Vrijheidsdressuur, welke materialen nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hanette20
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-03-17

Vrijheidsdressuur, welke materialen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 16:17

Hoi, ik wil mijn shettie graag vrijheidsdressuur leren maar ik weet niet wat voor spullen ik nodig heb. Ik heb nu een touwhalster, een halstertouw, een neckrope en een klikker. Heb ik nog meer nodig of is dat het??
Laatst bijgewerkt door Angela op 26-04-17 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt


love_ponyz

Berichten: 18
Geregistreerd: 25-06-16
Woonplaats: Groningen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:21

kleine brokjes is ook wel handig

maar is het joun shet of je verzorgshet dan moet je eerst ff aan de eigenaren zoieso eerst even op internet kijken voor de voor en nadelen :D :D


Hanette20
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 16:32

Het is mijn eigen shet, en heb net snoepjes gekocht

Chan34
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-11-15
Woonplaats: West Brabant

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:38

Je kunt les nemen, maar internet staat vol met filmpjes en tips! Ik heb les genomen en combineer vrijheidsdressuur met grondwerk en rijden. Binnenkort 8 april is equiday in Ermelo. Daar kun je heeeeeel veel leren

Hanette20
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 16:44

Chan34 schreef:
Je kunt les nemen, maar internet staat vol met filmpjes en tips! Ik heb les genomen en combineer vrijheidsdressuur met grondwerk en rijden. Binnenkort 8 april is equiday in Ermelo. Daar kun je heeeeeel veel leren

Ik denk dat ik het eerst zelf probeer, een vriendin van mij heeft een beetje ervaring en ze wou me wel helpen, ik kijk nu ook al veel filmpjes waar ik zie dat je met de makkelijke kleine dingen moet beginnen :)

Chan34
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-11-15
Woonplaats: West Brabant

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:47

Begin bij de basis van het grondwerk. Zo bouw je ook op naar het gebruik van een neckrope. Succes en heel veel plezier!

Hanette20
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 16:48

Chan34 schreef:
Begin bij de basis van het grondwerk. Zo bouw je ook op naar het gebruik van een neckrope. Succes en heel veel plezier!

Dankjee :)

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:07

Heeeeeel veel snoepjes inderdaad. zodat je haar goed en vaak kunt belonen

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:11

MiickeytJe schreef:
Heeeeeel veel snoepjes inderdaad. zodat je haar goed en vaak kunt belonen


Brokjes (bijv. biks) of suikervrije muesli is beter. Anders wordt je pony heel dik :) 1 brokje per keer is al genoeg en als hij/zij een oefening heel goed gedaan heeft, kan je een paar brokjes meer geven :)

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:14

De spullen die je nodig kan hebben zijn: (touw)halster, halstertouw of leadrope (vind ik zelf fijner), zweepje als verlenging van je arm, brokjes of muesli. Voor de kunstjes kan je uiteindelijk een blok aanschaffen en bijv. een toeter, pionnen, enz. Een halster is opzich niet nodig, maar in het begin is het wel handig :)

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:46

quintenvo schreef:
MiickeytJe schreef:
Heeeeeel veel snoepjes inderdaad. zodat je haar goed en vaak kunt belonen


Brokjes (bijv. biks) of suikervrije muesli is beter. Anders wordt je pony heel dik :) 1 brokje per keer is al genoeg en als hij/zij een oefening heel goed gedaan heeft, kan je een paar brokjes meer geven :)

Ik bedoel natuurlijk dat als je ponu het goed doet dat je haar dan moet belonen zodat ze weet dat ze een beloning krijgt als ze iets doet

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:54

Ja snap ik, maar brokjes zijn dan beter als snoepjes ;)

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:41

Hoi! een zweepje is nog handig. En Kleine muesli of biks brokjes.
En natuurlijk je stem! En veel geduld ;)

lisanne_15
Berichten: 61
Geregistreerd: 09-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:21

leuk dat je vrijheidsdressuur gaat doen.
je hebt geen speciaal tuig nodig voor vrijheidsdressuur ik gebruik vaak zelfs helemaal geen halster, touw of iets anders. Het belangrijkste bij vrijheidsdressuur is het belonen, dit kan met je stem of met behulp van een clicker (moet je je pony wel eerst aanleren dat clicken beloning betekend) of met wat lekkers.
met lekkers moet je wel opletten dat je pony niet gaat bedelen en dat je pony niet te dik word.
verder is een zwepje ook handig (zeker met "risicovolle" oefeningen zoals jambette) let op dat je het zweepje niet als "straf" maar als verlengstuk van je arm gebruikt.

succes

Quickly2003

Berichten: 293
Geregistreerd: 06-04-17

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:30

Weet iemand maar je biks in kleinere zakjes kan vinden (liefst in België)

Quickly* ~Dunmore Diamond Girl~

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:47

Hoi, wat leuk dat je met vrijheidsdressuur wil beginnen.
Heel veel spullen heb je niet nodig. Een halster, een wat langer touw, een (dressuur)zweepje en beloningen zijn voldoende.

Zeker bij sobere rassen zou ik als beloning gewone brokjes verkiezen boven snoepjes. Dit is in verhouding goedkoper. Kleine pony's worden ook erg snel dik en kunnen ziek worden van te veel suikers en zetmeel. Een ponybrok of een brok voor sobere rassen is in die gevallen het gezondste.

Zorg voor het kunstjes aanleren dat jouw pony respectvol is tegen jou. Netjes meelopen en stilstaan, achterwaarts en opzij gaan voor druk zijn toch echt de basisbeginselen die onder de knie moeten zijn voordat je de kunstjes kan gaan aanleren.

Veel plezier!

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Sanne_ecp
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-12-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:32

Ik zou juist niet te veel brokjes gebruiken. Ook als een paard iets heel goed doet niet, want een paard maakt het niet uit hoeveel hij krijgt, Als hij maar IETS krijgt. Een aai of een belonend woordje is ook prima. Als je wilt opbouwen naar een klikker zou ik wel snoepjes gebruiken.

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:47

Zoals gezegd: beloning.
Dit bijvoorbeeld met een clicker of met brokjes, brokjes zijn minder dikmakend als snoepjes. (Met de clicker moet je wel eerst aanleren dat een click een beloning is)

Verder kan je een paar lesjes nemen om wat handigheid te krijgen, er zijn vast wel wat mensen te vinden op internet.

Een dressuurzweepje is ook handig als verlenging van je arm, dit is veiliger met o.a het aantikken van beentjes.

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:30

De click is geen beloning. De click betekend "dit is goed! Nu komt de beloning!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 34 bezoekers