Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 14:45

Hoi! Ik heb een half maandje geleden de osteopaat voor het eerst laten komen voor mijn pony. Zij vroeg mij wat ik zoal doe. Één van onze vele activiteiten is longeren met longeerhulp (= soort touw wat om zijn buik, door de voorbenen naar het bit gaat). Dit zit totaal niet strak, het is meer een soort hulp die vooral tijdens de galop hem helpt zijn rug lang te maken en dus ontspannen. Tenminste zo zag ik het, helemaal geen druk maar een lichte hulp. Nu was zij hier niet heel enthousiast over en raadde het mij af. Ik vroeg me af hoe jullie hier over denken?

Gold <3


julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:48

Als er geen druk op staat doet het niets en kan je het niet zo goed niet gebruiken, als er wel druk op staat betekent dat dat er druk op de mond komt door de bewegingen van het paard, wat niet voor ontspanning zal gaan zorgen lijkt me, eerder vasthouden om maar te zorgen dat er geen bewegingen komen die dat touw (en dus het bit) strak laten staan.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:48

Het is natuurlijk altijd verschillend per paard en persoon, maar ik ben er ook niet zo weg van. Ik vind dat de touwtjes, die langs de benen lopen, door de beweging van de benen telkens (links/rechts) rukjes blijven geven in de mond. Een longeersingel met touwtjes/bijzet vind ik dan stiller in de mond liggen. Maar dat is heel persoonlijk.

Ik ben overigens wel heel benieuwd wat ze je juist wel aanraadde in plaats van de longeerhulp?

heb vertrouwen, houd moed

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:50

De longeerhulp vind ik enorm nuttig mits het dier goed voorwaarts blijft lopen. De valkuil bij die hulpteugel is namelijk dat ze op de voorhand kunnen gaan sloffen. Goed voorwaarts houden en zo de achterhand activeren voortkomt dat

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:51

Toevalligerwijs had ik het hier gisteren over met een collega en onze instructeur

Ook ik kende het niet

Waarom raad ze het af?
Wij gaan hem wel invoeren omdat de rest, touwtjes etc, te veel inwerkt op het bit in tegenstelling tot de longeerhulp

JeaDH

Berichten: 2154
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:53

Ben benieuwt wat zij als reden aangaf?
Ik gebruik hem ook heel vaak en ben er zeer tevreden over. Ooit ook iemand die zei dat het niet goed was omdat het druk vlak achter het schoft op de wervels gaf. Ik zie dat totaal niet als ik hem gebruik....Alles hangt los pony gaat er helemaal niet in hangen oid.

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:55

Door beweging vanuit de schouder krijgt het paard rukken in de mond en op de rug. Dat voelt onprettig waardoor het paard gaat vast houden. Je kan beter een longeersingel gebruiken met hulpteugel die niet in verbinding staat met de beweging van het paard.

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:57

Het naarste aan zo´n vaste longeerhulp aan het bit vind ik dat als het paard struikelt, hij niet kan compenseren, een ruk in de mond krijgt en soms echt valt. Daar worden ze behoorlijk angstig en onzeker van..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:02

Omdat de longeerhulp druk geeft op de ruggenwervels als je paard een beetje tegen de hulp in komt.
Daarnaast geeft het constant rukjes in de mond.

Als je iets wil wat minder inwerkt op het bit en minder druk geeft op de ruggenwervels (want als de longeerhulp los hangt kan je hem natuurlijk net zo goed er af halen want dan heeft je paard hem niet nodig. Als de longeerhulp wel nodig is zal er dus ook druk op staan en staat er dus ALTIJD druk op de ruggenwervels) zou ik gaan voor een dubbele longe.
Deze heb je zelf in de hand waardoor je sneller en beter kan inspelen op wat je paard doet :j
Daarbij kan de achterhand geactiveerd worden door de buitenste lijn achter de kont van het paard te laten gaan :j

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 15:04

Oke misschien moet ik het even duidelijker verwoorden. Dit effect geeft de longeerhulp voor mijn pony:

Neusje over de grond waardoor er dus geen druk op de hulp staat. Met los bedoel ik dat hij in geen houding getrokken wordt maar lichte druk op zijn mond heeft als hij zijn nek en hoofd heel hoog heeft.

Haar reden was dat hij dan in zijn eigen houding blijft, en dus niet met zijn neusje eruit komt. Wat bij hem wel een dingetje is. Hierdoor valt hij ook wat op de voorhand. Maar ik had juist het idee dat hij doordat hij met zijn neusje over de grond gaat en ik altijd let dat hij actief is dus niet op de voorhand valt dat het wel nut had..

Gold <3

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 15:07

Ik zag het heel onschuldig in haha. Maar longeer sinds dat zij is geweest weer alleen met een halster. Ze komt in december weer.. Kijken of ze dat kan voelen of iets

Gold <3

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:08

Ook ik mag van mijn instructeur echt niet met longeerhulp longeren. We willen juist dat ze in de schoft gaan rijzen en met dat rare touw kun je dat nooit voor elkaar krijgen. Nu ben ik wel iets fanatieker aan het longeren als alleen het neusje eruit.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:09

De longeerhulp drukt op de rug als het paard niet in een bepaalde houding loopt, dus ik snap zeker dat ze daar niet achter staan qua gebruik.
Vanaf dat het ding uitkwam heb ik me er al over verbaasd dat dit überhaupt gebruikt wordt.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:10

Josienx schreef:
Oke misschien moet ik het even duidelijker verwoorden. Dit effect geeft de longeerhulp voor mijn pony:

Neusje over de grond waardoor er dus geen druk op de hulp staat. Met los bedoel ik dat hij in geen houding getrokken wordt maar lichte druk op zijn mond heeft als hij zijn nek en hoofd heel hoog heeft.

Haar reden was dat hij dan in zijn eigen houding blijft, en dus niet met zijn neusje eruit komt. Wat bij hem wel een dingetje is. Hierdoor valt hij ook wat op de voorhand. Maar ik had juist het idee dat hij doordat hij met zijn neusje over de grond gaat en ik altijd let dat hij actief is dus niet op de voorhand valt dat het wel nut had..


Klinkt alsof het prima werkt voor jouw paard!

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:15

Goede osteopaat, ik vind het ook echt ondingen die een verkeerde druk op een verkeerde plek geven. Ik heb er ook eens een paard mee achterover zien slaan, niet fraai.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:16

Heel verstandig.
Dat ding drukt op de schoft; terwijl je wilt juist dat de schoft omhoog gaat komen (door de juiste training.)

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 15:22

Oke! Nou goed om te horen dat jullie het daar mee eens zijn! Zo leer je weer :)

Gold <3

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:27

Josienx schreef:
Oke! Nou goed om te horen dat jullie het daar mee eens zijn! Zo leer je weer :)



Het loont enorm om eens een les dubbele longe te nemen.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 15:29

Caira schreef:
Het loont enorm om eens een les dubbele longe te nemen.


Ja staat zeker op de planning!

Gold <3

Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:29

Caily schreef:
Door beweging vanuit de schouder krijgt het paard rukken in de mond en op de rug. Dat voelt onprettig waardoor het paard gaat vast houden. Je kan beter een longeersingel gebruiken met hulpteugel die niet in verbinding staat met de beweging van het paard.
Maar dan alleen een longeersingel met een vaste boom erin. Want die andere dingen hebben dan weliswaar "kussens" en een "kussenkanaal", maar kunnen bij gebrek aan versteviging toch behoorlijk knijpen op de rug.

troi schreef:
De longeerhulp vind ik enorm nuttig mits het dier goed voorwaarts blijft lopen. De valkuil bij die hulpteugel is namelijk dat ze op de voorhand kunnen gaan sloffen. Goed voorwaarts houden en zo de achterhand activeren voortkomt dat
Ook met "voldoende activiteit" kan een paard op de voorhand gaan lopen door het achterbeen stuwend te gaan gebruiken ipv dragend. Zeker bij een paard wat van nature minder gedragen en meer stuwend beweegt is het opletten dat je het paard niet zoveel activeert dat het van het achterbeen af loopt.
Ipv "domweg" voorwaarts houden adviseer ik te variëren met het tempo. Paar passen weg, weer terug, weer weg, (schijn)overgangen naar stap en gelijk weer wegdraven, volte beetje sluiten en openen. Werk wat je ook allemaal prima aan de longe kan doen en waarmee je het (binnen) achterbeen stimuleert om tot dragen te komen.

@TS: ik gebruik de longeerhulp enkel en alleen aan de kaptoom. Dat voorkomt de rukjes in de mond. Ze moeten vaak even wennen aan de druk op de neus, maar daarna lopen mijn paarden daar allemaal heel relaxed en ontspannen op met een fijn ruggebruik. Daarnaast vind ik dat ik aan de kaptoom fijner stelling kan vragen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:29

Inderdaad Caira, en dan bij voorkeur ook nog van iemand die je leert je paard recht te richten dmv dubbele longe.

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:33

Ik longeer de jonge paarden met enkele longe en touwtjes. De oudere paarden met dubbele longe. Dat werkt voor mij goed.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 15:46

Citaat:
Roodvos @TS: ik gebruik de longeerhulp enkel en alleen aan de kaptoom. Dat voorkomt de rukjes in de mond. Ze moeten vaak even wennen aan de druk op de neus, maar daarna lopen mijn paarden daar allemaal heel relaxed en ontspannen op met een fijn ruggebruik. Daarnaast vind ik dat ik aan de kaptoom fijner stelling kan vragen.


Goede tip! Zal daar eens naar kijken.

Gold <3

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:55

Roodvos schreef:
@TS: ik gebruik de longeerhulp enkel en alleen aan de kaptoom. Dat voorkomt de rukjes in de mond. Ze moeten vaak even wennen aan de druk op de neus, maar daarna lopen mijn paarden daar allemaal heel relaxed en ontspannen op met een fijn ruggebruik. Daarnaast vind ik dat ik aan de kaptoom fijner stelling kan vragen.


Een vraag uit interesse want ik heb hem eigenlijk nooit zo gebruikt maar misschien is het wel een optie. Die 'rukjes' door de beweging van de benen, werken die niet in plaats van op de mond, dan in op de neus?

heb vertrouwen, houd moed

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:15

In een nieuwsgierige bui heb ik er eens een aan geschaft en bij verschillende pony's getest. Geen enkele liep er fijn mee, door de rukjes die ze krijgen in hun mond en druk op de rug. Variërend van er totaal achter kruipen om alle druk te ontwijken, tot er extreem tegen in gaan. Dus weg met dat stomme ding.
Al deze pony's lopen prima met een bijzet touwtje of (nog fijner) dubbele longe.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers