De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:39

Dankjulliewel voor de tips, hier kan ik wat mee. Ik ga ermee aan de slag!


fjordjuhh
Berichten: 314
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:19

Ik wil ook graag beginnen met de online cursus. Mijn paard is ontzettend snel afgeleid en vindt andere paarden heel erg spannend wat er zelfs voor zorgt dat hij in de ring omdraait op het paard in de ring ernaast. Niet handig en ik ben dus echt op zoek naar een oplossing hiervoor.

Ik heb heel het topic doorgelezen en best wat positieve reacties gelezen van mensen met snel afgeleide paarden wat wel echt beter ging, maar niemand met paarden met angst voor andere paarden. Is er iemand hier om die reden met de cursus beginnen en hoe is dit verlopen?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:54

speedster: ik denk dat het bij veel paarden geen probleem is om met beloning te werken maar ik begrijp óók waarom het bij Tristan niet wordt meegenomen.

Ik heb een paard die met mij aan zijn zijde best veel aan kan. maar zonder mij of een ander paard een beetje hopeloos verloren is.
In combinatie met een beetje claustrofobie is dat heel lastig alléén op de trailer en op stal. Hij kan dan niet zélf zijn ontspanning vinden. Hem zou ik dus eigenlijk meer moeten trainen zonder externe beloning om meer eigen vorm van beloning te vinden.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:58

En hoe doen jullie het met het volgen als het paard je dus niet wilt volgen? Hij slungelt er wat achteraan op zijn dooie akkertje. Tempo lopen en tempo terug lukt dan dus niet omdat hij niet in tempo mee loopt.

Dit kan ik nergens vinden hoe je leert dat je paard dus in tempo mee loopt.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:00

Aantikken op de buik dat hij moet versnellen

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:58

SBravour schreef:
Aantikken op de buik dat hij moet versnellen

Oké dank je

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:05

Zo, heb mijzelf de eerse module cadeau gedaan vandaag voor mijn verjaardag.
<<)

Heb er zin in!

Handig dat er ook een topic op bokt is.
Mijn paard is pas 2 jaar, maar denk dat de eerste module een goed begin is. Ze is erg nieuwsgierig, en als er iets "engs" in de opfokwei staat/komt dan staat ze er meteen met de grote neus bovenop om het te inspecteren. Maar het lijkt me alsnog erg nuttig, want buiten de wei is er ook vanalles te beleven. En dan kan ik haar zo voorbereiden.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:46

Gefeliciteerd Rivano.
Ik ben ook vroeg begonnen met die van mij en heb er nu veel baad bij met het rijden.

NH Photo
of via Facebook
of volg mijn Instagram voor elke dag een foto.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 01:17

Wat is de reden met betasten met een zakje aan een stick?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:29

Hillebill schreef:
Wat is de reden met betasten met een zakje aan een stick?


Nou ja, je mag het zakje ook over je hand doen en bij een angstig paard meteen onder zijn buik gaan..., Kans is groot dat je als logische reactie een hoef van heel dichtbij gaat zien, of een paard wat uit pure schrik over je heen dendert.
Doe je maar een keer of het is de allerlaatste keer dat je dit kan doen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:30

:= _O-

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:03

:wave:
Sinds zojuist heb ik ons ook ingeschreven :)
Al een tijdje aan het meelezen en vorig jaar Tristan gezien: ik ben om :)
Gisteren is mijn knappe man verhuisd naar een stal dicht in de buurt van waar ik woon, en kunnen we aan de slag. Zijn naam is Honestas Kaiser Karl (roepnaam Kaika) en hij is een driejarige Frederiksborger waar ik volledig verliefd op geworden ben :o

Afbeelding

Heb er onwijs veel zin in :j

"...Farewell my fallen idol and false friend, one by one I watched illusions shattered..."
Mijn Facebook met (p)aardige tekeningen en schilderijen; https://m.facebook.com/paardigekunst

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:49

Peetstap schreef:
Hillebill schreef:
Wat is de reden met betasten met een zakje aan een stick?


Nou ja, je mag het zakje ook over je hand doen en bij een angstig paard meteen onder zijn buik gaan..., Kans is groot dat je als logische reactie een hoef van heel dichtbij gaat zien, of een paard wat uit pure schrik over je heen dendert.
Doe je maar een keer of het is de allerlaatste keer dat je dit kan doen.

Dat bedoel ik niet......
Waarom betasten met een zakje oid en wachten op een positieve reactie.
Is dat dat ze zich leren afsluiten voor bepaalde geluiden?

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:21

Omdat de hele basis van het systeem is om het paard te leren zich te ontspannen in een spannende situatie. Dit in tegenstelling tot het leren zich af te sluiten en het over zich heen te laten komen, of het laten wennen aan bepaalde specifieke spannende dingen die je bij een wedstrijd of buitenrit echt niet zult tegenkomen (heb nog nooit iemand met een plastic zak aan een stick achter me aan gehad iig). Door elk teken van ontspanning vanaf de eerste oefeningen consequent te belonen, zal dit zijn eerste reactie worden, waardoor hij dit ook doet in nieuwe situaties. Het ontspannen moet een reflex worden ahw.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:00

@Hillebil volgens mij snap je het hele idee achter de TRT niet helemaal?

Het is juist niet bedoeld om je paard af te stompen op enge dingen die voorkomen in onze mensenwereld maar er voor te zorgen dat hun brein leert te ontspannen ipv te vluchten, wat heel normaal is voor paarden. Maar omdat wij willen dat ze functioneren in onze wereld moeten we dat vlucht en freeze gedrag omzetten naar een relax stand.

Daaarom voer je al deze oefeningen uit..
Niet omdat je paard dan de gele jumbo plasticzak niet meer eng vind, maar alle plasticzak kleuren in de wereld, of wapperend lint etcetc

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:18

In ben me aan het inlezen mbt trt methode. Klopt dus dat ik er nog niet veel van weet. Vandaar mijn vraag.
Kan beter vragen en antwoord te krijgen dan klakkeloos bezig gaan met filmpjes etc... van YouTube. En handelingen doen waarvan ik niet weet waar het voor dient Toch?
Bedankt voor de uitleg :D

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:18

Ik meld me nu ook maar in dit topic. Ik lees al een tijdje stil mee.
Ik heb ook de online cursus en vind het heel leuk om de filmpjes te bekijken en met verschillende paarden te oefenen.

Nu heb ik een paard wat echter heel schrikkerig blijft. Als ik oefen ontspant hij volgens mij helemaal. Ik oefen dan bv met een balkje, wat hij kent, en een deken op de grond. Eerste 30 seconden is hij gespannen, ik loop dan wat met hem door de hele bak en oefen de zogenaamde yoga, dus focus op dat moment niet op het deken wat in de bak ligt. Hij ontspant dan vrij snel, laat de hals vallen, voert de oefeningen goed uit. Dan loop ik een keer over het balkje, wat hij kent dus gaat ook probleemloos (dat wil zeggen, hij kijkt er even naar, ruikt eraan en loopt er dan overheen, daarna loopt hij er zonder te twijfelen overheen)
Langzaam aan werk ik dan richting de deken, ik laat hem stoppen en hij laat dan zijn hals vallen. Dan komt hij weer een paar stappen naar me toe, of ik laat hem weer een buigingsoefening doen en zo tot dat hij bij de deken is en de deken gaat besnuffelen en op een geven moment vastpakt, er op kauwt, ermee gooit erop gaat staan met zijn voorbenen etc. Hij staat dan volledig op rust. Ik gebruik nu even de deken als voorbeeld, maar dit gaat met meerdere onbekende objecten zo.

Probleem is echter dat, als ik de volgende dag bv wil gaan rijden, hij de bak waarin we hebben geoefend niet meer indurft....

Hij blijft met veel dingen schrikkerig, ook onder het zadel. Hij kan zich dan behoorlijk afsluiten en hoe meer ik onderneem met hem, het gaat niet over.

Bijvoorbeeld een deur in de binnenbak waar ik weleens met hem ga rijden, blijft eng. Ook na honderd keer kijken, er aan ruiken, aan de hand er langs en doorheen, onder het zadel, stilstaan in de deur, etc. Elke keer eindigt hij ontspannen maar elke keer als we gaan rijden begint het weer van voor af aan.

Ik heb al veel paarden in handen gehad, ook moeilijke paarden, maar dit nog nooit gehad, dat een paard niet beter met spanning om kon gaan na verloop van tijd. Een ander paard bijvoorbeeld kan je onderhand alles mee verzinnen maar kan daar heel goed mee omgaan, terwijl die zich ook behoorlijk druk kon maken in het begin.

Mijn vraag is, hebben jullie tips, en kunnen jullie wellicht iemand aanraden die lesgeeft op deze manier die op korte termijn eens mee zou kunnen kijken?

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:24

Daar ben ik ook benieuwd naar, herken dat enorm bij mijne.
Dag erop is de bak net zo spannend als alle 283 keer ervoor zeg maar..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:49

Laat je es filmen tijdens dit soort oefeningen, en zet die stukjes es online of als je dat te veel a publiek is via pb.

Zoek maar es in naar het topic over de merrie Roxy, daar is ook video materiaal geplaatst en dat was super leerzaam voor een ieder.
Je hoeft nl niet 1:1 alles te doen wat Tucker aanbeveeld , soms kan een ietwat andere insteek een hoop goed doen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:53

Fnanne schreef:
:wave:
Sinds zojuist heb ik ons ook ingeschreven :)
Al een tijdje aan het meelezen en vorig jaar Tristan gezien: ik ben om :)
Gisteren is mijn knappe man verhuisd naar een stal dicht in de buurt van waar ik woon, en kunnen we aan de slag. Zijn naam is Honestas Kaiser Karl (roepnaam Kaika) en hij is een driejarige Frederiksborger waar ik volledig verliefd op geworden ben :o

Heb er onwijs veel zin in :j


Nou ik krijg zelf bij frederiksborger nou niet meteen de gedachte van schrik en angst..., zijn in mijn beleving toch hele stabiele paarden met een relaxed karakter maar wel energie vol ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:00

Ik zou het fijn vinden als er eens iemand "in real life" zeg maar meekijkt, je ziet het soms namelijk moeilijk aan hem omdat hij echt een enorme binnenvetter is. Zeker tijdens het rijden lijkt het dan heel netjes te gaan, terwijl ik voel dat hij gespannen is.

Nog een mooi voorbeeld trouwens, hij heeft een jollybal in de paddock hangen. Toen die er net hing, durfde hij de paddock niet in. Na tien minuten bekijken vanuit een hoekje, ging hij erheen en heeft er flink mee staan spelen. Hij staat er dagelijks mee te spelen. Probleem opgelost zou je denken, maar hij durfde na drie weken nog de paddock niet goed in. Hij gaat dan wel, maar je voelt de twijfel, het schuine lopen, de adem inhouden, zou ik er op zo'n moment op zitten draait hij om en wil hij weg.
Nu nog loopt hij er een beetje met een boogje omheen als je hem de paddock in loopt....

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 07:19

Misschien eens voor de Q&A een filmpje maken met je verhaal? Misschien kan Tristan je dan verder helpen. Vragen staat tenslotte vrij en hoort volledig bij de cursus.

NH Photo
of via Facebook
of volg mijn Instagram voor elke dag een foto.

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:32

Peetstap schreef:
Nou ik krijg zelf bij frederiksborger nou niet meteen de gedachte van schrik en angst..., zijn in mijn beleving toch hele stabiele paarden met een relaxed karakter maar wel energie vol ?


Je beschrijving klopt zeker :)
Mijn heer valt daar ook zeker onder, maar heeft een heel klein hartje wat ik graag wat zekerder zou willen maken. Daarnaast denk ik dat dit een mooie manier is om hem zich bewust te laten worden van zijn lijf, en als dat vervolgens ook ontspanning brengt is dat mooi meegenomen :j

"...Farewell my fallen idol and false friend, one by one I watched illusions shattered..."
Mijn Facebook met (p)aardige tekeningen en schilderijen; https://m.facebook.com/paardigekunst

Kit13
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:26

Ik zit er ook aan te denken om me in te schrijven. Twijfel alleen nog of je het echt zonder begeleiding aankan met je paard... Of het een makkelijke opbouw is ook.
Lees dus nog even mee..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:19

meiske1577 schreef:
Ik zou het fijn vinden als er eens iemand "in real life" zeg maar meekijkt, je ziet het soms namelijk moeilijk aan hem omdat hij echt een enorme binnenvetter is. Zeker tijdens het rijden lijkt het dan heel netjes te gaan, terwijl ik voel dat hij gespannen is.

Nog een mooi voorbeeld trouwens, hij heeft een jollybal in de paddock hangen. Toen die er net hing, durfde hij de paddock niet in. Na tien minuten bekijken vanuit een hoekje, ging hij erheen en heeft er flink mee staan spelen. Hij staat er dagelijks mee te spelen. Probleem opgelost zou je denken, maar hij durfde na drie weken nog de paddock niet goed in. Hij gaat dan wel, maar je voelt de twijfel, het schuine lopen, de adem inhouden, zou ik er op zo'n moment op zitten draait hij om en wil hij weg.
Nu nog loopt hij er een beetje met een boogje omheen als je hem de paddock in loopt....


Welke regio zit je met je paardje ?

Videosessie aanvraag bij Tucker zelf is inderdaad eerste ding wat je kan doen, film dan van zo dichtbij mogelijk met scherp beeld en focus op hoofd zone, daar moet hij wat mee kunnen. :P


PS: zou best kunnen dat je bij een echte binnen vetter maar ook high sensative dier, de eerste signalen compleet mist en pas reargeert als ie fase(s) verder is.
Tucker is daar niet altijd even duidelijk in, en heeft in zijn trainingen meestal paarden om hem heen die dingen duidelijk laten zien.
Das opzich logisch voor zijn video cursus natuurlijk.


Krijg tussen de regels door het idee dat paard nog niet is aangeleerd / snapt hoe ie zelf de ontspanning kan opzoeken, dan lijkt het wel of ie alles over zich heen laat komen maar van binnen is het niet ok.
Heb jij die indruk ook ?
Je zou es meer kunnen letten op oog gebied, vaak laten paarden daar als eerste hun reactie zien, en daar op zelf kunnen reargeren.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers