Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 18:40

Wat leuk allemaal nieuwe mensen!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^


Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:48

Kan iemand uitleggen hoe je je paard(je) voedsel leert weigeren?

Ik heb 2 kleintjes, die echt strontvervelend worden als ze snoepjes krijgen.
Als ik ze eerst leer ‘weigeren’, dan wordt het misschien wat minder vervelend.

Iemand tips?

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:56

Sunshinedaan schreef:
Kan iemand uitleggen hoe je je paard(je) voedsel leert weigeren?

Ik heb 2 kleintjes, die echt strontvervelend worden als ze snoepjes krijgen.
Als ik ze eerst leer ‘weigeren’, dan wordt het misschien wat minder vervelend.

Iemand tips?


Ik denk dat je dat beter wat algemener kunt aanpakken. Als mijn paard ongevraagd in mijn persoonlijke ruimte (opdringerigheid) zou komen dan laat ik haar gelijk achteruit gaan.

En dan pas wat geven als ze gepaste afstand houden

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:58

BenK schreef:
Ik wil me ook graag melden Sinds 1,5 week heb ik een tinker merrie van 9 jaar uit Engeland die best aardig is maar me toch om ver loopt als ze de wei mee uit moet. Ze lijkt het eng te vinden om weg te gaan van onze jaarling tinker merrie. En als ik ze apart zet om met haar in de paddock te oefenen moet ik de stroom op de draad zetten want ze gaat er anders dwars door heen om naar de jaarling te gaan. Ze schijnt bereden en betuigd te zijn dat weet ik dus niet zeker ze is pas 3 weken in Nederland ik heb haar van de importeur/ handelaar. Haar veulen is in Engeland achtergebleven en ze heeft haar staart beschadigd deze hield ze ook scheef maar hangt nu weer wat rechter. Daarom ga ik eerst zorgen dat ze me vertrouwd vanaf de grond en ze mij als leider gaat zien. Morgen hebben we onze eerste grondwerk les omdat ik het meteen goed wil doen met haar. Verder heeft ze al koliek gehad de eerste dag dat ze bij ons stond en begint de ontlasting nu pas een beetje normaler te worden. En ze heeft aften in haar mond dus met een bit wil ik nog niet beginnen. Hopelijk gaat het vanaf nu weer bergopwaarts met ons. Als jullie tips hebben hoor ik ze graag en ik probeer zoveel mogelijk te lezen over grondwerk.


Gewoon met touwhalster is toch prima ook! Vind ik het prettigst om mee te grondwerken.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:12

Natuurlijk Westernway... dat ik daar niet aan gedacht heb... :roll:
Dank je :)

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:29

WesternWay schreef:
Sunshinedaan schreef:
Kan iemand uitleggen hoe je je paard(je) voedsel leert weigeren?

Ik heb 2 kleintjes, die echt strontvervelend worden als ze snoepjes krijgen.
Als ik ze eerst leer ‘weigeren’, dan wordt het misschien wat minder vervelend.

Iemand tips?


Ik denk dat je dat beter wat algemener kunt aanpakken. Als mijn paard ongevraagd in mijn persoonlijke ruimte (opdringerigheid) zou komen dan laat ik haar gelijk achteruit gaan.

En dan pas wat geven als ze gepaste afstand houden




Ik kan wel uitleggen hoe je het aanleert? Het is nooit verkeerd om het aan te leren!
Nou je pakt een snoepje in je hand en houd je hand open. Als de pony en snoepje wilt pakken zeg je duidelijk 'Nee' en sluit je je hand. En als dat niet werkt duw je hem met je hand weg. Als de pony niet bezig is met het snoepje kan je zeggen 'Goedzoooo' En het snoepje geven. Je kan ook met een clicker werken en klikken wanneer ze zich op iets anders richten.

Beter kan ik het niet uitleggen :j

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:23

Sunshinedaan schreef:
Natuurlijk Westernway... dat ik daar niet aan gedacht heb... :roll:
Dank je :)


Graag gedaan! Hoe ging je les?
Klinkt als een leuk ‘project’ want je gaat zeker eer van je werk krijgen :)

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:35

ninne1 schreef:
Bedoel je het "in parkeren" om op te stappen?
Daar heeft Snuitable pas een video over gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=YnyU0VAKifs
Hier ben ik ook mee bezig, maar snapt ze ook nog niet....


Ja ik bedoel inderdaad het inparkeren! Bedankt voor het filmpje, ga hem meteen bekijken :D

...
Ik ben gerpiegorp

BenK
Berichten: 32
Geregistreerd: 09-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:23

Wat leuk ik hoor allemaal nieuwe dingen en sommige hoop ik straks ook te kunnen met m'n paardje. Ik heb gisteren les gehad en ben er erg enthousiast van geworden. Zo krijgt een mens weer hoop en die me les geeft legt het super makkelijk uit zodat ik begrijp hoe en wat ik moet doen. Ze vroeg me te laten zien hoe ze reageert als ze mee moet met mij zonder de jaarling. Zodra ze de jaarling niet meer ziet is het paniek en wil ze weg, draait om en ik probeer haar tegen te houden/ bij me te houden. Dus duidelijk uitleg gehad dat dat juist druk oplevert en van daaruit heeft ze m'n paardje even mee overgenomen. Dat wilde ik graag zodat zij even kon laten zien wat ze bedoelde en ze ging slalommen met haar om pionnen zo was ze daar meer opgeconcentreerd en stilstaan en volgen. Daarna ging ze steeds een stapje verder zodat ze uiteindelijk achter de garage kwam waardoor ze de jaarling niet zag maar ze bleef rustig. Ik heb na haar met m'n geoefend en het ging super. Vanmiddag na het werk eerst de jaarling 5 min meegenomen uit de wei en naar de inrit zodat ze de jaarling nog wel zag maar ze vond het echt niet leuk veel hinniken en rondrennen. En nog even met m'n paardje geoefend wat we gisteren hebben geleerd wat super ging. Nadien toen ik het halster afdeed kon ik haar even los aaien zonder dat ze weg liep ze draaide zelfs haar hoofd even naar me toe en straalde rust uit dus ik blij. We oefenen met een monty roberts halster en dat werkt prima dus die ga ik aanschaffen. Nu nog een leadrope iemand ideeën over wat een fijne leadrope is om mee te werken?

BenK
Berichten: 32
Geregistreerd: 09-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:34

[quote="murphypower"]Dit komt uit mijn boek ban Jesse en Eva maar ik denk dat het voor zowel vrijheidsdresuur en grondwerk belangrijk is! Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Het lijkt me een mooi boek en ik zal het eens opzoeken denk dat ik daar veel van kan leren

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 06:38

Vandaag heb ik voor de derde keer les met mijn jongste (de arabier). Voor de les ga ik hem kaal knippen... Meneer heeft ZE en heeft alles weggeschuurd, dus de plekjes haar dat hij nog in zijn manen heeft is exit :+

IG: @arabierjoep

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:28

Omdat het volgende week heel erg lekker/warm weer word ga ik beginnen met het liggen aan te leren.
Iemand tips voor de beste manier?

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:48

WesternWay schreef:
Sunshinedaan schreef:
Natuurlijk Westernway... dat ik daar niet aan gedacht heb... :roll:
Dank je :)


Graag gedaan! Hoe ging je les?
Klinkt als een leuk ‘project’ want je gaat zeker eer van je werk krijgen :)


Ging best goed! Ik heb 2 heel verschillende minipaardjes. 6 jarige Fleurtje: zelfstandige brave (en momenteel hoogdrachtige) merrie met pittig karakter.
Grondwerk is voor haar erg goed, zodat ze even weet wat haar plekje is. Als ik haar teveel ‘vrijheid’ geef, neemt ze wel erg snel zelf het initatief zeg maar :+
Als ik maar duidelijk genoeg ben, pakt ze het goed op!

Afbeelding


En Cookie, 3 jaar jong, enthousiast, vindt álles leuk wat je met hem doet.
Komt áltijd naar je toe, omdat we dan vást weer wat leuks gaan doen :))
Die pakt alles heel snel op. Leergierig mannetje, maar komt heel graag in je ruimte. Hij is ook maar 80cm hoog, dus wie kan dat nou weigeren :roll:
Hij had wel paar pogingen nodig met snoep weigeren... dat vond ie moeilijker dan uit mijn ruimte sturen (misschien dat ik niet duidelijk genoeg was).

Afbeelding

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Sheeltje2

Berichten: 1766
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:56

Leuk ik kom ook volgen ik doe met m’n twee jarige paint Yuri ook al grondwerk vooral spelenderwijs en meneer vind het geweldig
- in hand trail
- showmanship

Zijn we mee bezig nu elke maand les want september gaan we naar nk DPHC in Arnhem :)

Laatst doormiddel van paar brokjes hem overtuigd dat water niet zo eng is hihi en hij kan al heel goed commando’s stap draf en galop het keren in de cirkel achterwaarts met m’n stem super leuk om dit af en toe te doen :):)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rust in de groene weides jasmine en Yuri we gaan je missen. ***** Johnny ******

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:58

Wat een knappe mini’s! Het snoep weigeren is ook onnatuurlijk dus de knop moet misschien even om bij hem?

En sheeltje goede basis en voorbereiding is de helft van t werk voor later idd. Leuke paint heb je :) hoe groot is hij?

Ik ga vanavond weer met mijn quarter aan de slag. Ze heeft wat verlatingsangst naar mijn andere paard en ik heb in afgelopen jaren dit een beetje zo gelaten omdat ik thuis trainde of met allebei het bos in ging. Is er dus niet beter op geworden #) nu weer aan het oppakken.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Sheeltje2

Berichten: 1766
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:50

WesternWay schreef:
Wat een knappe mini’s! Het snoep weigeren is ook onnatuurlijk dus de knop moet misschien even om bij hem?

En sheeltje goede basis en voorbereiding is de helft van t werk voor later idd. Leuke paint heb je :) hoe groot is hij?

Ik ga vanavond weer met mijn quarter aan de slag. Ze heeft wat verlatingsangst naar mijn andere paard en ik heb in afgelopen jaren dit een beetje zo gelaten omdat ik thuis trainde of met allebei het bos in ging. Is er dus niet beter op geworden #) nu weer aan het oppakken.


Yuri gok ik nu zo rond 1.60 vandaag even stappen door de pionnen met zadel ging weer top :):)
Afbeelding

Succes met het oppakken komt vast weer goed :)

rust in de groene weides jasmine en Yuri we gaan je missen. ***** Johnny ******

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:59

Hoi! Mag ik mij hier ook melden? Ik doe ook grondwerk met mijn pony. Een vriendin van mij die hier heel veel ervaring mee heeft heeft ons heel veel geleerd :j We zijn begonnen met respect en zijn plaats in onze ''kudde'' en nu kunnen we ook ''leuke trucjes'' toevoegen.
Hij kan al liggen op commando! :D
Afbeelding
Afbeelding

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 15:12

Leuk! Iedereen is welkom. Wat een leuke pony!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:46

Hoihoi! Ik kom me ook graag melden! Ik heb twee pony's en wil wat serieuzer met ze aan het werk gaan, grondwerk lijkt me een mooie start.

Mijn Fjordenmerrie is echt een schat en leert vrij snel, ik ken haar dan ook wel haar hele leven al, dus ik kan haar net wat beter lezen dan mijn Shet. Met haar moet ik wel wat moeite doen om het boeiend te houden..
Mijn Shetje kan echter een behoorlijke hengst zijn en als hij geen zin meer heeft laat hij dit merken, dus ik wil daar toch wel graag even wat miscommunicatie rechttrekken.

Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt me leuk om hier wat mee te kletsen en een beetje te kunnen leren van elkaar :D

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 16:48

Asvinia schreef:
Hoihoi! Ik kom me ook graag melden! Ik heb twee pony's en wil wat serieuzer met ze aan het werk gaan, grondwerk lijkt me een mooie start.

Mijn Fjordenmerrie is echt een schat en leert vrij snel, ik ken haar dan ook wel haar hele leven al, dus ik kan haar net wat beter lezen dan mijn Shet. Met haar moet ik wel wat moeite doen om het boeiend te houden..
Mijn Shetje kan echter een behoorlijke hengst zijn en als hij geen zin meer heeft laat hij dit merken, dus ik wil daar toch wel graag even wat miscommunicatie rechttrekken.

[ [url=m/VPvk3r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RJUrb8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt me leuk om hier wat mee te kletsen en een beetje te kunnen leren van elkaar :D


Wat een leukerds! Is het bij je hengst niet gewoon het geval dat hij het saai vind? Shetten zijn snel verveeld en hebben het vaak al heel snel gezien :j

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:57

Ik heb geen idee eigenlijk.. Het verschilt bij hem ook wel een beetje.. De ene keer zijn we al even bezig en laat hij merken dat hij niet meer wil, dus zou me niets verbazen als hij op dat punt gewoon verveeld is. Soms zijn we pas net begonnen en dan laat hij ook al vrij snel merken er geen zin in te hebben. Wel goed om op te letten, hem lezen is alleen nog een beetje lastig, ik ken hem pas een paar jaar haha.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 17:01

Ahh oke, wat voor mij altijd helpt is om het te filmen als ik aan de slag ga met mijn verzorgshet. Daarna kijk ik alles terug (vooral de momenten waar we miscomunicatie hadden of het even slechter ging) en dan kijk ik waar het aan lag. Meestal zie ik dan in het filmpje dat ze steeds minder enthousiast word (omdat ik te lang doorga met 1 ding) en dan gewoon staakt.

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:05

Filmen is sowieso wel een goede! Kan je sowieso een hoop van leren inderdaad :)

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 17:06

Ja daardoor heb ik echt geleerd dat het heel vaak mijn fout is! Maar shetten zijn gewoon snel klaar met dingen tenzij het iets is wat ze echt leuk vinden. In Ruthje's geval is dat springen, dat vind ze geweldig!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:07

Sheeltje2 schreef:
WesternWay schreef:
Wat een knappe mini’s! Het snoep weigeren is ook onnatuurlijk dus de knop moet misschien even om bij hem?

En sheeltje goede basis en voorbereiding is de helft van t werk voor later idd. Leuke paint heb je :) hoe groot is hij?

Ik ga vanavond weer met mijn quarter aan de slag. Ze heeft wat verlatingsangst naar mijn andere paard en ik heb in afgelopen jaren dit een beetje zo gelaten omdat ik thuis trainde of met allebei het bos in ging. Is er dus niet beter op geworden #) nu weer aan het oppakken.


Yuri gok ik nu zo rond 1.60 vandaag even stappen door de pionnen met zadel ging weer top :):)
[ [url=m/6DFnIc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Succes met het oppakken komt vast weer goed :)


Zo een beste zeg! Ziet er al fijn uit :)
Ging weer goed vanavond, wat gewerkt aan het flexen en focus.

Afbeelding
Mijn hond moest zich er ook mee bemoeien natuurlijk.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjarni, komone en 4 bezoekers