denken.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Piera

Berichten: 647
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Onbekend

Re: Problemen met mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-06 13:47

Bedankt voor jullie tips! Ik denk zelf niet dat hij uit angst over het hek gesprongen is, aangezien het niet zo'n hele erge angsthaas is (het blijft een haflinger ). Hij is de laatste tijd wel heel erg bezig me uit te testen om onder het werk uit te komen maar ik hoop dat met veel afwisseling, grondwerk, buitenritten, niet te veel hetzelfde, op te lossen. Gisteren heb ik hem gelongeerd (met zn tweeen) en dat ging wel weer heel goed dus ik hoop dat hij er van geleerd heeft en het niet nog een keer doet.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle - Winston Churchill

If your horse says 'No', you either asked the wrong question or you asked the question wrong.

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:08

Klinkt prima, succes!

Enne, eigenwijs, het is een haf zei je..

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:25

het is gewoon nog een jong paard dat nog veel moet leren. wees geduldig en duidelijk. ga er voor je eigen bestwil niet meer voor staan, voor hetzelfde geldt was hij door je heen gedenderd. Ik wens je heel veel succes toe met dit paardje!!!

Be the change you want to see in the world

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Problemen met mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:38

carlijn83 schreef:
Je kunt voor wat extra veiligheid nog een lint boven het hek spannen.


Dat zou ik eerlijk gezegd juist niet doen. Áls hij nog eens zou springen gaat hij echt niet kijken of daar een lint hangt en als hij dan springt met een lint is de kans eens zo groot dat hij daarin blijft hangen.

Dat hij niet uit galop kwam was idd. waarschijnlijk omdat hij nog genoeg energie had en toch nog wat spanning had. Door voor hem te staan wist hij niet meer welke kant hij op kon. Bij een 'geroutineerd' paard werkt dat misschien wel (ook al is dat nooit verstandig) maar bij zo'n jong ding zeker niet, daar snappen ze gewoon niks van. Dat was zijn enige uitweg op dat moment. Wanneer hij helemaal goed loopt (niet kreupel oid) zou ik hem daar (eventueel met hulp van iemand met ervaring met jonge paarden) weer longeren en dan gewoon door longeren tot hij helemaal ontspannen is, wel hij nog even galoperen prima laat hem maar even tot de druk eraf is. Is de druk eraf en begint hij uitzichzelf zijn hals te strekken dan kun je gaan werken aan hoe hij loopt en overgangen laten maken.
Veel succes iig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:45

RT-P --> LO


Swift
Berichten: 2091
Geregistreerd: 20-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:48

Ik denk dat je door middel van stemhulpen moet proberen hem de overgangen te laten maken. Je moet gewoon volhouden met 'ho' zeggen, hij wordt vanzelf moe en gaat dan langzamer, dan heeft hij dus uiteindelijk toch geluisterd en kun je hem daarvoor belonen. met zo'n jong paard moet je een beetje geduld hebben. De pas afsnijden lijkt me niet veilig, niet voor je paard maar vooral ook niet voor jou...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker