Leren apporteren, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Leren apporteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 09:27

Mijn paard en ik hebben totaal geen ervaring met vrijheidsdressuur. Ik ben ook niet van plan om hem allerlei kunstjes aan te leren, maar apporteren lijkt me echt wat voor hem. Hij pakt dingen graag vast, wat me al belangrijk lijkt ;) Ik verwacht er niet enorm veel mee te gaan doen, maar echt puur ter afwisseling.

Wie heeft er ervaring met het aanleren van apporteren, wat zijn de do's en don'ts? Helaas kon ik hier niet makkelijk veel (bruikbare) informatie over vinden...

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Leren apporteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:35

Dat je paard graag dingen vastpakt is hierbij ideaal!
Die van mij deed dat ook, ik heb hem eerst het commando vast en los geleerd.
Ik hield iets voor zijn neus en zodra hij het pakte zei ik vast en zodra hij het los liet zei ik los, dit had hij heel snel door.
Daarna ben ik het iets verder weg gaan houden en moest hij het pakken.
Op een gegeven moment toen hij het op commando van de grond af kon pakken ben ik het steeds iets verder weg gaan leggen. Nu kan hij het heel goed en vind het helemaal leuk om te doen.
Wel moet ik hetgeen wat ik wil dat hij pakt in het zicht leggen, het is zegmaar niet zoals een hond die het heel makkelijk snuffelend kan opzoeken als het tussen hoog gras oid ligt.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:41

Ik heb de mijne geleerd dat als ik zoek zei hij zijn apport moest aanraken. Eerst onder en boven hem daarna achter me en als ik zelf een pas achteruit ging (dan wel voor me). Vanaf dat hij het wou vastpakken kreeg hij een superbeloning samen met commando los (in dat geval lostte hij de aport ook voor de wortel). Pas toen hij door had dat hij het moest vastpakken liet ik het vallen en zei: zoek apport. In het begin raakte hij het gewoon aan, dan kreeg hij een aai zodat hij wist dat hij in de juiste richting zat. Pakte hij het vast of prulde hij er met zn lip aan dan weer een groot stuk wortel. De eerste maand heb ik hem max 2m van me weg gegooid. Aangezien hij al snel door had dat de apport werd omgeruild kwam hij er al gelijk mee naar me toe. Pas als alles goed bevestigd was gooide ik verder, nu kan ik zo ver gooien als ik kan en hij gaat hem in galop halen en een drafje terug.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Leren apporteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 09:57

Dat klinkt redelijk haalbaar allemaal :) Wat gebruiken jullie als voorwerp? Hoe vaak oefenen jullie dit?

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Re: Leren apporteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:28


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Leren apporteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 12:57

Een collega van me neemt morgen een dummy mee die normaal wordt gebruikt voor honden. Gok dat mijn paard dat wel wil vastpakken. Een flostouw is hij niet zo gek op en ergens vind ik het wel goed om onderscheid te houden in dingen die hij wel of niet mag pakken. Het verschil tussen (flos)touw en (halster)touw is in zijn ogen denk ik niet zo groot :D

En dan eens kijken hoe snel hij het oppakt :)

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Anoniem

Re: Leren apporteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:27

Leuk! Ik ben benieuwd! Houd je ons op de hoogte

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:47

Hoi Maaike, hoe is het gegaan met de dummie? Kan je paard hem al oprapen?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Leren apporteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:59

Ja, ben ook wel benieuwd of het wat geworden is!
Zelf doe ik iets soortgelijks met mijn tweejarige, die geeft zijn emmer aan als hij klaar is met eten.
Laatst stond ik met hem bij de drinkton, toen bedacht hij dat hij die misschien ook kon oppakken.
Maar dat was toch wat te zwaar. _O-

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Leren apporteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:06

Haha, leuk is dat he? Als ze het eenmaal doorhebben willen ze alles wel oppakken. Kan heel handig zijn.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker