Hoe zorg je ervoor dat je pony blíjft liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Hoe zorg je ervoor dat je pony blíjft liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 18:55

Hoi allemaal *D

Ik doe al heel lang vhd met mijn shet hij kan ongeveer alle trucs die je kunt bedenken hij kan ook zitten en liggen op commando maar hoe zorg je er nou voor dat hij ook echt blijft liggen/ zitten zonder dat je er constant snoepjes in stopt? :') ( ik heb het hem geleerd door het rollen en dan belonen)

(Ik werk met een clicker trouwens)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden>
Laatst bijgewerkt door Cactusknuf op 28-11-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Heo zorg je ervoor dat je pony blíjft liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:57

Je clicker uitbreiden? Dus een seconde langer wachten met clicken en zo opbouwen?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe zorg je ervoor dat je pony blíjft liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:55

Dat is bouwen aan duration. Nu stop je er continu koek in, bij duration ga je daar telkens iets meer tijd tussen laten. Dus koekje, seconde wachten, koekje. En als dat goed gaat 2 seconde wachten etc. Het is fijn om daar de clicker bij te gebruiken en een wachtsignaal. Dus je zegt bijvoorbeeld "wachten" en dan meteen *click* = koek en dat continu. Wat ook nog kan helpen is om de beloning zo aan te bieden dat je pony met gebogen hals ligt, neus richting achterbenen aan de "benen" kant. Want als hij op wil staan moet hij zijn hoofd recht naar voren steken, dus met gebogen hals is het lastiger op staan waardoor je dus motiveert om langer te blijven liggen. Ook heel belangrijk, kies een duidelijk signaal voor opstaan en laat hem eerder opstaan dan hij zelf wil. En vooral, beloon dan ook voor het opstaan. Zo leert je pony dat je hem A. heus wel weer een keer op laat staan en dat B. wachten op het opsta signaal hem ook nog wat oplevert.

Succes!

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:11

Amable schreef:
Dat is bouwen aan duration. Nu stop je er continu koek in, bij duration ga je daar telkens iets meer tijd tussen laten. Dus koekje, seconde wachten, koekje. En als dat goed gaat 2 seconde wachten etc. Het is fijn om daar de clicker bij te gebruiken en een wachtsignaal. Dus je zegt bijvoorbeeld "wachten" en dan meteen *click* = koek en dat continu. Wat ook nog kan helpen is om de beloning zo aan te bieden dat je pony met gebogen hals ligt, neus richting achterbenen aan de "benen" kant. Want als hij op wil staan moet hij zijn hoofd recht naar voren steken, dus met gebogen hals is het lastiger op staan waardoor je dus motiveert om langer te blijven liggen. Ook heel belangrijk, kies een duidelijk signaal voor opstaan en laat hem eerder opstaan dan hij zelf wil. En vooral, beloon dan ook voor het opstaan. Zo leert je pony dat je hem A. heus wel weer een keer op laat staan en dat B. wachten op het opsta signaal hem ook nog wat oplevert.

Succes!

Bedankt! Opstaan heb ik hem al op commando geleerd , bedankt voor je tips hier kan ik zeker wat mee *\o/*

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:20

Het opbouwen van "duur" (duration) kun je in het begin ook doel door andere oefeningen te vragen terwijl je paard ligt, bijvoorbeeld flehmen of targetten als je paard dat kan. Zo leren zijn hersenen dat blijven liggen ook beloond word. De volgende stap is dan minder vaak clicken.