Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 04:49

Waarom ontdek ik dit topic nu pas? :D

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 08:01

Gecondoleerd met het verlies van je paard Hippologic |(

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:45

Heftig Sandra, gecondoleerd.

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:32

Hoi, mag ik mij hier ook melden? :o

Nog gecondoleerd HippoLogic, wat naar :knuffel:

Ik ben al heel lang niet meer op Bokt geweest, maar na het overlijden van mijn laatste paardenvriendje (na 23 jaar) ben ik toch weer in het diepe gesprongen en begonnen aan een jonkie.
Met hem ben ik ook clickertraining gaan doen en vind ik het wel leuk om wat inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen! Ik heb ook al super veel geleerd van de filmpjes van Amable :D

Mijn Welsh Cob Stip wordt op 2 juni 2 jaar. Hij is nu bijna een jaar bij ons. Het is zo'n ongelofelijk slim paardje, heel leergierig. Om hem een beetje bezig te houden was ik dus met clickertraining begonnen. Dit pakte hij zo snel op dat hij inmiddels al meer dan 10 "commando's" kan opvolgen;

- Voer weigeren
- Flamen
- Ja knikken
- Nee schudden
- Kusje geven
- Targetten
- Apporteren
- Op aanwijzing achteruit
- Los stil staan
- Hoofd laag houden
- Achterhand omzetten zonder aanraking
- "dansen" (voetje over, om en om)
- Rondje om zichzelf heen

Maar ik gebruik de clicker bijv. ook voor schriktraining.

Uiteraard gaat nog niet alles "perfect" maar daar is zijn leeftijd ook naar ;)

Wat ik wel heel belangrijk vind is dat hij de mogelijkheid heeft om weg te lopen zodat ik hem niet kan overvragen (ik ken mezelf :P ). Hij loopt dus ook 99% van de tijd los als we wat gaan oefenen. In het begin liep hij vrij vaak weg en kwam hij daarna weer terug als zijn hoofd weer op orde was. Nu merk ik dat hij het allemaal veel beter kan verwerken en hij dus ook langer bij me blijft.

Voor wie het leuk vindt; Mijn laatste clicker project was een "film" maken met hem. Dat is geworden "Stip gaat kamperen". Super amateuristisch, maar we hebben een hoop lol gehad! Vooral Stip met alle attributen slopen :')

(Wel het geluid aanzetten ;) )

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:33

Haha, Wat een geweldig leuke video heb je gemaakt! :)) ik heb er echt hardop om gelachen :)) Super leuk dat ik je daar via de video's mee heb kunnen helpen, :D

Ik heb je een shout-out gegeven op Instagram en Facebook :)

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:38

Ontzettend leuk en knap Leedebee.
Hier afgelopen periode vooral druk geweest met het (laten) maken van een kleurboek met youtube kanaal.
Doel om mensen gewoner te worden met clickertraining en autonome motivatie van paarden, door leuke kleurplaten en filmpjes waarop de kleurplaat is gebaseerd.

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:22

Thanx!

Ik heb dagelijks weer bewondering voor het feit dat hij mijn chaotische werkwijze kan volgen :') 4

@Odi ik ben benieuwd...

@Amable Wat super leuk dat je dat hebt gedaan! Ik zie gelijk een flinke stijging in het aantal views haha

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:12


mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:27

zalig filmpje, heb ervan genoten :D

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:01

@Odi wat een leuk idee, origineel ook :)

@mindful thanx! Ik krijg zoveel leuke reacties! :D

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:42

Wat leuk gedaan Leedebee! Die schriktraining zit helemaal goed, hij went aan een hoop zo!

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:49

Thanx! Van "gekke" attributen heeft hij gekgenoeg niks, hij is heel nieuwsgierig, dus dat helpt enorm!

Maar op het gebied van verkeersmak valt nog een hoop te behalen, dus daar gaan we nu maar weer mee aan de slag. Hij vindt voorbijrazende auto's nog best spannend

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:50

En die zijn wat lastiger om mee te oefenen dan items in de bak!
Ik heb wel eens met een vriendin en haar jonge paard geoefend, ik reed in de auto langs en zij vertelde mij wat ik moest doen. Elke keer keerde ik om en kwam dan weer langsrijden. Zo kun je het toch een beetje in een gecontroleerde setting oefenen, maar dan heb je wel hulp nodig. Of lekker gaan grazen op een plek waar je zo ver van de weg kunt staan, dat je paard nog ontspannen kan zijn.

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:41

Haha ik zie het voor me met de auto steeds keren. Mensen zullen wel gedacht hebben dat ze de weg jeijt was Wel een slimme manier!

Wij staan aan een weg waar ze 60 mogen rijden, maar gelukkig wel met een apart fietspad en redelijke berm er tussen. Het is op zich goed te doen als er niet te veel fietsers rijden. Dus beetje rond etenstijd is dan het beste om te gaan. Gelukkig blijft hij wel goed bij me. Al is hij nu ook wel wat puberig aan het worden

Ik gebruik de clicker ook onderweg. Als hij onrustig wordt laat ik hem zn hoofd laag houden of doe wat andere simpele opdrachtjes om zijn aandacht een beetje te ordenen. Dat helpt vaak ook wel.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 17:37

@leedebee: leuk filmpje en wat een knap paard voor 2 jaar oud! <3

@effects: dat is een goed idee om verkeersmakheid te oefenen. Ik had geluk dat Kyra op een boerderij stond en de tractor kwam eten brengen (grote ronde balen). Die werden voor haar box geparkeerd en dat hielp ook enorm. Daarna stond ze in een weiland naast een weg en zo krijg je habituatie gratis en voor niets.
Amable schreef:
Haha, Wat een geweldig leuke video heb je gemaakt! :)) ik heb er echt hardop om gelachen :)) Super leuk dat ik je daar via de video's mee heb kunnen helpen, :D

Ik heb je een shout-out gegeven op Instagram en Facebook :)

Wat aardig!

Ik vind die video van de Lotto op jouw kanaal zo leuk, Amable.

Ik ben weer een beetje aan het bloggen in het Nederlands (woon nog steeds in Canada). Ik rehabiliteer nu een gevaarlijk en onbenaderbaar muildier met clicker training.

Het is ongelooflijk hoeveel baat het dier erbij heeft. Ik heb dit bij het werk bij de dierenbescherming (paarden en boerderij dieren ) ook al gemerkt:
De algemene stress voor mensen daalt en het welzijn en welbehagen gaat omhoog. M.a.w. minder stress, ook wanneer je niet traint.

Als je Turtle Valley Donkey Refuge op Fb volgt zie je regelmatige posts over Rita the Mule langskomen. Rita staat nu zelfs bij het hek naar bezoekers te kijken!
Terwijl ze 6 jaar lang (!) ongelooflijk bang was. Het wordt elke week beter, maar we hebben zeker nog een lange weg te gaan.

Doel is husbandry skills zodat ze gezond oud kan worden in haar forever home bij de Refuge.

Als je een videos wil zien van Rita's training, die kun je vinden op mijn blog

Clicker training doet zoveel méér voor het dier dan alleen een gedrag trainen! Het draagt ook bij aan het verbeteren van hun welzijn. Keer op keer zie ik dat weer. <3

Iets dat ik met NH nog nooit heb gezien!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:47

Wat gaaf HL! Kun je misschien wat meer vertellen over je werk in Canada?

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:16

@HL Thanx :)
Rita is wel even een "projectje". Wel heel bijzonder als het dan ook lukt en je zoveel vooruitgang boekt.



Oefenen met auto's gaat al steeds beter. Op het erf rijdt wel een shovel en zo, dat vindt hij ook geen probleem, maar die voorbij razende auto's.. 8)7

Bij ons moet je een soort omhoog lopen naar de weg, dus dat zie je ze ook niet goed aankomen.
Dan razen ze "vanuit het niets" voorbij. Een tijdje terug liep hij bijna over me heen toen we buiten liepen, omdat er een aantal auto's achter elkaar langs kwamen, ook met klapperende aanhanger.
Toen drong het tot me door dat hij natuurlijk niet meer dat kleien veulentje is die bij alles achter mij gaat staan ;)

Nu heb ik besloten om gewoon bovenaan aan de weg te gaan staan en hem met commando "hoofd laag" chill te houden (en met de clicker). Dat pikt hij goed op. Pas als hij er helemaal chill mee is om daar te staan, dan ga ik pas oversteken / een stap je verder. Zelf moet ik daar ook weer vertrouwen in krijgen dat hij bij mij blijft en dat buiten wandelen leuk is ;) Amable had daar deze week een interessant filmpje over (bomproof paarden) en dat gaf ook wel weer nieuwe inzichten. Vooral dat ik ook weer bewuster moet worden van mij eigen houding/gevoel. Ik zie toch weer sneller beren op de weg ;)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 18:42

juniper schreef:
Wat gaaf HL! Kun je misschien wat meer vertellen over je werk in Canada?


Ik werk online (Clicker Coaching en cursussen maken voor de HippoLogic Clicker Training Academy) met als doel gepassioneerde paardenvrouwen te helpen om autonome clicker trainsters te worden zodat ze meer plezier hebben in hun paard. En ook om R+ trainingsmethoden te promoten. Het is behoorlijk conservatief in de paardenwereld (denk aan ouderwetse cowboy methoden en NH met P+ is hier ook heel gewoon). Daarom werk ik samen met organisaties zodat de reikwijdte veel groter is dan het trainen van particuliere klanten. Particulieren help ik het liefst online zodat de kennis in de eigenaar komt en niet alleen in het paard. Dat heeft imo meer effect. ;)

Daarnaast train ik Rita the Unapproachable Mule en Thoreau the Wild Llama (Die inmiddels handtam is en ik kan halsteren). Ook ben ik nu met jonge llama's en ook alpaca's aan het clickeren.

In het verleden heb ik bij de Canadese dierenbescherming gewerkt en boerderijdieren en paarden gerehabiliteerd met behulp van R+. Ontzettend veel van geleerd!

Sinds augustus hebben we een horse property gekocht in de bossen, aangrenzend aan crown land (bos van de overheid/natuur gebied). Ik heb nu 2 miniatuur paardjes aan huis Fionn en Odin. Mijn 'film sterren' voor mijn cursus videos :D

Wat doe jij voor werk?

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:26

HippoLogic schreef:
Het is behoorlijk conservatief in de paardenwereld (denk aan ouderwetse cowboy methoden en NH met P+ is hier ook heel gewoon).


Ja, dat merk ik ook (Ik woon niet zo ver van je af). Clicker training (voor paaden dan, honden is misschien wat anders) is bij mij ook nagenoeg onbekend. Dan zeggen ze 'oh, Evelien traint paarden met treats!' en dan denk ik, dat kleine stukje wortel wat jij ziet is slechts het topje van de ijsberg hoor...

HippoLogic schreef:
In het verleden heb ik bij de Canadese dierenbescherming gewerkt en boerderijdieren en paarden gerehabiliteerd met behulp van R+. Ontzettend veel van geleerd!


Dat is echt super gaaf! Ik wil zelf graag als researcher voor dierenbescherming of andere diergerelateerde organisaties werken. Merk je een groot verschil in de mate van succes in de herplaatsing van 'jouw' dieren?

HippoLogic schreef:
Wat doe jij voor werk?
PhD student in culturele antropologie, waarin ik culturele verschillen in het medisch management van paarden onderzoek. Als ik over een jaar of twee klaar ben dan wil ik graag voor organisaties toegepast onderzoek doen naar paardenwelzijn!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 23:21

juniper schreef:
Ja, dat merk ik ook (Ik woon niet zo ver van je af). Clicker training (voor paaden dan, honden is misschien wat anders) is bij mij ook nagenoeg onbekend. Dan zeggen ze 'oh, Evelien traint paarden met treats!' en dan denk ik, dat kleine stukje wortel wat jij ziet is slechts het topje van de ijsberg hoor...

Waar woon je dan? Mag per pb uiteraard! Ben benieuwd hoe jij Noord Amerika in R+ ervaart.

juniper schreef:
Ik wil zelf graag als researcher voor dierenbescherming of andere diergerelateerde organisaties werken. Merk je een groot verschil in de mate van succes in de herplaatsing van 'jouw' dieren?

Nee want ik heb me helemaal niet met het herplaatsen bezig gehouden. Dat deed mijn collega. Ik denk dat misschien geen enkel dier een nieuwe eigenaar zou krijgen als ik het voor het zeggen had gehad... :')

En er worden ook geen successen gemeten in herplaatsing: het aantal herplaatsers = het succes. En ik denk dat in die statistiek de euthanasie niet worden meegerekend.

Het zou interessant zijn om te zien hoe en of R+ de mens-paard relatie beïnvloed (heeft).

De meeste paarden zijn bij de dierenbescherming trouwens vanwege verwaarlozing, niet omdat ze mishandeld worden (die gevallen worden niet aangegeven, dus worden zelden ontdekt. Bovendien wat wij Nederlanders als mishandeling zouden bestempelen (1 -2-jarige paarden de hele dag kort aanbinden in een donkere stal en daarna een zadel erop en gaan) is hier nog gewoon geaccepteerd....).
juniper schreef:
PhD student in culturele antropologie, waarin ik culturele verschillen in het medisch management van paarden onderzoek. Als ik over een jaar of twee klaar ben dan wil ik graag voor organisaties toegepast onderzoek doen naar paardenwelzijn!

We gaan off topic, maar wat een interessante invalshoek! Ik zie veel verschillen, maar vooral in management en voeren. Geen ervaring met het medische management. Is dat van stallen? Of opleidingen of klinieken? Ben benieuwd naar je ervaringen daarmee.

*************

Ik heb een nieuwe update over Rita het Onbenaderbare Muildier. Muildieren zijn toch echt heel anders dan paarden. Zelfs de vele getraumatiseerde paarden waarmee ik gewerkt heb. Een enorme uitdaging om de juiste aanpak en trainingsopzet te verzinnen. Een die werkt in de omstandigheden hier.

Nu zetten ze Rita, die in een groep ezels leeft, apart in de aangrenzende buitenpaddock. In het begin rende ze echt van me weg, nu niet meer. Haar persoonlijke bubbel wordt met elke training kleiner :j

Ze maakt een begin met targeting en daar ben ik heel blij mee. Ook wil ze wel naar me toe komen, maar zij bepaalt de afstand. Die is nu nog maar 4 meter (ipv 15!) Maar ik kan dus niet naar haar toe om te voeren: dan loopt ze weg.

Dat is inmiddels opgelost, maar daar ga ik in de volgende blog en mijn volgende video over praten.

Update Rita [blog] over waarom Targeting tergend langzaam gaat

Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:59

Het is stil hier

Stip heeft weer een nieuw filmpje gemaakt! Deels met klikkertraining en deels toeval haha

Klikkertraining is ook handig om je paard te leren "geduld" te hebben als hij bijv. niets kan zien

https://youtu.be/YCGLo_YPwWY

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:04

hahahahaha, geweldig filmpje. _O-

ik heb me ingeschreven voor de online cursus van "horses with choices" nog iemand hier? Start 29 augustus.
Heb ook een tijdje stilgelegen met oefenen omwille van verbouwingen. Binnenkort dus weer lekker aan de slag!

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:08

Thanx!

Oh interessant!

Stip heeft tot nu toe altijd de keuze gehad bij de clickertraining om ook weg te lopen als het hem te veel werd. Vooral om hem te beschermen tegen mijn enthousiasme .
Al "moet" hij soms ook wel gewoon eens iets doen wat op dat moment van hem gevraagd wordt, maar wel binnen zijn kunnen natuurlijk.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:34

Leedebee schreef:
Thanx!

Oh interessant!

Stip heeft tot nu toe altijd de keuze gehad bij de clickertraining om ook weg te lopen als het hem te veel werd. Vooral om hem te beschermen tegen mijn enthousiasme .
Al "moet" hij soms ook wel gewoon eens iets doen wat op dat moment van hem gevraagd wordt, maar wel binnen zijn kunnen natuurlijk.

Ja, dat is in mijn ogen de sleutel naar succes. De weg is langer maar ik heb tijd

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:41

Mee eens! Even iets meer investeren, maar dan heb je er op lange termijn ook meer voor terug!