heluppie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 08:44

Mijn probleem is dat ik geen instructie van buitenaf mag laten komen op onze stal. Mijn verzorgpaard wil de eigenaar liever niet op de trailer hebben. dus ik moet het doen met de lesmogelijkheden bij ons op stal ( en dat is enkel spring en engels dressuur)
bij mij vorige verzorgpaard heb ik grondwerkten/ loswerken/ werken aan de hand gehad en ik dacht vorige week.. ik ga dit ook met mijn nieuwe verzorgpaard doen. had nog de mickklem en deze paste precies.. ik begon aan de basis.. pik je plekje etcetc.. dat ging prima.. hij vond het prachtig. Gister de midklem omgedaan. leadrop aan de neusriem en lopen maar.. maar zodra ik Naast zijn schouder sta staat ie stil.. hij loopt alleen als je voor hem loopt.. zodra je op schouder.. hoofdhoogte gaat staan stopt hij.. heb rustig met de stok en hulp gegeven aan de achterhand met het gevolg dat hij rondjes om me heen ging lopen.. Ik heb goed gekeken en gewezen waar ik naartoe wilde en ook op het moment dat hij maar een stap deed rechtvooruit gekeken en naar voren gelopen maar dan dribbelt hij schuin naast me en wilt om me heen... of staat stil.. hij begrijpt me dus niet
Hoe kan ik dit aanpakken?? Is mijn aanpak goed en moet ik dit ff doorzetten?? Wat wel lukte was iets trekkracht op de neusring aan de leadrop en dan naar voren lopen.. maar goed ik heb altijd geleerd dat het vanuit het drijvende gedeelte moet komen.. dus de achterhand... Ik baal enorm dat ik geen les kan krijgen.. Zijn er boeken waarin stap voor stap dit evt uitgelegd kan worden??. hij bleef ook enorm aan me plakken bij de schouder.. als ik hem wegstuurde ging hij meteen weer stilstaan of om me heen draaien

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:04

Heb je op stal al geinformeerd naar de mogelijkheid om een grondwerk instructeur te laten komen? Sommige stallen zijn dan wel iets meer genegen om toch instructie van buitenaf toe te laten, omdat het gaat om iets wat ze zelf niet in huis hebben.

Wat betreft je huidige probleem. Ik zou dus eerst aan de gang gaan met leidposities, je paard laat zich niet vanuit alle posities leiden. Ga dan eerst aan de gang met posities die eenvoudiger zijn, zoals recht van achteren, schuin van achteren, bij de achterhand, bij de middenhand en dan pas bij de schouder. Succes!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 09:20

ja ik heb geïnformeerd maar het mag niet... ik ben dus afhankelijk vd ervaring die ik heb met het vorige paard maar die snapte veel dingen meteen. Als ik naast de huidige ga staan.. naast of achter dan blijft hij stil staan hij loopt pas mee als ik voor hem loop. ws is dit hem aangeleerd. tijden het longeren lukt het overigens wel.. maar zodra ik dichter naar hem toe loop stopt hij.. ik ben met longeren nu ook gestopt en doe heb los in de rondpen en probeer met een touwtje het drijven enzo te regelen ( Emiel voest) maar dat is nu nog in combinatie met mijn stem.. op zich gaat dit redelijk.. van richting veranderen gaat heel goed. zodra ik achteruit loop stopt hij en draait hij om.. maar zodra ik te dicht bij hem in de buurt kom staat hij stil... met wandelen volgt hij netjes een meter of 1.5 achter me.. als ik Naast hem loop gaat dit buiten soms goed.. ik beloon hem dan en kriebel hem over zijn nek en hals.. maar in de training blijft hij dus stil staan zodra ik op lichaamshoogte ben

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 09:26

overigens wat een prachtig filmpje heb jij zeg!! en mooie website.. jammer dat je zover weg woont.. had graag hulp van je willen krijgen

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:00

Is het geen mogelijkheid om bij de trainer die je anders graag had willen laten komen te informeren of je ook wat filmpjes op kan sturen? Dan kan diegene commentaar geven aan de hand van de filmpjes ;)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:06

Dank je wel :)

Longeer je ook met dubbele longe? Want dan zou dat ook een goede start zijn om hem vandaaruit rechtdoor te gaan sturen.

Wel gek dat je stal niet faciliteert in grondwerk les maar dan ook geen instructie van buitenaf toe staat. Zijn er niet meer stalgenoten die dat zouden willen? Want als er meer vraag komt is er ook meer noodzaak om erover na te denken natuurlijk :)

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:42

Heb je overlegd met de eigenaar dat je dit doet? Zoals ik het begrijp, heeft het paard dingen aangeleerd gekregen en probeer jij hem nu andere dingen te leren.
Ik zou het als eigenaar namelijk niet op prijs stellen dat als ik m'n paard heb aangeleerd stil te blijven staan als ik rond om hem sta, dat een verzorger dit weer wil afleren ivm grondwerken.

Als je met de eigenaar hebt overlegd, kan je dit bericht als niet getypt beschouwen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 11:38

Eigenaar komt niet meer bij het dier ik ben bezig met overname. Dier is bog jong en net onder zadel kent het dus allemaal nog niet maar kent anderzijds vd klassieke rijstijl ook enkel de basis. Ik lomgeer niet met lange lijnen okdat ik dat niet ken... filmen is een goed idee zat zelf al te denken aan trainen met ander paard maar ja twijfel daarover omdat ik een hoop al kan en ner tegen het begrijpen aanloop

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 12:27

sorry voor de typfouten.. liep buiten op mijn telefoon te typen, kan het niet meer veranderen :-) Maar goed de eigenaar weet ervan en vind alles best. Die komt niet meer bij zijn paard en ik regel eigenlijk alles nu al voor het dier dus daarom ben ik met overname bezig. Eigenaar moet alleen nog even over de emotionele grens heen

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:10

Ik zou dan de koop dan toch wat sneller rond maken, dan kan je hem gewoon op de trailer meenemen naar een andere les locatie. Nergens locatie vlak in de buurt waar je een instructeur naar toe kan laten komen?
Misschien een locatie van een rijvereniging / Ponyclub?


Anders zou je met de stal misschien kunnen afspreken dat je maar een X aantal grondwerk lessen doet? Dan is het niet zo definitief en kan het misschien wel?

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 15:29

ik overweeg idd met de staleigenaar om de tafel te gaan. als ik het dier koop dat ik daar wil blijven mits ik de mogelijkheid krijg instructie van buitenaf te krijgen.. de staleigenaar is op dit moment erg tevreden over mij en mijn bijrijder dus ik hoop dat dat voor hem een rede zou zijn om akkoord te gaan... ik kan er ook niet bij dat het niet mag.. wil best bakhuur ed betalen.. maar hij zegt telkens dat als hij het tegen mij zegt iedereen het straks wilt en voor je het weet de bak de hele dag bezet is met instructeurs... ik vind het nogal zwart wit gedacht en denk dat het wel los zal lopen...

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:38

Ik zou voor mezelf goed duidelijk maken wat je nu eigenlijk wil en op welke hulp (hoe gebruik je je lichaam).
Je staat op dit moment namelijk voor de drijflijn van het paard (die ter hoogte van de schouder ligt). Dat het paard niet vooruit gaat als je actief naar het paard toegedraaid staat, is dus best wel logisch. Loop je mee in de richting van het paard, dan willen we juist dat die schuin achter ons loopt.

Wees je goed bewust van wat je wilt, wanneer je dat wilt en welke lichaamstaal+hulpen je daar allemaal aan koppelt, zodat ook het paard goed weet wat er van hem verwacht wordt. In jouw hoofd is het allemaal duidelijk wat er moet gebeuren, maar het paard heeft hulp van jou nodig om dat idee over te nemen.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:17

Hij passeert jou dus niet met zijn schouder/ singellijn? Dat is juist hartstikke beleefd. Dat zijn de lijnen van het paard die ze onderling ook respecteren. Mijns inziens moet je hem daar dan ook niet doorheen willen drukken.

Je wil juist niet dat ze je inhalen toch? Hij mag oplopen tot hij met zijn schouder / singel naast jou is.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: heluppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 17:34

ik sta achter de schouder idd op singelhoogte zo is het me ook altijd aangeleerd... als ik naar voren wil en he aan de achterhand aktiveer draait hij om me heen. als ik meer naar achter ga staan blijft hij stil staan. Ik vind dit dus lastig.. en baal dat er geen instructie ter plaatse kan..