Paarden weer oppakken na enkele jaren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 22:36

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die willen meedenken met mij. Ik heb twee koudbloed grote pony’s die ik thuis op zo natuurlijk mogelijke wijze houd. Ze lopen nu een paar jaar buiten zonder dat ik er echt wat mee heb gedaan. Het begint weer te kriebelen om ze weer op te pakken. Ik zou echt alleen niet weten waar en hoe te beginnen. De drempel wordt eerlijk gezegd ook steedshoger.

Is hier iemand die hier ideeën bij heeft?
Gr pinky


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:38

Waarin zou je ze graag willen oppakken? Longeren/rijden/grondwerk..? Daar zou ik over nadenken en dan passende instructie zoeken om je op weg te helpen.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 22:42

Hoi
Bedankt voor je reactie.
Ik wil eerst even klein beginnen en niet meteen weer met instructie aan de slag.

Uiteindelijk wil ik wel weer rijden, maar om meteen zonder boe of bah een zadel te kwakken op deze half-wilden lijkt me niet handig.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:48

Ik volg. Ik heb sinds kort een pony die de afgelopen jaren alleen maar alleen in de wei heeft gestaan. Ik wil haar gaan rijden. Maar ik merk dat ik veel te snel wil. Ze staat nu 2 weken bij ons en begint nu pas te ontspanmen in haar nieuwe wei.
Dagelijks geef ik haar brokjes, haal ik haar aan en controleer of alles in orde is. Ik heb het de laatste dagen erg druk gehad. Dus niet zo veel kunnen doen. Borstelen en opzadelen vindt ze spannend. Longeren gaat best aardig. Na een paar rondjes richt ze zich ook echt op mij. Maar rijden, dat moet denk ik nog even wachten.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:49

Wat versta je zelf onder 'klein' beginnen? Misschien je door daarover na te denken een stappenplannetje maken voor waar je mee wil begonnen en hoe je naar je uiteindelijke doel werkt?

Toevoeging: na dik een jaar stilstaan heb ik zelf juist wel direct les genomen om het vanaf het begin goed op te bouwen. Zo zijn we van loswerken in de roundpen via longeren naar werken aan de hand en uiteindelijk rijden gegaan.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 24-12-17 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 22:51

Ik heb echt geen idee, daarom dit topic dus

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:52

PinkyBrain schreef:
Ik heb echt geen idee, daarom dit topic dus


Heb nog iets toegevoegd. Wat denk je trouwens van de pony's eerst regelmatig in de hand gaan nemen en wandelen?

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 23:01

Hoi Wijslander, dank voor de toevoeging.
Mogelijk dat ik later weer aan instructie begin, maar ik wil echt even eerst zelf aan de slag.

Wandelen.... ik ga liever nog niet de weg op. Maar ik kan wel in de wei, de bak en over het erf wandelen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:07

Wat spelletjes met ze doen, grondwerk, wederzijds vertrouwen en respect..
Lekker poetsen.

Uitbouwen tot longeren, na een poosje singel of zadel er op.

Voor hetzelfde geld kan je er zo op hoor, maar ja.. dat kunnen wij vanaf hier ook niet zien.

Hoe waren ze altijd in de omgang/ohz?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 23:17

Mijn merrie is heel makkelijk, kan ik mee lezen en schrijven, maar ze is twintig plus. Wil het lijfje niet forceren.

Mijn ruin is een ander verhaal. Jaar of zeven oud, was net ingereden maar niet echt doorgereden. Staat nu drie jaar buiten.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:21

Maak een stappen plan. Begin met je doel en deel het dan steeds kleiner op. Het zal helpen als je dit met iemand kan delen, zodat die persoon met je mee kan denken.

Wat is je uiteindelijke doel?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 23:26

Doel merrie: haar zo lang mogelijk gezond en fit houden. Weer meer tijd met haar samen doorbrengen.
Uiteindelijke doel licht dressuurwerk in de bak (stappen) en stapritjes buiten.

Doel ruin: rijden in de bak.

Evelyne79

Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:28

ik zou dan beginnen met grondwerk.

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 23:29

Dat is erg breed.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:29

Ik zou met lange teugelen beginnen (les nemen). Dat is zo'n fantastische manier om te beginnen en je blijft er zelf ook fit bij. Op die manier kan je ook goed zien of ze de achterhand goed gebruiken.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 23:31

Lange teugelen is voor de ruin geen optie. Hij is redelijk verwilderd en een halster aandoen is al een uitdaging.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 23:32

Lange teugelen ben ik wel mee bekend. Heb de benodigde spullen en heb ookles gehad in het verleden.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:32

Mocht het mogelijk zijn op het gebied van karakter van jouw paarden zou ik er persoonlijk misschien juist voor kiezen om ze 'gewoon' weer onder het zadel te nemen. En dan heel rustig opbouwen. Eerste week 5min stappen, 2e week 10min, 3e week kort drafje er bij en zo gewoon heel rustig uitbreiden.

Zo heb ik het bij mijn koudbloed gedaan toen hij bijna een half jaar stil heeft gedaan door blessure.

Evt kun je dit aanvullen met wandelen etc. Longeren vind ik persoonlijk behoorlijk belastend, zeker voor een ouder paard, omdat het continue op de volte is. Ik zou liever rechtuit 3min draven in de opbouw fase dan aan de longe :)

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 23:35

Daar zat ik dus ook aan te denken. Merrie vertrouw ik blind. Daar kan ik zo opstappen voor mijn gevoel.

Ruin heeft echt een andere aanpak nodig. Hij is vrij schrikachtig en dus niet doorgereden weggezet. Daar ga ik no way op nu.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:00

Maar even voor de beeldvorming. Als een halster een probleem is hoe is dan de smid de afgelopen jaren bezig geweest en zijn ze dan nooit gepoetst of wat dan ook?
Dan zou voor mij toch het eerste zijn , ze weer enigzins toonbaar krijgen. Eens goed schoonmaken , manen uit de klit enz enz.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-17 00:01

Renee_S schreef:
Mocht het mogelijk zijn op het gebied van karakter van jouw paarden zou ik er persoonlijk misschien juist voor kiezen om ze 'gewoon' weer onder het zadel te nemen. En dan heel rustig opbouwen. Eerste week 5min stappen, 2e week 10min, 3e week kort drafje er bij en zo gewoon heel rustig uitbreiden.

Zo heb ik het bij mijn koudbloed gedaan toen hij bijna een half jaar stil heeft gedaan door blessure.

Evt kun je dit aanvullen met wandelen etc. Longeren vind ik persoonlijk behoorlijk belastend, zeker voor een ouder paard, omdat het continue op de volte is. Ik zou liever rechtuit 3min draven in de opbouw fase dan aan de longe :)


Over karakter gesproken: de ruin is een LBI.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-17 00:07

Rizette schreef:
Maar even voor de beeldvorming. Als een halster een probleem is hoe is dan de smid de afgelopen jaren bezig geweest en zijn ze dan nooit gepoetst of wat dan ook?
Dan zou voor mij toch het eerste zijn , ze weer enigzins toonbaar krijgen. Eens goed schoonmaken , manen uit de klit enz enz.


Dat stuk ziet sowieso alleen op de ruin. Met de merrie is geen probleem.

Halster lukt wel maar dan zijn we wel een tijdje bezig. Het zijn echte buitenpaarden, dus heel veel wordt en werd hier nooit gepoetst.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:48

PinkyBrain schreef:
Daar zat ik dus ook aan te denken. Merrie vertrouw ik blind. Daar kan ik zo opstappen voor mijn gevoel.

Ruin heeft echt een andere aanpak nodig. Hij is vrij schrikachtig en dus niet doorgereden weggezet. Daar ga ik no way op nu.


Ik zou de merrie gewoon oppakken met rustig loswerken aan de longe. Gewoon aan het halster, maar wel het liefst zo dat ze een beetje gaat stretchen. Ik weet niet hoe handig je daar in bent? Als ze braaf is en goed in d'r lijf zit zou ik ook al gauw het rijden er bij oppakken. Gewoon rustig aan, kwartiertje of 20 minuutjes wat basis oppakken. Langzaam weer conditie opbouw.

De ruin zou ik benaderen als groen paard, dan zie je vanzelf wel wat hij nog weet van zijn training. Dus wat meer in de hand nemen, vertrouwen opbouwen. Grondwerk, longeren, weer introduceren met zadel en dan uiteindelijk er op gaan wanneer het goed aan voelt. Hoe snel dat kan is vaak niet te zeggen, wie weet verbaast hij je nog wel.

Maak het voor al leuk, voor jezelf en voor je paarden.

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:59

Dit topic past denk ik wat beter op Trainen vanaf de grond. Ik verplaats jullie :)

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:17

Trainen vanaf de grond? Ze wil weer gaan rijden...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers