Paard wil graag recht achter mij lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Paard wil graag recht achter mij lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:43

Ik ben met een ruim 2.5 jarige aan het grondwerken en dat gaat heel goed. Ten eerste omdat het gewoon een onwijs leuk dier is. <3 Het paard weet dat hij mij tijdens het leiden niet voorbij mag lopen en staat ook meteen stil wanneer ik stil sta (ook buiten en/of op vreemd terrein) en volgt mijn tempo goed. Nu valt mij het volgende op. Wanneer ik het paard leid, loop ik graag schuin voor het paard. Echter wil dit paard graag recht achter mij lopen, waarbij hij soms ook echt te dichtbij komt. Als ik stop, stopt hij zoals ik zei ook meteen. Maar als hij te dicht op mij gaat lopen en ik stop plotseling, botst hij soms tegen mij op omdat hij niet genoeg tijd heeft om te stoppen. Hier schrikt hij dan weer even wakker van. :+ Wat ik vaak doe is hem vervolgens achteruit sturen om meer afstand te creeeren. Hier luistert hij goed naar en de afstand is dan weer goed, maar toch blijft het paard buiten graag aan mij ‘plakken’. Ik wil graag dat hij meer schuin achter mij loopt. Want stel dat hij bijvoorbeeld zou schrikken, een sprint neemt en naar voren komt, is dat handiger omdat hij dan langs mij schiet i.p.v. tegen mij aan. Nu ‘trainen’ we qua schrikken op de manier van Tristan Tucker dus hij is niet snel meer onder de indruk, maar ik neem graag het zekere voor het onzekere.
Ik dacht eerst dat het paard het misschien gewoon fijner zou vinden om schuin links achter mij te lopen ipv schuin rechts, maar dat bleek uiteindelijk ook niet het geval. Ook toen ik dat probeerde kroop hij weer recht achter mij.
Wat ik denk, is dat dit paard door de vele dingen die ik met hem doe heel erg op mij vertrouwt als leider. Dat is heel fijn, maar veiligheid staat wel voorop.

Ik ga het paard uiteindelijk beleren voor de kar dus als we uiteindelijk gaan langelijnen kan hij niet meer zo op mij steunen en zal hij zelfstandiger worden. Maar tot die tijd heeft iemand misschien wel een gouden tip. :D

Het is trouwens een LBE (Left Brain Extravert). In dit verhaal komt het paard heel introvert over, maar dat is zeer zeker niet het geval. :+


lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paard wil graag recht achter mij lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:52

Ik heb ook echt van alles geprobeerd om mijn pony niet recht achter mij te laten lopen.
Extreem belonen als hij daar loopt, clicker als hij een seconde op de goede plek loopt, tussen twee mensen in, even helpen met een tweede lijn waardoor je hem kunt sturen. t resultaat? Hij loopt nog steeds recht achter mij. Hij schrikt eigenlijk nooit maar de keer dat hij schrikt hupt hij eerst opzij en dan pas komt echt de schrikreactie dus hij loopt niet over mij heen.
Ik heb dit niet met mijn andere pony, die was heel goed te trainen daarin. Elke gek zijn gebrek denk ik maar :+

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:40

Bewaak je je persoonlijke ruimte goed? Het paard zou eigenlijk niet op je mogen botsen. Dat zou hij bij de leider in de kudde ook nooit doen. Als je je persoonlijke ruimte bewaakt zal het paard niet op je springen bij een evt schrikreactie. Mijn paard loopt ook het liefst recht achter mij. Door met de carrotstick de afstand te bewaren heb ik hem geleerd uit mijn persoonlijke ruimte te blijven.

LilChar

Berichten: 1254
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Paard wil graag recht achter mij lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:51

Mijn paard loopt tijdens het wandelen ook het liefst recht achter mij. Vaak blijft ze dan met haar neus tegen mijn rug lopen, alleen het snuitje en ze duwt niet. Ik vind dat eigenlijk heel gezellig en heb er ook geen moeite mee. Als ik echt wil kan ze ook gewoon naast mij lopen.
Wat gebeurd er bij jou eigenlijk als je je paard aan het halstertouw meeneemt? Als je gewoon op de plek loopt waar je wil, kan je je paard toch met het touw leiden op de plek waar jij wil?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard wil graag recht achter mij lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:01

Je kunt je hand als presenteerblaadje / uithangbord naast je houden; in die hand hou je ook het stuk leadrope dat naar het halster loopt. Je geeft je paard dus met je hand een punt om te volgen. Met je andere hand kun je met het uiteinde van je leadrope zwaaien om je paard uit de ruimte te krijgen waar je 'm niet wilt.

Je kunt beginnen om dit achteruit lopend te oefenen, dan kun je zien wat je paard doet. Neem bijv de lijn vanaf het halster in je linkerhand en zorg voor voldoende ruimte op die lijn (de lijn moet de ruimte bieden, zodat je paard naar de gewenste plek kan). Het andere stuk van de lijn neem je in je rechterhand. Terwijl je achteruit loopt, kijk en wijs je naar links, draai je lichaam ook iets die kant op. Hiermee geef je aan de linkerkant ruimte om naar toe te bewegen en blokkeer je de rechterkant een beetje. Bij sommige paarden hoef je geen verdere hulpen te geven; ze gaan wat naar links en volgen je linkerhand. Mocht je paard dat niet doen, dan kun je het uiteinde van je leadrope gebruiken om je paard van de rechterkant (of uit het midden) weg te drijven. Soms is je rechterarm optillen voldoende, soms moet je iets meer moeite doen.
Succes!

Oy with the poodles, already


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers