Heeft longeren met een longeerhulp nut als deze los hangt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Heeft longeren met een longeerhulp nut als deze los hangt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 12:32

Eigenlijk precies zoals de titel zegt. Vandaag heb ik voor de eerste keer met mijn paard met longeerhulp (zo’n touw) gelongeerd. Ze deed dit zo goed dat het touw de hele tijd los hing. Ook als ik hem bijna op z’n kortst had zitten. Hier ben ik natuurlijk superblij mee! Maar ik vroeg me af of longeren met deze longeerhulp nu nog wel nut heeft?
Alvast bedankt voor het antwoord!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:37

Longeren met een statische hulpteugel heeft nooit zin: ofwel gaan ze hangen ofwel krullen ze zich op.
Goed (dressuurmatig) longeren is spelen met aanleuning en oprichting en dat doe je nu eenmaal manueel: met de dubbele longe dus.

Statische hulpteugels zijn een gemakkelijkheidsoplossing om een paard naar beneden te krijgen/ dwingen.

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Heeft longeren met een longeerhulp nut als deze los hangt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:04

Hoe loopt je paard aan de longe zonder de longeerhulp? Kort gezegd heeft de longeerhulp nut als je er iets beters mee bereikt dan als je zonder bezig bent.

Bij zo'n touw vind ik het persoonlijk ook wel prettig als ze een beetje los hangen, die van mij heb ik gekocht voor mijn vorige paard, maar omdat hij er in ging hangen (en dan krijg je dat op de beweging van de voorbenen er een soort rukjes aan het bit worden gegeven) vond ik het bij hem een onding.
Inmiddels heb ik een merrie en zij loopt wel fijn op de longeerhulp; ze gebruikt haar lichaam beter/loopt beter ontspannen dan als ik die niet gebruik, maar hij komt nooit strak te staan. Voor haar nodigd het uit zonder te dwingen.

Dubbele longe is weer een andere manier van longeren en op zich heeft Maximuss gelijk, al gaat het voor mij net iets te kort door de bocht. Je manier van longeren moet passen bij jouw kennis/kunde (al valt dat met goede les natuurlijk te leren) maar ook bij de doelen die je er op dat moment mee hebt.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:11

Ik had me pas zorgen gemaakt als er wél druk op had gestaan ts.
Zo'n ding hoort als een paard ontspant ook gewoon losjes te zitten.
Wel opletten dat ze er niet in kunnen stappen uiteraard, sommige mensen zijn daarin echt eng.
Zit dat ding zo lang dat als er wat gebeurt je paard gelijk een salto maakt ofzo.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:13

Imo kan longeren maar twee dingen als doel hebben:
1: beweging geven/ stoom aflaten: dan heb je dus niks aan hulpteugels want je wilt een zich vrij bewegend soepel paard (dat zelfs even gek kan doen)

2: dressuurmatig gymnasticeren: je wilt een paard dat zich onbelast, biomechanisch goed kan ontwikkelen.

In beide gevallen heb je dus niks aan statische hulpmiddelen die je paard als het ware vastzetten in een bepaalde houding. Ontspanning moet vanuit het paard zelf komen en niet uit een hulpteugel.

Ik heb veel liever een paard die met zijn neus eruit naar alles loopt te kijken maar wel mooi met de achterhand eronder, ontspannen rug en aangespannen buikspieren loopt dan eentje met het hoofd naar beneden maar de rest van het lijf als een plank (wat veelal het geval is bij onervaren mensen met hulpteugels)...

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:21

De enige keer dat ik zo´n ding zou gebruiken is om een paard te leren dat ik graag wil dat ze zakt. Voor het zeldzame geval dat wel goed ontspant maar dat het hoofd telkens omhoog blijft houden. Zodrá het paard doorheeft dat het om het hoofd zakken gaat, zou ik dat ding meteen weer wegdoen.
edit: en dan nog zou ik eerder voor elastiek gaan dan een touw.

Op lange termijn gaan ze er heel slecht op lopen, vind ik.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Heeft longeren met een longeerhulp nut als deze los hangt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:44

Mits je voldoende impuls houdt, en dus de achterhand goed eronder, vind ik het een fijn hulpmiddel om ze te leren ontspannen en laag te lopen. En dan hoort het los te hangen.

Bij te weinig impuls willen ze vaak op de voorhand vallen en dat is precies niet de bedoeling. In dat laatste geval werkt een pessoa beter.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Heeft longeren met een longeerhulp nut als deze los hangt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 16:17

Bedankt voor jullie tips!
Dubbele longe wil ik zeker met haar gaan oppakken, na mijn vakantie wil ik daar les in nemen. Maar ik kan dit helaas nog niet in mijn eentje, dus vind ik het ook fijn om op een andere manier te kunnen trainen met de longe.
Zonder longeerhulp loopt ze nog wel hoger met haar hoofd, als hij eraan zit zakt ze meteen.
Hij zit gelukkig niet zo lang dat ze erin gaat staan!
Ik longeer normaal ook met elastiek, maar dat touw had ik ooit gekocht omdat mijn andere paard daar veel beter op reageerde, en ik wilde het vandaag even bij haar uitproberen.
Ik probeer haar altijd goed door te laten lopen, maar ze wordt vaak wat traag. Als iemand goede tips heeft? Nu moet ik namelijk vaak klakken of zweep gebruiken, en ik zou dat graag minder willen :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:21

Dat touw kan voor sommige paarden net het duwtje geven om wel ontspannen te gaan lopen. Het werkt idd niet bij alle paarden. Sommige gaan er in hangen of laten wel hun hoofd zakken maar ontspannen verder niet. Touw losjes is eigenlijk goed. Nou kan ik niet beoordelen of je paard ontspannen liep want ik heb geen beeld. Dubbele longe is erg prettig en daarmee haal je zeker wat uit je training. Dit vergt wel oefening en kunde. Ook hier zijn niet alle paarden blij mee. Proberen en uitzoeken wat het beste werkt lijkt me goed.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Heeft longeren met een longeerhulp nut als deze los hangt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 15:53

Bedankt voor je tip! Ga ik doen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers