Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:26

Het ligt ook wel aan het paard zelf. Bij sommige die wat lui aangelegd zijn is het niet zo handig. Maar mijn oude fjord gaat stilstaan als ze dingen eng vind. Als ik haar doorduw draait ze om en gaat weg. Ik moet haar dus echt even laten kijken.

Joep ligt aan de situatie. Als ik weet dat hij weet dat ik weet dat hij het eng vond :+ Neem ik hem streng mee. Met andere situaties mag hij zo lang kijken als hij wil, want het is best een schijtluis die het prettig vind om goed te kijken en de situatie in te schatten.

IG: @arabierjoep


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:27

Lui is ze niet echt volgens mij, wel vrij nuchter op bepaalde gebieden, soms kan ze ook een dramaqueen zijn. :D Hoewel Aliaa nog maar net 3 jaar is, lijkt ze niet de behoefte te hebben om uit zichzelf te gaan crossen in de weide of bak. Mits wat aansporing van mij, kan ze zich wel uitleven. Wanneer er iets eng is, lijkt Aliaa even te blokkeren, ze staat stil en bekijkt het even. Voorwerpen en dergelijke gaat ze meestal zelf naartoe om op onderzoek uit te gaan.
Soms heb ik ook de indruk dat ze gewoon extreem koppig is en niet mee wilt, ze zet dan ook haar typische koppige blik op. :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:36

Mijn ruin is een rondkijker. Zijn bijnaam is soms "de toerist". In de meeste situaties mag hij stilstaan en kijken, zeker als het iets raars / vreemds / nieuws is, of iets dat op die specifieke plek heel erg anders is; het springkussen in de tuin van het hotel bijvoorbeeld. Dat staat er één keer per jaar en is dus totaal anders dan normaal, echt geen probleem als hij daar naar wil kijken. Echter vind ik het wel belangrijk dat het veilig blijft. Midden op de weg doen we dus niet, in de berm is prima. Hij moet ook op mij blijven letten en dus reageren op mijn hulpen / aanwijzingen. Dus een pasje naar achteren als ik dat vraag, een pasje opzij als ik dat vraag of aandraven als ik dat vraag. Ik wandel overigens ook altijd met touwhalster en leadrope. Vaak heb ik ook handschoenen bij me; in het bos doe ik ze niet aan, maar als er iets spannends komt vaak wel, voor de zekerheid.

Oy with the poodles, already

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:47

Goed onderschrift :)) Gilmore Girls rules...

Zo doe ik het inderdaad ook. Ik vind het uberhaupt belangrijk dat het paard blijft bewegen. Ook als ik bijvoorbeeld Grondwerk doe. Als ze stil gaan staan en je hulpen bij wijze van spreken ondergaan heb je er niks aan. Ik heb liever dat mijn paard een stapje naar voren, achter, opzij of whatever doet in poging om het goede antwoord te vinden. Als hij stilstaat, stopt het denkproces.

IG: @arabierjoep

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:57

Hoe gaat het met jullie?

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:22

Hier gaat het goed :) ik ben zo trots op mijn merrie. Onze band is heel erg gegroeid, ze komt altijd naar me toe lopen als ze me ziet. Inmiddels zo ver dat ze als een hondje achter mij aanloopt op het erf. Ze blijft echt aan mijn zijde. Soms loopt ze vooruit omdat ik dan een hek sta dicht te doen en dan blijft ze echt zo staan van hallo kom je nog? Zo schattig <3 ben echt in love met haar

En hoe is het met jou en de rest?

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:52

Hier gaat het relatief goed, ze is alleen nog steeds de hele dag boos en ik weet nog niet precies hoe ik dat ga oplossen

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:18

Kimmie25501 schreef:
Hier gaat het relatief goed, ze is alleen nog steeds de hele dag boos en ik weet nog niet precies hoe ik dat ga oplossen


Heeft ze geen pijn? Ik zag dat ze je had gebeten bij het aansingelen, dit kan zijn omdat ze een maagzweer heeft, kan uiteraard ook iets anders zijn. In mijn ogen zijn paarden nooit gemeen of expres boos (tuurlijk wel eens een chagrijnige bui), ik zou toch verder kijken of ze geen lichamelijke klachten heeft. En dan verder denken als een fysio.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:02

Dierenarts is laatst nog geweest voor hoesten, kon verder niks vinden. Fysio is geweest, zadel Past. Er is iemand geweest voor kruiden door voer. Ze is röntgologisch goedgekeurd. Nu weet ik het niet meer haha
Maagzweer kan ik vragen aan dierenarts, maar ik ben bang dat ik nu even niemand meer mag laten komen van mijn ouders als ze niet aantoonbaar last heeft :')

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:56

Heeft ze andere symptomen zoals gapen en aanspannen van de buikspieren? Met name na inspanning willen paarden met een maagzweer nogal eens gapen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:22

Gapen laatste tijd idd wel. Buikspieren aanspannen weet ik eigenlijk niet. Gapen deed ze pas na behandeling fysio, dus ik dacht dat ze het uit ontspanning deed. Doet een dierenarts nog iets aan maagzweren?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:59

Enige wat de dierenarts kan doen is advies geven over de huisvesting/voeding. Hier staat het internet ook vol mee. En de DA kan omeprazol voorschrijven. Dit werkt heel erg goed voor de genezing van maagzweren (dit stopt het maagzuur, waardoor de zweer kan genezen), maar is wel duur. Je kunt het evt vanuit australie (?) bestellen, dat is goedkoper. In NL is een patent... Belangrijk is wel dat je een optimale huisvesting/voeding voor je paard creeert, want anders zijn de maagzweren zo terug.

Suplementen voor maagzweren (maagcompositum bijv. of nutri(nogwat) is trouwens geldverspilling.

Je zou bokt en google kunnen afstruinen. Er is veel informatie over te vinden. Ik heb helaas veel ervaring met maagzweren (welke niet door de gebruikelijk oorzaak van slechte huisvesting/voeding kwam) dus mocht je vragen hebben, kun je mij altijd even pb’en.

Wat trouwens het nare is van maagzweren, is dat voor de scopie die gemaakt wordt om vast te stellen of er zweren in de maag zitten, het paard moet vasten. Iets wat dus zweren veroorzaakt. Beetje een vicieuze circel dus...

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:19

Leuk topic! Kan ik nog meelezen e.d.? Ik doe langeteugelen/langelijnen (ik loop bij de achterhand) met mijn paard en heb daar ook les in maar zou ook nog andere vormen uit willen proberen. Soms leg ik wel eens een labyrinth met balken en dergelijke en ga ik aan de hand over boomstammen.

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 06:47

Ik zou inderdaad ook gokken op maagzweren. Hoe is je paard gehuisvest? Zeer waarschijnlijk is daar nog winst op te behalen :D

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:22

Maagzweren zijn echt nare dingen die lastig te ontdekken zijn. Mijn paard heeft ze waarschijnlijk ook -O-

Volgens mij kan je in overleg met je DA wel op voorhand een middel krijgen zonder scopie. En als het dan beter gaat dan weet je dat het inderdaad maagzweren zijn. Maar goed je hebt zonder scopie geen zekerheid natuurlijk. Maar ik zie het zelf persoonlijk niet zitten om mijn paard 18 uur te laten vasten

@daydream; leuk! Met wat voor paard doe je lange teugelen?

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:43

ik meld me ook! ik doe grondwerk met mijn 3 jarige shet :) hij is al vanaf 4 maanden oud van mij, en was toen erg mensenschuw en trapte gericht. ondertussen zou ik hem mee kunnen geven aan een klein kind :D

hij heeft een redelijk pittig karakter := . hij is snel beledigd en doet dan helemaal niks meer :+ ondanks dat ken ik hem precies en is hij wel heel betrouwbaar.

de 22e hebben wij een clinic vrijheidsdressuur bij jesse drent :D
Afbeelding

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:53

Remark, ah oke. Dierenarts laten komen dus eigenlijk niet per se nodig? Want mijn ouders worden een beetje gek van alle mensen die ik steeds laat komen en al het geld dat ze daarvoor moeten uitgeven. Dus ik weet even niet zo goed wat ik het beste kan doen. Ik wil namelijk wel dat ze zich beter gaat voelen! Paard staat op pensionstal. 's ochtends in de wei, de rest van de dag en nacht binnen. Staat op stro, krijgt volgens mij drie of vier keer per dag hooi en dan ook nog krachtvoer. (en muesli van mij) Wat hoort nog meer bij huisvesting haha? 18 uur vasten ga ik ook echt niet doen, vind ik niet nodig.
Welkom daydream en xZiva!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:07

Wat een leuk topic! Ik doe zelf ook veel grondwerk, vooral de basics ivm twee nog jonge paardjes die ik hieronder even zal voorstellen.

Ik pak verschillende methodes mee welke voor zowel mij als de paardjes goed werken.
Waardoor we een hoop afwisselen en vooral veel plezier maken!

Ik pak uiteindelijk ook onderdelen van de academische rijkunst, rechtrichten en vrijheidsdressuur mee echt ontzettend leuk!

Hierbij het voorstel rondje,
Bayesa mijn tweejarige Arabische merrie, tevens mijn eigen en eerste ‘fokproduct’ en is een bruinschimmeltje, ontzettend mensgericht wat deels te wijten is aan het flessenveulen zijn geweest maar is ook erg leergierig en nieuwsgierig, daar in tegen ook van weinig echt onder de indruk haha

Mijn andere paardje is Ghalib ofwel Elmo haha
Een jaarling hengstje, palomino van kleur en ruim 90% Arabisch bloed.
Het is een vriendelijk diertje die graag meewerkt maar nog wel erg onzeker is dus daar werken we op zijn tempo rustig wat aan

Meet the poowns!
Afbeelding

Verder staan ze lekker paard te zijn op een fijn privé plekje waar ze 24/7 buiten staan met onbeperkt hooi echt super fijn!

isabel_K ik herken het plekje waar jij staat, heb hier zelf een aantal jaar geleden ook gestaan toen ik nog in die omgeving woonde. Wat grappig dat deze boktwereld best klein is haha!

SA Bahiyah Bayesa Bahir Ibn Bayesa

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:18

@Kimmie, heeft ze toegang tot 24/7 knabbelen of is ze snel zelf stressy? Al zegt dat natuurlijk niks, want mijn merrie is allesbehalve stressy en kan 24/7 knabbelen maar had tóch giga zweren 8)7

Natuurlijk weet je het alleen maar zeker met een scopie... :n Ik heb het uiteindelijk toch laten doen, 12u vasten. Want ze had al twee weken omeprazole gekregen, maar dat haalde niks uit - ook gewoon omdat de zweren helemaal achterin zaten, en je met omeprazole die specifieke dus niet doet helen :') Sucralfaat it is. Wat krijgt ze trouwens van krachtvoer? Ik heb veel goeds gehoord over de ease&excel!

Ik meld me ook even! Normaliter een stille meelezer maar nu ik er terug in kan vliegen en de zweren behandeld worden krijg ik langzamerhand terug een paard dat terug wat plezier in het leven zonder pijn heeft :D

@JustOneBite, wat een fijn plekje zeg! Jouw jong geweld ziet er ook prachtig uit, zeg <3 Ik kijk ernaar uit om mee te lezen met jou, de combi academische rijkunst/rechtrichten vind ik heel interessant, al ben ik zelf voornamelijk meer into het 'praktische probleemoplossende' grondwerk. Voorkomen dat je paard denkt dat het mooi genoeg is geweest en het op een lopen zet terwijl ik face-first in de modder vlieg, enzovoorts :') Gelukkig al jaren geen problemen meer mee gehad.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:44

Ze heeft wel toegang tot 24/7 stro, maar niet de hele dag door hooi. Ik ga denk volgende week even overleggen met de dierenarts, dan is de kuur voor haar nieren klaar. Mijn ouders willen namelijk geen twee dingen tegelijk. Ze krijgt gewone basisbrok als krachtvoer.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:49

Ik ben benieuwd wat ze zegt! Heb je toevallig al eens een gewone detox gedaan? Dat heeft een wereld van verschil gemaakt voor mijn merrie toen ze heel diep zat :) Die van NAF kan ik aanraden, de rest nog niet geprobeerd (maar wel van plan na de medicatie).

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:55

Skyefate schreef:
Ik ben benieuwd wat ze zegt! Heb je toevallig al eens een gewone detox gedaan? Dat heeft een wereld van verschil gemaakt voor mijn merrie toen ze heel diep zat :) Die van NAF kan ik aanraden, de rest nog niet geprobeerd (maar wel van plan na de medicatie).


Kun je hier iets meer info over geven? Ik heb wel interesse :j ik weet bijna zeker dat ze maagzweren heeft en kan altijd zelf dat proberen :)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:58

@JustOneBite oh wat grappig ;) Het is ook wel een bijzondere plek zo naast de spoorlijn :D

En wbt maagzweren: ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer en zo min mogelijk brok :-) het heeft geen zin om door medicatie de zweer ye laten verdwijnen als je daarna niets aan de oorzaak veranderd.

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:00

Tja denk zelf ook wel dat die brok de boosdoener is... Ze krijgt een nieuwe brok nu 2 weken, dit geadviseerd omdat ze nogal schraal is, maar als ze daar maagzweren van krijgt helpt het voor het gewicht ook niet. Lastig :roll:

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:58

Detox zonder overleg met de dierenarts doe ik liever niet :)
Ik zal jullie op de hoogte houden!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 24 bezoekers