Irritant paard tijdens longeren

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie9
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-16

Irritant paard tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 17:47

Goedendag bokkers,

Ik heb een verzorgpaard die heel irritant is tijdens het longeren. Dit gaat als volgt.

Als hij een "goede dag" heeft begin ik hem weg te sturen van mij en gaan de eerste ronden op deze kant prima. Hij reageert slecht op de zweep maar dit probleem is natuurlijk op te lossen.
Als ik hem op de andere kant wil laten lopen moet ik hem naar mij laten komen om de clip van de longeerlijn te veranderen.
Als ik hem daarna wil wegsturen gaat hij recht met zijn hoofd voor mij staan en kom ik er amper langs... als dit eenmaal gelukt is loop ik aaiend naar zijn achterkant en probeer ik hem van mij weg te sturen alleen draait hij gewoon dan om mij heen
Hoop dat mensen dit begrijpen en mij kunnen helpen aangezien ik hem dus amper beweging kan geven wanneer ik niet kan rijden.


Met vriendelijke groet ,
Hopeloze bokker

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Irritant paard tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:10

Hij doet niet irritant, dat is gewoon zijn slechte kant. Elk paard heeft een goede en een slechte kant, net als dat mensen links- of rechtshandig zijn.

Dat moet je gewoon heel veel oefenen. Ik zou dan ook meteen met dit paard longeerlessen nemen als dat kan, daar leer je ook heel veel van. Misschien kan de eigenaar je helpen?

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:15

Als ik het goed begrijp wilt jouw verzorgpaard niet uit jouw ruimte? Probeer aan te geven dat hij uit jouw ruimte moet door bijvoorbeeld met je zweep wat zachte tikjes tegen zijn zijkant te geven, zodat hij weet dat hij aan de kant moet. Wanneer hij het blijft doen zou ik toch een keer even streng zijn en een duidelijke tik geven.
Let er wel op dat je dat niet bij de achterhand doet, dan kan het voor je paard overkomen dat hij harder moet.
Ik herken dit bij mijn eigen paard, zij probeerde dit ook bij mijn verzorgster en dat gaat nu steeds beter. Hopelijk heb je hier iets aan!

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:16

Melati_vS schreef:
Als ik het goed begrijp wilt jouw verzorgpaard niet uit jouw ruimte? Probeer aan te geven dat hij uit jouw ruimte moet door bijvoorbeeld met je zweep wat tikjes tegen zijn zijkant te geven, zodat hij weet dat hij aan de kant moet. Wanneer hij het blijft doen zou ik toch een keer even streng zijn en een duidelijke tik geven.
Let er wel op dat je dat niet bij de achterhand doet, dan kan het voor je paard overkomen dat hij harder moet.
Ik herken dit bij mijn eigen paard, zij probeerde dit ook bij mijn verzorgster en dat gaat nu steeds beter. Hopelijk heb je hier iets aan!

Maar hij doet het maar aan 1 kant. Dan krijg ik persoonlijk meer het idee dat hij die kant lastig vind.

Nathalie9
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-16

Re: Irritant paard tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 18:20

Het paard doet het aan alle 2 de kanten voor de duidelijkheid

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:20

@TerraHowrse dat haalde ik er even niet uit, als het 1 kant is zou dat goed kunnen!
Als het wel allebei de kanten zijn zou ik wel denken aan niet uit de persoonlijke ruimte willen

Nathalie9
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 18:25

Melati_vS schreef:
@TerraHowrse dat haalde ik er even niet uit, als het 1 kant is zou dat goed kunnen!
Als het wel allebei de kanten zijn zou ik wel denken aan niet uit de persoonlijke ruimte willen

Het is inderdaad aan alle 2 de kanten

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:25

Ts, wat doe jij op dat moment als hij om je heen draait?

DaniqueM
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:26

Mijn verzorgpaard deed dit ook. Ik heb dit opgelost door met de zweep voorzichtig aan te geven waar hij naar toe moest. Als hij dan nog niet wil luisteren moet je wat strenger zijn. Wat ik ook wel een deed als hij echt opstandig werd, was dat ik hem eerst een paar passen achteruit zetten en dan weer opnieuw van je zag sturen.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:26

Ik ga je even heel zwart-wit corrigeren: je paard doet niet irritant, jij communiceert niet duidelijk genoeg naar je paard. Als jij naar de achterhand beweegt, drijf je de achterhand bij je weg en gaat je paard dus draaien.

Probeer je navel op de singelplek of de schouder van je paard te richten en stap uit met je buitenste voet (linksom is dat je rechtervoet) om hem weg te sturen.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:27

Oh. Dan las ik verkeerd. Sorry.

Wat doe je dan? Ik denk dat je niet duidelijk genoeg bent naar het paard.

Nathalie9
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 19:00

Melati_vS schreef:
Ts, wat doe jij op dat moment als hij om je heen draait?


Ik heb geleerd om dan proberen bij zijn achterkant te blijven, zelf denk ik dat dit niet de juiste manier is

Nathalie9
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 19:02

DaniqueM schreef:
Mijn verzorgpaard deed dit ook. Ik heb dit opgelost door met de zweep voorzichtig aan te geven waar hij naar toe moest. Als hij dan nog niet wil luisteren moet je wat strenger zijn. Wat ik ook wel een deed als hij echt opstandig werd, was dat ik hem eerst een paar passen achteruit zetten en dan weer opnieuw van je zag sturen.


Heb ik ook al geprobeerd , dit paard is nogal opstandig en sterk , dus als hij ergens geen zin in heeft doet hij dat niet of ik hem achteruit zet of niet hij gaat precies weer opdezelfde plek staan

Nathalie9
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 19:03

xChanelx schreef:
Ik ga je even heel zwart-wit corrigeren: je paard doet niet irritant, jij communiceert niet duidelijk genoeg naar je paard. Als jij naar de achterhand beweegt, drijf je de achterhand bij je weg en gaat je paard dus draaien.

Probeer je navel op de singelplek of de schouder van je paard te richten en stap uit met je buitenste voet (linksom is dat je rechtervoet) om hem weg te sturen.



Snap ik, heb even snel proberen een titel te verzinnnen wat niet helemaal goed uitpakte

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Irritant paard tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:06

Jawel, gewoon bij z'n achterkant blijven en wegdrijven. Op een gegeven moment kiest ie wel eieren voor z'n geld en gaat ie gewoon vooruit ipv opzij. Blijf bij z'n achterkant staan en wegsturen.

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:10

Wat ik zelf zou doen is blijven staan, ten hoogte van waar de singel zou zitten en vanaf daar naar buiten drijven. Doe dit duidelijk zodat je paard weet wat je bedoeld. Wanneer je teveel bij de achterhand staat en met de zweep wat aangeeft, geef je aan je paard door dat hij harder moet, wanneer je dus in het midden blijft staan kan je hem beter aangeven dat hij naar buiten moet omdat je daar je commando geeft.

Nathalie9
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 19:16

liekec schreef:
Jawel, gewoon bij z'n achterkant blijven en wegdrijven. Op een gegeven moment kiest ie wel eieren voor z'n geld en gaat ie gewoon vooruit ipv opzij. Blijf bij z'n achterkant staan en wegsturen.


Wanneer ik dit ga doen wordt het voor mij alleen maar rennen aangezien hij heel vlug is...

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:16

Omdat de vraag van TS betrekking heeft op longeren verplaats ik het topic naar [TVG] Trainen vanaf de grond.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:22

Nathalie9 schreef:
liekec schreef:
Jawel, gewoon bij z'n achterkant blijven en wegdrijven. Op een gegeven moment kiest ie wel eieren voor z'n geld en gaat ie gewoon vooruit ipv opzij. Blijf bij z'n achterkant staan en wegsturen.


Wanneer ik dit ga doen wordt het voor mij alleen maar rennen aangezien hij heel vlug is...

Hoezo? Hij draait toch om je heen? Als jij bij z'n kont blijft hoef je alleen maar mee te draaien.

Lottexxx

Berichten: 717
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:29

Ik denk niet dat je paard irritant is, 9 van de 10 keer is het de mens. Waarschijnlijk vind je paard het deels moeilijk en aan de andere kant mist er een stuk leiderschap. Als ik het lees komt jou paard binnen in je persoonlijke ruimte zonder dat jij hem die toestemming geeft. Vervolgens loop jij naar zijn achterhand, dus eerst gaat je paard in jou ruimte staan en dan stap jij uit die ruimte en heeft je paard dus jou ruimte ingenomen. Dus je paard heeft wat hij wilt en leid jou,en natuurlijk gaat hij dan om je heen draaien aangezien jij hem de leiding geeft.
Ga je verdiepen in grondwerk ik denk dat dat je erg kan helpen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Irritant paard tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:38

Vanwege de leeftijd van de TS (14) verplaats ik dit topic naar Young Rider Talk :)