Veilig vrijspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Veilig vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 13:17

Hoi hoi,

Mijn paard is echt gek op springen. Een beetje te gek. Tijdens het springen hou ik haar gewoon niet. Maar omdat ze springen zo leuk vindt lijkt vrijspringen mij een heel goede oplossing.

Alleen, hoe doe je dat veilig in een bak van 10 bij 40 meter met een paard dat in volle rengalop gaat na een sprong?

Hoe zorg ik dat ze a) over de sprong gaat (ze wil er nog wel eens langs schieten) en b) terug naar mij komt en rustig is?
Heeft iemand ideeën?

(Ik ken trouwens niemand met ervaring met vrijspringen met een paard dat zo heet wordt)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:55

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-22 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:04

Rustig opbouwen.
Begin eens met drafbalkjes.
En op oefenen dat ze daar over draaft ipv galoppeert.
Pas als dat echt goed gaat zet je achter de drafbalkjes een laag kruisje met grondbalk. Zo laag dat ze ook nog kan draven.
Blijft ze de rust houden is het goed. Zo niet oefenen tot een "hindernis" geen stress meer geeft en ze zich daarover opwind.
Is dat bevestig leg je dat kruis wat hoger.
Blijf zelf alert dat rust het voornaamste blijft. En zo kun je dat opbouwen.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Veilig vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:08

Je kunt in een longeercirkel beginnen met balkjes, een cavaletti etc. ?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 16:17

njcgregoor schreef:
Gaat ze ook zo hard op de hindernis af als ze los springt of heb je dit nog niet geprobeerd? Ik weet daar even zo geen tips voor maar ik denk dat dat vanzelf wel goed komt. Dat als ze een balk raakt oid dat ze dan denkt 'oh misschien iets rustiger'.

Dat ze over de sprong gaat kun je gewoon hindernissen langs de sprong zetten zoals dat normaal gaat met vrijspringen. Alleen maar fijner met zo'n kleine bak want dan hoef je niet zoveel te sjouwen.


Super bedankt voor de tips!!

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 16:18

enjoymyhorse schreef:
Rustig opbouwen.
Begin eens met drafbalkjes.
En op oefenen dat ze daar over draaft ipv galoppeert.
Pas als dat echt goed gaat zet je achter de drafbalkjes een laag kruisje met grondbalk. Zo laag dat ze ook nog kan draven.
Blijft ze de rust houden is het goed. Zo niet oefenen tot een "hindernis" geen stress meer geeft en ze zich daarover opwind.
Is dat bevestig leg je dat kruis wat hoger.
Blijf zelf alert dat rust het voornaamste blijft. En zo kun je dat opbouwen.


Dankjewel!

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 16:19

Sintara schreef:
Je kunt in een longeercirkel beginnen met balkjes, een cavaletti etc. ?


Ik denk dat ik gewoon begin met wat drafbalkjes, maar daar blijft ze altijd rustig bij. Alleen met sprongetjes gaat ze hard, maar iemand had al de tip gegeven om rustig op te bouwen.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:21

Ik heb ook zo een. Heel fanatiek en dol op springen.
Ik heb de baan afgezet (10x20) en sta zelf in het midden. Ik warm hem eerst even op aan de longe zodat hij lekker warm kan worden. Als je wilt kun je daar al wat cavaletti in mee pakken.

Daarna heb ik hem los en sta ik in het midden. Die fanatiekelingen kun je toch niet remmen. Ik laat hem altijd lekker gaan, als hij het zo leuk vindt en enthousiast is, waarom zou ik hem tegenhouden?

Onder het zadel en als ik een commando geef, vind ik wel dat ze moeten gehoorzamen maar als ze even lekker los mogen, laat ik ze even gaan en geef ook geen commando.

Het springen wordt vanzelf minder cool, meer vermoeiend of minder interessant. Dan gaat de gekte er vanzelf wel uit :+

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Veilig vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:29

Om te voorkomen dat ze langs de hindernis gaan, kun je een schuine balk gebruiken (een kant bovenop de staander leggen, de andere kant voor/naast de hindernis op de grond) of als dat niet genoeg is met draad/lint de hele lange zijde afzetten.
Bij racemonster wil het nog wel eens helpen om 1 of 2 balken voor en na de hindernis te leggen, zodat ze niet mega grote galopsprongen kunnen gaan maken en dus ook niet zo hard kunnen gaan.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Veilig vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 03:01

Wat leuk dat jouw paard zo enthousiast is met springen. Is het pure blijheid of denk je dat er ook een beetje onbalans is waardoor jouw paard zo snel gaat na de sprong?

IN beide gevallen kun je je paard 'gewoon leren' langzamer en beheerster te gaan. Ook kun je hem gemakkelijk met positieve bekrachtiging leren over een hindernis te gaan. Uit eigen wil, zonder dwang en zonder gesleep met allerlei balken of linten (waar een racepaard maar in verstrikt kan raken). Ik heb wel een video van vrijspringen met clickertraining. PB maar voor de link.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Kabayo

Berichten: 13900
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veilig vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 07:22

Ik gebruik lint zodat ze er niet langs schiet. Dit is in de paddock.
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

KarelRuijs
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Veilig vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:47

Rustig opbouwen, drafbalkjes, daarna laag sprongetje met een drafbalkje ervoor en niet heel erg gaan opjagen. Je kan ook nog proberen om aan de hand samen over een klein sprongetje te springen. Dan bepaal jij het tempo, maar ik weet niet of ze je dan omver loopt in haar enthousiasme }> :D

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:14

Leuk, zo'n enthousiasteling! Inderdaad je hindernis netjes afzetten en rustig opbouwen. Nog een hele andere tip: let ook op de hoogte van je omheining om de bak. Je zou niet de eerste zijn waarbij een paard uit enthousiasme over het hek rechtdoor gaat.

Bvtjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Veilig vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:28

mijn paard giamo is ook zo heet. ik heb hem via de longe geleerd dat die alleen op mijn commando mag springen. bij heten paarden moet je vooral veel rust en geduld hebben. uiteraard kan je veel uit ze halen maar bewaar veel rust en geduld.

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Re: Veilig vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 23:04

Super bedankt voor alle tips! Ik ben er echt heel blij mee. Ik ga alle tips gebruiken en kijken waar ze het beste op reageert


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers