Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:20

wilmatj schreef:
Aangezien hier mensen zitten met ervaring.
Ik zit met het volgende probleem.

Mijn paard valt mij aan onder het longeren. Zodra ik haar wat harder wil laten lopen of naar de volgende gang wil dan draait zij naar mij toe. Zij legt haar oren plat en soms bloot zij haar tanden. vervolgends springt zij op mij af.

Iemand enig idee hoe ik dit eruit kan krijgen?


Jeeetje, ik zou eerst eens beginnen met grondwerk vanuit het natuurlijk gedrag van het paard, wie beweegt bepaald en wees daar consequent in. Dus staat hij te grazen bij jouw voeten, moet hij opzij en blijf jij staan. (volgen, achterwaarts, halthouden oefenen, ook met halthouden meteen achterwaarts zetten als ie te lang doorloopt, en bij volgen zorgen dat ie afstand houdt)
Als je duidelijk hebt gemaakt dat jij de leider bent zou hij je niet meer aan moeten vallen als het dominant gedrag is, wees er wel op bedacht en gooi hem de eerste keer los in de longeercirkel, als je hem versnelt zorg dat je veel energie uitstraalt om hem ook van jou vandaan te houden.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:46

Klein stukje achtergrond info.
Ik heb haar 2 jaar geleden leren lopen aan de longe. Het eerste jonge paard wat ik dat heb geleerd. Wel veel ervaring met longeren zelf.

Dit ging goed. Reageerde snel op lichaamstaal en snapre wat ik bedoelde.
Dit is een jaar heel goed gegaan.. met of zonder bijzet.. met of zonder lijn.. met of zonder zweep.
vorig jaar wilde een meisje via de accademische rijkunst methode met haar trainen.. vanuit veel grondwerk. Ik weet niet wat ze precies deed.. heb mijn handen er vanaf getrokken.. zij vertoonde dit aanvallen toen als zij geen zweep gebruikte..

na een maand haar hier mee laten stoppen en zelf weer opgepakt.. was allemaal weer goed en eruit.

In maart heb ik dit paard verkocht.. augustus weer terug.. geen idee of ze gelongeerd is in tussentijd.. koper van toen zegt van niets.
en nu is het gevaarlijk en eng.

terug meppen geprobeerd maar door mijn angst zet ik zelf een stap naar achter.. wat dubbele signalen af geeft.. Dit werkt tot nu toe niet.

longeren doe ik nu met 2 zwepen. longe zweep voor opdrijven.. een rijzweepje in mijn leidende hand.. naar beneden.. voor in geval van nood..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:11

Team_Sublime schreef:
ik heb :
- longeer lijnen
- dubbele longe
- longeerhulp
-kaptoom
- longeersingels
- passoa
- Bandages voor aan de singel
- balkjes
- bijzettouwtjes

wie oh wie heeft een goede tip voor me ?

Je hebt in ieder geval zat mogelijkheden :D Aangezien je aangeeft dat het paard een probleem had waardoor ze spieratrofie had, vraag ik me ten eerste af of het paard verder geen schade heeft overgehouden aan het probleem? Stel dat er een probleem in het gebit zat, waardoor het kaakgewricht blokkeerde, dan kan deze blokkade doorwerken in de rest van het lichaam. Meestal zijn dit C1/C2 (1e en 2e halswervel), CTO (overgang hals- naar ruggenwervels), TLO (overgang ruggen- naar lendenwervels) en LSO (overgang lendenen naar heiligbeen; stuk bij het SI-gewricht). Het gebitsprobleem kan dan opgelost zijn, maar de overige blokkades niet.
Verder is het natuurlijk belangrijk dat het paard zo gevoerd wordt, dat het ook daadwerkelijk spieren kan opbouwen. Te weinig energie of eiwit zal dan niet helpen bij spieropbouw.

Dat gezegd hebbende, ga ik er nu even vanuit dat je een kerngezond paard hebt. Wat ik zou doen is beginnen met werken aan de lange lijnen. Ik zou van 5 keer beweging teruggaan naar 4 keer, zeker in een opbouwfase. Van die 4 keer zou ik twee keer meer focussen op werken op de cirkel; maak de cirkel groot en leer je paard hoe ze moet nageven en leer haar te zakken naar lang en laag. Op de andere twee dagen ga je, zoals sakvis al beschrijft, rechtuit trainen. Wandelen in een stevig staptempo is altijd goed; hierbij kun je een bodywrap gebruiken voor meer lichaamsbewustzijn. Ook dubbele lange lijnen kun je prima op rechte stukken doen; erachter in menpositie en oefenen met nageven, lang en laag.

Vanuit de basis lange lijnen kun je oefeningen gaan opbouwen richting gewone figuren (voltes, slangenvoltes in menpositie) en zijgangen (wijken, schouderbinnenwaarts). Mits goed uitgevoerd (voorwaarts-neerwaarts, goede stelling, goede buiging, ondertredend achterbeen) kun je zo veel spieren opbouwen.

Heeft ze als draver trouwens op de baan gelopen? Is ze echt als draver getraind? Dat maakt het ook niet altijd even makkelijk, aangezien die paarden meestal niet voorwaarts-neerwaarts door de baan hoeven. En mocht ze op jonge leeftijd beleerd zijn, heb je ook grotere kans op schade door belasting (denk aan kissing spines en artrose).

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:20

wilmatj, ik heb even gespiekt in je berichten :o Gaat het hierbij om het paard uit je YT-filmpjes? Indien ja: ik vind het paard in de filmpjes een aantal dingen laten zien die bij mij een belletje laten rinkelen. Mocht het inderdaad om hetzelfde paard gaan, dan zou ik 'm eerst grondig na laten kijken door een osteopaat (een die ook dierenarts is).
Als het hetzelfde paard is, kan ik overigens wel aangeven wat ik zie waardoor er belletjes gaan rinkelen, maar als het niet over hetzelfde paard gaat, zit ik voor niets te typen ;)

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 00:11

Gaat inderdaad om dat paard.. vertel :) mag ook via pb.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:32

Ik pb wel even (kan even duren).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:17

Hey,
Wat is een goede kaptoom die niet te zwaar is maar wel fijn werkt voor dubbele longe?
Maat pony.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:54

:wave:

Heeft iemand ervaring met de BR longeersingel "gentle"? Ik vraag mij af of de ringen groot genoeg zijn om een musketon door te halen. :)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:13

Geen idee over de longeersingel, vind hem wel mooi. Je kan ook van die simpele karabijnhaakjes eraan maken mocht het niet passen. Dat doe ik ook met mijn dubbele longe, werkt veel makkelijk dan alles helemaal erdoor heen halen. Nu gewoon vastklikken op het juiste punt.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:55

Oh, helemaal niet aan gedacht. Goed idee!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:36

Ik wil hier ook even een vraag stellen! Ik heb een groene 7 jarige gekocht. Momenteel ben ik bezig met longeren met haar. Vorige week is er een instructeur bij geweest voor het longeren. Het probleem is dat ze haar achterhand er uitdraait en dan voor je gaat staan en evt enkele passen achteruit zet.

Met de instructeur hebben we haar altijd terug op de volte gevraagd en dan achterhand terug begrenzen met lichaamstaal en doorgaan. Vandaag heb ik haar nog eens zelf gelongeerd en ze blijft het echt zo vaak doen. Momenteel gebruik ik geen zweep meer, het effect was hetzelfde en ze werd hier erg angstig van. Hebben jullie nog tips? Ik ga natuurlijk nog verder op de tips van de les gever, maar moest iemand hier nog trucjes kennen!

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:43

Het eerste wat ik mij afvraag is of jij wel aan de drijvende kant staat. Zeker jonge paarden kunnen daar behoorlijk op reageren.

Probeer Jezelf eerst een meer naar de achterhand te verplaatsen.

Een jong paard die dat blijft doen zou Ik pakken met een dubbele lijn.

Of zelf heel consequent door gaan en het paard keer op keer weer de juiste kant op sturen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:57

Ja ik sta heel duidelijk aan de drijvende kant, zelfs beetje overdreven met momenten om haar zeker goed te begrenzen. Dit heb ik ook bekeken met de instructeur dus mijn eigen houding is het probleem niet. Aan de niet begrensde kant draait ze er uit. Zat zelf te denken om voorlopig toch evt een hoekje af te zetten in de piste. Dit heb ik de eerste keer ook gedaan en toen was het wel minder. Ergens anders heb ik ook het gevoel dat ze dit moet kunnen en dat ze me begint uit te testen na een tijd. De instructeur heeft haar er vorige keer 1x door gejaagd maar hij vond zelf ook dat dit niet echt het gewenste effect gaf. Eerder angstig dus dat is ook niet het ideale denk ik.

Ik zet ze nu altijd terug op de volte, vergt wel echt heel veel geduld natuurlijk en ben een beetje bang dat ze het expres doet.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:13

Sta je dan niet teveel naar de achterhand?

En heb je je binnenheup wel gedraaid naar het paard zodat die een opening heeft?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:46

Doet ze het op beide 'handen'?

En ik heb een merrie verzorgd die met longeren subiet omdraaide 'als er iets niet klopte'.
(Deed je het 100 passen goed, 1x zelf iets uit balans: boem - staat je paard recht voor je...
Zucht, 'braaf', en opnieuw beginnen...)
Belonen deed ik expres: het was mijn fout. Waar ik vervolgens van baalde. Juist een gevoelig dier (...in principe een pluspunt!) moet je dan bevestigen in 'jij deed het goed!'

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:31

k_m ik zou de bak afzetten tot een werkbaar formaat (20x20 oid) en de longeerlijn eraf halen, mocht je die eraan hebben. Sommige paarden lijken door de lijn naar binnen gezogen te worden :P

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:55

Hilary schreef:
k_m ik zou de bak afzetten tot een werkbaar formaat (20x20 oid) en de longeerlijn eraf halen, mocht je die eraan hebben. Sommige paarden lijken door de lijn naar binnen gezogen te worden :P


Dan heet het geen longeren meer maar laten lopen

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:00

Binnenheup is een goeie daar ga ik extra op letten! Ze doet het idd op beide handen, meestal gewoon de hand die ik het eerste kies doet ze het moeilijkste. Met de instructeur deed ze linksom lastig, vandaag rechtsom. Ik wil wel graag de lijn aan laten want dit moet ze ook gewoon leren!

Ga volgende keer goed op de heup letten en kijken of iemand evt kan filmen, dan zien jullie het ook beter natuurlijk.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:04

Daks schreef:
Hilary schreef:
k_m ik zou de bak afzetten tot een werkbaar formaat (20x20 oid) en de longeerlijn eraf halen, mocht je die eraan hebben. Sommige paarden lijken door de lijn naar binnen gezogen te worden :P


Dan heet het geen longeren meer maar laten lopen



....dat kan.
Je kunt ook zonder longe je paard zo op lichaamstaal trainen dat het dier allerlei oefeningen uitvoert (van uitstrekken en verzamelen in 3 gangen tot schouderbinnenwaarts en travers aan toe).
Voorlopig is dat toekomstmuziek - maar er is meer dan 'opjagen' of 'rondjes laten lopen'.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:25

Het gaat hierbij om een jong groen paard dus dat is nog helemaal niet aan de orde

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:40

Nee, dan heet het loswerken en werk je het paard op lichaamstaal. Voor sommige paarden is die longeerlijn een ontzettend beperkende factor. Ik ben het met je eens dat ze dat ook moeten leren, rondjes lopen aan een longeerlijn, maar waarom moeilijk als het wellicht veel makkelijker kan. Proberen kan altijd, misschien helpt het zelfs wel (the horror!), valt er een kwartje en kun je al vrij snel wel die lijn eraan doen.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:46

Ik ben het eens dat het loswerken heet. En hier kan je een paard onbelast heel interessant me trainen. Ik doe het heel regelmatig en kreeg complimenten dat het achterbeen gebruik enorm aan het verbeteren was. Daarnaast leert mijn bijrijdpaardje op deze manier "luisteren" naar steeds kleinere aanwijzingen. Iets wat onder het zadel en/of vanaf de bok ook altijd handig is.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:48

Daks schreef:
Het gaat hierbij om een jong groen paard dus dat is nog helemaal niet aan de orde

?

Juist een jong groen paard kan los heel makkelijk getraind worden.
Aan de longe is veel gecompliceerder (dier 'zit vast', dus ietsje evenwichtsverlies betekent een ruk; longe betekent voltes maken; van hand veranderen is gedoe).

Dier loopt compleet op eigen benen/los en hoeft alleen maar op stem en lichaamstaal te reageren (evt uitgebreid met touw of zweep).

Travers en sb komen later wel, maar juist bij een jong ding kun je fijne hulpen doen, veel afwisseling en van nature kan ieder paard uitstrekken en verzamelen.
Lekker spelen: 1 rondje draf (= hoek maken, recht, hoek maken recht etc) omdraaien, half rondje verzameling in draf vragen, galop, na 1 rondje terug, omdraaien, stap etc etc- ze vinden het prachtig en ze worden loeisterk en soepel.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:45

Janneke2 schreef:
Daks schreef:
Het gaat hierbij om een jong groen paard dus dat is nog helemaal niet aan de orde

?

Juist een jong groen paard kan los heel makkelijk getraind worden.
Aan de longe is veel gecompliceerder (dier 'zit vast', dus ietsje evenwichtsverlies betekent een ruk; longe betekent voltes maken; van hand veranderen is gedoe).

Dier loopt compleet op eigen benen/los en hoeft alleen maar op stem en lichaamstaal te reageren (evt uitgebreid met touw of zweep).

Travers en sb komen later wel, maar juist bij een jong ding kun je fijne hulpen doen, veel afwisseling en van nature kan ieder paard uitstrekken en verzamelen.
Lekker spelen: 1 rondje draf (= hoek maken, recht, hoek maken recht etc) omdraaien, half rondje verzameling in draf vragen, galop, na 1 rondje terug, omdraaien, stap etc etc- ze vinden het prachtig en ze worden loeisterk en soepel.


En ik had het dus over de verdere oefeningen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 16:30

Longeren is iets wat je als mens moet léren, het is niet veel verschillend dan zonder longe loswerken in een round pen of "bak". Het gaat er zuiver en alleen om, om als mens de lichaamstaal van een paard aan te leren, te leren begrijpen. Ieder paard begrijpt het, niet elk mens. Ik zie veel mensen totaal verkeerde (voor een paard onbegrijpelijke) lichaamstaal aanwenden tijdens het longeren.

Zelf longeer ik al vele jaren lang allerlei paarden, van jong, groen, tot door de wol geverfd brutaal, en ja, daar zit wel eens verschil tussen de fysieke positie die je zelf in dient te nemen t.o.v. het paard (het ene paard draait al naar binnen als je teveel achter de driveline staat, het volgende heet juist weer moeite met naar binnen komen indien gevraagd). Het ene paard is sensitiever t.o.v. je lichaamstaal dan het volgende; het is ook een individuele kwestie.

Als je het longeren (het los - dus zonder longelijn(en) in ee bak/roundpen laten rondgaan is leuk voor en eerste keer of paar keren, als je een groen paard voor je hebt, of een paard wat je verder nog helemaal niet kent) eenmaal hebt geleerd en goed hebt geleerd, kun je er een volwaardige training, en zelfs een revaliderende training (bijv. bij ingereden bewegingsfouten of na een blessure) van maken.

Maar hoe dan ook: alles begint en eindigt met het begrijpen van de juiste lichaamstaal.