Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 18:45

Hoi Bokkers,

Ik zit al een tijdje met een vraag.
Tijdens het longeren moet je af en toe de bijzet even aanpassen wat stelling betreft enzo, wat doen jullie dan.... Laten jullie je paard naar jou toe komen? Of komen jullie zelf naar jullie paard toe? Ik heb wel eens gehoord dat jij als leider naar je paard toe moet gaan, maar ook wel eens gehoord dat het paard juist naar jou toe moet komen, omdat hij onderdanig moet zijn? :?

Misschien een beetje onzinnige vraag, of misschien maakt het geen verschil. Maar toch ben ik hier wel nieuwsgierig naar, en ben ik ook wel nieuwsgierig hoe jullie dat doen. :o

:D


tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:46

hier hangt het af van het karakter van het paard en hoe je staat tov het paard tegenover je.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:49

Interessant. Ik ga volgen!

Ik laat mijn paard altijd naar mij toe komen. Maar die weet wat 'mijn' ruimte is en dat ie daar niet 'binnen' mag komen. Hij staat dan op 1/2 stappen van mij af, stil.
Voor mij werkt dat prima (:

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:54

Ik longeer zonder bijzet maar met de dubbele longe dus kan haar gewoon door een s van hand laten veranderen. Ons andere paard longeer ik aan de enkele longe dus als ik van hand wil veranderen gaat ze stil staan en loop ik rustig naar d'r toe en maak de longe aan de andere kant vast. Denk dat t niet zo uitmaakt, als ze maar luisteren. Ze mogen in ieder geval niet in jouw ruimte komen of door je heen denderen.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:55

Ik laat ze op de volte halthouden en loop er zelf heen meestal. Ze mogen alleen naar mij toe komen als ik dat aangeef.

Om mij heen zie ik veel paarden die naar binnen komen als je alleen maar ga stappen en daar heb ik een hekel aan. Vaak word dat een al groter probleem omdat goed longeren voor veel mensen nog erg lastig is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 18:58

Ah oke! Ik zelf doe inderdaad ook mijn paard stil zetten op stemhulp, en loop er zelf heen dan. En soms vraag ik haar naar binnen toe, en weet ze zelf al tot hoe ver ze mag komen. En die 2 meter tussen ons in loop ik dan zelf naar haar toe. Leuk om te horen hoe jullie dat aanpakken. ;)

:D

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:00

Die van mij komt naar mij toe op het commando kom maar. Dan krijgt hij een aai over z'n hoofd en pas ik dingen aan of laat hem de andere kant op gaan. Hij zal nooit naar binnen komen als het niet mag hij kijkt we heel de tijd naar je omdat we meestal een vast ritme hebben met longeren dus hij weet wanneer het gaat komen. En dan kijkt hij wel eens opzij zo van ja mag het al? En als ik dan zeg nee nog niet loopt hij weer netjes door _O-

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:39

Dennis schreef:
*knip*
Om mij heen zie ik veel paarden die naar binnen komen als je alleen maar ga stappen en daar heb ik een hekel aan. Vaak word dat een al groter probleem omdat goed longeren voor veel mensen nog erg lastig is.


Dat zie ik ook vaak.. Mijne kijkt wel naar me, want hij weet wel wanneer hij ongeveer de andere kant op mag gaan. Maar op commando 'kom maar', mag die pas komen en dat weet hij ook :D

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:49

Het maakt gewoon geen klap uit zolang jij maar degene bent die bepaald.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:51

F_inley schreef:
Die van mij komt naar mij toe op het commando kom maar. Dan krijgt hij een aai over z'n hoofd en pas ik dingen aan of laat hem de andere kant op gaan. Hij zal nooit naar binnen komen als het niet mag hij kijkt we heel de tijd naar je omdat we meestal een vast ritme hebben met longeren dus hij weet wanneer het gaat komen. En dan kijkt hij wel eens opzij zo van ja mag het al? En als ik dan zeg nee nog niet loopt hij weer netjes door _O-


Haha, dat doet die van mij ook! Ff uitproberen of we al van hand gaan veranderen....

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:54

Ik geef ook het stemhulp ho, en ho is gewoon stilstaan en niet ho-wandel maar naar me toe. Dat vind ik vooral belangrijk omdat ik ook voor de wagen wil dat ho echt stilstaan is. Ik neem ho ook mee tijdens het longeren, stap ho stap draf ho stap bijvoorbeeld. Dat werkt hier fijn zo :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:57

Sizzle schreef:
Het maakt gewoon geen klap uit zolang jij maar degene bent die bepaald.

Precies dat.

De ene keer loop ik er heen, de andere keer mag hij komen op mijn commando.
Maar zoals hierboven staat een paard dat in stap al direct komt, nee die gaat direct weer de volte op. Netjes wachten tot ik het aangeef.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:03

Paard moet stilstaan, ik loop er naar toe. Paard mag nooit naar mij komen als ik aan het longeren ben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:07

Mijn pony doet eigenlijk alles op stemhulp. Dus terug van de draf of galop naar stap of halt en dan haal ik hem altijd naar mij toe. Bij elk paard trouwens. Haal ze altijd naar mij toe. :)

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:24

Wij halen ze ook altijd naar ons toe.
En kan me inderdaad ook enorm ergeren als het paard, zodra je gaat stappen, naar je toekomt haha. Af en toe probeert die van mij dat, maar met een simpele 'nee' is dat opgelost.

Oprechte vraag, waarom zou je er zelf heen lopen? En hoe laat je hem dan makkelijk en soepel van hand veranderen, van uitgaande dat we gewoon 1 longeerlijn hebben, en het paard is bijgezet.

Anoniem

Re: Paard naar jou toe laten komen, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:38

Mijn grondwerkinstructrice laat me mijn paard naar me toe halen, maar op gepaste afstand. Ze komt niet in 'mijn' zone. De laatste 2 passen zet ik naar haar :-)

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:40

xPearl schreef:
Interessant. Ik ga volgen!

Ik laat mijn paard altijd naar mij toe komen. Maar die weet wat 'mijn' ruimte is en dat ie daar niet 'binnen' mag komen. Hij staat dan op 1/2 stappen van mij af, stil.
Voor mij werkt dat prima (:



Idem hier :) Die afstand is mij heilig, ook met een wortel in de hand moet hij deze met respect voor mijn ruimte komen nemen.

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:40

Sizzle schreef:
Het maakt gewoon geen klap uit zolang jij maar degene bent die bepaald.

Precies.

Mijn fjord heb ik flink verknald gekocht, die rende naar je toe steeds. Dus sindsdien is mijn gewoonte om elk paard halt te laten houden en er zelf heen te lopen, maar zolang het op commando gaat maakt het eigenlijk niet uit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers