Longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 20:46

Ik plaats bijna nooit een topic, maar loop nu een beetje vast met mijn (s)tinker :D

Vandaag voor het eerst geprobeerd te longeren met dubbele lijnen. Vriendje leek het niet te begrijpen en ging in de achteruit. Getracht door bovenlangs op te lossen, alsmede met een lijn achter de bips, maar hij ging alleen maar in de achteruit. Ik heb hier veel ervaring mee, maar nooit een gehad die zogezegd in de staak ging.

Geen stress verder, maar hij lijkt het echt niet te snappen. Ik had overigens ook geen druk aan de voorkant.

Ik heb er nu aan gedacht om hem nu eerst met iemand ernaast te laten lopen, maar wellicht zijn er andere tips?

Ik hoor het graag!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:47

Zwiepje met de zweep dan maar? Begrijpt hij je stemhulpen?

Wat ik altijd heel goed vind helpen is om te kijken waar je wil dat het paard heen gaat. Dus je kijkt een paar meter vóór hem.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 20:51

Stokje had ik erbij, maar daar is hij relatief immuun voor. Als ik hem los laat lopen of aan de enkele lijn, dan reageert hij prima op stem. :D

Ik wijs ook vaak aan waar hij heen moet, dat snapt hij ook.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:53

Hoi hoi, veel paarden snappen het niet in de eerste instantie. Je kan het opzetten aan de dubbele lijnen in een aantal stappen opbouwen, met eerst wat voorbereidende oefeningen. Dan kan je eerst de moeilijke onderdelen eruit pakken voor je paard en die oplossen en dan de stappen gaan samenvoegen tot het geheel. Een paar lessen kunnen daar heel goed mee helpen. Ik weet niet waar je woont, misschien weet ik wel iemand die je kan helpen. Het zou zonde zijn als het niet lukt, terwijl het zoooo leuk is om samen te doen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:56

Tallie1979 schreef:
Stokje had ik erbij, maar daar is hij relatief immuun voor. Als ik hem los laat lopen of aan de enkele lijn, dan reageert hij prima op stem. :D

Ik wijs ook vaak aan waar hij heen moet, dat snapt hij ook.

Kijk, die van mij sluit zich af als je te grote hulpen geeft. Als ik die een klets zou geven geeft hij eerst een boze bok met een gil erbij en daarna is hij niet meer bereikbaar. Bij hem moet ik de hulpen zo klein mogelijk maken. Ik zou het daarin zoeken. Uitzoeken of je je hulpen kleiner of juist groter moet maken.

Allerlei voorbereidende oefeningen waren bij mijne niet nodig. Longeren met enkele longe kende hij al, enige verschil was dat 't ineens twee lijnen waren en op bit ipv kaptoom. Maar ook het bit kende hij al. Ging meteen al beter dan op enkele longe. Maar elk paard is daar anders in natuurlijk.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:02

Elpharo schreef:
Hoi hoi, veel paarden snappen het niet in de eerste instantie. Je kan het opzetten aan de dubbele lijnen in een aantal stappen opbouwen, met eerst wat voorbereidende oefeningen. Dan kan je eerst de moeilijke onderdelen eruit pakken voor je paard en die oplossen en dan de stappen gaan samenvoegen tot het geheel. Een paar lessen kunnen daar heel goed mee helpen. Ik weet niet waar je woont, misschien weet ik wel iemand die je kan helpen. Het zou zonde zijn als het niet lukt, terwijl het zoooo leuk is om samen te doen.


Vriendje staat in Rhoon, net onder Rotterdam :)

Het is onwijs leuk om te doen! Daarom wilde ik het ook proberen. Dus als je tips hebt voor een lesgeefmens? :D

En Pau, ik kan de gebruiksaanwijzing in het chinees al aardig lezen, nu nog de kleine lettertjes! :')

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:05

Hoe kleiner zijn lettertjes hoe kleiner jouwe moeten worden. Veel tinkers zijn nogal gevoelig in hun hoofd. Als jouwe ook zo is dan kleinere hulpen en/of meer tussenstapjes. Is hij lomp dan húp lopen. Je moet in elk geval íéts doen.

Zo zou ik het oplossen :o

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [LO] longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:11

Oh ja, hij is een hele aparte. Sommige dagen kom ik er niet vanaf (blijft hij contact zoeken) en andere dagen sluit hij zich volledig af. Ik laat hem dan ook altijd maar een beetje gaan.

In het eerste jaar was het overigens wel veel meer dan nu. Nu is het zelden afsluiten.

Vandaag kwam hij als een penny hengst aangegallopeerd toen hij me zag! :') ehhh, ok! :')

Ik heb hem nog wel aan het lopen gekregen zonder lijn, dat ging prima :P

Zal eens op zoek gaan naar mijn kleine lettertjes.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:12

Helemaal met Koper eens. Tinkers hebben naar mening vaak wat meer tijd nodig om iets te verwerken. Als je gaat duwen, of te snel wil wordt het er niet beter op. Maar daar ligt het volgens mij niet aan.

Ts, je zou Sandra van Woensel eens kunnen proberen. Je kan haar vinden onder Equisan.nl. Hemelsbreed zitten jullie ver bij elkaar vandaan in elk geval. En anders weet zij misschien wel iemand nog dichterbij. Jammer dat je te ver weg zit voor mij, ik vind het zo leuk om daarbij te helpen...maar Sandra is ook een superleuke meid :)

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:18

Dwang werkt ook zeker niet bij dit paard. Daarom heb ik het anders opgelost en is hij alsnog aan het werk geweest, maar niet op deze manier.

Geeft niks, probeer het gewoon opnieuw en daarna weer opnieuw tot hij het wel gaan begrijpen. :D

Ik zal contact zoeken met Sandra!

Edit: owwwwww! Ze zit in Numansdorp! Dat is maar een minuut of 20 rijden! 8-) ik bel haar morgen even!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:24

Iets anders gaan doen als je er niet uit komt is dan de beste optie ja. En dan eerst naar de tekentafel. Zou fijn zijn als je iemand vindt die met je mee kan kijken :)

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [LO] longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 21:28

Zover dank voor de tips ladies! :D

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [LO] longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:10

Leuk hoor! Houd je ons op de hoogte hoe het gaat?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [LO] longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:14

Kan er niet iemand even aan de buitenkant mee lopen om steun te geven?
Ik heb een hele introverte pony en op deze manier waarbij de meeloper steeds meer afstand nam gin g het super!

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [LO] longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 23:25

Elpharo, uiteraard!!

En Liespower, heb ik ook aan gedacht, gaan we ook zeker proberen! Denk ook dat het helpt als hij het straks leuk gaat vinden. Het is wel een paard wat op positieve prikkels reageert.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: [LO] longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:51

En anders een lesje nemen. Als je in de buurt zou staan, was ik je graag even komen helpen. Is er kiemand in je omgeving bekend met dubbele lijnen werk?

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [LO] longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 00:32

Hey Jetta, ik ga morgen bellen met Sandra. Die kan mij misschien wel verder helpen! :D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:58

Kent hij longeren aan gewoon een enkele longe wel goed, zonder staken?

En een losse bijzet (dat ie "druk" voelt aan beide zijde)? Anders daar eens mee beginnen, daarna gewoon tweede lijn los over de rug/zadel laten gaan/liggen, verder niets meer mee doen dan vast houden.

Als je de lijn achter langs wil doen, kan je ook eerst een bandage achter langs knopen. Dan voelt hij wel iets achter zijn kont door, maar geen druk of iets dergelijks op het bit/aan het hoofd.

Gaat dat goed, kan je de lijn eens achter zijn kont door doen.

Vaak schuin achter hem gaan staan met de dubbele longe kan ook positief effect hebben en is duidelijker dan vanuit het midden. Je kan ook iemand vragen die naast hem loopt en iemand schuin achter hem.

In ieder geval is de stap voor hem nu te groot, dus moet je de stappen kleiner gaan maken en pas weer verder als hij het goed snapt/begrijpt en goed bevestigd is anders ga je waarschijnlijk weer in iets te grote stappen voor hem in een later stadium.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [LO] longeren dubbele lijnen. Paard alleen achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 21:18

Quir, supertips! Thanks!!

Er blijkt ook om de week een longeerman op stal langs te komen, daar ga ik zondag ook even een gesprekje mee aan. Even kijken of zijn werkwijze matcht :D