Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 14:48

Hi bokkers,

Een enigszins dramatische titel :+
Ik zal proberen zo kort en duidelijk mogelijk te zijn. Ik zocht een instructeur voor het werken aan de hand. En toen kwamen er allerlei verschillende mensen met verschillende methodes en ik weet niet meer welke kant of wat wat is.

Je kunt er namelijk voor lopen met een kaptoom of erachter met lange lijnen. Of met lange teugels ernaast

Over het paard:
Het gaat hier om een licht gereden paard wat niet doorgereden is, dus praktisch alleen stuur en gangen kent waar pssm geconstateerd is en door verschillende lichamelijke ongemakken niks meer ohz gedaan is. Nu is hij gelaserd vanwege een zwakke pees en kun je hem zien als revalidatie paard.

Over ons
Ik heb hem nog niet zolang en we hebben wat discussies nog over wie nou de leiding heeft :+
Het is best een dier met een eigen mening en door alle rust, weinig training is hij nu vol energie. Hiervoor beginnen we met parelli. Dat interesseert me enorm en dat deel grondwerk is gewoon erg belangrijk vind ik.

Wat we nu nog zoeken:
Voor mijn gevoel wil ik gewoon het werken aan de hand waarbij je aan de zijkant staat. Hij moet leren hoe hij zijn lijf gebruikt om spieren te trainen. Daarnaast krijg ik dus binnenkort Parelli les dus ik probeer ook niet iemand te vinden die weer hele andere methodes gebruikt waardoor het door elkaar loopt.

Ik dacht zelf aan het academisch aan de hand, maar je hoort ook verschillende mensen over freestyle van Emiel voest. Alleen voor mijn gevoel is dat weer meer met het eindstation rijden.

Maar ik ben vooral niets wetend en ik word overvallen door alle methoden :')


Edit: krappe bochten of longeren is voor ons (nog) niet mogelijk ivm zijn pees. Daarnaast moet het iemand in het noorden zijn. Ik zoek niet perse namen, maar het liefst methodes zodat ik het aanbod wat ik nu heb kan analyseren :+
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 22-01-21 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt



Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:52

Ik zou ook het liefst iemand hebben uit beide werelden, NH (liefst Parelli) in combinatie met klassieke dressuur (vanaf de grond en in het zadel), maar dat is lastig...

Ik zou deze dame wel overwegen. Heb haar wel een paar keer gezien tijdens een demo.
https://www.equi-unity.nl/

Frouke91
Berichten: 35
Geregistreerd: 03-01-13
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:54

Ik zou inderdaad ook aan academisch grondwerk (en waar passend academisch longeren) denken. Academisch werken geeft mogelijkheden voor zowel ervoor als ernaast werken.
Dit geeft een goede basis waarop het paard getraind zou kunnen worden, zonder de belasting van de ruiter. Het voordeel van het academische is dat de instructeur met je meekijkt voor wat er bij het paard past.

Swertingur fra Solskini en Haukur fra Skjalaritara
Your love is like a soldier, loyal till you die<3

Always in our heart, Jitze

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:55

Het Freestylesysteem van Emiel Voest gebruikt dubbele lijnen ook bijvoorbeeld voor paardenrevalidatie, dus niet enkel met rijden als eindstation. Ik zou dan zoeken naar iemand die binnen Freestyle de opleidingen Revalidatie gevolgd heeft. Die kunnen jou denk ik leren wat je zoekt.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:05

Beste is waar je een instructeur in kan vinden, dus zoek iemand in de omgeving, en ga daar bij inlezen en informeren.
Zoals net hierboven genoemd, als je een freestyle instructeur zoekt dan zeker iemand die of de revalidatietraining heeft gedaan, of iemand die zich in die richting verder heeft verdiept(door bijv. al meer richting academisch/klassieke dressuur te trainen ipv enkel freestyle)

Edit: met Parelli, lees ik nu pas: let héél goed op dat jou parelli niet in de "knoop" komt met wat de revalidatie nodig is.

Ook met "normale" werken aan de hand etc. komt het stukje gedrag etc. ook aan de orde. Maar denk er érg goed over na of de oefeningen die je moet doen voor bijv. Parelli wel passen bij de revalidatie

Ik ben in basis ook freestyle-instructeur, sta er nog steeds achter.
Daarnaast verder ontwikkeld in academische kant van grondwerk en veel met biomechanica van het paard.
Maar daardoor weet ik ook dat ik mijn training moet aanpassen op de fysieke belastbaarheid van het paard.
Waarbij je "normaal" met Freestyle bijv. begint met loswerken, is dat nu nét niet wat jou paard nodig heeft. Zelfde met parelli, wat ik wel minder goed ken, maar het werken op cirkels etc. dat is niet wat je paard "nodig" is.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 17:16

Ik reageer straks even uitgebreid via de laptop. De instructeur van Parelli is inderdaad op de hoogte van de blessures. Ik ben zeer streng (klinkt dat stom :o) wat betreft wie er bij hem mag komen en wat we doen. Hij heeft me al genoeg centjes gekost bij de dierenarts :+ , dus inmiddels behandel ik hem alsof ie van suiker is qua bewegen :')
Maar qua gedrag samen moeten we wel echt aan de bak. Hij neemt de leiding over tot brutaal aan toe en dat maakt me onzeker en het wordt er niet leuker op dus we willen wel graag aan de slag


DuploJarig

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:29

Je kan eventueel kijken naar Elena Bacchini,
zij heeft sinds dit jaar geen Parelli license meer en wil juist meer diverse lesgeven er bij gaan pakken

Ook aan de lange lijnen en recht richten bijvoorbeeld

https://elenabacchini.com/

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:52

Duplo schreef:
Je kan eventueel kijken naar Elena Bacchini,
zij heeft sinds dit jaar geen Parelli license meer en wil juist meer diverse lesgeven er bij gaan pakken

Ook aan de lange lijnen en recht richten bijvoorbeeld

https://elenabacchini.com/


Dit was ook een naam die bij me te binnen schoot, maar ik twijfel of zij zo ver in het noorden van het land komt... Maar zeker erg geschikt!

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-21 11:49

Sadira schreef:
Duplo schreef:
Je kan eventueel kijken naar Elena Bacchini,
zij heeft sinds dit jaar geen Parelli license meer en wil juist meer diverse lesgeven er bij gaan pakken

Ook aan de lange lijnen en recht richten bijvoorbeeld

https://elenabacchini.com/


Dit was ook een naam die bij me te binnen schoot, maar ik twijfel of zij zo ver in het noorden van het land komt... Maar zeker erg geschikt!

Inderdaad erg ver. Ik zoek iemand dichtbij.


Voor de rest ben ik eigenlijk nog niet perse een stap verder. :+

Edit:
Ik ben wat terug gekomen op het academische deel. En ben er nu wel over uit dat gedeeltelijk revalidatie trainer ook wel een belangrijke eis is.
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 25-01-21 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:59

Heb je al enig idee welke methode je het meest aanspreekt? Want dan weet ik iets beter welke mensen er eventueel bij zouden aansluiten.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:03

Gewoon proberen en kiezen wat je leuk lijkt, je hoeft er ook niet rotsvast aan vast te houden.
Ik doe een mengsel uit werk aan de hand, lange teugelen en lange lijnen.
Het is ook per paard verschillend omdat sommige posities ook gewoon levensgevaarlijk kunnen zijn bij sommige paarden.

Als hij brutaal is, dan is lange teugelwerk niet perse nu verstandig, dan doe je liever iets meer aan de voorkant totdat de regels wat beter uitgelegd zijn.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-21 12:37

Sadira schreef:
Heb je al enig idee welke methode je het meest aanspreekt? Want dan weet ik iets beter welke mensen er eventueel bij zouden aansluiten.

Ik ben heel erg op zoek naar een methode wat het rijden een soort van kan vervangen. En waar ik, mocht ik er ooit nog op kunnen en mogen, het ook profijt heeft dat we niet qua rijden weer op 0 beginnen.
Ik ben op zoek naar een methode waarin het lichaam goed gebruiken centraal staat.

Ik ben niet op zoek naar een methode waar we bezig gaan met vrijheidsdressuur of andere communicatie en speel technieken. Daar ga ik Parelli voor volgen (op een aangepaste wijze) dit moet eigenlijk puur dressuur les zijn maar dan ernaast.


Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-21 12:38

Sizzle schreef:
Gewoon proberen en kiezen wat je leuk lijkt, je hoeft er ook niet rotsvast aan vast te houden.
Ik doe een mengsel uit werk aan de hand, lange teugelen en lange lijnen.
Het is ook per paard verschillend omdat sommige posities ook gewoon levensgevaarlijk kunnen zijn bij sommige paarden.

Als hij brutaal is, dan is lange teugelwerk niet perse nu verstandig, dan doe je liever iets meer aan de voorkant totdat de regels wat beter uitgelegd zijn.


Ja dat probeerde ik eerst ook door een random advertentie te plaatsen , maar dan krijg je dus ook allerlei ander grondwerk. Wat is het verschil tussen werken aan de hand, lange teugelen en lange lijnen? De positie?


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:46

Grofweg: aan de hand is aan de voorkant of evtl in een circel, lange teugel is naast de achterhand (spaanse rijschool zeg maar), lange lijnen is menpositie, dat kun je speels afwisselen met dubbele longe.
Of je dan met bit of kaptoom werkt is persoonlijk.
Een goede instructeur met grondwerk inzicht hoeft geen expert te zijn in een methode om je toch een zetje de goeie kant op te kunnen geven.
Dat is pas relevant als je er echt meer mee wilt.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:58

Wij hebben altijd gewerkt met de meest simpele variant: (men)hoofdstel in, longeerlijnen door de longeersingel en dan achter het paard lopen (dus lange lijnen). Dan kun je naast voornamelijk rechte lijnen lopen ook zelf in het midden blijven staan en het paard op een grote volte zetten. Geen extra hulpmiddelen, zo kun je duidelijk aan je paard zien wat lichamelijk wel en niet lukt.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-21 14:34

Shenavallie schreef:
Wij hebben altijd gewerkt met de meest simpele variant: (men)hoofdstel in, longeerlijnen door de longeersingel en dan achter het paard lopen (dus lange lijnen). Dan kun je naast voornamelijk rechte lijnen lopen ook zelf in het midden blijven staan en het paard op een grote volte zetten. Geen extra hulpmiddelen, zo kun je duidelijk aan je paard zien wat lichamelijk wel en niet lukt.


Dit doen we dus op dit moment. Alleen dan een beetje naar eigen inzicht en we lopen nu tegen wat probleempjes op. Ik heb ook niet perse alle kennis om te zien wanneer het goed gaat / lichaam juist gebruikt wordt, dus vandaar dat we nu juist door willen pakken met een goede instructeur


Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:43

Elin_ schreef:
Shenavallie schreef:
Wij hebben altijd gewerkt met de meest simpele variant: (men)hoofdstel in, longeerlijnen door de longeersingel en dan achter het paard lopen (dus lange lijnen). Dan kun je naast voornamelijk rechte lijnen lopen ook zelf in het midden blijven staan en het paard op een grote volte zetten. Geen extra hulpmiddelen, zo kun je duidelijk aan je paard zien wat lichamelijk wel en niet lukt.


Dit doen we dus op dit moment. Alleen dan een beetje naar eigen inzicht en we lopen nu tegen wat probleempjes op. Ik heb ook niet perse alle kennis om te zien wanneer het goed gaat / lichaam juist gebruikt wordt, dus vandaar dat we nu juist door willen pakken met een goede instructeur

Dat is een goede instelling! Genoeg die blijven aanmodderen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:49

De eerste naam in het noorden die in mij opkomt voor werken aan de hand is Bastiaan de Recht:
https://www.ncsah.nl/docenten/bastiaan-de-recht/

Zit in Ter Apel.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hij heeft een gedegen hippische achtergrond en ik hoor er in mijn omgeving hele positieve geluiden over. Zijn partner Amber Koppen is dierenarts. Dus vanuit die hoek een stukje zekerheid m.b.t. de revalidatie.

Succes!

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-21 15:00

Staat ook op het lijstje. Mede door idd de kennis e.d.
Enige wat me erg tegenstaat is het gebruik van de bijzet wat ik eigenlijk overal in terug zie komen. Ik heb een van hun instructeurs op het lijstje staan, maar misschien dat ik ook even met Amber zelf kan bellen.

@shenavallie
Bedankt :) het is gewoon een pechpony dus met verkeerde training of behandeling is voor hem nog 2x zo slecht zegmaar ivm zijn spieren ..


Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Werken aan de lange lijnen: zoveel methodes welke kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:33

Tja, zoals gezegd, ik ben er niet bekend mee.
Waarom staat het gebruik van een bijzet je tegen?

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-21 15:35

Roodvos schreef:
Tja, zoals gezegd, ik ben er niet bekend mee.
Waarom staat het gebruik van een bijzet je tegen?

Op zich niet altijd, maar een paard wat net zadel /hoofstel rem etc kent maar that's it en bewezen stijfheid / issues vind ik het belangrijker dat ie lekker op eigen benen loopt. Nu wil ik sowieso nog even met hen bellen. Ik oordeel van alles wat ik gezien / gehoord heb, maar dat is natuurlijk met een ander paard dan Esio zelf.


Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:48

Ik heb zelf les van Equi Unity (al eerder gedeeld), zij heeft ook een achtergrond in Parelli en maakt geen gebruik van hulpteugels, dus kan me voorstellen dat dat een mooie combi voor jou is :j

Je hebt het grondwerk, dit is met de kaptoom aan de enkele lijn. Vaak loop je hiermee achteruit en heb je de teugel dicht bij het hoofd vast (met een zachte hand).
Dan heb je ook het werken aan de hand, hierbij sta je ongeveer ter hoogte van de schouder met een set teugels in de handen (handen netjes naast elkaar nabij de schouder).
Dan heb je ook nog het lange teugelen, hierbij sta je naast de heup van het paard met een set langere teugels.

Ik gebruik elke vorm van trainen, soms voor het rijden, soms wissel ik tijdens een training zelf. Vaak wordt er begonnen met het grondwerken, hierin kan je soms wat makkelijker het gevoel vinden en doordat je achteruit loopt zie je meteen het hele paard. Elke vorm heeft net weer andere voordelen en ik ga regelmatig door verschillende fases heen, de ene keer werk ik veel liever met de lange teugel om de lengte buiging beter te krijgen en de andere keer merk ik dat ik meer baat heb bij het werken aan de hand.
Wij hebben nu SV, travers en de appuyementen in stap en draf in ons repetoir en zijn bezig met de pirouette in stap en met de galop bezig (naast alles verfijnen natuurlijk).


Afbeelding
Een stukje waarbij we vanuit de grondwerk positie bezig zijn


Afbeelding
In draf gaat dit me te snel dus dan draai ik me vaak om

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:55

Elin_ schreef:
Roodvos schreef:
Tja, zoals gezegd, ik ben er niet bekend mee.
Waarom staat het gebruik van een bijzet je tegen?

Op zich niet altijd, maar een paard wat net zadel /hoofstel rem etc kent maar that's it en bewezen stijfheid / issues vind ik het belangrijker dat ie lekker op eigen benen loopt. Nu wil ik sowieso nog even met hen bellen. Ik oordeel van alles wat ik gezien / gehoord heb, maar dat is natuurlijk met een ander paard dan Esio zelf.

Dat snap ik, jouw paard heeft natuurlijk nog wat andere problemen dan alleen de pees :j .

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:57

Ik rijd niet meer omdat ik een bangerik ben en mijn paard zijn onbalans leidde nogal eens tot een ren partij van hem. :Y)

Maar heb in het lange teugelen (naast de kont lopen) volledige vervanging gevonden voor het normale onder het zadel werk. Hierdoor is zijn recht gerichtheid enorm verbeterd en durf ik zelfs te denken om er van het voorjaar toch weer eens op te stappen. We zijn eerst begonnen met aan de hand werken (kaptoom en soms achteruit lopend ervoor, soms in positie naast zijn hals lopend), die basis heb ik verder uitgebouwd naar aan de lange teugel. Daarnaast longeer ik soms met dubbele longe, altijd zonder bijzet want ik en mijn instructieve vinden dat je voldoende tools hebt om dingen zonder op te lossen.

Dit hele proces is begeleid door DressuurNatuurlijk. Ik heb zowel in het echt privé les als dat ik online lessen bekijk (theorie en filmpjes), ook ben ik daar op 4 daagde cursus geweest met mijn paard. Er zijn via Facebook ook regelmatig gratis online mini-cursussen te volgen.

Loswerken is ook een onderdeel dat ze aanbieden en waar ik de echte basis communicatie tussen mij en mijn ruin goed mee heb kunnen afstemmen. Ik weet niet of dat gebaseerd is op de principes van Parelli maar echt er zit een mega kennis en ervaring achter Astrid van DressuurNatuurlijk en dat zie ik steeds maar weer opnieuw. De paniek problemen onder het zadel waren er in het begin namelijk ook aan de hand en op het erf. Maar omdat ik met 2 voeten op de grond niet zo’n bangerd ben hebben we binnen no-time mega stappen gemaakt en is het nu het braafste paard van stal.

Ze leiden ook instructeurs op en kunnen je mogelijk advies geven of zelf een route in het Noorden plannen mocht je het liefst fysiek les hebben.

Ik ging van een explosief paard dat emmertje snel overvol had. Naar nu werken aan een mooie M proef lange teugel *\o/* (minus de galop die gang voegen we pas later toe).

We'll take a running start and we"ll take to the sky


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xpatricia en 31 bezoekers