Grondwerk oefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-21 07:55

Ik heb sinds 2 maanden mijn eerste paard. We zijn gelijk begonnen met grondwerk. Dit vind hij heel erg leuk om te doen.

Nu vroeg ik mij af welke oefeningen een goede training ook zijn om een sterke achterhand en rug/buikspieren te krijgen.
Hij is namelijk erg slap in zijn achterhand en heeft heel weinig bespiering. Aangezien hij grondwerk erg leuk vind zou ik graag wat oefeningen willen weten die we op de grond met hem kunnen doen.
Ik dacht zelf nog aan balkjes lopen aan de hand maar misschien kennen jullie nog meer oefeningen?


Afbeelding


Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:05

Achteruit lopen, zijwaarts stappen, op de cirkel werken zijn wel goede oefeningen voor de achterhand. Verder kan je je verdiepen in rechtrichten of gymnastiseren aan de hand, kan heel waardevol zijn voor je paard :)

Erg knap paardje trouwens!

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-21 08:18

Pauww schreef:
Achteruit lopen, zijwaarts stappen, op de cirkel werken zijn wel goede oefeningen voor de achterhand. Verder kan je je verdiepen in rechtrichten of gymnastiseren aan de hand, kan heel waardevol zijn voor je paard :)

Erg knap paardje trouwens!


Dankje!
Ik zal me eens verdiepen in het rechtrichten en gymnastiseren.
Ik ben nog beginner in het grondwerk

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:20

Inderdaad balkjes / cavaletti stappen en draven, zoals je zelf al aangaf.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:44

Gefeliciteerd met jouw paardje! Ziet er heel mooi uit <3

Ik denk ook meteen aan dressuurmatig werken aan de hand, daar zijn tegenwoordig ook steeds meer instructeurs voor :j
Mijn paard heeft ook altijd een wat zwakkere hand (nog steeds deels aanwezig helaas) maar door het werken aan de hand is hij toch een heel fijn rijpaard geworden en kan hij vanaf de grond alle zijgangen in stap en draf en kan hij naast mij galopperen.

Naast dat het super goed is voor je paard, een mooie voorbereiding op het rijden is het ook nog eens super leuk om te doen :D

In welke omgeving zit je? Misschien kunnen we een instructeur aan raden die je daarmee een stukje op weg kan helpen.

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-21 09:09

Cera_D schreef:
Gefeliciteerd met jouw paardje! Ziet er heel mooi uit <3

Ik denk ook meteen aan dressuurmatig werken aan de hand, daar zijn tegenwoordig ook steeds meer instructeurs voor :j
Mijn paard heeft ook altijd een wat zwakkere hand (nog steeds deels aanwezig helaas) maar door het werken aan de hand is hij toch een heel fijn rijpaard geworden en kan hij vanaf de grond alle zijgangen in stap en draf en kan hij naast mij galopperen.

Naast dat het super goed is voor je paard, een mooie voorbereiding op het rijden is het ook nog eens super leuk om te doen :D

In welke omgeving zit je? Misschien kunnen we een instructeur aan raden die je daarmee een stukje op weg kan helpen.


Dankje!
We zijn al ver gekomen met parelli omdat Dawn helemaal geen basis opvoeding heeft gehad. Vorige eigenaar heeft hem na 3 maanden aan mij verkocht. Zij kon hem niet aan.

In het begin kon hij niet normaal op de grond naast je lopen. Ging dreigen, happen en steigeren.
We kwamen erachter dat hij heel erg onzeker en onderdanig is. Hij had gewoon duidelijkheid, vertrouwen en leiderschap nodig. Hier zijn we dus eerste maand elke dag meebezig geweest en het is nu al een heel ander paard. Ontzettende knuffelkont en lief. Het dreigen, happen en steigeren doet hij helemaal niet meer.

Het is trouwens een Andalusiër die nu iets meer als een halfjaar in Nederland is dus transport en al die verhuizingen doen een paard ook niet veel goed en brengt veel stress met zich mee.

Hij is nu echt al veranderd in een ontspannen paard. Zo fijn om te zien. Ik woon trouwens in Friesland dus als je een instructeur weet die dressuurmatig op de grond werkt

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:53

Klinkt goed! Al flink wat bereikt dus ;)
Parelli is zeker een fijne basis voor de omgang :j

Ik kom zelf uit Noord Holland dus kan je helaas niet helpen met een instructeur daar.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:15


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:20

Clinton Andersson heeft wel een hele berg oefeningen in The Fundamentals of de oudere Gaining Respect on the Ground serie. Sommigen vinden hem te hard maar je kunt eruit pakken wat voor jou werkt. Werkt ook met stick/string.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:02

Bij oefeningen die de achterhand versterken denk ik ook aan achterwaarts (maar wel correct gevraagd dan), cavaletti, en veel overgangen.

Ik denk dat een academische instructeur je inderdaad zeker goed zou kunnen helpen!

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Twirrewyn

Berichten: 137
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Grondwerk oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-21 17:10

Bedankt voor alle tips!
Vandaag hebben we balkjes gelopen. Dit vond hij wel eerst moeilijk. Hij let soms ook niet helemaal op dus struikelde hij weer :roll:
Maar ging steeds beter


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers