Ervaringen online Featherlight Academy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:53

Leuk idee! Is het is een idee (omdat dit topic eigenlijk over featherlight gaat) een meer algemeen topic te maken over onze ervaringen met dit soort technieken? Dus niet specifiek Warwick/featherlight/TRT, maar een topic voor de overeenkomsten in technieken en ideeen, waar we ervaringen kunnen bespreken?


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:00

Ik ben wel benieuwd welke wat er precies zo zweverig gevonden worden? :) Het voorbeeld dat sanne83 aanhaalt: 'they need to know the answer before you ask the question' vind ik juist heel simpel, rechttoe rechtaan. Zo simpel zelfs dat je je bijna dom voelt dat iemand je het moet vertellen. :D

Bij zweverig denk ik meer aan: je moet je hand op het hoofd van het paard leggen en de levensenergie van beiden vloeit in elkaar over waardoor de aardse connectie beter wordt. :D

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 15:12

de woorden komen zweverig over als je de context niet snapt....snap je wat ik bedoel :+

dus woorden als intentie en connectie "klinkt" als inderdaad je hand op zijn hoofd leggen en tadaa....
Terwijl dat het niet is, maar zo klinkt het wel als je het systeem niet kent. En dat is jammer, want ik denk dat daardoor heel veel mensen zich er niet in verdiepen terwijl het in mijn ogen een super systeem is. Hopelijk leg ik een beetje goed uit wat ik bedoel (dus dit gaat ook echt over mij persoonlijk en hoe ik woorden zie/opvat, misschien een tekortkoming van mij, maar mij spraken de woorden nooit zo aan)


als je het systeem kent/snapt, dan snap je de betekenis van de woorden. Maar zonder het systeem te kennen, klinken de woorden zweverig (en ik merk dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt, dus ik denk dat het toch aan de woordkeuzes, verdere uitleg ligt).

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 15:16

Gini schreef:
Ik ben wel benieuwd welke wat er precies zo zweverig gevonden worden? :) Het voorbeeld dat sanne83 aanhaalt: 'they need to know the answer before you ask the question' vind ik juist heel simpel, rechttoe rechtaan. Zo simpel zelfs dat je je bijna dom voelt dat iemand je het moet vertellen. :D

Bij zweverig denk ik meer aan: je moet je hand op het hoofd van het paard leggen en de levensenergie van beiden vloeit in elkaar over waardoor de aardse connectie beter wordt. :D


en juist jouw voorbeeld, is als je nog niet in die denkwijze zit in mijn ogen best zweverig :)

Daarmee zeg je, ze moeten het antwoord al weten voordat je de vraag stelt.

(waarmee ik in mijn oude denkwijze gelijk dacht, ja hallo? Ik probeer hem iets te leren wat hij nog niet kent, hoe kan hij dan het antwoord weten, en van daaruit probeerde je dan zo goed mogelijk het paard uit te leggen wat je bedoelt, door gebruik te maken van de hulpen en anatomie, dus misschien zelfs wel hetzelfde resultaat, maar een andere denkwijze).

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:18

Ik vond het dan weer niet zo zweverig. Ik ben begonnen met de 3 series Principles of Training te kijken en alleen in de laatste serie zaten misschien een paar dingen die ik licht zweverig vond. De dingen die ik lees in de fb groep over visualiseren dat je paard bijv naar je toe komt en dat dan even later doet vind ik wel heel zweverig. Dat gaat mij echt een brug te ver.

De uitleg van WS was voor mij eigenlijk een beetje een groot ‘aha’ moment, waarin heel veel dingen opeens veel duidelijker werden. Deze uitleg vatte mij bijv beter dan die van Tristan Tucker. Maar ik denk dat dat ook heel persoonlijk is en afhankelijk van je paard natuurlijk. En misschien ook afhankelijk is van waar je begint. Ik vond het een heel logisch opbouwend verhaal, maar als ik idd ergens midden in een wat meer zweverig filmpje zou vallen, zou ik misschien ook wel sneller afhaken.

Leuk om te lezen dat het paard die je rijd er zo goed op reageert TS! Ik heb mijn merrie nog niet ohz naar het antwoord kunnen laten zoeken, maar door haar iedere x tussen het grondwerk/longeren richting de enge kant te laten rusten en daar helemaal niks verlangen en beetje kriebelen, zijn we nu inmiddels in de hoek zelf beland zonder veel spanning. Ze kauwt nu ook af daar ipv ogen op stokjes te blijven hebben.

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 15:22

Dit is overigens helemaal geen aanval op jou Gini, ik probeer je alleen inzicht te geven in mijn "oude" denkwijze en waarom ik sommige dingen zweverig vind/vond, en met mij denk ik ook nog vele andere.

Voor mij vallen er nu heel veel dingen op zijn plaats, en ik heb al heel veel aha momentjes mogen ervaren sinds ik dit topic geopend heb en met Warwick methode in aanraking ben gekomen. Dus ik ben echt superblij met alle dingen die in dit topic voorbij komen.
En ik hoop dat mensen die er hetzelfde over dachten, toch overgehaald zijn om zich er eens in te verdiepen en hetzelfde aha moment mogen ervaren. Mochten er modjes zijn die vinden dat dit topic beter ergens anders heen kan, of een andere naam kan krijgen, dan hoor ik het graag.

Alleen ik wil eigenlijk ook niet dat deze helemaal in de horsemanship hoek terecht komt, omdat dat juist de topics zijn die ik bijvoorbeeld probeerde te vermijden omdat ik hoop dat ook andere mensen dit topic lezen en misschien tot bepaalde inzichten komen.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 15:27

Lioony schreef:
Ik vond het dan weer niet zo zweverig. Ik ben begonnen met de 3 series Principles of Training te kijken en alleen in de laatste serie zaten misschien een paar dingen die ik licht zweverig vond. De dingen die ik lees in de fb groep over visualiseren dat je paard bijv naar je toe komt en dat dan even later doet vind ik wel heel zweverig. Dat gaat mij echt een brug te ver.

De uitleg van WS was voor mij eigenlijk een beetje een groot ‘aha’ moment, waarin heel veel dingen opeens veel duidelijker werden. Deze uitleg vatte mij bijv beter dan die van Tristan Tucker. Maar ik denk dat dat ook heel persoonlijk is en afhankelijk van je paard natuurlijk. En misschien ook afhankelijk is van waar je begint. Ik vond het een heel logisch opbouwend verhaal, maar als ik idd ergens midden in een wat meer zweverig filmpje zou vallen, zou ik misschien ook wel sneller afhaken.

Leuk om te lezen dat het paard die je rijd er zo goed op reageert TS! Ik heb mijn merrie nog niet ohz naar het antwoord kunnen laten zoeken, maar door haar iedere x tussen het grondwerk/longeren richting de enge kant te laten rusten en daar helemaal niks verlangen en beetje kriebelen, zijn we nu inmiddels in de hoek zelf beland zonder veel spanning. Ze kauwt nu ook af daar ipv ogen op stokjes te blijven hebben.


Ben ik met je eens, na het zien van de eerste filmpjes vond ik het ook niet zweverig meer (sommige dingen misschien iets)...... maar door de woorden die overal gebruikt worden, heeft het voor mij best lang geduurd voordat ik me er in verdiept heb. Ik merkte dat ik het gewoon eens anders wil doen, en daarom besloten me er nu in te verdiepen nu ik een 1,5-2 jarige heb waar ik ook zo'n band mee wil. Dus de filmpjes van Warwick waren voor mij ook echt aha momenten (maar voor ik zover was dat ik zo'n filmpje aanzette)....

Leuk om te horen dat jij er tijdens het grondwerk al zo veel plezier van hebt. De mijne staat nu 24/7 buiten in een wei, dus daar kan ik nog niet zo heel veel mee, al moet ik zeggen dat ik wel al een beetje begin met sommige dingen zoals contact/aandacht vragen, en zodra zijn intentie op mij is daarmee stoppen. Hij komt dan ook al echt op me af lopen, dus dat is super leuk om al te mogen ervaren op die manier. (op mijn instagram plaats ik soms foto's/filmpjes). Maar dit is gewoon echt nog heel spelenderwijs en echt op beginner/beginner niveau.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:35

Lioony schreef:
Ik vond het dan weer niet zo zweverig. Ik ben begonnen met de 3 series Principles of Training te kijken en alleen in de laatste serie zaten misschien een paar dingen die ik licht zweverig vond. De dingen die ik lees in de fb groep over visualiseren dat je paard bijv naar je toe komt en dat dan even later doet vind ik wel heel zweverig. Dat gaat mij echt een brug te ver.


Ik lees nog steeds af en toe mee dus ik haak hier even op in. Het doel van de zogenaamde ‘mental picture’ waar jij het over hebt is hoe ik het begrijp niet om je paard daarmee iets te laten doen of een soort telepatisch commando te geven, maar meer dat je even een momentje van rust neemt van een paar seconde om te bedenken wat je precies wil gaan vragen zodat je het vervolgens zo klein mogelijk stapsgewijs doet ipv dat je vergeet na te denken en te snel gaat of evt dingen over slaat. Hij heeft dit wel een aantal keer toegelicht waarbij hij zelf ook zegt no way dat een paard bij iets doet op slechts de mental picture. Maar waar zou ik zo snel niet weten :+

De laatste tijd gaat het in die groep trouwens ook veel over woo woo??? Wat dat nou precies inhoudt en betekent is me nog een raadsel. Dus als iemand hier dat weet hoor ik het graag!

Vind het ook heel leuk om te lezen dat je (TS) iets hebt gevonden dat past en je weer tot nieuwe inzichten brengt!

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:53

Rainer schreef:
Lioony schreef:
Ik vond het dan weer niet zo zweverig. Ik ben begonnen met de 3 series Principles of Training te kijken en alleen in de laatste serie zaten misschien een paar dingen die ik licht zweverig vond. De dingen die ik lees in de fb groep over visualiseren dat je paard bijv naar je toe komt en dat dan even later doet vind ik wel heel zweverig. Dat gaat mij echt een brug te ver.


Ik lees nog steeds af en toe mee dus ik haak hier even op in. Het doel van de zogenaamde ‘mental picture’ waar jij het over hebt is hoe ik het begrijp niet om je paard daarmee iets te laten doen of een soort telepatisch commando te geven, maar meer dat je even een momentje van rust neemt van een paar seconde om te bedenken wat je precies wil gaan vragen zodat je het vervolgens zo klein mogelijk stapsgewijs doet ipv dat je vergeet na te denken en te snel gaat of evt dingen over slaat. Hij heeft dit wel een aantal keer toegelicht waarbij hij zelf ook zegt no way dat een paard bij iets doet op slechts de mental picture. Maar waar zou ik zo snel niet weten :+

De laatste tijd gaat het in die groep trouwens ook veel over woo woo??? Wat dat nou precies inhoudt en betekent is me nog een raadsel. Dus als iemand hier dat weet hoor ik het graag
!

Vind het ook heel leuk om te lezen dat je (TS) iets hebt gevonden dat past en je weer tot nieuwe inzichten brengt!

Omdat hij de laatste tijd steeds verder van het standaard Natural Horsemanship verhaal afstapt. Hij heeft een tijdje op wetenschappelijke inzichten gehandeld, wat ik interessant vond en waarom ik er aandacht aan besteedde (want standaard NH is ook helemaal niet mijn ding), maar nu gaat het steeds meer over mindfulness en inderdaad 'energie' en 'intentie' en New Age vaagheid enz. Daar kan ik dan weer helemaal niks mee := Dat is wat hij bedoelt met 'woo woo'.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-21 16:12

@fillis, ja ik denk dat dat is wat ik ook bedoel en merk..... ik vond wetenschappelijk inzicht (het verhaal met die rat), erg fijn en ook een aha momentje in de uitleg.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:35

Rainer schreef:
Lioony schreef:
Ik vond het dan weer niet zo zweverig. Ik ben begonnen met de 3 series Principles of Training te kijken en alleen in de laatste serie zaten misschien een paar dingen die ik licht zweverig vond. De dingen die ik lees in de fb groep over visualiseren dat je paard bijv naar je toe komt en dat dan even later doet vind ik wel heel zweverig. Dat gaat mij echt een brug te ver.


Ik lees nog steeds af en toe mee dus ik haak hier even op in. Het doel van de zogenaamde ‘mental picture’ waar jij het over hebt is hoe ik het begrijp niet om je paard daarmee iets te laten doen of een soort telepatisch commando te geven, maar meer dat je even een momentje van rust neemt van een paar seconde om te bedenken wat je precies wil gaan vragen zodat je het vervolgens zo klein mogelijk stapsgewijs doet ipv dat je vergeet na te denken en te snel gaat of evt dingen over slaat. Hij heeft dit wel een aantal keer toegelicht waarbij hij zelf ook zegt no way dat een paard bij iets doet op slechts de mental picture. Maar waar zou ik zo snel niet weten :+

De laatste tijd gaat het in die groep trouwens ook veel over woo woo??? Wat dat nou precies inhoudt en betekent is me nog een raadsel. Dus als iemand hier dat weet hoor ik het graag!

Vind het ook heel leuk om te lezen dat je (TS) iets hebt gevonden dat past en je weer tot nieuwe inzichten brengt!


Ah ja zo begrijp ik het wel! Gewoon duidelijk eerst voor jezelf je handeling uitdenken. Ik zag meerdere keren mensen in die groep voorbijkomen die helemaal lyrisch waren over dat hun paard deed waar ze aan dachten dus toen dacht ik ehhhh :7

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:54

Sky_As schreef:
Ben ik met je eens, na het zien van de eerste filmpjes vond ik het ook niet zweverig meer (sommige dingen misschien iets)...... maar door de woorden die overal gebruikt worden, heeft het voor mij best lang geduurd voordat ik me er in verdiept heb. Ik merkte dat ik het gewoon eens anders wil doen, en daarom besloten me er nu in te verdiepen nu ik een 1,5-2 jarige heb waar ik ook zo'n band mee wil. Dus de filmpjes van Warwick waren voor mij ook echt aha momenten (maar voor ik zover was dat ik zo'n filmpje aanzette)....

Leuk om te horen dat jij er tijdens het grondwerk al zo veel plezier van hebt. De mijne staat nu 24/7 buiten in een wei, dus daar kan ik nog niet zo heel veel mee, al moet ik zeggen dat ik wel al een beetje begin met sommige dingen zoals contact/aandacht vragen, en zodra zijn intentie op mij is daarmee stoppen. Hij komt dan ook al echt op me af lopen, dus dat is super leuk om al te mogen ervaren op die manier. (op mijn instagram plaats ik soms foto's/filmpjes). Maar dit is gewoon echt nog heel spelenderwijs en echt op beginner/beginner niveau.


Ook al heel leuk om toch al lekker beetje met een basis met hem bezig te zijn! Lijkt me bij een jonkie ook fijn om zonder al te veel verwachten er in te kunnen gaan. Bij mijn rijpaard moet ik mezelf wel echt blijven afremmen merk ik, soms lastig. Als ze nog niets kunnen dan is het wachten op een antwoord misschien makkelijker haha

Sky_As schreef:
Dit is overigens helemaal geen aanval op jou Gini, ik probeer je alleen inzicht te geven in mijn "oude" denkwijze en waarom ik sommige dingen zweverig vind/vond, en met mij denk ik ook nog vele andere.

Voor mij vallen er nu heel veel dingen op zijn plaats, en ik heb al heel veel aha momentjes mogen ervaren sinds ik dit topic geopend heb en met Warwick methode in aanraking ben gekomen. Dus ik ben echt superblij met alle dingen die in dit topic voorbij komen.
En ik hoop dat mensen die er hetzelfde over dachten, toch overgehaald zijn om zich er eens in te verdiepen en hetzelfde aha moment mogen ervaren. Mochten er modjes zijn die vinden dat dit topic beter ergens anders heen kan, of een andere naam kan krijgen, dan hoor ik het graag.

Alleen ik wil eigenlijk ook niet dat deze helemaal in de horsemanship hoek terecht komt, omdat dat juist de topics zijn die ik bijvoorbeeld probeerde te vermijden omdat ik hoop dat ook andere mensen dit topic lezen en misschien tot bepaalde inzichten komen.


Juist door de manier hoe jij dit topic had ingestoken ben ik het idd ook gaan volgen. Dus dank daarvoor! Vind het fijne aan WS ook dat er niet direct ook allemaal andere trainings ideeen als bijv. rechtrichten aan vast hangen.

Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:37

Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat mensen wat worden afgeschrikt door de nieuwe dingen waar hij zich mee bezighoudt, zeker de dingen over energie en intentie enzo (zeker de gemiddelde nuchtere Hollander kan daar niet zoveel mee geloof ik, zo ook ik :+)

Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die daar juist door worden aangetrokken. Mensen die van die cowboys als Parelli en die knaap van Down Under Horsemanship zat zijn en die een andere kant op willen. En dan hebben ze misschien al eens van Warwick gehoord die ook uit die hoek komt, maar die nu een heel andere kant dus opgaat die nu beter bij die mensen past. Ofzo.

Wat dat betreft doet WS het in zijn abonnement ook slim door twee paden te maken: het 'relationship' pad met het wat zweverige, het wachten op je paard, waar wel een dosis wetenschap achter schuilt maar ook met een deel nogal onwetenschappelijke dingen (intentie, energie), en aan de andere kant een pad dat meer is zoals die cowboys het doen.

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:23

Opzich zijn dingen als intentie en energie denk ik niet perse onwetenschappelijk. Dat gaat met name over je houding denk ik. Maar dat hele woo woo gedoe kan ik inderdaad ook niet zo veel mee... zijn dus kennelijk onverklaarbare gebeurtenissen die als gevolg van mindfulness ed ontstaan? Dat vind ik gewoon vage poep haha, maar wie weet veranderen mijn ideeen daarover ooit nog in de toekomst. Heb sowieso wel het idee dat de er in de facebookgroep wel een hoop hippies zitten. Zal de doelgroep misschien deels ook wel zijn inderdaad. Maar moet zeggen dat ik de videos zelf eigenlijk nooit zo zweverig vind, meer alles wat ik op facebook lees.

Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:39

Ik meende dat dingen over energie en intentie niet echt geaccepteerd worden in de mainstream wetenschap? Ik kan het fout hebben uiteraard en dan ben ik (echt oprecht) heel benieuwd naar onderzoeken hierover!

Maar wat ik weet van bijvoorbeeld wetenschap over het gedrag van dieren is dat er toch voornamelijk wordt gekeken naar bijvoorbeeld hartslag en ademhaling en hoe snel een dier iets leert en ik kan me zo geen onderzoek bedenken dat daarbij naar alleen intentie kijkt :(

Dat laatste punt dat je aanhaalt ben ik het trouwens helemaal mee eens, de posts zijn zweverig dan de video's! Al komt er in de podcast ook van alles voorbij trouwens :+

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:54

Sky_As, ik denk dat ik je inderdaad wel begrijp. Het is pas met de uitleg dat het logisch en rationeel klinkt. :) Ik zie het absoluut niet als aanval en het is ook mijn bedoeling niet om jou aan te vallen. Ik vind het juist heel erg interessant, die verschillende manieren waarop men naar iets kijkt. En juist dat je wel zo openstaat voor andere methoden, maakt van jou een goede paardentrainer. Dat je verder kijkt, je paard goed wilt trainen en dan ook er niet voor terugdeinst om eens buiten die comfortzone te gaan.

Bij mij ligt de brug van zweverig dus wel iets verder in die zin dat ik die termen op zich niet echt zweverig vind. Tenzij ze gebruikt worden in een zin als 'connectie maken met je paard door middel van handoplegging'. Het mag van mij namelijk naast de theorie ook wel redelijk praktisch worden, paard in beweging houden.
Het voorbeeld dat Lioony aanhaalt (visualisatie) vind ik op dat vlak bv. ook niet echt iets voor mij. Ik heb het wel eens geprobeerd (want zo ben ik dan ook wel weer, ik ben altijd wel nieuwsgierig :D ), maar daar kon ik echt helemaal niks mee. Stond ik daar met een beeld in mijn hoofd van een paard dat zich ontspande terwijl mijn paard met opengesperde neusgaten en een hoge hoofdhouding rond zat te kijken. :')

Leuk topic dit!

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:22

Runa schreef:
Ik meende dat dingen over energie en intentie niet echt geaccepteerd worden in de mainstream wetenschap? Ik kan het fout hebben uiteraard en dan ben ik (echt oprecht) heel benieuwd naar onderzoeken hierover!

Maar wat ik weet van bijvoorbeeld wetenschap over het gedrag van dieren is dat er toch voornamelijk wordt gekeken naar bijvoorbeeld hartslag en ademhaling en hoe snel een dier iets leert en ik kan me zo geen onderzoek bedenken dat daarbij naar alleen intentie kijkt :(

Dat laatste punt dat je aanhaalt ben ik het trouwens helemaal mee eens, de posts zijn zweverig dan de video's! Al komt er in de podcast ook van alles voorbij trouwens :+

Kijk, dit is leuk. Ik ben etholoog (dus gedragsbioloog) van opleiding. Ik zit nu niet meer in het onderzoek maar babbel er wel graag over. Gedragsonderzoek is echt een interessante weg ingeslagen. Ik wil daarmee niet zeggen dat intentie een wetenschappelijk begrip is of erkend wordt. Maar naast fysieke parameters wordt er ook steeds meer onderzoek gedaan naar interactie en emoties.
Zo kunnen we met onderzoek bepalen of een dier pessimistisch of optimistisch is (wordt bijvoorbeeld gedaan bij onderzoek met honden om de invloed van trainingsstijl van het baasje op mentale gesteldheid v/d hond te bekijken).

Energie is voor de wetenschap in deze betekenis te onvatbaar. Intentie zou ik nog wel uit kunnen kleden naar begrippen die wetenschappelijk wel toegelicht kunnen worden.
Wetenschappelijk zou ik dat in omgang met paarden wellicht meer plaatsen in het fysieke. Door een intentie te hebben verander je je spierspanning, ademhaling, lichaamstaal, etc, paarden zijn evolutionair gezien aangepast op het scherp waarnemen van dat soort signalen.
De intentie zoals het wordt besproken is eigenlijk meer voor ons, door stil te staan bij intentie gaan wij duidelijker en consequenter communiceren doordat we onze lichaamstaal recht trekken met wat we aan het communiceren zijn op onze manier (wat toch vaker taal gericht is). Dat is namelijk vaak een probleem, dat we A zeggen maar ons lichaam B schreeuwt.
Het paard snapt ons meestal heel snel, wij zijn het die moeten leren hoe we geen tegenstrijdige signalen moeten afgeven.


Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:33

Weet je zo hoe ze dan die emotie bekijken/meten/vastleggen? Dat is wel super interessant. Ik had laatst wel een onderzoek opgeslagen ergens over honden en trainingsmethodes en stress, die vond ik ook wel interessant. En super dat hiernaar gekeken wordt.

Ik denk inderdaad ook dat intentie vaak toch leidt tot lichamelijke signalen en dat je aan een paard kunt uitleggen wat je wil als je blik bijvoorbeeld wat strakker wordt door iedere keer na het verstrakken van je blik (wat je zelf waarschijnlijk niet door hebt) met een touw te zwaaien oid en dat je dan denkt dat het paard gaat draven op je intentie maar eigenlijk gaat draven omdat ie aan jouw ogen ziet dat er zo een touw aankomt.

Maar dat stukje dat het je ook helpt je eigen lichaamstaal op orde te brengen... Dat is wel een goeie!

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:34

Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoel. Misschien dat we over energie een ander idee hebben over wat we ermee bedoelen. Als ik mijn energie omhoog breng adem in onder andere in en maak ik me lang, kin omhoog. Ik neem dus eigenlijk een actievere lichaamshouding aan en mijn paard reageert daarop (zowel op de grond als onder het zadel) door aan te draven. Energie omlaag brengen doe ik door het tegenovergestelde te doen. Ik zie zowel intentie als energie dus niet perse als een vaag begrip/paardenfluisteren oid maar meer iets wat ik toepas in mijn lichaam wat paarden heel goed in zijn om te lezen.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:51

Leuke discussie.

Bij de oorspronkelijke vraag van TS moest ik meteen denken aan dressage naturally van Karen Rolf. Die maakt een fijne combi van aandacht voor het mentale en fysieke én ze brengt het plezier van werken met paarden over.

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:54

Runa schreef:
Weet je zo hoe ze dan die emotie bekijken/meten/vastleggen? Dat is wel super interessant. Ik had laatst wel een onderzoek opgeslagen ergens over honden en trainingsmethodes en stress, die vond ik ook wel interessant. En super dat hiernaar gekeken wordt.

Ik denk inderdaad ook dat intentie vaak toch leidt tot lichamelijke signalen en dat je aan een paard kunt uitleggen wat je wil als je blik bijvoorbeeld wat strakker wordt door iedere keer na het verstrakken van je blik (wat je zelf waarschijnlijk niet door hebt) met een touw te zwaaien oid en dat je dan denkt dat het paard gaat draven op je intentie maar eigenlijk gaat draven omdat ie aan jouw ogen ziet dat er zo een touw aankomt.

Maar dat stukje dat het je ook helpt je eigen lichaamstaal op orde te brengen... Dat is wel een goeie!

Ik wil het topic van TS niet helemaal over nemen, maar even wat literatuur zodat je ook weer verder kan zoeken op vaktermen. Ik heb puur het antwoord op je vraag even niet voor handen, maar wel wat onderzoeken mbt emotie waar je dan weer naar de methode kan kijken. Het is wel nog heel nieuw, dus er moet nog veel gecheckt en gestandaardiseerd worden. Ik weet dat ze met varkens al langer bezig zijn, dus daar zullen wel meer kritische en completere artikelen over zijn.

Onderzoek naar gelaatsuitdrukkingen om positieve emotie te herkennen https://www.nature.com/articles/s41598-018-32993-z . Pain face is ook interessant als je in de gelaatsuitdrukkingen wil duiken.

Een van de onderzoeken waar ik het over had met honden mbt optimisme en pessimisme https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0107794

Ook leuk, stukje interactie. Reactie van paarden op gezichtsuitdrukkingen van mensen
https://royalsocietypublishing.org/doi/ ... .2015.0907

Stukje review over huidige staat van onderzoek naar emotie bij paarden. Staat ook echt nog in de kinderschoenen, maar daardoor ook wel interessant.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9118301163


Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 01:08

Leuk, ik heb het hele topic doorgelezen en zelf ook even de quiz van Warwick gedaan. En dan 2 keer, want ik heb twee tegengestelde paarden, dus bij beide heb ik een andere aanpak. Bij Alex, mijn dominante niet schrikkerige, ben ik direct. Ben ik niet duidelijk tegen hem? Dan gaat ie slacken, onder het werk uit proberen te komen, dus ik ben altijd heel duidelijk en waarschuwingen hebben ook echt consequenties. Bij Jorie zou dit echter resulteren in een pony die volledig in paniek van me wegvlucht, die moet veel delicater behandeld worden. Hij is onderdanig en schrikt veel, bij hem check ik waar hij van in paniek raakt en ik stel hem gerust en geef hem tijd om te bekomen en dan kunnen we weer verder. Bij hem doe ik ook sneller een stapje terug in oefeningen als het volgende te hoog gegrepen is, het is vooral stress afvoeren bij hem wat belangrijk is. Dus bij hem ben ik collaborate. Ik moet ook wel naar hem luisteren en zijn paniek kunnen ombuigen, anders worden we een projectiel zonder richting bij schrik. Met Alex kan ik heerlijk zelfstandig rondrijden, met Jorie zal ik dat met mijn huidige training helaas nooit kunnen. Dus ik ben zelf ook zoekende naar een cursus om te volgen in de toekomst. Jorie heeft echt dressuur potentie namelijk, dus ik wil ooit wedstrijden met hem mennen. Het is dan niet handig als we alleen maar in galop rondkomen, wegens zijn paniek. Maar ik ben heel erg benieuwd naar jouw traject TS.

Alex en Jorie <3

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-21 10:56

swartbeessie schreef:
Leuke discussie.

Bij de oorspronkelijke vraag van TS moest ik meteen denken aan dressage naturally van Karen Rolf. Die maakt een fijne combi van aandacht voor het mentale en fysieke én ze brengt het plezier van werken met paarden over.


dank je wel, ik heb mezelf inmiddels aangemeld voor de nieuwsbrief, dus ga de eerste filmpjes eens bekijken.....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-21 11:02

Jorex schreef:
Leuk, ik heb het hele topic doorgelezen en zelf ook even de quiz van Warwick gedaan. En dan 2 keer, want ik heb twee tegengestelde paarden, dus bij beide heb ik een andere aanpak. Bij Alex, mijn dominante niet schrikkerige, ben ik direct. Ben ik niet duidelijk tegen hem? Dan gaat ie slacken, onder het werk uit proberen te komen, dus ik ben altijd heel duidelijk en waarschuwingen hebben ook echt consequenties. Bij Jorie zou dit echter resulteren in een pony die volledig in paniek van me wegvlucht, die moet veel delicater behandeld worden. Hij is onderdanig en schrikt veel, bij hem check ik waar hij van in paniek raakt en ik stel hem gerust en geef hem tijd om te bekomen en dan kunnen we weer verder. Bij hem doe ik ook sneller een stapje terug in oefeningen als het volgende te hoog gegrepen is, het is vooral stress afvoeren bij hem wat belangrijk is. Dus bij hem ben ik collaborate. Ik moet ook wel naar hem luisteren en zijn paniek kunnen ombuigen, anders worden we een projectiel zonder richting bij schrik. Met Alex kan ik heerlijk zelfstandig rondrijden, met Jorie zal ik dat met mijn huidige training helaas nooit kunnen. Dus ik ben zelf ook zoekende naar een cursus om te volgen in de toekomst. Jorie heeft echt dressuur potentie namelijk, dus ik wil ooit wedstrijden met hem mennen. Het is dan niet handig als we alleen maar in galop rondkomen, wegens zijn paniek. Maar ik ben heel erg benieuwd naar jouw traject TS.


Leuk om te horen, ik ben benieuwd wat voor stappen jij kan maken. Ik heb namelijk het idee dat de methode van Warwick op zich niet zo er mee om gaat als jij nu doet (waarbij ik niet zeg dat het goed of fout is hoor!), ik heb het idee dat hij gewoon altijd hetzelfde resultaat wilt, een ontspannen paard die op jou gericht is (en jou als ontspannen plek ziet).

Een paard trainen op aanspanning en ontspanning en ze dus zo trainen dat je daar heel simpel tussen kunt schakelen. Uiteraard passen ze zich wel aan op het paard, alleen de techniek die ze gebruiken is er vooral op gericht om het paard met zijn aandacht bij jou te brengen, en van daaruit te leren zoeken naar het antwoord op de vraag die je ze stelt (een antwoord wat ze al kennen, maar alleen op moeten zoeken).

Was jij al eerder in aanraking geweest met Warwick Schiller?

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:09

Nee ik heb ervaring met de 2 happy athletes, maar die zei eigenlijk ook dat een dier zoals Jorie met een kleine emmer die snel overloopt, heel moeilijk te trainen valt. Ik heb toen een korte gratis cursus gedaan, maar was niet echt overtuigd (naast dat t me te duur was). Met Alex wil ik wel meer richting samenwerken gaan, probleem is echter dat Alex zonder echt straffen helemaal niks meer voor me doet. Dus dan staan we stil, als ik niet de leiding pak en dan sta ik vervolgens onder hem in rang. Hij werkt overigens wel goed op voedsel beloning, maar voor de kar kan dat nou eenmaal niet. Hij kan voedsel weigeren, achteruit en opzij stappen beide kanten op voor zijn avondmaal. Jorie kan alleen voedsel weigeren. Ik heb wel eens video's op YouTube gezien van verschillende trainers, maar niet specifiek Warwick.

Alex en Jorie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers