[LO] Hoe overgang draf -> stap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Purkii

Berichten: 723
Geregistreerd: 23-02-06

[LO] Hoe overgang draf -> stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:57

Ik ben de laatste tijd veel bezig om een shetje te longeren, alleen de overgang van draf naar stap lukt echt niet.
Als ik haar laat draven dan doet ze dat goed alleen als ik haar dan in stap wil krijgen kan ik Hooo!!! (of iets dergelijks) naar haar roepen of aan de longeerlijn trekken maar ze reageert er niet op zelfs als ik b.v. de zweep voor haar hou rent ze er gewoon dwars doorheen, pas als ik de zweep voor haar laat vallen gaat ze rustiger draven en stopt na 2 a 3 rondjes.
Wie heeft er tips om haar te stoppen op een normale manier?

Groetjes Purkii
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-06 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Elmond

Berichten: 895
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Berkelland

Re: Hoe overgang draf->stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:59

Ik heb ook eens een malle pipo leren longeren, die wilde ook niet van draf naar stap. Ik ben vooral wel hooo blijven zegen, maar tegelijkertijd liet ik hem steeds iets een kleiner rondje lopen. Als hij dan zo klein was dat hij wel in stap moest, deed hij dat natuurlijk. Als hij eenmaal stapte, maakte ik het rondje weer groter. Dit heb ik net zolang geoefend totdat hij uiteindelijk zelf van draf naar stap ging en in stap bleef op een grote cirkel! Ik wens je er veel succes mee en hoop dat je hier wat aan hebt...

Purkii

Berichten: 723
Geregistreerd: 23-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:26

Dank je wel voor je reactie zal het gaan proberen, andere tips zijn nog steeds welkom

-xXx- Purkii

Anoniem

Re: [LO] Hoe overgang draf -> stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:24

Ook bij longeren is het belangrijk om je bewust te zijn van je eigen lichaamstaal, posities, focus en energie.
Het kan zijn dat je met te veel energie werkt, spanning in je lijf (of zelfs in je vingers, ogen, gezichtsuitdrukking etc) hebt, of op een verkeerde positie staat of loopt, etc etc, waarmee je (onbewust) de verkeerde signalen geeft c.q. de verkeerde vragen stelt.

EquiNatura

Berichten: 293
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: noorden des lands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:16

Denk goed om je eigen houding en positie. Zorg er voor dat je je niet als “drijvende” op stelt, maar als leidingnemende.

Purkii

Berichten: 723
Geregistreerd: 23-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 21:45

Thnx voor de reacties ik zal er zeker aan denken als ik weer ga longeren.

Groetjes Purkii

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:12

Ik ga helemaal met de eerdere reacties mee. Let goed op dat je zo staat dat je hem afremt, als je schuin achter hem blijft staan dan blijf je hem onbewust drijven.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re: [LO] Hoe overgang draf -> stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:15

Als ik paarden wil laten terugkomen in tempo laat ik bij het stemcommando mijn stem altijd van hoog naar laag glijden, zodat het kalmerend klinkt. Als het tempo hoger moet doe ik het precies achterom. Als ze niet op het commando "stappen" reageren benadruk ik het nog eens met hoooo en dus ook weer van hoog naar laag.

Verder zorg ik altijd dat ik als het paard in beweging is, zelf ook meebeweeg. Dus meelopen op een kleiner rondje, hoewel ik vroeger altijd leerde dat dat niet mocht. Ik sjouw niet heel de bak door maar m'n benen blijven wel in beweging. Als het paard energieker moet lopen doe ik dat zelf ook. En als hij terug moet in tempo (bv van draf naar stap) blijf ik staan en leun wat naar achteren (zonder dat dat overigens invloed heeft op de longeerlijn). Dit werkt wel het beste als het paard je kent, geconcentreerd is op jou en reageert op je lichaamshouding. Timing heeft ook belang. In het begin is je stemhulp belangrijker en later kun je dat reduceren tot je lichaamshouding alleen voldoende is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:23

Als je paard door de zweep heenloopt bij het longeren, kun je ook, als je een flink hoog hek rond de bak of longeerkraal hebt, hem recht op het hek of op een wand afsturen.

Toch zou ik eerder kijken naar het gebrek van respect voor jou en voor de zweep...ga een stapje terug en vraag absolute gehoorzaamheid aan de hand.

Ik kan je het boek grondwerk van Inge Teblick aanbevelen....

Purkii

Berichten: 723
Geregistreerd: 23-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 18:58

Bedankt voor alle reacties, het is vndaag gelukt ze ging heel goed terug naar stap en bleef ook zo doorstappen echt heel erg bedankt.

@ Cassidy: Ik heb hier het boek grondwerk liggen staan op zich hele goede en handige tips in maar ik vind hem niet echt lekker lezen, hele kleine letters enzo en onwijs lange teksten maarja zal er ook nog eens in bladeren.

-xXx- Purkii

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:02

Take the time it takes, so it takes less time.

Neem de tijd om het boek door te nemen, hoeft niet in een keer, en je hoeft ook niet aan het begin te beginnen. Pak de stukjes eruit die je interessant lijken, en die echt met je probleem te maken hebben. Daar is het hele concept op gebaseerd.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: [LO] Hoe overgang draf -> stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:04

Als je samen met iemand het doet .. je vriendin(of vriend) longeert de pony , en jij rent er naast (of alleen wanneer ze terug moet van draf naar stap .. zodra jouw vriendin(of jij ) HOO roept trek je zacht aan der halster zodat ze langzamer moet , en dat doe je telkens wanneer je HOO roept .. zo lukte het met onze shet .. suc6

Cobijtje
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-03-06

Re: Hoe overgang draf->stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:29

Elmond schreef:
Ik heb ook eens een malle pipo leren longeren, die wilde ook niet van draf naar stap. Ik ben vooral wel hooo blijven zegen, maar tegelijkertijd liet ik hem steeds iets een kleiner rondje lopen. Als hij dan zo klein was dat hij wel in stap moest, deed hij dat natuurlijk. Als hij eenmaal stapte, maakte ik het rondje weer groter. Dit heb ik net zolang geoefend totdat hij uiteindelijk zelf van draf naar stap ging en in stap bleef op een grote cirkel! Ik wens je er veel succes mee en hoop dat je hier wat aan hebt...


Dit werkt idd goed doe ik ook met mijn jonge paard. Hebben ze heel snel door.