Hulpteugel aan kaptoom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fjordollie
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-06-20

Hulpteugel aan kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 19:40

Oke noem me dom..

Ik gebruik soms met het longeren bijzettouwtjes, nu heb ik een kaptoom gekocht en ik vroeg me af of ik die bijzettouwtjes eraan kan doen en dat het dezelfde werking heeft.


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:12

Ja dat kan wel maar dan moet je eerst je paard heel goed leren wat de werking van de kaptoom is. Hij moet dus eerst heel goed leren hoe hij met druk op de neus om moet gaan en als reactie op jouw inwerking tijdens het longeren voorwaarts neerwaarts gaat. Pas als dat goed geinstalleerd is kun je ook bijzetten.
Als je een kaptoom gebruikt als een veredeld halster dan zal hij er geen biet van snappen en er of tegen in gaan en daarmee te singel op de schoft trekken, of er lekker in gaan hangen.

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Re: Hulpteugel aan kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:47

Ik vind het altijd een beetje tricky om hulpteugels bitloos te gebruiken. Paarden zullen sneller tegen die druk ingaan en zich opgesloten voelen, vooral wanneer ze bitloos niet of slecht kennen.

Wat Sizzle zegt, als je je paard zo hebt opgeleid dat hij de druk op de neus accepteert en opzoekt en daarop voorwaarts neerwaarts gaat in de juiste positie. Alleen ben ik ook van mening dat als je in staat bent om je paard zo op te leiden dan heb je geen hulpteugels nodig. Met een kaptoom en de juiste kennis vanaf de grond kan je je paard zn lichaam al juist laten gebruiken zonder hulpteugel.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hulpteugel aan kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:10

Ik heb er geen ervaring mee maar ergens voelt het voor mij een beetje tegenstrijdig. De vrijheid en het werken met een kaptoom en er dan een hulpteugel aan knopen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hulpteugel aan kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:40

Ik zou dit zelf niet doen. Touwtjes geven niet mee en dan heb je steeds een zagende druk op de neus. Lijkt mij erg onprettig.
Daarnaast ga ik mee met Charaz, ik zou mn doel voorbij streven als ik hulpteugels bij een kaptoom gebruik.

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Hulpteugel aan kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:38

Kaptoom met touwtjes kan prima mits de juiste ervaring van mens en dier er zijn ( ik doe dit regelmatig ook bij mijn verzorgpaardjes...)

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:49

Mijn ervaring is dat paarden die het longeren en het bit kennen ook snel wennen aan de kaptoom. Bij mijn paarden is het meestal 2 à 3x longeren en dan hebben ze het door. Ze lijken het longeren aan de kaptoom ook plezieriger te vinden.

Ik gebruik idd ook een hulpteugel aan de kaptoom. Net zo mee beginnen als met een bit: eerst losjes eraan en dan voorzichtig "druk" opbouwen. Dus niet gelijk "geen gelul in de krul kop tussen de knieën" aansnoeren.
Ik vind ook dat de hulpteugel stiller en stabieler inwerkt dan wanneer die aan het bit gebruikt wordt. Bij het gebruik van een bit heb je toch sneller, is mijn ervaring, dat de bitringen en/of de bakstukken wat gaan klapperen wat onrust geeft in de mond. Met een kaptoom vind ik die verbinding veel rustiger en daarmee fijner voor het paard.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Hulpteugel aan kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:08

Ik sluit me aan bij roodvos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers