Hoe oud beginnen met vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannsx
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-10-18

Hoe oud beginnen met vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 19:51

Hi allemaal,

Ik ben echt heeelemaal blanco in het vrijheidsdressuur en grondwerken.. Ik wil het wel graag leren!
Kan iemand mij bv vertellen hoe oud je kan beginnen met vrijheidsdressuur en met grondwerk. Waar begin je?

Goede instructeurs/instructrices mogen aanbevolen worden omgeving blaricum!

Hoop dat er mensen zijn die met mij hun tips, trucs, foto's, kennis en aanbevelingen willen delen!

Liefsx :o

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe oud beginnen met vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:14

bedoel je leeftijd van mens of paard?
Paard vanaf een jaar of 2 ongeveer. eerder kan, maar dan geen zware oefeningen en dan moet je er rekening mee houden dat je paard snel afgeleid raakt. Ik zou idd beginnen bij een instructeur. Leeftijd maakt waarschijnlijk niet heel veel uit, alhoewel je als je 10/12 bent het wel handig is om er een volwassene bij te hebben.

bertbart
Berichten: 203
Geregistreerd: 29-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:15

mijn ponys beheren zowat alle vrijheidsdressuur trucjes. mijn tip is om met grondwerken te beginnen. dit kan al vanaf 1 jaar ong en dan lekker wandelen etc. bij 2 jaar zou ik met het 'denken' beginnen. dus bijv. balkjes lopen en longeren op een lichte manier en achteruit lopen. vanaf 2.5 kan je beginnen met de kleine trucjes zoals shaken en flemen dan naar de wat moeilijkere oefeningen zoals jambette en spaanse pas en vanaf 3 jaar zou ik pas aan de wat grotere trucjes beginnen zoals compliment, klassieke buiging, steigeren zou ik alleen aanleren als je paard het niet gaat gebruiken.hier zou ik dan ook mee wachten tot 3,5/4 jaar. voor uitleg kan je me altijd een bericht sturen!

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Hoe oud beginnen met vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:18

Ik ben 12, en mijn verzorgpony's kunnen steigeren, wat ik zelf heb aangeleerd. Ik zou beginnen met de simpele trucs en later de moeilijke dingen. Maar kijk wel goed uit dat het veilig blijft!

sannsx
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-10-18

Re: Hoe oud beginnen met vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 20:25

Thanks voor de tips! Ik ben zelf bijna 23, en ruime ervaring met paarden (vanaf dat ik 4 ben al om en tussen de paarden). Heb een hengst veulen sinds kort, dus vandaar om te kijken wat k al een beetje kan gaan doen met m.

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Hoe oud beginnen met vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:48

Persoonlijk zou ik pas vanaf een jaar of 3 met de daadwerkelijke oefeningen beginnen. VD is zowel fysiek als mentaal gewoon pittig.

Info over oefeningen, leeftijd en concepten zoals R+ trainen, bridge en meer kun je alvast hier lezen: www.visibreteam.nl