Video grondwerk (youtube) voor trauma paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Video grondwerk (youtube) voor trauma paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 14:13

Ik heb sinds een jaar een getraumatiseerd paard. Eigenlijk een geweldig karakter gezien haar ervaringen maar met een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Ze wordt panisch van het aanraken van haar oren en dat levert nogal problemen op met het halster en het hoofdstel. Ik zoek een methode om het haar makkelijker te maken door middel van b.v. grondwerk.
Welke video's kunnen jullie me aanraden?


Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Video grondwerk (youtube) voor trauma paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:16

een video heb ik niet onmiddellijk, maar wat nog eens wilt helpen is de 'pressure and release' methode. dit gebruik ik altijd bij jonge/bange paarden en ik heb er hele goede ervaringen mee :D :))

My happy place is at the barn :D

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Video grondwerk (youtube) voor trauma paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:30

Je kunt eens kijken op t team en t touch Linda Tellington jones

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Video grondwerk (youtube) voor trauma paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:06

Het langzaam uitbreiden van de zone zou ik ook zeker een kans geven bij je paard.
Je begint dus op een plaats waar het paard geen problemen mee heeft en begint het paard te aaien. Dan ga je langzaam naar haar grens toe. Voorkom echter dat de spanning zo groot wordt dat ze wilt weglopen. Bij een bepaalde spanning blijf je dan wat aaien tot de spanning wat weg gaat (niet volledig, een klein beetje is al genoeg) en als je dat merkt ga je al aaiend terug naar de zone waar je begon. De meeste paarden vinden al iets minder eng als je met de rug van je hand aait.
Bij zeer angstige paarden en zeker bij getraumatiseerde paarden is het vaak beter om dit in vrijheid te oefenen om 2 redenen: Ten eerste zal dat veiliger zijn, want het paard kan weglopen en zal dat verkiezen boven zelfverdediging. Ten tweede zorgt de wetenschap dat ze kunnen weglopen alleen al ervoor dat ze sneller kunnen ontspannen en meer druk aankunnen. Gewoon omdat ze weten dat ze zonder probleem kunnen wegvluchten.
Op mijn blog die je kan vinden in mijn onderschrift is er een tab "schriktraining" waarin het wat duidelijker uitgelegd wordt. Die mag je ook altijd eens bekijken.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Video grondwerk (youtube) voor trauma paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:12

Zoek op youtube maar eens naar Warwick Schiller, Clinton Anderson (De serie training an rescue horse geeft veel info) of Bernd Hackl alhoewel ik niet weet of hij ook video's van trainingen met trauma paarden op heeft staan.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers