oefeningen voor grondwerk en VD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne_B
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-03-18

oefeningen voor grondwerk en VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 15:40

Heey!

ik doe veel grondwerk en VD met mijn bijna 5 jarige shetlander ruin.
Grondwerk:
ik ben vooral bezig met het leiden en volgen

Vrijheidsdressuur:
Hij kan al kusje geven, jambette en flemen.

Heeft iemand nog grondwerk of VD ideeen? Bijv. wat ik nog met hem kan trainen qua grondwerk enz.
En voor VD, het zou handig zijn als je verteld hoe jij het aanleert :) *\o/*

Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Re: oefeningen voor grondwerk en VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:30

Ik heb mijn verzorgpony aangeleerd om achteruit te gaan als ik achteruit loop zonder druk. Ik denk dat dit eerder onder grondwerk valt. Ze leert wel heel snel dus ben er niet zo lang met bezig geweest :D
Hoe ik het geleerd heb:
Eerst heb ik door met mn vin ger naast haar hoofd een teken te doen van achteruit en ondertussen met het halstertouw een beetje druk te geven op haar neus, haar gevraagd om achteruit te gaan. Wanneer ze een stap achteruit zette beloonde ik haar. Na dit even geoefend te hebben met steeds minder druk op de neus en steeds te vragen om een stapje meer te zetten en dan te belonen kon ik na een tijdje voor haar gaan staan en met mn twee handen/vingers teken te doen dat ze achteruit 'moet' haar zo achteruit gekregen zonder druk. Ik moet momenteel nog wel mee achteruit gaan , maar we zijn er ook nog maar sinds kort met bezig. Ik denk ook dat je het zelf wat moet aanvoelen wanneer je weer een stapje verder kan gaan. Eesje pikte het heel snel op waardoor het allemaal vlot ging en ik op een halfuurtje geen druk meer hoefde te zeggen. Dat hangt volgens mij van paard tot paard af.
Hoop dat het een beetje duidelijke uitgelegd is ;)
Nog veel succes en plezier met je shetje!
Xjes Mara

xxVeraa

Berichten: 83
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:37

Toen ik vrijheidsdressuur wilde gaan doen met mijn verzorgpony ben ik gaan kijken naar Youtubefilmpjes. Dit heeft mij erg veel geholpen, omdat je ziet hoe het in zijn werking gaat in plaats van het leest. Op paardenpraattv staat bijvoorbeeld een heel duidelijk filmpje, kijk daar eens zou ik zeggen.

TessaxQuincy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 31-12-17
Woonplaats: Meppel

Re: oefeningen voor grondwerk en VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:42

Ik weet niet hoe je iets kan aanleren want ik heb geen verzorgpony, eigen pony of iets, maar je kan bijvoorbeeld, liggen aanleren, buiging, spagaat. Bij buiging is het denk ik eerst handig om met een balk de spagaat aan te leren en via daar de buiging aanleren, en waarschijnlijk staan er wel heel veel youtube filmpjes op youtube!

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:43

Op Youtube staan inderdaad veel filmpjes, de één duidelijker dan de andere, maar uiteindelijk kom je vanzelf bij kanalen waar je echt wat aan hebt. Persoonlijk had ik wel veel aan die van Eva Roemaat.
Elk paard leert wel op zijn eigen manier, dus het kan even zoeken zijn voor het kwartje valt. Dat is wat bij mijn merrie vaak het meeste tijd kost.
Verder heb ik ook een superhandig (en leuk!) boek. Het heet Vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten, het is geschreven door Miriam Nieuwe Weme. En ik geloof dat die van Jesse Drent en Eva Roemaat ook wel goed is! Staat nog op mijn verlanglijst. :o

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:05

Targetten is een leuke, voedsel weigeren, shake