Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:48

dems75 schreef:
Goed dat je dat benoemt AvBreukelen, ik zag het indd ook. Ze gaan volgens mij inderdaad heel erg uit van het feit dat elke poging goed is. Ik vind dit zelf nog heel lastig...bijv. bij het vragen van de "crunches" (of core stabilizers), wil mijn paard nog wel eens een voetje geven ...lastig om dan evengoed de click te geven...ook al was dat niet wat ik vroeg. Soms negeer ik dat dus ook gewoon en wacht ik geduldig tot hij ook maar een poging doet het gevraagde te doen....snapjemnog?


Ja ik begrijp wat je bedoelt. Juist omdat de clicker zo'n specifiek signaal is zou ik ook verwachten dat je paard het opvat als correct om zijn voetje ook op te tillen. Dus als je dan clickt en vervolgens blijft hij zijn voet optillen bij crunches, lijkt het mij lastiger om dat weer af te leren in plaats van even wachten met clicken tot het voetje weer op de grond staat en gelijk het juiste aanleren...

Afra <3


AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:04

Captain schreef:
Dat is ook niet meer dan normaal. Als ik mijn paard overal voor zou belonen zou hij alleen nog maar gaan flemen en jambette doen ipv andere oefeningen.


Intrinzen zegt wel na de eerste weken alleen nog te belonen voor extreme bewegingen en pogingen. Dus niet voor kleine kunstjes zoals jambette en flemen. Ik denk dat hier wel een groot verschil in zit, want de oefeningen in het filmje, fancy draf en galop, kosten het paard beide veel spierkracht en dus moet de motivatie hoog zijn. Ik denk dat ze in dit geval meer beloont om de inzet en het juiste gebruik van het paard zijn lichaam dan de specifieke gang.

Hierdoor lijkt mij wel echter het verschil tussen de cue's te vervagen dus als je een paard wilt dat bij die beweging enkel draaft zal zij dat niet krijgen. Maar zoals uit haar ebooks blijkt is dat ook niet haar doel, het paard hoeft niet aan alle specifieke bevelen gehoor te geven en mag altijd nee zeggen.

Afra <3

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:38

AvBreukelen schreef:
Visitor schreef:
Inderdaad leuk filmpje maar vooral ook grappig omdat de cues door elkaar gehaald worden/niet duidelijk zijn.
De vraag van ts is of meer mensen dit doen. Onder een andere naam zijn heel veel mensen hier al mee bezig, zie wat Sabine zei. Je kan eens zoeken op R+, clickertraining. In het topic daarover op bokt worden ook veel namen genoemd van mensen en bronnen waar meer te vinden is. Die van Sabine is een goed startpunt! Kan me ook een lezing van Inge Teblick herinneren die ging over spel/game/play.


Bij Intrinzen is R+ en het het gebruik van een clicker enkel het middel om een doel te bereiken. De opbouw van oefeningen die zijn onderbouwd met bewegings- en motivatiewetenschap zijn afwijkend van andere trainingsmethoden zover ik deze ken.

Het klopt inderdaad dat de cues door elkaar worden gehaald, maar bij Intrinzen wordt dit niet afgestraft. Alle pogingen worden gewaardeerd en zijn goed. Je ziet haar zelfs een verkeerde poging belonen... Ik weet zelf ook nog niet zo goed wat ik daar van denk :D


Wat je hier omschrijft is wat ik ook bedoel en zie bij mensen die met R+ en de clicker werken. Clicker is natuurlijk altijd slechts een middel. En de opbouw van oefeningen wordt ook in de clickerwereld op die manier onderbouwd. Elke poging wordt beloond, Google maar eens op shapen. Het is vervolgens de truc het gedrag op cue te krijgen, en dat levert soms grappige situaties op, zoals hier. (Denk dat de cues voor het paard misschien nog niet onderscheidend genoeg zijn. Je moet inderdaad daar nooit het paard op afstraffen, maar naar je eigen trainingsopzet kijken). Maar het is wat mij betreft prima als aan dit alles nu op een net iets andere manier en onder een andere noemer aandacht aan wordt besteed. Hoe meer mensen op deze manier met hun paard aan het werk gaan, hoe beter wat mij betreft! Ik reageerde alleen op de vraag wie dit al doet; als je goed kijkt al velen!


Edit: even ter verduidelijking, ik heb het niet over vrijheidsdressuur maar over clickertraining en R+. Dat laatste zijn manieren om iets aan te leren, maar dat zegt nog niets over wát je aanleert, dat kan zijn een kunstje, maar kan ook zijn een appuyement onder het zadel, een sliding stop, een springparcours, etc, kan ook zijn het biomechanisch verantwoord bewegen, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:34

Het gebruik van de clicker is altijd een middel, nooit een doel.
Waarvoor je de clicker gebruikt is ieders eigen keuze, sommigen gaat het puur om de kunstjes aan te leren, anderen willen er gewoon de basisdingen mee (her)aanleren (dus vaststaan, voetjes geven, achterwaarts, opzij gaan, dat soort dingen) en nog anderen willen ermee rijden en hoge-schooldressuur mee doen (of iets anders in een andere tak van de sport).

Het gaat er meer om HOE je die clicker als middel gebruikt. Net zoals de manier waarop ik werk gaat het Intrinzen om het motiveren iets te proberen zonder zweep en opbouwende druk. Je kan bv. wel pretenderen om vrijheidsdressuur te doen, met clicker, maar je paard net zo goed in de oefeningen dwingen. En dit geldt voor alle andere doelen. Dat je met een clicker werkt wil niet zeggen dat het allemaal drukloos en uit vrije wil is ;)

Nu, over Intrinzen zelf .. mijn reactie op de IJslanders was niet de vraag of je het ook aan andere paarden kon aanleren, maar het feit dat je bij IJslanders (vind ik) al sneller mooie beelden en krachtige uitstraling hebt, waardoor je foto's en filmpjes dus heel "wauw" worden, puur omdat deze paarden dat van nature al hebben. Daarnaast wordt gezegd dat elk paard dat in zich heeft, het willen showen en lopen, en dat zal oorspronkelijk wel zo zijn, maar door de jaren heen kan dit wel serieus vervagen (al dan niet door menselijk handelen). Zelf heb ik een oudje die heel introvert is en helemaal niet graag beweegt (en ruin die denkt dat hij hengst is maar verder dan bijten en slaan komt hij niet, hij heeft ergens een afslag gemist toen het showvermogen werd uitgedeeld :P ). Vraag me dus echt af of ik zo'n dingen met hem kan bereiken, en vooral of ik dat wel moet willen. Maar kan natuurlijk proberen en zien waar het schip strandt, zou wel fijn zijn als hij zich zo goed en zeker zou voelen dat dat soort dingen wel kunnen.

Heb op zich wel interesse in hun manier van werken omdat het echt op het bewegen is gericht en dat kan mijn pony wel gebruiken aangezien die helemaal niet graag beweegt, maar misschien dat dit komt omdat hij niet goed weet wat of hoe (door wat medische dingen in het verleden) en kan het op deze manier duidelijk voor hem worden dat hij het best wel allemaal kan. Wie weet wat er dan nog komt.

Weet iemand meer over dat programma wat ze opgestart zijn? Dat zou laat 2017 opnieuw open gaan, iemand die meer weet? Of meedoet met de vorige serie? Krijg je dan instructievideos en uitleg? Of hoe moet je via hun werkwijze werken? Zelf heb ik wel handvaten nodig, het hoeft niet letterlijk stap voor stap maar moet wel een idee hebben waar ik naartoe ga en hoe ik dat kan doen (en dat mag dan gerust via 20 verschillende wegen, als ik maar ergens een aanknopingspunt heb). Wat ik er zo van zie lijkt het mij allemaal niet nieuw (het volgen van het plastic zakje wordt al jaaaaaaren gebruikt bij Natural Dressage bv., het heet "Chase The Tiger"; net zoals de Panther Walk wat volgens mij gewoon een spaanse stap lijkt, met de nadruk op lijkt ;) ) maar misschien wel met meer aandacht hoe je paard z'n lichaam gebruikt ipv focus op de kunstjes op zich en dat vind ik dan wel weer interessant.

Dus wie meer info heeft.. laat maar horen!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:41

Mooi gezegd Sabine. Wat ik wel leuk vind aan dit Intrinzen, voor zover ik het nu kan overzien, is dat het lekker actief en beweeglijk is. Ik zal het ebook ook eens lezen!

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:50

Ik ken het niet. Ik ga me eens inlezen. Het klinkt als iets wat wel in mijn straatje past.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 15:01

Leuk dat er meerdere geinteresseerden zijn. Misschien leuk om hier ook elkaar af en toe te kunnen helpen. Ik heb me iig ingeschreven voor eventuele vervolg ebooks, maar daar is het nog even het wachten op. In de tussentijd heb ik genoeg oefenstof volgens mij

If it's not an icelandic, it's just a horse

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:29

Ik clicker al langer, en was al op deze manier bezig met hindernisjes enzo.
En inderdaad alles zonder druk, eerst alleen trucjes maar nu meer aan het zoeken of ik hem dressuurmatig aan het werk kan zetten zo.
Hij vind het heel erg leuk, die backlift was ik nog niet op gekomen op commando dus die gaan we meepakken denk ik. :)
Vind wel dat het voor een leek te simpel omschreven is, en les best handig kan zijn.
Anderzijds is het ook een leuke ontdekkingstocht en door lezen, proberen en observeren kom je ook best een eind als je echt wil. :)

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:33

Leuk om te zien dat Intrinzen nu ook in Nederland bij steeds meer mensen in de belangstelling komt.
Het doet mij heel erg denken aan 'Art of Natural Dressage' ook al door [***] genoemd. Waar xyzutu2@Bokt een van de grondleggers van is. Alleen dan als verschil dat er minder strict oefeningen op commando gezet worden bij Intrinzen.

Als clickertrainer vind ik het een hele inspirerende bron. Maar voor zover ik het nu zie heb ik niet het idee dat ze het wiel opnieuw uit hebben gevonden. En ik vraag me af hoe de ontwikkeling en mindset van je paard er uiteindelijk uit gaat zien als je vooral focust op het belonen van opwindende oefeningen en daarbij ook 'badass' gedrag. Het forum van Art of Natural Dressage heeft mij erg geholpen om mijn shetlander te helpen beweging leuker te vinden en op een niet afgedwongen manier met elkaar te werken. Wat Intrinzen betreft ben ik ook begonnen met de crunches, hoewel niet heel fanatiek, meer als onderdeel van ons gymnastiek repertoire. Omdat ik me vorig jaar vooral veel verdiept heb in de wetenschappelijke kant van het clickertrainen en het goed op commando zetten van oefeningen, helpen dingen als Intrinzen me wel om niet te strak te trainen en meer mee te gaan met wat mijn pony op dat moment suggereert. Maar het blijft altijd een balans zoeken tussen alleen een oefening doen op commando en een overenthousiast paard denk ik.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:30

Eens Effects..
Ik heb vandaag eens geprobeerd en ik had vooral een pony die koekoek werd van entousiasme.
Ik ben er nog niet gek van, en ik straf ook zeker bepaald gedrag af.
Zoals mijn ruimte is mijn ruimte, en gek doen mag maar je kijkt uit met wat je met je benen doet.
Hij raakte mij vanmiddag met een spontane jambette, nou sorry die regel was al heel lang heel duidelijk hoor.
Als ik naast/voor je sta in jou bereik kijk je uit wat je met je benen doet, punt uit.
Daar ga ik niet lief met brokjes vragen of hij aub voor me uit wil kijken, ik heb hem met stem gecorrigeerd.
Dan weet hij ook gelijk waar hij aan toe is en dan is het ook wel gelijk klaar.
Je moet ook geen brutaaltjes willen kweken vind ik, en bij echt over de schreef gaan hoort bij mijn pony een correctie.
Niet bij elk paard, maar mijn eigen pony wel.
Op youtube staat een filmpje van iemand die crunches oefent, en dat paard haalt dus gericht steigerend uit. :oo
En dan zegt ze alleen dat ie zo geen koekjes verdient, nou die had van mij echt een rotschop gekregen. :o
Dat is gewoon levensgevaarlijk.
Er is een verschil tussen trainen met voedselbeloning op enkel positief belonen, en toelaten dat je paard gericht uithaalt.
Dat laatste zou je in mijn ogen nóóit enkel moeten negeren.
Rare reactie ook van dat paard, schrok er gewoon van.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 07:01

Kijk, dat heb ik dus helemaal niet met mijn paard moonfish13. Die is hartstikke introvert en helemaal niet op snoepjes. hij zit ook niet in of aan mijn zakken. Maakt het wel lastiger hem te motiveren. Ben erg op zoek naar iets wat hij echt heeeeeel lekker vindt. Moet natuurlijk ook wel een beeeeetje gezond zijn maar stukjes wortel ofzo, of een echt paardensnoepje...mwahhh. Hij vindt het wel lekker, maar niet ZO lekker dat hij er voor wil blijven werken. Vandaag oud brood roosteren en klein snijden, dan druppeltje appelstroop erop.Eens zien of dat werkt.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Anoniem

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:08

Hier ook een eerste poging gehad met de "crunch" maar ik had dan weer een pony die vooral boos werd omdat hij geen idee had wat ik nu wilde ... Of hij werd boos omdat hij het wel begreep maar het niet goed voelde in z'n lichaam, dat kan ook (hij is nogal duidelijk in z'n standpunten zeg maar).

Op een andere plaats loopt er ook een topic over en daar werd gezegd dat het niet voor ieder paard goed en gezond is om met de crunch te beginnen, sommige paarden zijn daar fysiek gewoon (nog) niet klaar voor. Vandaar ook mijn eerdere vraag of het wel gewoon voor elk paard kan, zeker gekeken naar oudere paarden en/of paarden met (eerdere) fysieke problemen. Ik vind het moeilijk om daar iets over te zeggen.

Nu zit ik met mijn pony ook nog maar in het begin van alles, wat wil zeggen dat ik een hele tijd problemen heb gehad met boos worden, frustratie en "over-arousal" zoals ze dat noemen, hij stond regelmatig op 5 benen en kon dan totaal niet meer opletten of nadenken. Dit was er zo goed als uit, maar was bij het proberen van de crunch weer helemaal terug. Ik denk dat hij voorlopig nog op het punt zit dat relaxed zijn de basis vormt en dat de rest letterlijk stap voor stap voorgekauwd moet worden om de rust te bewaren. Hij is nog niet op het punt dat hij het allemaal vertrouwt en zelf gaat zoeken omdat hij weet dat er wel iets goed zal zijn. Komt misschien nog, of misschien ook niet natuurlijk ;)

Dat van die steiger ben ik ook tegengekomen, nu stond er in de uitleg bij dat het paard (of de pony, weet niet meer) een geschiedenis had van steigeren op alles wat hem/haar niet beviel of te moeilijk was, en dat dit dus een "overblijfsel" was van die tijd, en daarom nog meeviel. Dat het ook geen zin had om kwaad te worden op zo'n moment want dan zou alles alleen maar escaleren. Maar persoonlijk zou ik er ook niet zo'n fan van zijn neen. Gelukkig is het hier zo erg niet.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:19

Bedoel je met crunch die ‘lift’ die in deel 3 uitgelegd staat?
Ik herken dat boze wel, mijn paard raakt dan verveeld en loopt weg. Heb nog niet geoefend, maar het heeft wel mn interesse.

Anoniem

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:34

Ja, klopt :j Oorspronkelijk noemden ze het crunch, nu niet meer dacht ik om een reden maar wist niet meer goed hoe ze het nu noemen... haha. Maar die is het inderdaad.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:52

Interessant, weer iets 'nieuws'. Ben zelf niet zo van het zweverige wat je vaak ziet bij veel NH stromingen maar vind dit er leuk uit zien en weer eens bekeken vanuit een ander oogpunt, namelijk meer het fysieke vanuit het paard. Ga me eens verdiepen in de e-books en wellicht wat puntjes meepikken. :j

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:00

Er is een open facebookgroep van Intrinzen waar ook feedback wordt gegeven, wellicht wat voor jou [***] en anderen in dit topic.
https://www.facebook.com/groups/1447709142188044/

Ik kan me voorstellen dat frustratie ook verminderen kan wanneer de trainingsstapjes nog kleiner worden gemaakt.
Eigenlijk moet ik zelf binnenkort onze crunches een keer filmen om te zien of we op de goede weg zijn. Wat mij wel erg heeft geholpen is de tip op de facebookgroep om je paard een hulp bij de schoft te geven. Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven, mijn commando is nu niet alleen zelf door mijn knieën richting de voorbenen van mijn pony bewegen, maar ook mijn hand bij zijn schoft houden als een soort target.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:06

Ik beloon gewoon niet voor dat extreem hyper gedrag.
Meneer biedt het ook makkelijk aan, het is niet omdat hij het niet snapt en hij maakt zulke grote stappen uit zichzelf.
Hij mag best gek doen maar hij moet wel weer tot rust kunnen komen.
En dat gaat in stapjes wel wat beter.
Die van mij is met clickeren waanzinnig entousiast, altijd geweest.
Dus het controleren van zijn ergste joepie de poepie modus moet ik altijd wel. :D
Die pony heeft energie voor 10 met clickeren, helemaal zijn ding en je ligt geregeld krom van het lachen. :')
Ik werk wel altijd met carrotstick voor hem, de carrotstick is wit en duidelijk anders als een zweep, carrotstick weg is ook gelijk einde training.
En ik kan hem als hij in zijn entousiasme te dicht bij komt bijsturen met de stick.
Daarbij geef ik het liefst commando's met de stick, zodat hij niet overentousiast bij elke aanraking van mijn handen denkt een trucje te moeten doen.
Het werkt wel fijn zo'n gemotiveerde pony, het is alleen opletten dat hij niet stiekem dominant wordt.
Meneer is ook zó expressief in zijn blik met clickeren, hij kan zijn oren strak naar achteren hebben, hij bijt zich echt vast in zijn taak.
Als het dan iets nieuws is wat je wil leren moet ik hem echt tussendoor even wat anders laten doen, anders vind hij het stom dat hij even niet weet wat ik wil.
En dan heeft hij ook het geduld even niet om rustig te luisteren naar wat ik wel wil.
Dan staat hij vol entousiasme tegen je te hinniken en murmelen, dan is het tijd om even iets anders te gaan doen. :+
Het is echt geen gezicht soms, en stalgenoten vinden het geregeld wel heel leuk om te zien dat hij dit echt leuk vind.
Als ik klick komt er rustig een hinnik uit, zo van: yes, gelukt! *\o/* Snoep? :+

Anoniem

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:28

Heb zelf geen facebook en je kan er zo niet op blijkbaar.
Ik stond inderdaad ook naast hem, hij met z'n kont tegen een muur. Maar veel verder kwamen we niet, je mag de hulp voor achterwaarts niet gebruiken om verwarring te voorkomen, en bij andere pogingen had hij totaal niet door wat ik bedoelde. Liep dan boos voorwaarts weg, om dan met veel energie terug te komen, zich weer tegen de muur te gooien en dan weer boos te worden.. Weet niet hoe je dat nog meer kan opsplitsen. Hij wist dat het bij de muur te doen was, daar heb ik hem in het begin voor beloond, om daar gewoon te staan .. Maar verder? Zelfs op het einde even achterwaarts gevraagd (ondanks dat ze dat dus afraden) maar ook daar geen succes, werd hij nog bozer omdat ik iets vroeg wat duidelijk niet mogelijk was :+

Maar het kan dus dat hij het ook gewoon lichamelijk niet kan. Voorlopig ga ik er even niet mee verder, was toevallig al bezig met de jambette en wil dat uitbreiden naar spaanse pas (maar dan met zo goed mogelijk hoofd/nek/ruggebruik, niet hoofd hoog en holle rug) en dat gebruiken zij ook, dus misschien helpt dat wel om alles wat losser te krijgen, en dan gaat de rest misschien ook beter. We zien wel, niks moet, paard geef wel aan wat kan ;)

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:20

Wat interessant om Intrinzen ook hier tegen te komen! Ik volgde het al een tijd maar heb vorige week pas besloten om ook zelf aan de slag te gaan, vooral met de crunches.

Mijn paard (toevallig ook een IJslander) is erg introvert en ik hoop hem zo wat speelser en stoerder te maken

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:11

Ik heb het boek gedownload en ga het vandaag of morgen eens doornemen. Ben erg benieuwd naar deze manier van trainen, vooral omdat ik zelf 3 totaal in karakter verschillende ponies heb om het mee uit te proberen!

Rafi Tarzan

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:00

Zie er zelf weinig nieuwe dingen in, als enkel er een leuke naam aangeven en het min of meer commercieel (alweer) proberen te gaan maken.
Hoop dat zij er niet in doorslaan en zich de arrogantie van hempfling gaan aanmeten. ;)



Gebaseerd op het natuurlijk spel en show gedrag, en zoals ze zelf ook zeggen, niet geheel ongevaarlijk om ermee te gaan rommelen.
Zijn vele die zich hiermee in basics bezighouden, en is superleuk voor beide om hiermee bezig te zijn.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:12

Leuk zoals ze met haar paard omgaat, maar is dit niet de manier van trainen die Cavalia bv ook gebruikt? Dan is het toch niet iets nieuws? Er zijn zat boeken beschikbaar waarin duidelijk uitgelegd word hoe een paard eigenlijk echt leert..en daar gaat zij op in...de meeste showtrainers zullen het ook zo doen..

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:55

Zijn er al mensen die echt iets bereikt hebben met hun introverte paard (ijslander)?

Zelf heb ik net 2 weken een zeer introverte ijslandse merrie, die zelfs door de wei heen sjok.

Ik ben nog niet echt bekend met dit soort extreme introverte paarden.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:20

Ik denk dat een groot verschil met Intrinzen en Hempfling en Cavalia is dat Intrinzen bijna uitsluitend met positieve bekrachtiging werkt. Dus een beloning toevoegen om meer gedrag van het paard te zien in plaats van druk weg te halen.

@Annebe, wat bedoel je precies met bereiken?
Ik zie mijn shetlander eerder als introvert dan extrovert, hoewel ik er niet zeker van ben in hoeverre je een paard wetenschappelijk gezien zo kunt labelen. Maar hij is niet extreem introvert. Wel wilde hij wanneer hij de keuze had echt niet graag draven. Met veel geduld en ook vooral veel en vaak andere oefeningen doen en belonen, vind hij het nu meestal erg leuk om harder te gaan. Maar het kan een proces van maanden/jaren zijn.
Iemand die ik ken heeft trouwens leuke filmpjes van Intrinzen met haar ijslander, maar die zijn alleen voor haar vrienden zichtbaar op facebook.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:56

Als beloningen maar niet met snoep is, daar sta ik niet achter, sommige paarden worden dan heel zoekerig en zelfs ongeduldig tot boos als ze het ruiken maar niet krijgen....

Belonen met druk weghalen vind ik natuurlijker, doet een meerdere in een kudde ook. Dan ben je leider ipv vriend met snoeppot.

Overigens denk ik wel dat je speelse enigszins intelligente paarden moet hebben..vind het wel leuk allemaal ge zien hoor! Leuke bezigheid voor paard ook.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers