_Amigo schreef:Hoi, ik heb een paard en wij longeerde heel veel. Helaas ging het op een dag in een keer mis. Sinds dien rent hij bokkend iedere keer weg op het moment dat ik hem op een volte probeer te zetten. Ook op een kleine volte of aan de andere kant van de bak. Hij gaat dan zo hard weg dat ik het touw los moet laten. Hij blijft het ook doen en ik kan geen oplossing vinden (ernaast helpt ook niet).
Iedereen adviseert hem bij te zetten, maar ik vind het niet zo'n fijn idee om mijn paard vast te zetten als hij bokkend wegrent (met zijn hoofd juist omhoog). Iemand hier ervaringen mee/paard vriendelijke oplossingen voor?
_Amigo schreef:Hoi, ik heb een paard en wij longeerde heel veel. Helaas ging het op een dag in een keer mis. Sinds dien rent hij bokkend iedere keer weg op het moment dat ik hem op een volte probeer te zetten.
Citaat:Ook op een kleine volte of aan de andere kant van de bak.
Citaat:Iedereen adviseert hem bij te zetten, maar ik vind het niet zo'n fijn idee om mijn paard vast te zetten als hij bokkend wegrent (met zijn hoofd juist omhoog). Iemand hier ervaringen mee/paard vriendelijke oplossingen voor?
Figaro schreef:Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos
Celebi schreef:Waarom moet je hem loslaten in een kraal? Je paard kan toch nergens heen? Mocht het echt een explosie zijn kun je hem even laten uitrazen en dan proberen weer terug te laten gaan in draf en de controle terug pakken. Maar een touw loslaten.. Lijkt me onnodig gevaarlijk in deze situatie?
Heb je al longeerlessen gehad? Eventueel waarbij een instructeur het longeren overneemt. Ben benieuwd wat er dan gebeurt.
_Amigo schreef:(...) Als ik de longeerzweep lichtelijk voor het hoofd houdt, is hij weg.
Janneke2 schreef:_Amigo schreef:(...) Als ik de longeerzweep lichtelijk voor het hoofd houdt, is hij weg.
... met grondwerk doe je in principe meer dan alleen maar je zweep op een bepaalde manier vasthouden/ heen laten wijzen.
Je positie en je houding zijn ook van belang.
_Amigo schreef:Ik wissel veel af. Ik laat hem los aangezien hij gaat draaien en het touw om hem heen komt te zitten. Als ik vast houd wordt ik meegenomen (is al een keer gebeurt tijdje terug). Als ik de longeerzweep lichtelijk voor het hoofd houdt, is hij weg. Longeren deed ik 1x per week ongeveer.
_Amigo schreef:Ik heb ook echt geen idee waarom hij het opeens deed, geen verandering in omgeving of manier. Verder mag je op mijn stal je paard niet losgooien in de bak helaas. Heb ik wel eens gedaan en heb toen op mijn kop gekregen.
Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 1 bezoeker