Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:30

Leuk, HL, ga ik lezen!


Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:06

HippoLogic schreef:
Heb je zelf ook een wip, Odi? Zelfgemaakt of gekocht?

PS ik ben een blog serie gestart voor rijden met de clicker.


Zelf gekocht :D

Ga je blog snel lezen, leuk.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:13


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-19 06:39

Wow wat gaaf!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

CarolsPhoto
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:19

Super leuk nice!!

teddybearr

Berichten: 69
Geregistreerd: 04-05-18

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:57

Ik ben net ook begonnen met de clicker, bevalt me erg goed!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:24

Voor de clickeraars die het leuk vinden. Wij hebben een winactie om deel te kunnen nemen aan de clinic balans en proprioceptie voor paarden. Deze clinic is alleen voor clickertrainers.
Op deze dag zijn er ook diverse wips aanwezig. Mocht je interesse hebben? Kijk dan bij Markt - clinics/cursussen/workshops

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:37

Ik ga aanwezig zijn op de clinic!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:43

Ilsey schreef:
Ik ga aanwezig zijn op de clinic!


Wat leuk om te lezen.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:44

Ilsey schreef:
Ik ga aanwezig zijn op de clinic!



Wat leuk om te lezen *\o/*

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 00:55

teddybearr schreef:
Ik ben net ook begonnen met de clicker, bevalt me erg goed!

Leuk, waar ben je mee begonnen? Met welke oefening?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:04

Ik ben ook begonnen met Connection Training... nog niet zoveel gedaan.
Mijn jonge ruin is wel erg van het eten... en nu werd er aangegeven dat je dus begint met een beloning die weinig waarde heeft. Ze gebruiken bij Connection Training vooral chaff en dat blijkt gehaksel stro te zijn wat ook bedoelt is al ruwvoer voor paarden.
Ik had nu luzernebrokjes maar heb het idee dat hij die al te interessant vindt en dat daardoor hij al te fanatiek is terwijl we juist meer rust en ontspanning willen.

Ik ben benieuwd wat jullie voeren... en of jullie in de loop van de tijd daar nog veranderingen in hebben aangebracht. En of jullie een idee hebben wat ik zou kunnen gebruiken.
Vandaag ging het trouwens wel al iets rustiger maar ik had hem al gelongeerd en daarna al zijn bak eten gegeven voordat ik met brokjes en clicker begon.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:23

Hoi! Ik heb een vraagje aan degene die werken met een clickertraining. Het principe spreekt me heel erg aan. Alleen nu was ik pas ergens en die paarden die blijven continu je ongeveer 'overlopen' om aan het werk te mogen en dus wat lekkers te krijgen. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gaat gebeuren?
Ik zou het clickeren ook met mijn paarden willen doen. Alleen wil ik wel dat mijn paarden weten dat ze niet zomaar lukraak hoeven komen schooien en ik ook gewoon kan mesten o.i.d. zonder continu te moeten opletten of ze me niet omver lopen van ongeduld.

Is dit bij alle paarden met clickertraining zo? Of heb ik pech gehad deze ongeduldige paarden te zien?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:43

Het is maar net wat je ze leert. Als ze schooien en het werkt zullen ze dat blijven doen. Als jij onduidelijk bent wanneer er iets te verdienen valt en wanneer niet, laat je de paarden in onzekerheid.
Ik denk niet dat jij ongeduldige paarden hebt gezien, ik denk dat jij paarden hebt gezien die niet geleerd hebben om in rust te trainen.
In dit filmpje geen ongeduldige paarden.
https://www.youtube.com/watch?v=vCVJVvaK6Jk

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:30

Denk dat jou vraag Kim_W en die van mij niet zo heel veel verschillen. Dat 'overlopen' en opdringerig zijn omdat ze eigenlijk te enthousiast zijn ... In Connection Training gaat het daar dus wel bijna meteen over... en dat rust en ontspanning wel de belangrijkste voorwaarde is.

Odi heeft wel gelijk dat het is wat je ze aanleert... Maar goed daar ben je nog weinig verder mee geholpen als je net begint met leren over clickertraining. Denk dat het iig belangrijk is om jezelf eerst goed in te lezen. Daarnaast is aanleren van manieren en zorgen dat ontspanning/rust en 'niets' doen ook beloond wordt belangrijk. Als je teveel focus hebt op de kunstjes dan is de kans groot dat als je een enthousiasteling hebt dat die bij het zien van jou meteen alle kunstjes laat zien wel aanwezig... en ja dat vinden sommige misschien grappig maar echt relaxed is het niet... en in CT gaven ze aan dat dit probleem bij paarden wel redelijk vaak voorkomt...dus inderdaad goed om daar meteen vanaf het begin aandacht aan te besteden.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:17

CT is geweldig.
Dichterbij in België, zit clickergoeroe Inge Teblick. Op haar website heeft ze een gratis online cursus staan die je kunt downloaden.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:05

Ik denk dat veel clickertrainers wel bekend zijn met paarden die tekenen laten zien van 'overarrousel'. Die worden zó enthousiast dat ze een beloning kunnen ontvangen, dat ze hun geduld snel kunnen verliezen en het een dunnen lijn is naar frustratie bij het paard. Best lastig hoor. Zeker als je net begint. En voor veel mensen dé reden om zo snel op te geven, want je krijgt er een ongeduldig/bedelend paard voor, dus het werkt niet. Terwijl ook dat ongeduldige en bedelende gedrag prima te trainen is.

Een paar dingen die ik zelf wel heb geleerd of vaak zie:
1) wat voor beloningen geef je? Sommige paarden moet je trainen met stukjes wortel omdat ze het anders niet interessant genoeg vinden. Andere paarden worden zó enthousiast van een stukje wortel dat ze overal heen vliegen. Dan is het vaak fijner om een saaiere beloning te kiezen; bv hooibrok of grasbrok. Zo heb ik hier zelfs een tijdje met gewoon luzerne gewerkt of geknipt hooi.

2) Is het voor het paard duidelijk wanneer hij een beloning kan ontvangen? Je merkt vaak dat het paard deze tekenen laat zien als hij even niet weet wat er nu gebeurd/of moet worden gedaan en vanuit daar zelf maar dingen gaat verzinnen. Eigenlijk heel tof! Want hij laat zijn enthousiasme zien en probeert ontzettend met je mee te denken. Maar dat dat betekent dat dierlief z'n neus in al je zakken stopt of 60 rondjes gaat draaien is dat natuurlijk niet heel effectief. In het begin is het voor jullie beide natuurlijk aftasten hoe het werkt. Het werkt dan vaak erg fijn om in beschermd contact te werken (achter een draadje). Zo kan hij even niet al je zakken proberen te plunderen en jij kan zijn ruimte niet in. Voor allebei vaak even wat extra rust en vanuit daar lekker beginnen.

3) ben je niet aan het 'lumpen'? Dus té grote trainingsstappen aan het nemen. Bijvoorbeeld wil je het dier leren stil staan, dan begin je met een mini seconden. Maar als je direct 5 seconden verwacht kan het paard onrstig worden want hij snapt even niet wat er nu aan de hand is en wat je wilt.. Dus probeert hij die 60 rondjes nog maar eens! Werkte dat mens??
Om dit te verhelpen is het voor jezelf heel duidelijk hebben wat je wilt leren, en dat opdelen in mini stapjes. Je zal soms merken dat die stapjes heel makkelijk zijn voor het paard en je erdoorheen vliegt. Helemaal prima. Liever dat dan tegen frustratie aanzitten omdat het net een stap te groot is.

4) En soms is het een kwestie van leren ontspannen. Ik heb zelf een erg energiek paard. Heel fijn voor het actievere grondwerk, zoals longeren met +R of sprongetjes. Maar juist erg lastig met rustigere oefeningen die er ook zeker bijhoren. En ik heb hier zeker een tijd vastgestaan. Want hij kon gerust een minuut stilstaan, maar dan kreeg je wel regelmatig boze blikken. Hij stond dan niet relaxt stil, maar hij stond een soort van gespannen stil. En zodra ik mijn cue gaf was er direct beweging en bijna een HAP naar de beloning. Een stukje frustratie dus.

Met m'n instructrice zijn we toen ontspanningsoefeningen gaan doen. En hem leren dat hij ook gewoon lekker kan suffen tijdens de training. Dus zelf zuchtend uitademen, rustige energie, gapen. En dan briesde paard soms mee. Dat werd ook direct rustig beloond. Niet uitbundig, gewoon click en rustig een beloning erin stoppen. Uiteindelijk kwamen ze zelfs zo ver dat Dex echt bijna in slaap viel, zijn oogjes toe gingen en hij heel relaxt stond te suffen. Super fijn. We hebben het toen uitgebreid naar dat ik ondertussen ook om hem heen kon lopen of kon poetsen. En dit is wel zo'n beetje de oefening waaraan ik het allermeeste heb gehad!

Hij werd er veel relaxter en knuffeliger van. Hij zocht liever mijn contact op. We hadden vaker momenten zonder clicker dat ik gewoon in z'n wei kon zitten en hij tegen me aan kwam staan slapen. Heerlijk. En vanuit die ontspanning konden we ook ontspanning beweging in zetten door tussen de andere oefeningen deze oefening te doen. Kortom; die oefening haalde eigenlijk de frustratie en onrust weg bij Dex. De beloning zou wel komen, alles is goed, gewoon lekker chillen. Dat is eigenlijk een beetje de boodschap dat het gaf. En vanuit daar hebben we weer opgebouwd. En nog merk ik wel eens dat ik te snel ga, en dan doe ik de ontspanningsoefening weer wat vaker. Het heeft dan zoveel effect.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat het wat helpt :j

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:19

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, freetorun...
ik denk dat ik maar een bult hooi ga knippen ;) en goed nadenken over die ontspanningsoefeningen..
Het voelt zo tegenstrijdig om niets doen te oefenen ... maar goed eergisteren klapte meneer per ongeluk tegen het stroom draad met zijn snufferd omdat hij weer te dichtbij kwam en ik het draad open aan het doen was... en dat zijn gewoon onprettige situaties en ook wat onveilig.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:02

Bedankt voor jullie berichtjes! Het is dus zeker wel te trainen. Dan ga ik mij er eens goed in verdiepen. En die ontspanningsoefening is een goede! Denk dat ik die dan vanaf het begin af aan wil aanleren, zodat er rust in de toko blijft.
Hebben jullie ook een beginsignaal/eindsignaal voor het paard? Dat ie weet, nu moet ik aan de bak, en nu ben ik klaar en hoef ik je niet meer in de gaten te houden, want ik krijg toch niks meer?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:46

In het begin vond ik een beginsignaal maar vooral een eindsignaal heel handig. Paard was toen nog wat verward dat het opeens beloningen kreeg, wist niet 100% wanneer en waarom hij het kreeg en dus was het fijn om te kunnen kaderen voor hem. Zo begon ik meestal met een neustarget en eindigde ik met 'Ennnnnn klaaar' waarna ik m'n beide handen uitstak en hij er even aan rook. Al snel wist hij dan dat het voorbij was of dat hij even pauze had.

Als het een pauze was - en dat doe ik vrij frequent - wachtte ik in het begin ook écht tot hij zn aandacht voor iets anders ging gebruiken (grazen, rondlopen, naar vriendjes etc). Soms duurde dat echt wel even, dan had hij zoveel zin om verder te gaan. Ondertussen weet hij dan 'ennn klaaaar' aangeeft dat ik even 'uit' sta en dan doet hij even z'n eigen ding.

Een startsignaal gebruik ik niet heel erg meer. Hij merkt vanzelf wanneer de clicker weer meespeelt. Ondertussen is hij wat relaxter in het hele clickertraining gebeuren en weet hoe en wanneer hij beloningen kan verdienen. Dus geen gebedel, in zakken geneus of een vorm van frustratie o.i.d. En zo kunnen we nu ook steeds meer samen zijn zonder de clicker, om gewoon even in de wei te zitten. Ook fijn!

Het enige waarbij ik startsignalen wel belangrijk vind is de oefeningen waarbij ik duidelijk om consent wil vragen. Bijvoorbeeld het insmeren met zonnebrand, dan moet hij eerst een normale neustarget geven waarbij ik geen zonnebrand opdoe. Met opstappen is het eerst inparkeren zonder twijfelen etc. Dat zijn dan een soort startsignalen, en als ik dan twijfel zie dan werken we daaraan of accepteer ik het als een 'nee' :j

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 05:39

Evelijn schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, freetorun...
ik denk dat ik maar een bult hooi ga knippen ;) en goed nadenken over die ontspanningsoefeningen..
Het voelt zo tegenstrijdig om niets doen te oefenen ... maar goed eergisteren klapte meneer per ongeluk tegen het stroom draad met zijn snufferd omdat hij weer te dichtbij kwam en ik het draad open aan het doen was... en dat zijn gewoon onprettige situaties en ook wat onveilig.


Dat is begrijpelijk. 'Niets' doen wordt niet gezien als een 'prestatie' in onze cultuur. 'Niets doen' is lui en wordt over het algemeen niet als waardevol geacht. Maar 'netjes op je beurt wachten' is hetzelfde gedrag (stilstaan en wachten op de volgende cue). Dus als je het zo gaat zien word je je meer bewust dat 'stil staan' en 'wachten' niets anders is dan aangeleerd gedrag. :D

Ik leer mijn paard netjes wachten op een cue en dat geeft mijn paard aan door Key Lesson Patience te laten zien. Aangeleerd 'bedelen' want alleen dan zal ik een volgende cue geven (en dat kan leiden tot een click en bekrachtiger)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:23


ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:35

Gaaf Odi, dat ziet er echt leuk uit! Ga jij?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:49


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 16:47

Leuk Odi! Dat zal een leuke en leerzame week worden. Ik hou van leren! Jammer genoeg een beetje te ver voor mij maar in augustus ga ik zelf op kamp met een vriendinnetje en we gaan naar de c3 daagse clinic van Peggy Hogan (the best whisper is a click) en Monty Gwynne (de pony fairy die ook rechtrichten doet). Verheug me er nu al op! Roadtrip!! (want het is iets van 500 km. Door de bergen. Dat wordt genieten!)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 17 bezoekers