Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:06

Kimmie, bijv. door free shapen. Hoofd laag is daarbij makkelijk voorbeeld. Kort gezegd gaat dat als volgt. Stel, je staat naast je paard. Elke keer dat hij toevallig z'n hoofd een millimeter omlaag doet, beloon je. Al snel gaat het paard gedrag uitproberen en heeft hij door dat hoofd omlaag beloning betekent. Dan ga je daarna dat gedrag op commando zetten, dat wil zeggen dat hij alleen beloond wordt als hij hoofd omlaag doet op jouw teken en ook altijd op jouw teken het hoofd omlaag doet (eindresultaat).

Edit, bij voetje zal je misschien gebruik maken van een target, omdat me dit wat lastiger te free shapen lijkt. Maar je kan dat dus ook helemaal r+ doen.

Edit 2, HL, heb jij nog die blogs online van jouw eerste begin met Kyra? Dat vond ik destijds heel inspirerend en verhelderend om te zien. Zou ze graag nog eens teruglezen/kijken. En misschien voor Kimmie en andere geïnteresseerden ook leuk.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 10-09-18 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt


Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:11

Ah op die manier, bedankt voor je uitleg! Ik zal zelf wss nooit helemaal zo gaan trainen, omdat dat niet helemaal bij mij past. Maar wel respect voor de mensen die dit helemaal zo doen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:16

Snap ik, is ook prima. Ik doe ook niet alles op die manier.

Dat free shapen is gewoon ook super leuk om eens te proberen, kan bijv. ook bij aanraken pion of staan op een mat of zeil of wat dan ook. Gewoon als je eens zin hebt om lekker wat te klooien met je paard!

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:22

Dat heb ik idd geprobeerd te gebruiken toen mijn andere paard met opzadelen in paniek raakte. Dus ontspanning belonen, gedrag shapen. Helaas heeft dat niet geholpen en ben ik nu maar totaal opnieuw begonnen met alleen een dekje en een singel. Dat verbetert wel overigens!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:24

Dat is ook een super goede aanpak, even weer terug naar de basis met alleen het dekje!

Shawna heeft daar een kort filmpje over, ken je dat?
https://youtu.be/M3dFGWhTNUc

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:55

Nee, kende het niet! Ga ik later even rustig voor zitten!
Paard is nu overigens nu totaal niet berijdbaar, dus ik denk dat ik met die maar helemaal opnieuw ga beginnen. Maar eerst maar eens relaxt maken met dekje, daarna kan ik dat weer uitbouwen.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:56

Ik vraag me af in hoeverre een paard iets als R- ervaart in de training. Sowieso is trainen zonder druk een utopie, want druk is er altijd (zelfs als je nog maar kijkt naar je paard).

Om het voetenvoorbeeld te volgen zou ik wel gerust durven werken met een zweep/stok/... en deze tegen het been aanleggen. Ik zou zelfs wel wat durven kriebelen/wrijven om een reactie uit te lokken. Wat ik niet zou doen is tikken en steeds harder gaan tikken tot het paard niks anders kan dan reageren.

Dus het is maar net hoe je het allemaal ziet, en het belangrijkste is hoe het paard het ervaart, daar draait alles om.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:12

Zo doe ik het ook, [***].

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 20:04

Soms vraag ik me wel eens af of het woord 'druk' een poisoned cue is voor mensen die positieve bekrachtiging gebruiken. Dat was het wel voor mij (nu niet meer). Hebben jullie dat ook?


[***] schreef:
Dus het is maar net hoe je het allemaal ziet, en het belangrijkste is hoe het paard het ervaart, daar draait alles om.


Precies!

Druk kan neutraal zijn: je duwt tegen je paard maar er gebeurt niets. Het betekent niets en het paard vind het noch prettig, noch vervelend

Druk kan fijn zijn (appetitive): je duwt tegen je paard en hij vindt het heerlijk! Bv Misschien gaat hij zelfs terug duwen bv bij het kroelen/schuren

Druk kan ook vervelend zijn (aversive): je duwt tegen je paard en hij beweegt weg omdat hij er vanaf wil of omdat hij alvast anticipeert op de verhoging van de druk (leren)

Kimmie25501 schreef:
Bedankt hippologic voor je hele uitleg! Ik werk idd soms via R- en soms via R+. Maar ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik geen idee heb hoe je bepaalde oefeningen volledig via R+ aanleert. Neem nou voetjes optillen, om dat te leren leg je je zweep tegen het been, als het paard dan reageert en het been optilt, dan beloon je. Maar dat is dan ook al via R-. Hoe zou je dat dan in godsnaam alleen maar via R+ aanleren?


Er zijn 5 verschillende manieren op gedrag met R+ aan te leren. Per gedrag kijk je welke het meest geschikt is. Je hebt dus best wat keuze met positieve bekrachtiging. Ik gebruik maar 3 van de 5 mogelijkheden.

In dit geval zou je een target kunnen gebruiken.

Je leert je paard naar de target toe bewegen met een bepaald lichaamsdeel, bv de hoef.
Zo kan je je paard leren zijn voet op te tillen voor de hoefsmid door te leren zijn hoef of een bepaald deel van zijn been te targeten. Het paard leert zijn been/lichaamsdeel naar de target to te bewegen ipv ervan af. De volgende stap is het opbouwen van 'duur' en dat is dan gemakkelijk door de target in de lucht te houden.

Of met capturing of free shaping

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:15

HippoLogic schreef:
Soms vraag ik me wel eens af of het woord 'druk' een poisoned cue is voor mensen die positieve bekrachtiging gebruiken. Dat was het wel voor mij (nu niet meer). Hebben jullie dat ook?


Een beetje wel haha. Als ik het daar in negatieve zin over heb, doel ik inderdaad op de door het paard negatief ervaren druk. Maar bvb een aanraking gebruiken om iets uit te lokken, daar vind ik niets mis mee, zolang je in de gaten houdt dat het paard niet gaat reageren om iets vervelends te ontwijken. Maar als je paard de denkwijze onder de knie heeft (zelf onderzoeken wat je bedoeling is en gaan uitproberen) dan kunnen aanrakingen het paard prima helpen denk ik. Ik heb mijn hond ook pootje aangeleerd door de eerste keren zijn poot gewoon zelf te nemen en op te heffen... (hij had wel de vrijheid de poot weg te doen, want ik veegde de poot gewoon omhoog met mijn handpalm, ik nam niet de poot vast) bijvoorbeeld. Dat heeft die nooit erg gevonden. En zo via shaping elke ministap beloond tot hij het zelf helemaal deed.

Het dier moet - voor mij - gewoon in de vrijheid zijn om te zeggen wat het niet leuk vindt, en in de mogelijkheid zijn om weg te gaan (dat is dan in omheinde omgeving natuurlijk), en wordt niet gestraft (en ook niet dreigen dat er een straf kan komen) als het niet doet wat de bedoeling was. Ténzij als het gaat over veiligheid natuurlijk, dat is iets anders.

Dus de druk die ik wil vermijden zijn die vervelende dingen voor het paard. Als je met een zweep of touw zwiept raak je je paard niet eens aan, maar je dreigt wel dat je iets vervelends zal gaan doen als ie niet luistert/ of je doet iets vervelends dat ie kan stoppen door te luisteren. Dat is gewoon niet de basis die ik wil tussen mij en mijn paarden. Ik snap wel dat je helemaal prima ook op die manier paarden kan beleren zonder dat ze er een trauma aan over houden hoor :D Maar ik voel mij er niet goed bij.

Ik doe ook niet àlles van dagelijkse omgang met de paarden via R+ hoor. In training met mijn paarden is dat wel mijn doel. Maar in de algemene omgang met random paarden is dat idd een utopie denk ik. Dat is niet mijn doel. Bijvoorbeeld: mijn 2 paarden staan aan huis, maar er staan nog 8 andere, ze hebben continue knabbelstro en er zijn verschillende hooirondes per dag. En met hooi uitdelen en dergelijke is het nu eenmaal ook zo dat ik soms heel snel een paard moet kunnen verzetten oid. Ik ga heus niet met al die paarden op R+ manier omgaan dan. Ik word niet graag achtervolgd door paarden die onderling al bezig zijn met 'ik wil eerst bij dat hooi' dat ik nog vast heb bijvoorbeeld. Getrappel rondom mij en strijd rondom mij, dat hoef ik dan niet. Ik start mijn hooironde op de paddock, ik schuif twee of drie slowfeeders onder de omheining door, dan kan ik meestal rustig binnen om er nog een hooinet vast te knopen en ik doe de paddock dan even op slot met zoveel mogelijk paarden daarbinnen om de rest van mijn hooironde rondom de track in alle rust te kunnen doen. En dus soms zwiep ik met een takje richting een paard om die naar de paddock te sturen of weg van de zak die ik nog in mijn handen heb ja... ben ik klaar met alle netten rondom te hangen, dan doe ik de paddock terug open en kunnen ze weer verlopen wat ze willen. Dat werkt prima, er is veel meer rust zo en dat is niet met R+, tjah. Daar voel ik mij niet vervelend bij :D

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 18:52

Kyra gaat goed met haar klassieke buiging! Wat zal ik haar missen de komende weken als ik in Europa ben. Heb wel ontzettend zin om weer in Nederland te zijn. Kyra heeft net jammer genoeg gisteren met een ander paard gevochten en nu is ze helemaal beurs aan een zijde, arm paard. Gelukkig heb ik een fantastische stalhouder die op haar let en haar verzorgd.

Het zou leuk zijn om jullie eens te ontmoeten in het echt. Heb je clickervragen of zoek je een oplossing voor dingen waar je tegenaan loopt (groot of klein) ik geef een kleinschalige (betaalbare) clinic: deelnemers mogen hun eigen casus meenemen en daarmee gaan we aan het werk. Dus echt op jouw droom, jouw doel gericht! Dat vind ik het leukste werken. PM voor meer info.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 20:10


Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:36

Pfoe, ik heb er even over gedaan maar ik heb het hele topic doorgelezen. En sommige fanatieke posters wil ik echt even bedanken voor alle informatie die ze delen. Ik heb er van genoten en geleerd!

Ik ben van plan om - net zoals [***] ooit - over te stappen van Parelli naar +R. Het is alsof ik eindelijk een methode heb gevonden waarbij ik me wél oke voel. Het duurt soms even :-)

@Hippologic, hoe was het in Nederland? En geef je nog steeds online coaching? Heb je daarover meer info? Mag ook via PB.

@[***], hoe bevalt de training van CT? Hebben ze vooral filmpjes of ook tekst in hun modules. Ik heb vaak het geduld voor een filmpje niet, haha.

En ik hoorde hier sommige over een nieuw boek van CT, of het zelf creeren van een clickerboek. Hoe gaat het daarmee? :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 06:45

Wow, goed bezig! Nu moet je eigenlijk het vorige topic ook even doorlezen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:28

Welkom freetorun, ben benieuwd naar je reis en belevenissen onderweg ;)

Ik ben zelf helemaal fan van CT-training. Ik vind het een super fijne website en het heeft voor mij persoonlijk heel veel duidelijkheid gebracht. Ze werken met clickertraining maar gebaseerd op de emotie-leer volgens Panksepp, en dat maakte voor mij alle verschil. Niet clicken om te clicken om een doel te bereiken maar echt kijken naar hoe je paard dingen ervaart, hoe je paard zich daarbij voelt en streven naar ontspannen zijn, want enkel van daaruit kan je echt verder. Je kan een paard alles leren met clickertraining, maar als de emoties daarbij niet juist zitten loop je vroeg of laat tegen problemen op.

Momenteel is de site/club wat veranderingen aan het ondergaan omdat Shawna besloten heeft haar eigen weg te gaan, dus enkel Hannah & Rachel blijven met de club/site bezig. De cursussen waren altijd heel veel videos maar ze hebben nu wat dingen toegevoegd en daar staat ook telkens de beschrijving in tekst bij, omdat bij een enquête een aantal mensen hadden aangegeven dat fijner te vinden. En verder heb je heel veel mogelijkheden: een forum voor vragen/bedenkingen, een eigen dagboek wat je kan bijhouden waar mensen ook op kunnen reageren en tips geven, blogs die ze speciaal voor de leden schrijven met nog meer uitleg (en videos) over hoe ze dingen aanpakken, etc.

Ik kan er heel veel over schrijven dus als je nog iets specifieks wil weten vraag je het maar ;) Voor mij (en de pony's) heeft het in ieder geval alles verandert, ondanks dat ik daarvoor al met clickertraining bezig was. Heb toen heel veel dingen over het hoofd gezien en onbewust mee aangeleerd, dus daar ben ik nu nog steeds mee bezig, maar ik heb intussen wel een heel andere pony en het is veel fijner om dingen samen te doen dan het ooit geweest is.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:30

Welkom freetorun!! Leuk dat er steeds meer mensen op botsen! Ik herken jouw beschrijving 'eindelijk iets waarmee ik mij wél oké bij voel' enorm :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:26

Bedankt voor het welkom heten!
Visitor schreef:
Wow, goed bezig! Nu moet je eigenlijk het vorige topic ook even doorlezen :D
zou wel moeten he :D

[***] schreef:
Welkom freetorun, ben benieuwd naar je reis en belevenissen onderweg ;)

Ik ben zelf helemaal fan van CT-training. Ik vind het een super fijne website en het heeft voor mij persoonlijk heel veel duidelijkheid gebracht. Ze werken met clickertraining maar gebaseerd op de emotie-leer volgens Panksepp, en dat maakte voor mij alle verschil. Niet clicken om te clicken om een doel te bereiken maar echt kijken naar hoe je paard dingen ervaart, hoe je paard zich daarbij voelt en streven naar ontspannen zijn, want enkel van daaruit kan je echt verder. [...]


Bedankt voor je reactie! Het klinkt inderdaad heel interessant en dat is iets waar ik nu veel over na denk. Het fijne aan Parelli vond ik toch de rust in de trainingen. Mijn jonge ruin is heel extravert, speels en soms dus ook wat (te) druk. En met Parelli konden we voor het eerst echt rust vinden. Zo kon hij op rust staan en kon ik hem voor een tijd lekker kriebelen. Klinkt suf, maar met zo'n expressief paard is die ontspanning heerlijk. Al sta ik verder niet meer achter de methode

Ik ben nu dus 'bang' dat met clickertraining hij wel heeeeeel enthousiast raakt en ik dat er (per ongeluk) in train. Natuurlijk is enthousiastme fijn, maar niet als het omslaat in frustratie.

Dus het lijkt me zeker interessant daar meer over te leren/zien/lezen. Ik ga me toch iets meer verdiepen in CT, alleen jammer dat hun mobiele website zo onhandig is.

Ilsey schreef:
Welkom freetorun!! Leuk dat er steeds meer mensen op botsen! Ik herken jouw beschrijving 'eindelijk iets waarmee ik mij wél oké bij voel' enorm :)
Dankjewel! Mag ik vragen hoe jij erbij bent gekomen en wat je ervoor gedaan hebt? Altijd interessant!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:15

Voor de mensen die Inge Teblick niet kennen:
Inge Teblick is vooral bekend van haar boeken “Grondwerk met Paarden” (2005) en “Denkwerk” (2012).
Inge is een groot voorstander van zo ethisch mogelijk trainen, met respect voor leertheorie, motivatieleer en ethologie. Ze heeft veel nagedacht, veel uitgeprobeerd, en alles samengegooid tot één grote doe-het-zelf mix, onder invloed van een heleboel lezingen, lessen, clinics, seminaries en last but not least het uitvissen van wat er nu eigenlijk wérkelijk staat in al dat wetenschappelijk onderzoek.
Eén van haar huidige stokpaardjes is het zoeken naar nieuwe manieren om ook rijden zo vriendelijk en eenvoudig mogelijk te maken voor paard én ruiter.

Van het gewone manègeleven als kind al kwam ze uiteindelijk bij de ‘natural horsemanship’-beweging terecht en was ze mede-oprichter van de Belgian Horsemanship Association. Ze organiseerde clinics met mensen als Ray Hunt, Mark Rashid enzovoort.
Grappig genoeg begon ze zelf nooit met clickertraining (je kan geen vooroordeel hebben over clickertraining of ze had het zelf ook) hoewel ze het werk van Alexandra Kurland toen al kende. Ze begon pas schoorvoetend in 1996, nadat ze per ongeluk op een film- en zoodierentrainersmaillijst terecht kwam, met ondermeer Kayce Cover. Daar werkten ze met alle mogelijke dieren van apen over wolven en beren tot walvissen, zeeleeuwen en dolfijnen. “Als het kan met al die dieren, dan kon het zeker met paarden”, dacht Inge, en ze zette haar vooroordelen opzij en dook in clickertraining. Sindsdien is ze de belangrijkste voortrekker van deze bijzonder diervriendelijke trainingsmethode in België en Nederland.

Binnenkort start de serie van Inge's lessenreeks "Dwars door het vergrootglas" bij mij thuis. Woon je niet bij mij in de buurt? Niet getreurd, cursus gaat op meerdere locaties gegeven worden.
Als het kon, zou ik deze lessenreeks verplicht willen stellen voor alle paardenmensen , zoveel waardevolle informatie.
Cursus is geschikt voor iedere paardenliefhebber, je hoeft niet perse clickertrainer te zijn.
De kosten zijn € 240. Hiervoor krijg je 4 dagen (€ 60 per dag) heel veel kennis/informatie, en krijg je ook nog eens het prachtige boek Denkwerk (€ 30).

https://www.ingeteblick.be/shop/dwarsdo ... grootglas/

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 13:06

freetorun schreef:
Pfoe, ik heb er even over gedaan maar ik heb het hele topic doorgelezen. En sommige fanatieke posters wil ik echt even bedanken voor alle informatie die ze delen. Ik heb er van genoten en geleerd!

Ik ben van plan om - net zoals [***] ooit - over te stappen van Parelli naar +R. Het is alsof ik eindelijk een methode heb gevonden waarbij ik me wél oke voel. Het duurt soms even :-)

@Hippologic, hoe was het in Nederland? En geef je nog steeds online coaching? Heb je daarover meer info? Mag ook via PB.

@[***], hoe bevalt de training van CT? Hebben ze vooral filmpjes of ook tekst in hun modules. Ik heb vaak het geduld voor een filmpje niet, haha.

En ik hoorde hier sommige over een nieuw boek van CT, of het zelf creeren van een clickerboek. Hoe gaat het daarmee? :-)


Wow het hele topic! wat goed zeg!

Ik ben nog in NL. Ik heb net een VIP day achter de rug (gister) wat geweldig leuk was.

Ik heb in R+ ook gevonden wat ik altijd al zocht maar nergens gevonden had: dat je paard echt uit vrije wil doet wat je vraagt en je daarbij een goede manier van communiceren ontwikkeld (die door beide partijen gesnapt wordt) is wat ik altijd al wilde.

Ik merk ook dat mijn paard heel anders met andere, zelfs vreemde mensen, omgaat. Ze vertrouwd mensen (ze was wild) en is echt superlief.

Parelli was de eerste methode die stap-voor-stap uitlegde wat je moest doen en daarmee een goede doe-het-zelf methode was. Ik wilde dat er zoiets voor R+ bestond, maar dat was er 15 jaar geleden niet. Daarom heb ik dat zelf ontwikkeld om mensen te helpen en dat bied ik online aan. Ik ben er erg trots op omdat ik zie dat ik paardenmensen help de resultaten te bereiken in hun training en de relatie met hun paard waarnaar ze altijd al op zoek waren. Echt zo gaaf, dat is echt mijn passie. Ik zal je ook even een pb sturen. :)

Ik heb een eboek (te vinden op mijn site http://clickertraining.ca) en ook een blog met meer dan 300 artikelen over CT (clickertraining).

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:39

freetorun schreef:
Ilsey schreef:
Welkom freetorun!! Leuk dat er steeds meer mensen op botsen! Ik herken jouw beschrijving 'eindelijk iets waarmee ik mij wél oké bij voel' enorm :)
Dankjewel! Mag ik vragen hoe jij erbij bent gekomen en wat je ervoor gedaan hebt? Altijd interessant!


Ik heb pas sinds een jaar een paard, en mijn tweede sinds een half jaar ongeveer. Daarvoor ben ik 15 jaar niet meer in de paardenwereld actief geweest, en als heel jong meisje reed ik enkele jaren op de traditionele manier. Nooit iets gehoord van grondwerk enzo dus.

Toen ik pas terug met paarden begon bij de aanschaf van mijn eerste paardje was het meer via het principe van natural horsemanship en dus vooral R-. Maar ik voelde mij daar toch niet helemaal goed bij en merkte ook veel weerstand op bij mijn paard. Ik heb wel al jaren ervaring met honden, en deed met 1 van hen dogdance, volledig via R+. Dit wou ik ook met de paarden dus. Ik slaagde er zelf niet goed in om het trainen van met de honden om te zetten naar de paarden. Dus ben blijven zoeken en dan via een filmpje op fb van iemand die ik ken (Gaelle die hier ook actief is in het topic :o ) gezien van around-the-roundpen via R+ en ik was helemaal 'eureka! dat is zoals met de honden, dat wil ook met de paarden!' en voila :P Ik ben dus ook nog maar nieuw in het clickerwereldje op paardengebied :+ Ik wil naast mijn jongste paard ook mijn ouder (17) paard herbeleren via R+.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:35

Actief is een groot woord :')

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:25

GaelleS schreef:
Actief is een groot woord :')


:D

Bij mij is dat in vlagen :o

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 01:26


Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:07

Wij hebben ondertussen ons begin gemaakt. Wat vinden paard en ik het leuk!

We hebben vandaag ook een targetstick gemaakt. Hier wordt je toch vrolijk van? :D
Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:22

Leuk zeg! Waarmee zijn jullie begonnen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers