Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1461
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:46

Hasjam_Poe schreef:
Samengevat: Clickertrainers: verdiep je in "het vangen van gedrag", Intrinzers: verdiep je in "cues" en "trainingsplannen". En aan beiden: stop met roepen dat jullie zo vreselijk verschillen. In de ogen van de gedragspsychologische termen is dat namelijk niet zo.
Het verschil zit hem vooral in het sausje en alle zelfverzonnen toeters, bellen en filosofische blabla

Maar in de ogen van je paard gaat het uiteindelijk steeds weer om "duidelijkheid". En dealen met goed of slecht uitgevoerde traingen.

Amen! Heel mooi gezegd! Het hele stuk wat je hebt geschreven is overigens duidelijk en helder!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 00:09

Maar die intrinzen guru mevrouw hierboven zegt duidelijk dat ze met clickertraining en cues werkt en dat hetgene wat deze methode anders maakt het stukje vrije keus van hoe te bewegen is voor het paard. Paard mag zelf bedenken hoe hij de opdracht uit voert en zo is het de bedoeling dat niets geforceerd word.

Dus ik denk dat de mensen nu bocen mij het systeem niet begrijpen. Niet dat iemand ze dat kwalijk kan nemen als de enige duidelijke uitleg die te vinden lijkt een 3 uur durend YouTube filmpje is :=

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 00:35

Azmay schreef:
Maar die intrinzen guru mevrouw hierboven zegt duidelijk dat ze met clickertraining en cues werkt

Wie bedoel je dan? B-)

Azmay schreef:
en dat hetgene wat deze methode anders maakt het stukje vrije keus van hoe te bewegen is voor het paard. Paard mag zelf bedenken hoe hij de opdracht uit voert en zo is het de bedoeling dat niets geforceerd word.


Iets belonen wat een paard "zelf bedenkt" heet "vangen van gedrag" (Catching behaviour)
Paard laat (zelf "bedacht") gedrag zien en jij beloont dat.

Overigens vind ik het discutabel of er dan niets "geforceerd" wordt. Als ik sommige filmpjes zie van paarden, die als een gefrustreerde malloot achter een plastic zak aan pingpongen, dan durf ik dat wel te betwijfelen ;) .

Azmay schreef:
Dus ik denk dat de mensen nu boven mij het systeem niet begrijpen. Niet dat iemand ze dat kwalijk kan nemen als de enige duidelijke uitleg die te vinden lijkt een 3 uur durend YouTube filmpje is :=


:') Voor een "duidelijke uitleg" heb je geen m.i. 3 uur nodig. Die zijn voor de toeters en bellen.

xYaartje
Berichten: 1461
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 01:08

En nog iets waar ik heel nieuwsgierig naar ben. De panther walk. Is dat niet gewoon een andere benaming voor Spaanse Pas?
Of is er iemand die mij het verschil tussen de twee uit kan leggen? In beiden zie je ze de benen om en om in stap hoog opgooien.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:43

Leuk topic en wat een goede omschrijving van Hasjam!

Ik neem zelf delen van R+ en interinzen mee in de training. Zeker interinzen heb ik in het begin veel gebruikt omdat er een soort mentale rem op mijn pony zat. Lang hengst geweest en heel erg bestempeld als stout en 'je mag alleen braaf meelopen'. Maar ik vind het belangrijk dat hij ook durft te schrikken en nee kan zeggen. Daar heb ik interinzen voor gebruikt. Heb beloond bij de kleinste grotere reactie of beweging. Ik moet het eigenlijk weer eens oppakken :+

Afbeelding

Afbeelding

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:22

xYaartje schreef:
En nog iets waar ik heel nieuwsgierig naar ben. De panther walk. Is dat niet gewoon een andere benaming voor Spaanse Pas?
Of is er iemand die mij het verschil tussen de twee uit kan leggen? In beiden zie je ze de benen om en om in stap hoog opgooien.


Nee pantherwalk daagt uit om het lichaam anders te gebruiken als normaal en de achterhand en andere spieren te trainen die op een ander moment misschien vergeten worden.
Het hoeft allemaal niet netjes maar als je het zou willen zou je er een Spaanse pas van kunnen maken maar de pantherwalk is eigenlijk gewoon variatie in gebruik van spieren. Het mooiste is juist het oplossen van de problemen die het voortbrengt voor het lichaam. Want door het meer naar voren gooien van de benen verplaatst het gewicht ook naar voren en moet het lichaam dus zorgen dat het niet omvalt. Als ik het zo goed uitleg. Het mooiste is een hele slecht Spaanse pas waarin steeds andere lichaamsdelen/ spieren en bindweefsel worden aangezet. Het zou net goed zijn voor onszelf trouwens om regelmatig andere bewegingen uit te dagen dan we gewend zijn. Bv. Probeer eens met de andere hand te schrijven dan je gewend bent.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:53

Hasjam_Poe schreef:
pluisje88 schreef:
Precies mijn vraag inderdaad. Kon het niet beter benoemen. Hoe wil je je filosofie uitdragen en de paarden ermee helpen (want dat is het doel lijkt me) als er geen basis filosofie is. Als er geen kennis wordt gedeeld bijvoorbeeld. Dan kun je het ook nooit leren van anderen, want die zouden de basis dan ook niet moeten kennen.

En smoesjes als het laat zich niet vatten: dat vind ik onzin. Ookal zijn er geen standaard oefeningen, het idee erachter laat zich wel degelijk omschrijven. Bijvoorbeeld als een paard is een paard. Geen oefeningen, duidelijke visie en kijk op de situatie/manier van benaderen.

In de gedragspsychologie zijn 2 soorten stimuli voor het laten toenemen van gedrag (R+ of R- )
en 2 voor het laten afnemen van bepaald gedrag (P+ en P-).

Intrinzen is gebaseerd op laten toenemen van gedrag door middel van R+
Daarbij wordt gebruik gemaakt van wat we in de gedragspsychologie "Catching of Behaviour" noemen; Het "vangen van gedrag". Het dier laat "toevallig gedrag" zien en dat wordt beloond.

Het toevallig "gevangen" gedrag (crunches bijvoorbeeld) wordt vervolgens 'vervolmaakt' door met de criteria (tijd hoogte verzameling etc.) te spelen. Dit noemen we (in de gedragspsychologie) het "shapen" van gedrag.
Het is (vanuit de gedragspsychologie gezien) niet anders dan het "shapen" wat clickertrainers doen. Waarschijnlijk gaan clickertrainers doorgaans planmatiger te werk; bij Intrinzers mist een trainingsplan stelselmatig, als onderdeel van hun "filosofie".

Maar in beide gevallen -dus planmatig of niet-, is er sprake van "gedrag shapen". Dus het vormen van gedrag, door het gebruik van bekrachtiging (R+) totdat het doelgedrag is bereikt.

Dit hieronder is - in de terminologie van de gedragspsychologie - zo'n voorbeeld van "shapen":
Citaat:
Een andere geweldige tip (van Steinar) is, om na de click en voor de beloning nog power position te vragen. Hierdoor gaat het paard steeds meer de power position aan nemen en valt niet uit elkaar na de click.
Overigens wordt hiér dus wel met een trainingsplan gewerkt :+

En hieronder wordt - in de terminologie van de gedragspsychologie - een voorbeeld van de "gedragsketting" genoemd
Citaat:
Verder zijn we begonnen met losse onderdelen aan elkaar te knopen en overgangen te maken.

Wat Intrinzen (imo) onderscheidt, is het veelvuldig gebruik van antropomorfisch "labelen" van gedrag. "Badass" in plaats van "extinction burst" of "frustratie". Of "vrije keus", even vergetend, dat een paard zónder die brokjes écht niet meewerkt. Of dat je hem zelfs júist onder druk zet, door onduidelijk te zijn in wat verlangd wordt.

Maar uiteindelijk worden dan óók bij Intrinzen, blijkbaar de "cues" toegevoegd, waardoor het dier uiteindelijk niet meer hoeft te ráden, wat er van hem verwacht wordt.
Citaat:
Steinar raadde aan om met cues te gaan werken die we vanuit het zadel ook kunnen gebruiken.

Samengevat: Clickertrainers: verdiep je in "het vangen van gedrag", Intrinzers: verdiep je in "cues" en "trainingsplannen". En aan beiden: stop met roepen dat jullie zo vreselijk verschillen. In de ogen van de gedragspsychologische termen is dat namelijk niet zo.
Het verschil zit hem vooral in het sausje en alle zelfverzonnen toeters, bellen en filosofische blabla

Maar in de ogen van je paard gaat het uiteindelijk steeds weer om "duidelijkheid". En dealen met goed of slecht uitgevoerde traingen.


Wat heb je het fijn opgeschreven zo zeg! Ik ben sceptisch over deze methode en eigenlijk over elke "moderne" methode, die vooral tot doel lijkt te hebben om de méns het gevoel te geven dat het "vrij", "paardvriendelijk(er)" of "natuurlijk" is, terwijl het dat m.i. vanuit het paard gezien helemaal niet hoeft te zijn (sterker nog, in mijn ogen in de praktijk vaak mínder paardvriendelijk, natuurlijk en vrij).

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 00:19

Voor degenen die het IntrinZen inspired trainen niet nuttig vinden ben ik benieuwd wat jullie hier in dit topic precies komen halen?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:52

Rangeela schreef:
Voor degenen die het IntrinZen inspired trainen niet nuttig vinden ben ik benieuwd wat jullie hier in dit topic precies komen halen?


Omdat je comfort vindt bij degene die het met je eens zijn en groei bij degene die het niet met je eens zijn, misschien?

Kimddddd

Berichten: 461
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:06

Onze pony trainen we ook met intrinzen. De reden hiervoor is dat ze op de traditionele manier enorm in de weerstand gaat...ik lopen en jij niet vindt ze niet zo eerlijk. Het lijkt ook wel een soort van angst...vooral met opjagende activiteiten. Nu is het ook wel een paardje met een verleden en vermoed ik dat ze een negatieve associatie heeft met opjagen....ook bij andere paarden laat ze zich nog liever schoppen dan dan ze zich op laat jagen. Nu beweegt ze graag en traint ze met veel plezier. Als jullie nieuwsgierig zijn...salabimk is onze instagram. Nu is het met intrinzen ook niet zo dat je de hele tijd voer geeft net zoals je bij clickertraining telkens wat meer tijd tussen de beloningen laat en is goedzo ook wel eens leuk tussendoor. Het voer wat ze normaal in de voerbak krijgt daar werkt ze nu voor en we werken niet met paardensnoepjes...die zijn te lekker en dan krijg je echt een opdringerig paard. Oh ja en ook een bijkomend voordeel...wij hebben ook onze training zo afentoe en ik hou helemaal niet van hardlopen maar samen met mijn paard sprintje trekken vind ik dan weer helemaal leuk. Ook als je een oefening doet en ziet dat ze deze niet meer leuk vindt dan verzin je weer wat anders leuks om te doen. Een andere dag kun je de oefening dan weer oppakken.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:01

Wicky schreef:
Rangeela schreef:
Voor degenen die het IntrinZen inspired trainen niet nuttig vinden ben ik benieuwd wat jullie hier in dit topic precies komen halen?


Omdat je comfort vindt bij degene die het met je eens zijn en groei bij degene die het niet met je eens zijn, misschien?


Precies dat! Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe anderen dingen doen, wil mij graag blijven ontwikkelen. In het geval van intrinzen werd ik ook heel enthousiast van de manier waarop het gebracht werd, omdat het heel actief/energiek en los in het lijf overkwam als eerste indruk. Iets dat ik vaak mis bij hoe veel mensen (mn hen die zich expliciet als paardvriendelijk/natuurlijk presenteren) trainen. De theorie bleef echter vaag, dus heb ik een paar demo's gekeken en daar kreeg ik wat vraagtekens bij, omdat het op mij erg overkwam zoals Hasjam_Poe hierboven beschrijft. Omdat ik niet te snel harde conclusies wilde trekken, volgde ik ook dit topic met interesse. Daar wordt echter tot nu toe bevestigt wat ik al tijdens de demo's had gezien. Op zich vind ik het alsnog heel mooi om als eigenaar na te denken welk gedrag je stimuleert/beloont en heb ik het gevoel dat deze methodiek mensen wel stimuleert het voorwaarts gaan en groot bewegen te stimuleren en dat is denk ik voor veel paarden een welkome afwisseling als ze verder weinig doen op dat gebied.

En ik hoor dus graag over mensen die hiermee trainen als het anders zit, want ik vind het altijd leuk om te leren en uit te wisselen :j

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:12

Nouja ik val vooral over het feit dat er geen informatie te vinden is. Geen richtlijnen, ideeën of kaders. Ik zie het maar gewoon als een R+ clickertraining met wat vage oefeningen die geen oefeningen mogen heten. Maar ik vind van de R+ force free groep dan weer dat ze veel te ver gaan in hun force free en leertheorie meuk. Dat past ook weer niet echt bij mij. Ik heb het geprobeerd bij mijn paard. Volledig force free en alleen maar R+. Paard gefrustreerd, boos en geen zin meer om te trainen. Terug gegaan naar een combinatie van R- en R+ ofwerwijl R- met een cookie on top zoals de force free beweging zo minderwaardig zegt en dat werkt perfect voor haar. Achja we houden gewoon niet zo van hokjes denk ik

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:55

pluisje88 schreef:
Nouja ik val vooral over het feit dat er geen informatie te vinden is. Geen richtlijnen, ideeën of kaders. Ik zie het maar gewoon als een R+ clickertraining met wat vage oefeningen die geen oefeningen mogen heten. Maar ik vind van de R+ force free groep dan weer dat ze veel te ver gaan in hun force free en leertheorie meuk. Dat past ook weer niet echt bij mij. Ik heb het geprobeerd bij mijn paard. Volledig force free en alleen maar R+. Paard gefrustreerd, boos en geen zin meer om te trainen. Terug gegaan naar een combinatie van R- en R+ ofwerwijl R- met een cookie on top zoals de force free beweging zo minderwaardig zegt en dat werkt perfect voor haar. Achja we houden gewoon niet zo van hokjes denk ik


Dat is natuurlijk ook wel een beetje het idee van intinzen :')
Het is de bedoeling dat (dmv R+) het paard verliefd wordt op bewegen en daarmee zelf nieuwe vormen van bewegen gaat uitvinden. Het gaat echt uit van de intrinsieke motivatie van het paard.

Overigens pak ik qua training dezelfde combi tussen R+/R- (en veel met energie/intentie), en als mijn paard eens zelf een bewegingsidee heeft ga ik daar vrolijk in mee :D

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:01

Het topic is wat verzand helaas.
Ik heb ook al lang hier niks geplaatst omdat ik/wij vooral actief zijn op onze fb en Instagram accounts.

Maar maar maar…….
Opeens dacht ik Oja, Sommige mensen hebben die media kanalen niet en missen daardoor mogelijk het ontiegelijk verheugende feit dat……….. tromgeroffel!!!
Steinar in december weer naar Nederland komt om bij Van Stal een nieuwe Intrinzen Inspired clinic te geven!!!!

3 dagen lang onderdompelen in kennis, inspiratie, mentale puzzels (ja voor ons als mens!!), mogelijk nieuwe mensen leren kennen en heel veel plezier met je dier (of meekijken met anderen om daarna vol enthousiasme zelf aan de slag te gaan )

Dussss nog een plek scoren?!
klik je op de volgende link en schrijf je direct in:

https://www.vanstal.nl/dienst/clinic-steinar-intrinzen-inspired-ii-2022/