Paard vergeet vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-17 19:37

Hoi, ik heb een probleempje
Mijn verzorgpony is best al wel oud en ik wist niet veel om te doen, dus ik begon met vrijheidsdressuur <3 nou ben ik 1 maand bezig geweest met alleen al likken op comando ( wat hij uit zichzelf al vaak doet ) elke keer moest ik weer herhalen en opnieuw beginnen omdat hij het was vergeten ofzo.
Later wilde ik Shake aanleren. Nou vond hij het lekker om bij z'n oor gekriebeld te worden dus werd dat lastig, uiteindelijk deed hij het een keer zelf en toen gelijk belonen natuurlijk *D het ging een paar dagen super en toen ineens was hij het vergeten, later nog een paar keer aangeleerd en steeds vergat hij het ;( :( toen heb ik het kunstje maar opgegeven, en ben verder gegaan met heel simpel een voetje geven op comando ( niet voor hoevenkrabben maar gwn ernaast ) het ging eerst weer goed en daarna vergat hij het weer, het zelfde met flemen en rondje draaien -O- het likken lukt nog wel :o
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn, want hij is wel heel slim, hij kan de voerkist openmaken en de paardenknoop los krijgen :D maar kunstjes onthoud hij gewoon niet, iemand ervaring mee?

Xx

( meer info over de pony op het instagram account 'thebestpownies' )

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:48

Vind hij de beloning wel leuk genoeg?

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-17 20:12

Azmay schreef:
Vind hij de beloning wel leuk genoeg?

Ja hij krijgt brokjes of stukjes appel en daar houd hij heel veel van

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:31

Te oud?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:57

Misschien vind hij het gewoon niet heel erg leuk en is hij er wat te oud voor..

Neem het spelenderwijs eens mee zodat het leuk blijft..

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-17 20:59

Britta31 schreef:
Te oud?

Veel mensen zeiden juist dat oude paarden het leuk vinden :9

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-17 20:59

mvdbijl schreef:
Misschien vind hij het gewoon niet heel erg leuk en is hij er wat te oud voor..

Neem het spelenderwijs eens mee zodat het leuk blijft..

Dankje <3

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:06

sannexponys schreef:
Britta31 schreef:
Te oud?

Veel mensen zeiden juist dat oude paarden het leuk vinden :9


Leuk misschien wel, maar oudere dieren (en mensen) leren vaak langzamer en zijn vergeetachtiger...

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:08

Misschien vind hij het gewoon niet leuk?

Ik heb ook ooit eens een poging gedaan bij mijn paard die een peesblessure had.
Maar die keek me aan met een blik: ameuh?? Wat is hier precies leuk aan?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:23

Beloon je op tijd?
Misschien iets anders eens proberen.
Mijn fjord moet ik ook echt enthousiast maken, anders gaat ze liever grazen, terwijl mijn tinker alles uit de kast trekt voor mijn click en beloning

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:24

Te oud zou ik niet zo snel zeggen. Is hij wel zichtbaar enthousiast over nieuwe dingen leren?

Mijn pony is 25, zij vindt nieuwe dingen leren echt geweldig! Maar als ze een bepaald kunstje moeilijk of gewoon niet leuk vindt (en ze die dag lui is :')), doet ze het niet altijd.
Mensen die haar niet kennen zouden denken dat ze het niet snapt, maar ik zie meteen dat ze dan geen zin heeft in dat ene kunstje.

Ik weet natuurlijk niet hoe vaak jij vrijheidsdressuur doet met je pony, maar ga dan niet te lang achter elkaar 1 kunstje oefenen. Bijvoorbeeld een maand lang alleen maar shake oefenen gaat saai worden voor je pony. Gewoon alles door elkaar, dan blijven de hersenen lekker actief en de pony enthousiast :)

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:27

Als je je training bij gaat houden in een dagboekje, kan je dat helpen om de factoren te vinden die verschillen tussen trainingen. Daarnaast kun je jezelf filmen, misschien vraag je het commando net op een andere manier.
Oudere paarden leren meestal wat lastiger omdat hun hersenen minder gericht zijn op het maken van nieuwe verbindingen tussen neuronen. Dus lijkt het mij extra belangrijk om variabelen (plaats waar je oefent, positie t.o.v. je paard etc.) zoveel mogelijk hetzelfde te houden om het leren te vergemakkelijken.
Verder kun je gaan werken met een clicker, zodat je heel duidelijk kunt timen voor welk moment je verzorgpony de beloning krijgt.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

ShySparrow
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:58

In mijn ervaring kan ook een oude pony een truukje prima onthouden, als het maar goed is aangeleerd. Mijn verzorgpaard vindt het lastig nieuwe truukjes aan te leren. Maar als ik haar na de zomer weer uit de grote wei haal (ze is onmogelijk te vangen :n ) dan kent ze haar favoriete truuk nog perfect! :D

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:12

ik denk dat hij het gewoon niet leuk vind. Hij pikt het vrij snel op zeg je, maar dan na een paar keer doet hij het niet meer. Het een paar dagen het super doen en dan ineens niet meer; lijkt mij dat je verzorgpony het niet leuk vind en gewoon geen zin meer heeft om de kunstjes te laten zien.

Of dit komt omdat hij het sowieso niet leuk vind of dat het komt omdat je te lang met 1 en hetzelfde truukje bezig bent, is dan aan jou om uit te zoeken.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-17 15:41

Oke bedankt allemaal, ik ga nu naar hem toe dus ik ga maar wat dingen uitproberen :D

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:15

Ik heb eigenlijk ook een soortgelijk probleem met mijn (al oude) verzorgpony. Ze kende vroeger redelijk wat trucjes maar nu kent ze alleen nog maar 'shake' en een halve versie van de jambette. :') Ik denk alleen bij haar dat het ook aan de beloning ligt, want ze vind de snoepjes niet lekker genoeg om haar aandacht van de grasjes weg te halen. _/-\o_

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 14:47

TelmaB schreef:
Ik heb eigenlijk ook een soortgelijk probleem met mijn (al oude) verzorgpony. Ze kende vroeger redelijk wat trucjes maar nu kent ze alleen nog maar 'shake' en een halve versie van de jambette. :') Ik denk alleen bij haar dat het ook aan de beloning ligt, want ze vind de snoepjes niet lekker genoeg om haar aandacht van de grasjes weg te halen. _/-\o_

Ja zo gaat het bij mij ook :D
En van appel wordt hij ongeduldig :j :')

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:30

Als je pony van appel ongeduldig wordt, let er dan extra goed op dat je beleefd gedrag aanmoedigt (dus alleen een oefening beginnen als je pony rustig is en trainen dat hij naast je kan staan zonder naar voer te zoeken) en gebruik een beloning die hij iets minder interessant vind.

TelmaB, staat je verzorgpony de hele dag op gras? Zo ja, dan is het zaak een beloning te vinden die zo lekker is dat ze die nog beter vind dan gras.
Als je op een plek traint waar ze gras kan eten waar ze normaal niet bij kan, dan is het makkelijker om eerst te gaan trainen op een plek zonder gras. Dan kun je eerst de oefening goed aanleren en later in moeilijkere omstandigheden gaan trainen.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:46

Effects je hebt helemaal gelijk! Ik heb haar de vorige keer dat ik er was van de wei (ze staat inderdaad de hele dag op gras) gehaald en toen heb ik het op het plaatsje geprobeerd waar zij helaas nog steeds bij gras tussen de tegels kon. Dat lukte eerst niet, maar daarna wel toen ik het met andere snoepjes van een vriendin probeerde! Blijkbaar doet ze voor de snoepjes van Horse Event echt alles. :D

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:23

Super, goed gedaan!

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:29

Die van mij heeft het als ik te veel vraag en daarmee te veel druk leg.

Dan lijkt het of ie het vergeten is, maar als ik het dan een paar dagen of zelfs weken laat rusten, biedt ie het soms ineens zelf weer aan.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Paard vergeet vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:16

mijn verzorghaflinger was ik ook mee begonnen, 25 jaar. Ik Hoopte dat hij enthousiast zou zijn maar vind er geen bal aan. Ik heb het opgegegeven. Wel jammer want je hoopt dat je hiermee nog wat anders kan doen als alleen maar wandelen en rondjes stappen.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 16:35

lindam75 schreef:
mijn verzorghaflinger was ik ook mee begonnen, 25 jaar. Ik Hoopte dat hij enthousiast zou zijn maar vind er geen bal aan. Ik heb het opgegegeven. Wel jammer want je hoopt dat je hiermee nog wat anders kan doen als alleen maar wandelen en rondjes stappen.


Ja precies dit heb ik ook -O- :o

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers