Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:15

Dat ligt er heel erg aan. Net wanneer ik zin heb. Soms (als mijn paard bijvoorbeeld op rust staat oid) kan ik wel vijf keer per week bezig zijn, anders meestal 1 of 2 keer per week.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Maartje_M

Berichten: 9356
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:24

Momenteel te weinig eigenlijk. Ik probeer 1 a 2x per week

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:46

Leuke vraag!
Ik clicker bij alles wat ik doe met mijn pony, dat is nu meestal 2-3 wandelingen en 2-3 sessies in de bak (combinatie van horse agility, vrijheidsdressuur en dressuur aan de hand).

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl


Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:18

Effects schreef:
Leuke vraag!
Ik clicker bij alles wat ik doe met mijn pony, dat is nu meestal 2-3 wandelingen en 2-3 sessies in de bak (combinatie van horse agility, vrijheidsdressuur en dressuur aan de hand).


Hoe moet ik het wandelen icm clicker voor mij zien? Belonen bij spannende situaties oid? Ik wandel gewoon zonder clicker, ik hou hem nog graag met 2 handen vast omdat hij nog wel eens de neiging heeft om er vandoor te gaan met andere paarden of spannende situaties. :+

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:53

Ja, onder andere. Mijn pony schrikt niet zo snel van iets, maar toevallig wandelden we woensdag langs een weitje waar kalkoenen lopen. Daar heb ik beloond voor het rustig blijven terwijl de kalkoen dingen deed. En soms laat ik hem iets wat hij spannend vind aanraken.
Maar met hem ben ik vooral bezig om te proberen met mij wandelen leuker te maken dan grazen of trekken naar het gras. Omdat ik het een uitdaging vind om te proberen daarbij zo min mogelijk druk te gebruiken. Dus bijvoorbeeld op het moment dat hij de berm inloopt en niet naar beneden duikt. Soms gebruik ik het gras juist als beloning en ook stoppen met grazen is een leuke oefening.

Meestal hou ik hem inderdaad met één hand vast, maar je kunt natuurlijk ook een tongklik gaan gebruiken als bridge. :) Hoef je alleen af en toe een beloning aan te reiken. Juist om paarden die gespannen zijn te helpen te ontspannen en te leren dat aandacht op mij houden belonend is vind ik het clickeren erg fijn.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:05

Ik wil graag minstens 2x per week clickeren, maar soms lukt dat weken niet.
Meestal ben ik zelf dan te moe, en dan ga ik mijn pony ook niet meewerkend krijgen.
Dus we clickeren als het uitkomt en ik fit genoeg ben, en dan genieten we ook enorm.
Nu heb ik gister gelongeerd, en vandaag clickeren in de buitenbak.
Met pionnetjes, los leren longeren en vooral actief draven en reageren belonen.
Hij is stiekem liever lui als moe, maar voor eten loopt hij wel door. :')
Toen hij doorhad dat draven wat opleverde bleef hij maar aandraven, nu begint het bevestigd te raken en heeft hij door dat zelf bedenken dat draven leuk is niet werkt.
Maar op de juiste momenten beloon ik het wel, ik wil agility met hem doen en ik stuur hem op commando door poortjes van pionnen.
Nou daar wordt hij nu fanatiek in en spurt dan in draf erdoor, nou prima want het zou leuk zijn als het tempo zo bleef. :+
Verder pakken we ook wat schouder binnenwaards mee en is in een spagaat gaan staan als je t even niet meer weet heel leuk. :+

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 00:12

Hier trouwens een 'probleem', en ik ben benieuwd wat jullie zouden doen. :)
Het paard wat opnieuw beleerd is dmv clickeren is het onderwerp.
Lang verhaal kort, paard met tekorten en spierloos gekocht met een opstapprobleem.
Lees: paard had nul echt vertrouwen meer in mensen en was al gigantisch verpest.
Hij is probleemloos eigenlijk overal doorgerold, met geduld en clickeren de problemen opgelost en het bange paard is nu een lieve puber met zelfvertrouwen. :)
Ene dag zit er een bakspook wat extra aandacht vergt, andere dag is stilstaan met poetsen ineens een puntje, en vervolgens valt hij nu terug met opstijgen.
Maar telkens van die kleine dingen waarin hij de grenzen opzoekt, en hij werkt onderwerp voor onderwerp het lijstje af. :+
En eigenlijk zijn al die dingen zo opgelost tot nu toe, het blijft een jong paard en dat is het leerproces nou eenmaal..
Geven we die grenzen aan is het ook goed, maar soms kost dat veel geduld.
Ik heb een idee, dat schrijf ik zo op maar nu wat hij doet:

Hij loopt achteruit met opstijgen, ons ritueel was nu grof gezegd laat maar lopen, als hij stopt volgt de click en beloning, en de stap erna is opstappen en click plus belonen.
Als hij besluit dat ze erop mag echt geeft hij ook geen kick meer, en is het de normaalste zaak van de wereld, angst is het niet.
Het ging ook steeds vlotter, nu soms al na 8 passen hup stilstaan en dan kon ze er zo relaxed op, hij vindt het ook wel leuk allemaal het werk.
Nu vandaag ineens had hij besloten niet mee te werken, en het kostte 10 minuten om erop te komen.
Hij bleef maar achteruit drentelen, maar geen angst niks.
De momenten rust waren ook zó miniscuul, en met een additude van: nenennene! dat ik dacht hiervoor ga ik je niet belonen.
Uiteindelijk heb ik hem laten doen wat hij wilde, achteruit lopen, maar dan wel zo lang als ík dat wilde. :Y)
Hij stond hééél raar te kijken, de vraagtekens en |o stegen boven zijn hoofd uit.
Hij wilde stoppen en niet verder achteruit, kont in de krib.
Nog verder achteruit dus, en toen de houding positief veranderde heb ik dat direct beloond met clicks.
Toen rustig opnieuw opstappen, en op elk positief gedrag gelijk geclickt.
Daarna zat ze er ook binnen een minuut weer probleemloos op, en hebben hem de hemel in geprezen.

Nu zit ik te denken..
Ik wil kijken of ik hierop verder kan bouwen, en zo door of ik wil het anders doen.
Zorgen dat ik hem mentaal andere uitdaging biedt als rijden, gewoon omdat ik het
idee heb dat hij die afleiding kan waarderen.
Een andere optie vind ik gewoon even vakantie, maar dan wil ik hem eerst weer 100%
braaf hebben en dit oplossen.
Slechts alleen klikken op goed gedrag werd lastig, omdat zijn hele additude vandaag ineens op "lekker puh }> *\%/* modus stond.
Dus dat werd even een vleugje parelli erbij.

Hebben jullie nog crea bea ideeën? Gewoon nieuwsgierig. :)
Uiteraard is het allemaal goed opgebouwd en hij zette geen stap, maar de ego van meneer groeit stiekem net zo hard als zijn spieren. :D
Iets waar we van de instructie blij mee moeten zijn, want dit paard had echt nul vertrouwen in de mens, liep fysiek gezien 2,5 jaar achter en 0,0 spier.
Nu staat er een lief paard met soms iets teveel zelfvertrouwen, maar ontzettend dapper en vrolijk, plus hij is echt onverstoorbaar met enge dingen.
Nu is het dus als hij zijn pubermodus weer uit zet een mega goedaardige knuffel, maar tussen die twee paarden zit dus een flink verschil.
De ene moet je écht niet boos op worden of je stem verheffen, maar bij de tweede is je stem verheffen echt wel nodig bij wijze van.
Best een uitdaging, vind het ook wel leuk om er ff over te sparren hier. :D

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:58

Ik vind het lastig hier veel over te zeggen zonder het zien van een filmpje, omdat er bij clickeren zo veel dingen kunnen zijn waar het aan zou kunnen liggen. Bijvoorbeeld het soort beloning, de timing, de rate of reinforcement, hoe goed het gedrag op commando staat.

Maar mijn eerste gedachte is dat het achteruitlopen per ongeluk een ketting is geworden. Dus dat het paard denkt dat de oefening is achteruit lopen, op een gegeven moment weer stil gaan staan en dan volgt klik en beloning. Terwijl je natuurlijk wilt dat hij meteen stil staat.
Dus probeer de situatie zo te maken dat hij er niet meer aan denkt om achteruit te gaan en dan flink te belonen. Dus bijvoorbeeld een target voor hem houden of zo snel klikken en belonen dat hij er nog niet eens aan heeft kunnen denken om achterwaarts te gaan. Zo kan hij niet per ongeluk het 'verkeerde' antwoord geven. Gaat hij toch achterwaarts, dan zou ik 'de oefening' afbreken, dus hem aanwijzingen geven om vooruit te lopen en daar niet voor belonen maar weer opnieuw beginnen. Dus bijvoorbeeld weer opnieuw de bak binnenlopen of weer opnieuw naar het opstapblok gaan.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:21

Ik snap je gedachte, maar dat is het niet in dit geval.
Hij krijgt inderdaad niks voor niet stil staan. :)
Echter was het stil staan belonen gewoon niet meer genoeg, hij had er gewoon écht
even geen zin meer in, en had een 'ik ben twee en ik zeg nee' hoofd. :+
En echt out of the blue, maar tis ook wel een enorme grapjas in positieve zin.
Vandaag was het binnen 10 minuten gefixt. :D
Eerst een stukje circling game van Parelli gedaan, en toen vanuit de gewenste houding beloond en toegewerkt naar opstijgen.
Met achteruit gaan hem achteruit laten lopen tot hij het zat was, en nog wat verder.
Indien gewenst ontspannen en meewerken weer over naar puur clickeren, gelijk click plus beloning op de houding.
En dan weer rustig en relaxed opnieuw proberen op te stappen.
In 10 minuten drie keer op kunnen stijgen, en aan het eind was hij alweer net zo braaf als hij was voor hij dit bedacht. :)
We zien ook duidelijk dat het geen angst is, het is een grappig paard. :')
Er zit geen kwaad in, hij kruipt het liefst in je broekzak maar nu vind hij zichzelf tegelijk een heel stoer, knap en dapper paard, met dito ego.
Je ziet hem ook echt 5 centimeter groeien als hij weet dat hij het goed doet. :D

Nadeel is dat hij nu af en toe even spontaan out of the blue niet meer weet hoe iets ook alweer moest.
Tis net een grabbeldoos, elke keer weer een verrassing. :+
We zijn wel dolblij dat hij zich zo ontwikkeld, hij was eerste 2 maanden echt zó ontzettend braaf dat hij letterlijk geen stap verkeerd heeft gezet.
Dus dat hij nu af en toe gewoon even onschuldig links wil waar wij rechts willen kunnen we absoluut mee leven. :) :j

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:31

Dat spontaan out of the blue niet meer weten hoe iets alweer moet... tja... PUBER. En ik denk dat dit juist fase is waarin je rustig moet blijven en misschien dus af en toe op andere manier tot de juiste keuze maken moet verleiden. Als ik het verhaal zo lees is het gewoon een fase waar je door moet... eerst gaat het langzaam dan denk wauw hij snapt het en dan is er even een stapje terug en gaat die alle foutoplossingen uitproberen en dan valt het kwartje pas echt.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:55

Ik denk dat je daar het paard voor moet kennen.
Er staat ook nergens dat we niet rustig blijven, dat is een aanname.
Paard wordt met zoveel liefde behandeld, in het hele traject heeft hij geen enkele schop of wat dan ook gehad.
Ik ga alleen niet aan lopen modderen als hij weet hoe het zit, alles er perfect in zat en nu dus even zijn kont in de krib gooit.
En we luisteren naar hem, maar het is ook een puberende clown die nu even duidelijke grenzen nodig had.
En daarvoor hoef je niet te slaan of je geduld te verliezen.
Dit paard werkt boos worden ook totaal niet bij, er zijn meerdere mensen geweest die het wel ff gingen doen.
Nou mooi niet, hij heeft wel een rugzakje.
Dit gedrag is hij om verkocht, en hij is echt al 100.000 keer weggekomen met dit gedrag bij een ander.
Daardoor was enkel lief zijn even niet de aanpak, hij hield nu gewoon te lang vol.
Hij was even niet van plan, -en dat heb ik hem dagen gegeven die tijd- om weer dmv clickeren weer te doen wat we vroegen.
Echter ging hij er steeds langer over doen ipv korter, het voer maakte hem even niks meer uit.
Ja dan moet je beseffen dat hij 600 kg is en dat je even een ietsje andere tactiek moet bedenken.
Dat is dus gedaan dmv achteruit zetten en daarbij consequent en geduldig blijven.
Het is een bijzonder exemplaar, in positieve zin.
En soms moet je even omdenken, maar dat maakt hem heel erg leuk.
Hij is ook laat geruind, en hij is nu geregeld even het mannetje.
Goed teken dat hij dat nu doet, hij was veel te braaf, maar nu moeten we dus even zorgen dat we hem grenzen bieden.
Ieder zijn ding, maar een paard wat even besluit totaal zijn eigen ding te doen terwijl hij alles snapt en kent, plus een nu blijkt vrij dominant paard wat grenzen opzoekt moet je imo niet teveel gaan pamperen.
Niet als hij besluit dat dat clickeren even alles behalve intressant is.
Hoe goed je ook de momentjes pakt.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:06

Natuurlijk kan het komen omdat hij jong is of om een andere factor. Alleen wat ik noem zou een andere trainingsoptie kunnen zijn. Ik bedoel niet dat je niet beloond hebt voor het stilstaan, in tegendeel. Dat de oefening misschien voor hem niet alleen stilstaan is geworden, maar achteruitlopen+stilstaan=klik en beloning. Als het achteruitlopen vaak vooraf is gegaan aan het stilstaan en belonen, kan hij die link gelegd hebben.
Omdat trainingsproblemen bijna altijd komen doordat de oefening niet duidelijk genoeg is voor het paard of het niet voldoende gemotiveerd is, denk ik als eerste aan een verandering in de trainingsaanpak om het probleem op te lossen. Mooi dat hij het op de Parelli manier nu beter doet! Alleen denk ik zeker dat je er met negeren, positief bekrachtigen en eventueel negatief straffen er ook had kunnen komen, zonder negatieve bekrachtiging. Niet bedoeld als kritiek, maar alleen om aan te geven dat er meer opties zijn.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:23

Klopt hoor wat je zegt. :)
Reden dat ik het zo zeg is ook omdat er mensen zijn die van mening zijn dat paarden nooit eens wat doen omdat ze geen zin hebben o.i.d.
En daar geloof ik gewoon niet in, tuurlijk denk ik over alle opties na.
Ook over de optie even vakantie bijvoorbeeld, en afwisselen met 'leuke' dingen.
Hij is dit gedrag echt van krurig stil staan en geen kick geven naar ineens vol kont in de krib gaan tonen.
Echt apart, dn normaliter ga je dan inderdaad uit van wat jij zegt, vandaar dat ik het hier ook vertel om te kijken hoe een ander het zou doen.
De methode die jij noemt hebben we inderdaad gebruikt, negeren en positief bekrachtigen, eerste instantie werkte dat ook prima.
Maar ineens leek er een schakelaar om te gaan, en waren wij én het voer niet boeiend meer, en was er niks om op te belonen ivm gewoon echt een hoofd op stout.
Toen geprobeerd die dominantie eruit te trainen dmv belonen op de juiste houding/instelling, maar daar stond hij nul voor open.
We stonden even muurvas, en er zit nu 2 maanden werk in en het gaat eigenlijk top.
Maar dit paard is denken wij niet voor niks zo geworden, hij heeft een vrij sterk karakter en dat maakt hem onwijs leuk, maar ook apart.
Dit paard zwicht echt niet voor klappen ofzo, en daardoor was hij echt mega ontspoort en stond al met een hoef bij de slager.
En het is dat het paspoort weg was en dat de slager hem zo niet mocht slachten, anders was hij nu biefstuk geweest.
Je hebt dan even te maken met een eignaresse die je vertrouwd en een paard wat gewoon even zijn plek niet meer wist, met rugzakje.
Ik wilde hier geen risico mee lopen, en hij moést even zijn plek weer weten.
Fijne was dat hij na afloop weer zijn knuffelige lieve zelf was, en die was dus ineens omgeslagen van de week in 'ik ben 2 en ik zeg nee'. :+
En we zijn daar oprecht blij mee, want dit paard was totaal gebroken en we snappen niet hoe ze dit paard zo ongelukkig en geknakt gekregen hebben.
We willen ook niet zijn hele geschiedenis weten hebben we besloten.
Uiteindelijk was letterlijk 10 minuten werk genoeg om het op te lossen.
Controleren of hij voor me aan de kant ging etc. dmv parelli circling game, als in controleer of het hem daar niet in zit, en inderdaad daar ging hij ineens best aardig tegenin.
Na 3x zorgen dat hij gewoon draaide en wegstapte wanneer ik dat vroeg was het ook gelijk weer goed, en met wat achteruit zetten was het zo klaar.
Ik heb er ook geen leadrope of carrotstick bij gebruikt, gewoon achteruit gezet zoals je ook op de poetsplaats zou doen.
Maar dat overdreven verschil tussen goed en fout was zéér effectief.
En hij had ook na 1x achteruit al door dat ik na het achteruit zetten heus niet boos zou worden verder, dat was even wat je zag aan hem.
Hij dacht echt dat ik hem mogelijk zou slaan ofzo erop volgend, hij heeft volgens mij best wat geweld over zich heen gehad, hij vond alles eng.
Maar ik heb juist beloond op het weer open staan voor mij, inclusief een aai en braaf.
En daarin zie je dan weer het vertrouwen, dat hij het dan super weer oppakt en weer zijn best voor je doet.
Bijzonder paard, hij laat mensen echt anders nadenken en ik ben blij dat we hem zo weer kunnen helpen een blij paard te zijn.
Want dat is hij.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:38

Mooi hoor!
Waarschijnlijk komt dat dominante gedrag dan inderdaad voort uit zijn eerdere ervaringen over wat wel of niet wat oplevert.

Mijn pony's vertrouwen in de dierenarts werd vandaag flink op de proef gesteld. Ik had de dierenarts namelijk gevraagd een bloedonderzoek te doen om te controleren of hij helemaal gezond is. Helaas kon ze door zijn dikke vacht de ader niet goed te pakken krijgen en toen ze hem wel had deed hij net een klein stapje opzij. Dus toen mocht hij ook nog even een klein stukje geschoren worden.
Na twee keer prikken zag ik dat hij wat meer gespannen werd, maar mede dankzij clickertraining heeft hij alles rustig over zich heen laten komen. Top pony!

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Michelle71
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 02:34

Wat als je clcker vergeten bent?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 02:39

Effects; Ja, maar het is voor mensen ook een lastig op te lossen probleem denk ik.
Je kunt een paard van 600 kilo niet dwingen stil te staan, als ze echt niet willen doen ze het gewoon niet punt uit.
En niet iedereen is handig genoeg om dat dan op te lossen.

Fijn! Mijn pony is niet zo lief helaas, hij is ook echt bang lijkt.
Hij had gister einschuss en dikke koorts, maar hij is echt onmogelijk te prikken.
Gewoon echt steigeren en een praam beukte hij dwars doorheen.
Normaal sedeer ik altijd vooraf licht met pasta om die reden, maar nu niet ivm de goed kunnen diagnose stellen.
Dus ik weet weer dat dat echt moet, dit is gewoon sneu.
Ik ga maar eens kijken of ik daar aan kan werken met clickeren, ik heb spuiten en naalden zat helaas. :+

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:37

Michelle, ik gebruik dan gewoon een tongclick.
Oh moonfish ik voel je zo! Gisteren moest mijn paard naar de dierenarts en hij moest verdoofd worden. Steigeren niet normaal. Nou uiteindelijk ging het wel. Daarna moest het infuus. Uiteindelijk op verdoving trekpaard, met praam en geblindoekt is het gelukt. Maar ik wil wel echt met clickertraining hier iets aan gaan doen. Gelukkig krijg ik daar ook begeleiding bij, want dit was wel heel heftig.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:39

Als ik mijn clicker niet bij me heb gebruik ik ook een tongklik of mijn gesproken bridge.
Vervelend dat jullie paarden een minder goede dierenartservaring opgedaan hebben! Met het clickeren gaat er vast veel verbetering komen, succes! In september was ik bij het seminar met Shawna Karrasch waar een hele mooie demo was over dierenartstraining. Het mooiste was toen het paard zijn voet op een standaard moest zetten. De linkervoet ging goed, toen gingen ze de rechtervoet trainen. Het paard dacht 'o, bedoel je dit!' en zette zelf zijn rechterhoef al keurig op de standaard neer! Dat is de kracht van clickertraining. :j

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:17

O, wat veel nieuws al weer!
Moonfish, jij hebt zelf dus een pony die je traint, én je helpt een jong paard van een vriendin (is dat het paard waarover je in augustus schreef dat die gekocht is? ) wel leuk dat je op die manier zo veel verschillende ervaringen hebt! Hoe gaat het nu met het puberpaard?

Ik probeer minstens 2x per week te clickeren, t is niet mijn eigen paard maar de eigenaar vindt t best. Niet-knabbelen gaat redelijk, dat moet ik dus uitbouwen naar voer weigeren, moeilijk...
En targetten doe ik nu dus met mn hand, maar is dat niet verwarrend als ik eerst heb geclickt voor niet-aan-mn-hand-zitten? Ik hou mn hand wel heel anders, rechtop en met gespreide vingers, en zeg er maar meteen "touch" bij voor t onderscheid. Wat vinden jullie?

Michelle71
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:02

Tongclicker werkt ook wel, oke niet altijd, maar gewone clicker toch het beste.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:53

Veldbloem, klopt.
Ik heb zelf een c pony en mjn vriendin inderdaad dat paard.
Mijn pony kan de spagaat, ja knikken, schudden, jambette, voetjes geven, compliment, achteruit als ik zijn staart oppak, achterwaards op commando, verschillende buigingen en het begin van speuren.
Oh en hij kan achter een bal aan die ik weggooi, om hem dan aan te raken en terug te komen, met een yogabal prutsen vind hij ook wel wat.
Het blok is helemaal zijn ding, oefeningen met liggen doe ik niet omdat dat niet mag op stal met de bodems.
Hij kan ook door poortjes heen lopen van pionnetjes en het eerste stukken behendigheid, ik doe het te weinig eigenlijk maar leuk vinden we het wel.
Zijn ook veel kleine dingen die ik nu perfectioneer.
Puberpaard gaat heel erg goed. :j
Ze zat er echt zo op, even lichtjes uitproberen, maar 4 passen achteruit gezet en ze kon er zo op zonder dat hij nog een kick gaf.
Hij is nu ook weer über knuffelig momenteel, hij heeft zijn pubermodus weer opgeborgen tussen de mottenballen. :+
Het is een toppertje, maar inderdaad het is wel heel leuk. :D
Toen we in augustus gingen kijken vroeg ze of ik mee wilde kijken, en toen dat met de week proef totaal flopte heb ik het clickeren geoppert.
Twee gekken die dus samen begonnen aan een paard waar bij koop nog niet eens op gezeten kon worden bij koop.
En ik wist dat het goed zou komen, of nouja dat dacht ik maar hoe verder we komen hoe meer we beseffen hoe bijzonder dit project is.
En echt fascinerend, een feest om je creativiteit op los te mogen laten.

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:21

Ik lees nu een tijdje mee, ben net begonnen met clickeren met mijn drie jarige. Ik puzzel nu een beetje met de conmando's. Hoe doen jullie de commando's voor terug en hoofd laag? Alleen woord of ook een gebaar/ zweephandeling? Daarnaast heb ik haar het schudden aangeleerd. Vindt ze erg leuk. Ik gebruik nu mijn vinger die naar haar oor wijst. Ipv mijn hele arm uitsteken hoef ik nu maar Mn vinger op te steken en ze doet het. Is dit alleen wel handig bedenk ik mij nu... straks loopt ze de hele dag te schudden op stal omdat ze overal vingers ziet. Ben wel heel duidelijk met een begin en eind signaal, maar dit kwartje land nog niet helemaal. Is er eventueel ergens een lijstje van handige en vooral veilige commando's voor bepaalde oefeningen?

Toos onderschriftloos

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:50

Voor terug gebruikte ik eerst gewoon met mijn vinger naar hem wijzen.
Maar daarna leerde ik tijdens mij les dat ik beter met mijn hand schuin kan schudden. Hoofd laag kan ik je niet mee helpen, dat heb ik alleen geleerd via druk. Voor nee schudden kun je ook terugwerken naar met je vinger schudden misschien?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:05

Bedankt voor je reactie! Bedoel je met je hand schudden een soort naar achteren wuiven?

Met mijn vinger schudden is misschien wel een betere idd.

Toos onderschriftloos

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:28

Nee, ik heb geprobeerd te zoeken naar een plaatje maar ik kan het niet vinden haha.
Ik kan het ook niet zo goed uitleggen, maar dat je je hand schuin houdt en dan van voor naar achter beweegt (dus schudden). Oké, laat maar _O-

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Loesika en 20 bezoekers