Oefeningen paard bomproof maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:40

evie2333 schreef:
Haar grootste angst is trouwens koeien :') , daar is ze een keer door op hol geslagen. Dus dat moet zeker ook geoefend worden. Maar hoe kan dat op een veilige manier? Langs de koeien wandelen kan, maar ik heb daar geen afgesloten ruimte dus kan ze weer wegrennen.. hoor graag wat!


Warwick Schiller heeft een aantal video's over werken 'below threshold' en dat gaat er eigenlijk om dat je al veel eerder tijd inbouwt om te wachten tot een paard toe is aan de volgende stap.
De meeste paarden gaan van 'daar is volgens mij iets vreemds' naar 'misschien is dat gevaarlijk' naar 'ik vind dit helemaal niet fijn!' naar uiteindelijk 'REN VOOR JE LEVEN.'
Vaak pushen we in de training door tot het punt dat een paard al in het stuk 'ik vind dit helemaal niet fijn' zit... maar dan kan de volgende stap dus zijn dat ze wegrennen.

Als je de afstand veel groter maakt, dan kun je het ook veilig doen in een vrije ruimte. Begin op ruim 400 meter afstand, en dan werk je stukje bij beetje toe naar het punt dat het paard laat zien de koeien te zien. Niet eng te vinden, maar alleen op te merken. Dus een oor te verdraaien, of even opkijken: dat is al het punt dat je tijd en pauze inbouwt en bewust wacht op signalen van ontspanning voor je verder gaat of nog een keertje heen en weer loopt. En het is het opmerken en daarna weer ontspannen van het paard wat steeds het uitgangspunt is, niet het doorgaan totdat het niet meer wil maar al een stuk daarvoor.

(Daarbij zou ik nog denken: vergeet niet om dit ook aan beide kanten te doen en ook het weglopen op die manier mee te nemen, zodat het ook vertrouwd is als je voorbij de koeien gaat en ze achter het paard zijn. Veel paarden die het eigenlijk spannend vinden maar zich toch door iets engs heenbikkelen, kunnen alsnog schrikken als ze er eenmaal voorbij zijn. Ook dat moet vertrouwd voelen. En dan zijn het bijvoorbeeld signalen van het intrekken van hun staart of achterbenen wat meer onder het lichaam brengen, klaar om een sprong te maken die kunnen aangeven dat ze het eigenlijk toch niet helemaal ok vinden.)


Sanne_Batsje

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:46

evie2333 schreef:
Idd! Alleen omdat ik haar niet beleer, maar ze al beleerd is en getraumatiseerd is aan verschillende dingen, lijkt het me prima nog wel schriktrainingen te doen


Bij een getraumatiseerd paard is er juist nog meer reden om deze techniek te gebruiken en zo vertrouwen op te bouwen. Mijn mustang was ook (half) beleerd en mishandeld/getraumatiseerd, daar werkte deze techniek ook veel beter bij.

Volg mijn verhalen over reizen te paard hier: http://www.hoovesaroundtheworld.com/ :)

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-22 14:22

Sizzle schreef:
De beste (schrik) training is goed gebruik maken van de uitdagingen in de omgeving.
Ga een keer expres met hagel en onweer aan het werk, ga gecontrolleerd wandelen op momenten dat de velden gesproeid worden. Ga gericht met heel veel tijd en zonder druk in de buurt van jonge koeien grazen.
Laat je paard kijken naar voetballende kinderen of een tampoline.
Ga expres rijden terwijl de paarden uit de wei komen.
Uiteraard doe je zit soort dingen niet in de spits langs een provinciale weg, maar je kunt ze vaak heel gericht opzoeken zodat te later langs die provenciale weg ook geen probleem zijn.


Goed idee!

Horses are life :)

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-22 14:23

AnnickT schreef:
Juist bij een getraumatiseerd paard lijkt het mij van belang om hem eerst tools te geven om ergens mee om te gaan. Dan kun je dat weer meenemen in de schriktraining.


Dat heb ik ook zeker gedaan

Horses are life :)

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-22 14:25

Sizzle schreef:
Wat heet geteaumatiseerd in dit geval?
Een mishandeld dier heeft immers niet automatisch angst voor vlaggen of koeien, dat is enkel als het geen vertrouwen heeft in jou.
Als het dier geen vertrouwen heeft dan zou ik echt bij stap 0 beginnen (gewoon ontspannen met elkaar omgaan) en nog niet gaan denken aan schriktraining.


Bang voor donkere ruimtes, zwepen, bepaalde bewingen en personen enz waren eerst erg eng. Dit is nu niet meer zo. We hebben zeker enorm veel vertrouwen dus dat is m niet. Maar bij bepaalde dingen moet ze echt nu even rustig kijken enz

Horses are life :)


evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-22 14:27

Shadow0 schreef:
evie2333 schreef:
Haar grootste angst is trouwens koeien :') , daar is ze een keer door op hol geslagen. Dus dat moet zeker ook geoefend worden. Maar hoe kan dat op een veilige manier? Langs de koeien wandelen kan, maar ik heb daar geen afgesloten ruimte dus kan ze weer wegrennen.. hoor graag wat!


Warwick Schiller heeft een aantal video's over werken 'below threshold' en dat gaat er eigenlijk om dat je al veel eerder tijd inbouwt om te wachten tot een paard toe is aan de volgende stap.
De meeste paarden gaan van 'daar is volgens mij iets vreemds' naar 'misschien is dat gevaarlijk' naar 'ik vind dit helemaal niet fijn!' naar uiteindelijk 'REN VOOR JE LEVEN.'
Vaak pushen we in de training door tot het punt dat een paard al in het stuk 'ik vind dit helemaal niet fijn' zit... maar dan kan de volgende stap dus zijn dat ze wegrennen.

Als je de afstand veel groter maakt, dan kun je het ook veilig doen in een vrije ruimte. Begin op ruim 400 meter afstand, en dan werk je stukje bij beetje toe naar het punt dat het paard laat zien de koeien te zien. Niet eng te vinden, maar alleen op te merken. Dus een oor te verdraaien, of even opkijken: dat is al het punt dat je tijd en pauze inbouwt en bewust wacht op signalen van ontspanning voor je verder gaat of nog een keertje heen en weer loopt. En het is het opmerken en daarna weer ontspannen van het paard wat steeds het uitgangspunt is, niet het doorgaan totdat het niet meer wil maar al een stuk daarvoor.

(Daarbij zou ik nog denken: vergeet niet om dit ook aan beide kanten te doen en ook het weglopen op die manier mee te nemen, zodat het ook vertrouwd is als je voorbij de koeien gaat en ze achter het paard zijn. Veel paarden die het eigenlijk spannend vinden maar zich toch door iets engs heenbikkelen, kunnen alsnog schrikken als ze er eenmaal voorbij zijn. Ook dat moet vertrouwd voelen. En dan zijn het bijvoorbeeld signalen van het intrekken van hun staart of achterbenen wat meer onder het lichaam brengen, klaar om een sprong te maken die kunnen aangeven dat ze het eigenlijk toch niet helemaal ok vinden.)


Hele goede. Het kwam inderdaad omdat ze gepusht werd, maar ik ook. Ik gaf meermaals aan (aan degene die 'begeleider ' was) dat dit niet handig was. Toen was het helaas al te laat

Horses are life :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 3 bezoekers