Galop aan de longeerlijn.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:44

He.

Mijn paard heeft moeite met de galop.
Nu krijg ik de tip om dit eerst aan de longeerlijn te oefenen.
Maar waar begin je en hoe doe je dat?
Kun je dan beter met een halster en longeerlijn beginnen, of gelijk inspannen?

Groetjes.


Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:00

hoe bedoel je je paard heeft moeite met galop? wil hij niet graag gallopperen of struikelt hij of wat bedoel je precies ?

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:03

Ik zou met een halster en longeerlijn beginnen en oefenen met het rondjes lopen en overgangen :)

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:05

ik denk persoonlijk dat je dat consequent moet oefenen, het heeft meer met gewoonte te maken. als je paard losloopt rent ze zich ook heus wel is naar de andere kant van de wei in galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:08

Liefssjulia1 schreef:
hoe bedoel je je paard heeft moeite met galop? wil hij niet graag gallopperen of struikelt hij of wat bedoel je precies ?


Qua rijden kent ze de rechtergalop niet. 9/10 springt ze verkeerd aan of ze springt gewoon niet aan.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:13

Nora20 schreef:
Liefssjulia1 schreef:
hoe bedoel je je paard heeft moeite met galop? wil hij niet graag gallopperen of struikelt hij of wat bedoel je precies ?


Qua rijden kent ze de rechtergalop niet. 9/10 springt ze verkeerd aan of ze springt gewoon niet aan.

Dit probleem heb ik ook met mijn verzorgshet. Ik keek net een filmpje terug en daar zat hij in de verkeerde galop, andersom begint hij te bokken en valt terug.

[OPG] Shetlander bokt in galop?

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:17

duidelijke hulpen geven of wat ook nog wel helpt is hem met je been tegen de bakrand aanduwen of een tikje geven met de zweep achter je been

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:25

Nee, het is juist niet logisch voor een paard om op zo'n klein cirkeltje te gaan galopperen. Beter pak je een lang recht stuk.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Lovethokkaa
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: brabant

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:41

Ik heb een pony thuis, die wil alles in de super turbo versie doen, dus die galop gaat ook niet. Ik ben dus ook aan de longeerlijn begonnen, gewoon eerst met alleen een halster en longeertouw, en als ze snel uit de galop viel, een soort van mee 'hupsen' op de maat van de galop. En wat meestal helpt voor de goede galop, je paard een ieniemienie beetje naar binnen vragen in de draf(zodat je een soort hoek krijgt) en dan naar de galop gaan. In een hoek pakken ze ook onder het zadel meestal de goede galop.

¡GEZOCHT! Neongreen bandages pony (liefst eskadron) & babyroze bandages pony
♥ Thokkadís

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:43

antje_vip schreef:
Nee, het is juist niet logisch voor een paard om op zo'n klein cirkeltje te gaan galopperen. Beter pak je een lang recht stuk.


In het bos gaat de galop echt vloeiend, ze houd het alleen niet super lang vol.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:46

probeer met het aanspringen je paard mee te laten kijken en probeer te oefenen in hoeken en dan goed mee laten buigen met de hals mijn pony springt ook telkens over maar als ik de teugel erbij heb en mee laat buigen met bochten zit ze wel goed :) miss heb je er iets aan maar ja zo doet iedereen het anders

sinds 28-9-20 eigenaar van julius

Evita 16-03-1997 29-6-20 r,i,p **** Flower 23-04-2018 ~04-01-19*r.i.p

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:47

Het is alleen in de rechter galop?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:15

Als ze rechtuit wel goed galopeert dan is het denk ik meer een kwestie van de stelling en buiging eerst goed trainen. Zit ze links of rechtsom vast?

melaaati
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:35

Pony van een vriendin galoppeert niet tijdens het longeren ook als je met een zweep zit. Ze galoppeert alleen als er iemand op zit. Dus is het dan handiger om een recht stuk te proberen te galopperen en dan pas longeren?

the sun, the moon and the truth

merelj93

Berichten: 235
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Rijen

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:32

Ik kom hier ook even binnenvallen, ik heb een tinkerruin van 9 jaar, die weigert te galopperen aan de longe. Ook met zweep doet ie het niet, hij gaat alleen keihard draven, na het longeren ben ik vermoeider dan hem.
Ohz doet hij het wel, maar kleine rechte stukken. We zijn ook nog niet zo lang met de galop begonnen.
Ohz moet ik hem ook echt flink aandrijven met spoortjes, en aangezien ik dit niet echt de vriendelijkste manier vindt, en me hier ook niet goed bij voel, vroeg ik me af of er nog andere manieren zijn?
Het is een tinker die echt liever lui dan moe is, maar hij moet wel gewoon luisteren naar mij, zoveel vraag ik niet van hem.
Wie o wie heeft een tip?

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:27

Ook ik lees even mee. Mijn vzpony wil ook amper galopperen aan de longeerlijn... ze gaat of heel hard draven of ze springt aan in galop maar trekt dan zo hard aan de lijn (van de cirkel af) dat ik haar bijna niet kan houden en z.s.m. terug laat komen naar draf.

SInds een paar weken ben ik begonnen met de basis van het grondwerk ; het leiden. Op rechte stuk gewoon rechtdoor galopperen doet ze wel gewoon. Heeft iemand hier tips voor ?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:43

En anders misschien eerst los rijden en aangalopperen, en dan in de galop voltes rijden? Misschien gaat het dan aan de longe ook beter

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:41

In alle gevallen moet je eerst zorgen dat je draf goed zit. Dat wil zeggen dat je paardje niet gewoon braaf moet zijn tijdens het draven, maar over de rug moet draven, in een correcte binnenstelling met een mooie buiging die ze kan volhouden. Hoofdje mag niet sterrenkijken, mag niet te laag worden gehouden, maar moet gewoon netjes op schofthoogte worden gehouden. De bewegingen moeten ruim zijn, je moet je paardje kunnen schakelen (sneller en trager laten lopen) en ook daarbij mag je paardje zijn evenwicht niet verliezen. Kan het dat nog niet? Dan moet je eerst beginnen bij de stap van je paardje te verbeteren en die moet hetzelfde zijn als alles wat de draf zal moeten zijn: ruim, ontspannen, correcte buiging, correcte binnenstelling, in evenwicht.

Als je dan uiteindelijk toch galop vraagt, doe dit dan wanneer je paardje de hoek ingaat en bij een correcte binnenstelling. In dat geval is de kans veel groter dat je paardje zijn correcte galop aanspringt. Lukt dit niet en begint je paard te racen in draf? Teruggaan naar de vorige stap: correct, ontspannen in juiste buiging draven. Dan begin je opnieuw. Als je paard correct aanspringt laat je hem een paar galoppassen doen en dan ga je terug naar draf. Ook hier weer: geen racedraf, een ontspannen draf die mooi over de rug gelopen is. Ik denk dat in veel gevallen die hier worden beschreven jullie paard nog niet klaar is om op een cirkel te galoperen aan een longeerlijn en dat jullie misschien best eerst even teruggaan naar de stap en de draf.

Hopelijk zijn dit goede tips?

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Re: Galop aan de longeerlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:46

Hier heeft die van mij ook moeite mee. Veel oefenen aan de longeerlijn en dan niet te veel ruimte geven met aanspringen dus iets korter nemen. Dan wordt het moeilijker om in de verkeerde galop aan te springen en maak je het voor haar makkelijker om in de juiste aan te springen. Als ze verkeerd aanspringt terugnemen en meteen weer aan laten springen. Bij de mijne helpt het ook om hem te overvallen.. Dus dat hij het niet echt aan ziet komen, dan springt hij meestal meteen goed aan.
En niet te vergeten, meteen goed belonen op stem als ze juist aanspringt! Als ze eenmaal in de goeie zit kun je haar ook weer een langere lijn geven en haar op die manier dus belonen.


If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.

Ons eerste galopje buiten! http://www.youtube.com/watch?v=f5L5f7HG ... e=youtu.be


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers