grondwerk met een 3 jarig paard, waar te beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noakim0203
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-07-15

grondwerk met een 3 jarig paard, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 19:17

hallo allemaal!

Binnenkort komen de jonge paarden weer terug uit de opfok, waaronder een lieve 2/3 jarige merrie die ik al vanaf haar geboorte ken (ik help elke week op de stal waar ze staat). Ik ben van plan de eigenaresse te vragen of ik misschien wat met haar aan de slag zou mogen gaan op het gebied van grondwerk, ik verwacht dat dit wel mag, aangezien ik afgelopen winter ook veel met haar gepoetst/gewandeld/omgeknuffeld heb <3 , en de eigenaar het altijd fijn vind als haar paarden wat extra aandacht/beweging krijgen. maar toch maar eerst vragen natuurlijk!

maar nou vroeg ik me af, waar begin ik eigenlijk? en hebben jullie tips en oefeningen om mee te beginnen? Ik heb wel veel ervaring in de omgang met paarden, maar ben nog nooit echt met grondwerk bezig geweest, omdat ik geen eigen paard heb.

ik hoop dat ik van jullie misschien wat tips kan krijgen hoe te beginnen etc :j

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: grondwerk met een 3 jarig paard, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 01:40

Grondwerk is een breed begrip. Voor mij betekent het "alle training waarbij de trainer op de grond staat".

De eerste vraag is dan ook wat is je doel dat je met het paard wil bereiken?
Meer atletisch worden, beter luisteren, voorbereiden op voor de wagen lopen, voorbereiden op onder het zadel gaan of meer conditie krijgen?

'Kleine' dingen kunnen al snel een grote impact hebben op het gedrag en de omgang met het paard. Als je het paard bijvoorbeeld leert netjes met je mee te lopen en daarbij jouw tempo aanhoudt en niet te langzaam of te snel loopt of je de pas afsnijdt.

Ook een paard wat zelf al zijn hoofd zelf in het halster steekt kan een simpele oefening zijn wat een grote (positieve) impact zal hebben. Net zoals netjes zelf zijn voet hoog houden met hoevenkrabben (in plaats van te leunen) of netjes 'om' stappen als je dat vraagt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 04:29

Wat Hippologic zegt inderdaad. Als je al veel ervaring hebt met paarden dan weet je dat bepaalde 'oefeningen' praktisch zijn in het dagelijks leven. Netjes naast je meelopen, stoppen als jij stopt, vaststaan en/of losstaan zonder weg te lopen, voetjes geven, achterwaarts en zijwaarts stappen etc. Ook longeren is grondwerk.

Je leert het paard iets vanaf de grond dat nuttig is voor je doel. Of gewoon omdat het leuk is... Denk aan vrijheids dressuur.

Maar ik zou dus beginnen met de dagelijkse omgang. Meelopen, stilstaan, voetjes geven, wijken voor druk.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:37

Ik zou beginnen met de basis, meelopen, halthouden en dat soort dingen!