rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 14:41

Aangezien ik hier veel verschillende meningen over hoor maak ik toch maar een topic aan.
Wat vinden jullie? Is het goed om te rechtrichten met een paard of kun je beter wachten tot hij wat ouder is.

voorbeeld:
Een 3-jarig paard is beleerd en heeft al een redelijke balans tijdens het rijden en longeren. Het paard heeft al aardige bespiering. Helaas is het paard aan de rechterkant stijver en buigt daar ook moeilijker. Zouden jullie dan al gaan rechtrichten of wachten jullie liever nog even?

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:24

Als je paard oud genoeg is om op te rijden is het imo de verplichting van de ruiter/eigenaar het paard ook lichamelijk (en geestelijk) GOED voor te bereiden op het werk; het dragen van de ruiter. Dat doe je door het sterk te maken en recht te richten.

Rechtrichten kun je ook heel erg goed met een jong paard doen vanaf de grond, zonder erop te zitten. Zelf geef ik de voorkeur aan een paard trainen, sterk maken en gymnastiseren vóór er iemand op gaat zitten. :)

In het geval van jouw voorbeeld (een 3 jarige die al bereden wordt) zou ik gaan rechtrichten vanaf de grond en pas weer gaan rijden tot hij 4 of 4,5 jaar is. Hij zal niet vergeten wat hij nu al geleerd heeft onder het zadel.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 19:29

Oké bedankt.
Heb zelf een driejarige en wilde graag les in rechtrichten en lange teugelen. Iemand wilde wel les geven, maar toen ik zei dat het om een jonge pony ging zei ze dat dat absoluut niet kon.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:30

Dan zou ik zeker weten een andere lesgever zoeken, maar wel in rechtrichten/lange teugelen! Dat is in mijn ogen de basis voor elke opleiding voor een paard!

Zelfs de 'KNHS-dressuur' is gebaseerd op het rechtrichten, dat is de absolute basis :)

'In het land der blinden is eenoog koning'

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 19:35

Deze instructeur heb ik geen les van.
Zocht alleen les in het lange teugelen, dat wilde zij wel doen. Weer hebben alleen contact gehad via bokt. Ik zal dan opzoek naar iemand anders.
Zij had het over dat eenjong paard geen goede balans had en dat het te inspannend was. Ik vond dat vrij raar omdat rechtrichten me de basis leek. Daarom maar een topic geopend.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:36

Het belanrijkste van de hele basis; rechtrichten, dus meteen mee beginnen en inderdaad eerst op eigen benen laten lopen. Wees kritisch wat voor instructie je voor kiest; een verkeerde kan je heel veel narigheid bezorgen!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:39

Vanaf het moment dat ik op een jong paard zit ben ik aan het rechtrichten.. :o
Uiteraard hou je wel rekening met het feit dat hij pas 3 is, maar je kan al wel de schouder voor de achterhand zetten, stelling en contra-stelling rijden, slangevoltes & 8-jes rijden en kijken of je paard een pasje opzij wilt voor je been.

Verder niet te moeilijk doen, hou het simpel.. gewoon spelenderwijs.. en lekker op eigen benen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:42

Precies, zodra je in dat zadel gaat zitten is het je taak om het paard heel te houden, dus recht te houden.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 19:49

Kan ik met rechtrichten vanaf de grond zelf beginnen of heb ik perse les nodig? Dan bedoel ik niet langeteugelen maar gewoon aan de hand.
Ik was me al een beetje aan het inlezen op de site van marijke de jong.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Alabaster

Berichten: 1157
Geregistreerd: 21-02-07

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:51

Je kan ook eens kijken op de site van Mireille den Hoed zij heeft ook gratis theorie dagen. Succes.

Hij is af...zie profiel
http://www.stalmireille.nl

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 19:52

Maar zou ik er zelf rustig mee kunnen beginnen?

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:59

Als jij van binnen naar buiten, van achteren naar voren rijd, dan ben je al een eind op weg.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 20:06

Ja mr vanwege zijn leeftijd rijd ik hem nog niet heel veel. Zou liever eerst vanaf de grond doen. Kan ik daar dan zo mee beginnen?

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:08

daar heb ik geen verstand van. Sorrie.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 20:39

Oké er zijn vast wel mensen die er verstand van hebben. bedankt voor je informatie.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:40

Voordat je begint kun je ook hier even kijken, staan wel nuttige dingen in.
[RT-V] Academische en klassieke rijkunst?

Afhankelijk van waar je woont weet ik misschien nog wel instructeurs die je kunnen helpen.
Pb maar als je wilt.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 20:42

Ik woon in friesland

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 21:13

Phoe wat staat er veel in dat topic, moet me er nog maar eens goed in verdiepen.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:08

Ik ben met mijn 3 jarige juist begonnen met lange teugelen en werken aan de hand, hierdoor worden ze sterker en krijgen ze al meer eigen balans voor je er op stapt

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 22:14

Ja dat lijkt mij idd wel fijn voor je paard.
Heb jij les of doe je het gewoon zelf?

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:21

Ik heb met mijn andere paard redelijk wat lange teugellessen gehad van Piet Bakker, daarna ben ik met mijn jonge paard zelf aan de slag gegaan.

Met werken aan de hand ben ik afgelopen zomer ook met mijn andere paard begonnen onder begeleiding van Monya Spijkhoven.
Samen met haar heb ik ook de eerste keren met mijn jonge paard gewerkt en nu heb ik les onder het zadel van haar en rommel ik zelf wat met 'm aan de hand en aan de lange teugel.
Straks als we met rijden weer wat verder zijn wil ik de lessen ook een beetje af gaan wisselen, dan onder het zadel en dan aan de hand.

Met name van het lange teugelen leren ze al heel fijn op hun eigen benen lopen omdat ze voor je uit moeten lopen en dus niet echt op je kunnen steunen

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 22:26

Mijn paardje vind het ook lastig om op zijn eigen benen te lopen. Hij volgt me overal maar als ik naast zijn hoofd/hals/schouder ga lopen wil hij niet meer vooruit. Ga je weer voor hem lopen dan volgt hij je weer...

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:30

ik ben begonnen vanuit het longeren met dubbele longe, en dan met de longeerzweep drijvend naar voren houden en er wat meer achter gaan lopen en dan rechtuit naar de hoefslag sturen.

nu loopt 'ie zo voor me uit zonder problemen!
als we de weg op gaan, wat hij nog heel spannend vindt houdt mijn vriend hem wel aan de voorkant vast met een touwtje en dan loopt ik achter om te sturen

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: rechtrichten met een jong paard: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 22:38

Oké ik snap hem.
Ik heb wel iemand die er voor kan lopen maar het probleem is dat hij zich dan compleet focust op degene die voor hem loopt en niet degene achter.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:50

ja dat doet die van mij ook hoor en dat is logisch, gewoon proberen degene die erbij loopt dan steeds verder opzij te krijgen door zelf te sturen en aan te drijven met stem en zweepje

daarom ben ik ook alleen gestart vanuit de dubbele longe, dan had hij alleen mij, en ik liep er achter :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers