Lange lijnen bevestigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hoe maak jij je lijnen vast?

Zonder longeersingel.
5 (14%)
Door de singel en dan gelijk aan het bit.
19 (55%)
Door de singel,door de bitringen en tussen de voorbenen.
2 (5%)
Door de singel,door de bitringen,naar de onderste ringetjes op de singel.
5 (14%)
Anders.
3 (8%)

Totaal aantal stemmen: 34


FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Lange lijnen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 11:40

Hi,
Ik doe lange lijnen met mijn shetlander.
Dit doe ik met bithoofdstel, longeersingel, en natuurlijk de lijnen ;)
Nou zit ik erg te twijfelen..
Ik hoor velen manieren voorbijkomen hoe je je lijnen vast moet maken.
De ene zegt, door de ringetjes van de singel gelijk naar het bit, de ander zegt, door de bovenste ringetjes (ruiterhand hoogte) dan door de bitringen en dan aan het ringetje tussen de voorbenen, en de ander zegt weer ipv tussen de voorbenen, aan het onderste ringetje van de singel.
De pony heb ik nog niet heel lang, vandaar dat ik haar nog niet 100% ken, dus ben aan het aankijken hoe of wat.
Heb heel veel bevestigingsmanieren geprobeert. Die door de ringetjes gelijk naar het bit, vindt ze vreselijk, dan staakt ze ook en zet zich vast.
Als ik het door de bovenste ringetjes doe, dan door de bitringen en dan aan de onderste ringetjes, zet ze zichzelf ook op slot.
Alleen als ik de lijnen door de bovenste ringetjes van de singel doe, dan door de bitringen en dan aan het ringetje tussen de benen, ontspant ze.
Dan laat ze ook los en neemt ze ook lengtebuiging en biest ze ook &zo.
Maar nou vroeg ik mij af, hoort deze bevestiging bij de 'correcte' bevestigingen, is er iemand die het ook zo doet & zijn er mensen die andere bevestigingen weten?
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange hoofdstuk :D



RubyJazz
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Lange lijnen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:10

Afbeelding
Ik krijg les via de Emiel voest methode, ik doe de lijnen door de singel en dan aan het bit vast. Paardje loopt op de foto niet zo netjes. Valt niet mee om 2 lijnen vast te houden en een foto te maken Haha.

Ruby Abbey Jazz

Kidde
Berichten: 3432
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:18

Ik maak ze zelf vast zoals Rubyjazz alleen haal ik ze dan nog door het bit heen en maak ze dan aan de een na onderste ring vast.

Zo dus alleen dan een ring lager:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kidde op 25-09-16 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:19

Zo heel veel gebruik ik de lange lijnen niet, maar wij gebruiken het om de jonge paarden te leren sturen. Ze hebben in ons geval een zadel op en de lijnen gaan door de beugelriemen. Met een longeersingel zou ik daarom een van de onderste ringetjes kiezen.

Ik zou het zelf niet door de bitringen heen halen en tussen te benen vastzetten, dan krijg je een inwerking zoals een slofteugel doet. Ik zou daar zelf geen voorstander van zijn.

Misschien een lesje meepakken bij een instructeur bij je in de buurt?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:25

Ik train en geef les volgens de methode van Voest. Ik heb m'n lijnen zo (wel een foto van een paar jaar geleden; inmiddels een ander bit en de lijnen zitten nog iets lager).
Afbeelding
Niet te laag, maar ook niet te hoog. Ik wil graag een zo recht mogelijke lijn van mond naar singel naar hand.
Door het bit halen en dan terug naar de singel heeft mijn voorkeur niet. Ik heb het idee dat je ze dan veel te snel met hun kin naar de borst trekt i.p.v. dat ze hun hoofd laten zakken omdat ze actief zijn in de achterhand. Mijn ruin zou iig zijn kin niet meer van z'n borst halen als ik het op die manier zou doen.

Oy with the poodles, already

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Lange lijnen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:37

Ik werk bitloos met de teugels rechtstreeks aan het hoofdstel en over de rug langs, achter de billen door vind ik geen fijn contact.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:53

Ik doe hem ook door het onderste ringetje en niet terug naar de singel. Alleen mijn onderste ringetje is misschien een ring hoger bij andere singels. Als ik nog een lagere ring had had ik hem denk ik eentje omlaag gedaan.
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:14

Floor, Harry's horse heeft ringen die je zelf op de singel kunt zetten. Je schuift ze over de singelstoten omhoog en maakt ze met een karabijnhaak aan de onderste ringen van je singel vast. Zie ook mijn eerdere foto in dit topic.

edit: bij agradi https://www.agradi.nl/harrys-horse-extr ... oChMHw_wcB

Oy with the poodles, already

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Lange lijnen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:11

Hilary, dankje! Ik heb al even gekeken maar zag dat het heel onduidelijk is of je per 1 of per 2 krijgt. Weet jij dat nog toevallig?

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 20:16

Floorg18 schreef:
Hilary, dankje! Ik heb al even gekeken maar zag dat het heel onduidelijk is of je per 1 of per 2 krijgt. Weet jij dat nog toevallig?


Staat losse ring, dus denk 1tje.
Maar vind het dan best nog wel prijzig voor 1 ringetje.
Maar wel heel handig, denk dat ik er ook 2 koop want op mijn pagony singel zitten de ringetjes heel hoog.


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:28

Volgens mij gewoon per 2...
Maar voor de zekerheid misschien even bellen met Agradi? Het is bij ons ook (met een ander product) wel eens fout gegaan. Verwachtten er 5, kregen er 1. Bleek ook een telfoutje. Werd keurig nagestuurd, toen konden ze weer niet tellen: teveel :D

Oy with the poodles, already

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 21:40

Even recenties gelezen,
Blijkt 1 ring geleverd te worden


RubyJazz
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Lange lijnen bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:52

Ik heb ze gehad, je krijgt er 2 ;)

Ruby Abbey Jazz

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:02

Ik hang aan de wat hogere ringetjes een 20cm lijntje met ring aan het uiteinde (op één of andere manier blijft dat altijd over van een kapotgetrokken halster!) en dan door die ring naar het bit. Wil ze nooit kort in de hals maken, maar een beetje stelling is wel fijn. De buitenste lijn zakt dan niet te ver naar beneden, die heb ik daarna achterlangs. Gebruik het voor het rechtrichten, naar beneden vast zetten vind ik niet nuttig.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 17:01

RubyJazz schreef:
Ik heb ze gehad, je krijgt er 2 ;)


Okee, en goede ervaringen mee?



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 4 bezoekers

cron