Grondwerk probleempjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-20 18:38

Ik heb sinds begin oktober een 4,5 jarige IJslander ruin. Om een band op te bouwen en elkaar goed te leren kennen, doe ik veel grondwerk met hem.
Nu zijn er een aantal puntjes waar ik tegenaan loop.

Vanmiddag in de bak wat grond oefeningen gedaan. Meelopen op gepaste afstand. Halthouden, weer weg stappen. Wijken voorhand. Uit mijn ruimte blijven. Tussendoor door nog even wat target oefeningen. Dat ging allemaal goed.
Op het laatst geprobeerd weg te sturen en om mij heen te laten lopen. Wat er toen gebeurde is dat hij op een gegeven moment met zijn achter been begin te stampen. Het is niet dat hij achteruit trapt maar hij tilt wel z’n been op.
Ik merk aan mezelf dat ik daar van schrik. En dat ik niet meer zo goed bij zijn achterhand durf te komen omdat ik bang ben dat hij naar mij gaat slaan. Dit straal ik natuurlijk ook uit in mijn lichaamstaal.

De weg terug naar stal, (klein stukje langs de weg) hebben we een stukje gedraafd.
Dit ging altijd heel rustig, en bleef hij redelijk naast me lopen. Maar dat is niet meer zo.
Hij loopt mij echt voorbij en wil dan ook wel bijten. Dat deed hij nu niet.

Hoe zouden jullie omgaan met de voorbeelden die ik schets?
Is dit een kwestie van uitproberen? Wat natuurlijk ook logisch is gezien zijn leeftijd.
Vraag ik misschien teveel van hem? Ben ik niet duidelijk genoeg, wat frustratie geeft?

Je hebt honden, en je hebt teckels....


siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:48

Doe je wel dingen als longeren enz? en "gewoon" rijden?
Het klinkt nu alsof je vooral "langzame" dingen doe, rustig aan de hand etc. hartstikke goed om te doen, maar hij moet ook zijn energie kwijt en lekker voorwaarts zijn ding kunnen doen.
Natuurlijk mag hij je niet voorbij en mag hij niet dreigen, maar geef je hem wel een ander moment waarbij hij wél zijn energie kwijt kan?

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:51

Wat doe je tijdens het grondwerk? Focus je op de oefening of focus je op het paard? Hoe beloon je en hoe straf je? Werk je met voerbeloningen? Waarom schrik je zo snel van een opgetrokken achterbeen? Wat is jouw ervaring in paarden opleiden?

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-20 18:54

Jazeker. Ik maak minimaal 1 a 2 x in de week een buitenrit met hem. Longeren heb ik nog niet gedaan. Daarnaast staat hij 24/7 buiten en heeft genoeg mogelijkheid om zijn energie kwijt te kunnen.

Je hebt honden, en je hebt teckels....

snorkel1986

Berichten: 3003
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:57

Euhdat stampen had hij niet gewoon lastige vliegen? Die zijn er nu ook nog en zeker als je paard een beetjelekker warm is zie ik ze hier graag

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-20 19:02

Gini schreef:
Wat doe je tijdens het grondwerk? Focus je op de oefening of focus je op het paard? Hoe beloon je en hoe straf je? Werk je met voerbeloningen? Waarom schrik je zo snel van een opgetrokken achterbeen? Wat is jouw ervaring in paarden opleiden?


Ik focus me op het paard. Ik beloon hem door middel van mijn stem en door eventuele druk weg te nemen. Hoe ik hem straf, ligt aan de situatie. Maar dat kan bijvoorbeeld door hem uit mijn ruimte te sturen als hij te dichtbij is .Ik werk met voerbeloningen.
Ik weet niet zo goed waarom ik daar van schrik eerlijk gezegd. Waarschijnlijk omdat ik bang ben om een trap te krijgen.
Hij wil er iets mee zeggen neem ik aan.
Ik hen niet veel ervaring met paarden opleiden. Daarom staat hij op een stal waar veel begeleiding en hulp aanwezig is. En die hem ook opgeleid hebben.

Je hebt honden, en je hebt teckels....

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:44

Dit soort dingen zijn heel lastig om advies over te geven, in dit soort verhalen zijn zo veel signalen van zowel jouw paard als van jou van belang.

Is het een reactie op jouw onzekerheid? Is het zijn eigen onzekerheid/spanning die zich uit in 'aggressief/dominant' gedrag? (Even tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk een groot woord is ;) ) Snapt hij misschien niet helemaal wat de bedoeling is? Is het misschien te saai voor hem waardoor hij zijn ei niet kwijt kan?

Als ik jou was zou ik een instructeur inschakelen die met jouw mee kan kijken.
Zelf dacht ik met mijn jonge paard heel naïef 'dat kan ik zelf wel', maar dit werkte uiteindelijk gigantisch in mijn nadeel omdat we elkaar simpelweg niet voldoende begrepen. Dit is pas weer de juiste kant op gegaan toen ik een fijne instructeur vond.

Edit: Ik wil nog wel even toevoegen dat ik het echt heel goed van je vind dat je op deze manier start, een goede basis brengt jullie uiteindelijk zo veel verder :j

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-20 23:07

Ik snap ook dat het lastig is om advies te geven. Maar ik dacht misschien herkent iemand dit.
Ik krijg les hoor, maar er is niet altijd iemand bij.
En het gebeurt natuurlijk net als je alleen bezig bent.

Je hebt honden, en je hebt teckels....

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:22

Een paar dingen die bij mij opkomen tijdens het lezen:
- misschien raakt hij inmiddels gewend aan zijn nieuwe plek en komt meer uit z'n schulp
- misschien wordt hij actiever nu het kouder wordt, daar doen IJslanders het natuurlijk goed op
- misschien vraag je te weinig en/of te onduidelijk. Mij voorbij gaan of achterhand naar me keren is een no go, wat daar ook de oorzaak van is. Dus dreigt hij? Direct wegsturen en gezien je aarzeling hierin zou ik dit met flinke hulpen doen: groot maken, misschien zwaaien met een touw, roepen. In één keer de reactie hebben dat hij uit je ruimte gaat en aan het werk. Jou voorbij? Hup, in de achteruit. Ik denk dat je eerder te weinig vraagt (qua 'opvoeding') dan teveel.

Grenzen moeten gewoon altijd duidelijk zijn, ongeacht de omstandigheden.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 07:39

Hij is niet verhuisd. Hij staat nog op dezelfde plek waar ik hem gekocht heb.
Ik was daar misschien niet helemaal duidelijk in, maar hij draait me niet z’n kont toe. Hij staat gewoon met zijn hoofd naar mij toe en dan slaat/stampt hij met zijn achter been, ik weet natuurlijk ook niet zeker of hij dit doet uit dominantie oid. Maar het is me nu gisteren voor de tweede keer opgevallen.

Je hebt honden, en je hebt teckels....

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:56

De mijne doet dat ook, en die durft zelfs uit te halen. Maar dat is onzekerheid wat zich zo uit, ik zelf vind het ook lastig en daarom heb ik volgende week mijn eerste les grondwerk gepland met hem.
Wat mij ook op valt is dat wanneer het gebeurd, ik zelf mijn aanwijzingen niet goed doorgeef, waardoor paard dus zo reageerd. Mijn tip, neem les! Wordt je alleen maar beter en zelfzekerder van.

Karaat_the_newforest op Instagram

LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:59

Mij komt het ook over als onzekerheid, alsof hij niet meteen snapt wat je vraagt en daardoor gefrustreerd reageert. Probeer altijd af te sluiten met een goed gevoel, voor jullie beiden - met een oefening die hij kent dus.

Als je tegen een oefening aan loopt, die niet eens perse moeilijk is maar waar jij een onveilig gevoel bij krijgt, doe die dan niet. Je pony voelt die onzekerheid aan, en kan daar van gaan/willen profiteren.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:04

Stap 1: stop met voerbeloningen. De basisopvoeding (met je meelopen zonder je voorbij te steken, halthouden, achterwaarts, wijken voor druk,...), dat zijn dingen die een paard voor je moet doen omdat die jou respecteert, omdat jij de leider bent, omdat jouw positie onbetwistbaar is en omdat de consequenties van trappen en bijten in jouw richting furieus zijn. Dat is basisopvoeding. Hij moet dat niet alleen braafjes doen omdat jij suiker in zijn mond stopt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:15

Ja eens, de mijne wordt niet leuker van voerbeloningen. Sterker nog, een draak is het. Dus hier radicaal gestopt en dat werkt hier positief!

Karaat_the_newforest op Instagram

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 15:15

Gini schreef:
Stap 1: stop met voerbeloningen. De basisopvoeding (met je meelopen zonder je voorbij te steken, halthouden, achterwaarts, wijken voor druk,...), dat zijn dingen die een paard voor je moet doen omdat die jou respecteert, omdat jij de leider bent, omdat jouw positie onbetwistbaar is en omdat de consequenties van trappen en bijten in jouw richting furieus zijn. Dat is basisopvoeding. Hij moet dat niet alleen braafjes doen omdat jij suiker in zijn mond stopt.


Ik ga stoppen met de voerbeloningen. Geef jij wel voerbeloningen voor andere oefeningen? Of helemaal niet?

Je hebt honden, en je hebt teckels....

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:43

Paard beloon je met een aai of een stemgeluid. En inderdaad wel strikt zijn. Ho is ho en anders als ie niet op tijd stopt even een paar passen terug.
Wegsturen is niet zo een heel goed plan. Paard is een kuddedier en wegsturen is een straf.
Persoonlijke ruimte kan je ook leren door zelf iets terug te gaan dmv dwars te gaan staan of breed uit.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

irmaz

Berichten: 4717
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:46

Je verhaal klinkt alsof je een 4,5 jarige ruin in de pubertijd hebt die graag wat ruiger met je wil spelen. Hij vindt de spelletjes die jij grondwerk noemt wat te saai worden vermoed ik zo :D

Ik denk eigenlijk dat je niet duidelijk genoeg bent in wat je van hem wil. Ik lees dat je hem "straft" en "beloont" door druk weg te nemen, met je stem en met voer? Veel verschillende methodes. Snapt hij waar en hij precies voor wordt beloond of gestraft? Ben je consequent in welke methode je gebruikt? Beloon je hem omdat hij echt doet wat je van hem vraagt of omdat hij ongeveer doet wat je van hem vraagt? Hoe hoog ligt je lat? Neem je de rol aan van zijn vriendje of van zijn leraar?
Sorry, een hoop vragen maar deze beantwoorden helpt je misschien in het zelf uitvogelen wat er precies gebeurd. Vanachter een beeldscherm is het heel lastig te zeggen wat er precies gebeurd. Ik neem aan dat je ook hulp op stal kunt krijgen?

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:48

Ik werk helemaal niet met voerbeloningen. En ook al snap ik dat sommigen er wel succes mee hebben, ik zou voer nooit als primaire beloning gebruiken, maar zou het dan eerder als follow-up houden.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-20 11:53

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het zit hem denk ik inderdaad in het feit dat ik niet duidelijk genoeg ben. Er is nog een hoop werk aan de winkel. Maar dat maakt het werken met dieren ook zo boeiend.

Je hebt honden, en je hebt teckels....

Pannenlapje
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:06

lotje01 schreef:
Gini schreef:
Stap 1: stop met voerbeloningen. De basisopvoeding (met je meelopen zonder je voorbij te steken, halthouden, achterwaarts, wijken voor druk,...), dat zijn dingen die een paard voor je moet doen omdat die jou respecteert, omdat jij de leider bent, omdat jouw positie onbetwistbaar is en omdat de consequenties van trappen en bijten in jouw richting furieus zijn. Dat is basisopvoeding. Hij moet dat niet alleen braafjes doen omdat jij suiker in zijn mond stopt.


Ik ga stoppen met de voerbeloningen. Geef jij wel voerbeloningen voor andere oefeningen? Of helemaal niet?


Voerbeloningen zijn prima voor vb vrijheidsdressuur, maar ik zou inderdaad stoppen met ze te gebruiken voor de basis :)

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 18:43

Mijn instructrice heeft afgelopen weekend wat grondwerk met hem gedaan. Dit ging heel goed vertelde ze. Ze hebben o a geoefend met trailer laden.( die trailer staat vlakbij de poets en opzadel plaats) En dat vind hij heel leuk om te doen.
Gisteren haalde ik hem uit de wei. Hij kwam enthousiast naar me toe lopen. Maar eenmaal bij de trailer aangekomen verzette hij geen stap meer. Ik kreeg hem niet voorbij de trailer, wat ik ook deed. Paar pasjes achterwaarts, rondje om mij heen laten lopen, weer even erbij weglopen en weer omkeren. Niets hielp.
Ik ben uiteindelijk toch maar een andere kant opgelopen. Daar stopte hij ook nog wel een keer maar liep daarna wel verder.
Waarschijnlijk leverde het trailer laden wat lekkers op en verwachte meneer dit nu ook weer.
Maar toch vind ik het best vervelend.

Je hebt honden, en je hebt teckels....

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:05

Ik kan me heel goed voorstellen dat er tussen de instructrice en het paard een andere "contact" is dan bij jou en je paard. Gewoon door mogelijke handigheid of "doelgerichtheid" van de instructrice.
Eigenlijk zou ik juist iets als trailerladen alleen doen onder begeleiding van je instructie. Misschien is er wel een heel simpel iets/moment waarbij je net niet helder genoeg bent, of te vroeg bent met een volgende stap zetten.
Dat soort dingen kunnen leiden tot frustratie en onzekerheid en dat is natuurlijk weer jammer.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 19:16

Even voor de volledigheid. Ik wilde niet met hem gaan trailerladen. De trailer was ook dicht.
We moeten er alleen langs lopen om bij de poets plaats te komen. En hij bleef gewoon stil staan bij/naast de trailer.

Je hebt honden, en je hebt teckels....

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:25

Ah, nee dat was mij niet duidelijk, alsnog kan het alsnog zijn dat jou intentie/energie nog niet duidelijk genoeg voor hem was.
Het gebeurd ansich best wel vaak dat een paard "besluit" ergens stil te staan, zeker een ijslander kan dit wel met volle overtuiging ook doen.
Voor mij is dit(wanneer het niet duidelijk gebasseerd is op op angst) wel een punt dat ik écht wel stevig aan zal pakken. En dat gaat er echt niet over dat hij "gewonnen" heeft ofzo. Maar ik wil wel de boodschap duidelijk hebben dat ik degene ben die bepaald welke richting we op gaan.
Ik heb vaker van dat soort "principe" dingen, ik wil paard even een rondje over het erf uitstappen, paard komt dan langs het pad richting de paddocks, en ja: daar willen ze áltijd heen. en áltijd zal ik in dat geval een stuk verder doorlopen.

Zoals nu klinkt het vooral ook alsof het paard zelf "dacht" dat jullie iets gingen doen, maar jij niet over kon brengen dat dit niet het plan was.
Dit is geen ramp, gewoon iets waar je nog in moet oefenen, al dan niet met hulp. Gewoon dit samen met je instructrice bespreken, hoe moet je iets oplossen als hij stilstaat.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:29

Werkt je instructrice alleen met hem of met jou samen?
Wanneer jij les krijgt hierin, ga je vanzelf dingen meenemen die je kunt gebruiken.
Zo had ik vandaag een grondwerk les, zij deed bijvoorbeeld iets voor, en nam me daarna mee om het zelf te doen. En ze begeleide me daarin. Werkt goed!

Karaat_the_newforest op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers