Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharifxG
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-11-16

Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 16:10

Ik heb een vraag. Ik wil erg graag met mijn paard met vrijheidsdressuur bezig maar ik heb geen idee waar te beginnen. Jambette kent hij nu maar hoe verder.. ik weet het niet.
Iemand een idee of er een site of boek over is die ik goed kan gebruiken?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:10

Die van Nikki Van Olst blijkt goed te zijn :) Verder, een lesje nemen is misschien wel goed om de beginsels te leren :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:11

Ik verplaats dit topic naar TVG omdat het daar hoort.

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:09

Ik heb zelf het boek van Eva Roemaat en Jesse Drent, het handboek vrijheidsdressuur. Hier staat alles heel duidelijk in uitgelegd, stap voor stap en ook wat er fout kan gaan. Over het boek van Nikki van Olst heb ik ook al een aantal goede ervaringen gehoord! Een les nemen is misschien ook een idee, dan kunnen jullie geholpen worden met het begin en gaat het misschien daarna veel beter :)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:18

Vrijheidsdressuur, van Apporteren tot Zitten van Miriam Nieuwe Weme is een absolute aanrader. En verder, neem vooral ook les. Dat hoeft echt niet iedere week, maar je ziet je zelf niet als je traint, dus je kan wel denken dat het prima gaat, maar ik merk dat ik vaak dingen opmerk die mensen zelf totaal niet in de gaten hebben. Zoals dat ze telkens een stapje achteruit zetten wanneer hun paard naar voren komt en meer van dat soort kleine, maar hele belangrijke dingen.

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:35

handboke vrijheidsdressuur van Jesse Drent en Eva roemaat, www.nalanta.nl

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:39

Inderdaad, een eenmalig lesje, of meerdere, nemen is handig en leuk! Zorg wel dat degene die de les geeft veel ervaring heeft! Verder zijn er op YouTube veel uitleg filmpjes te vinden, altijd handig. Maar beginnen bij het begin: de basis. Je paard en jij moeten elkaar respecteren en kennen. Je moet je grenzen kennen en die duidelijk kunnen maken aan je paard. Dat is ontzettend belangrijk! En bovendien: plezier. Het moet leuk zijn, daar gaat het om. Een goed boek om de basis te leren kennen is 'Passie voor paarden' van Jesse Drent. Het vrijheidsdressuurboek van Nalanta dat hiervoor genoemd werd is een goed vervolg daarop!

Als je die basis kent kun je beginnen met makkelijke kunstjes, zoals met het hoofd. Shake, kusje, ja knikken, enzovoorts. Ondertussen kun je natuurlijk nog steeds aan de band blijven werken, want dat is heel belangrijk. Begin bij het begin, lekker makkelijk. Werd daarna steeds verder door als je zeker weet dat jij en je pony daar klaar voor zijn. Leer de kunstjes stuk voor stuk, 1 tegelijk en rustig aan. Ook een belangrijk punt!

Heel veel succes en plezier!

Blossem1506

Berichten: 6
Geregistreerd: 12-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:39

Handboek vrijheidsdressuur van Jesse Drent en Eva Roemaat