problemen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
deempjeXxXx
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-11-13

problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 20:13

hallo bokkers
ik heb een probleem
mijn verzorg shetje hj is 8 jaar oud
hij komt naar me toe tijdens het longeren
hoe moet ik dit probleem oplossen hebben jullie tips?
ik doe vaak spelletjes met hem en speel af en toe met me verzorg shetje
dit hebben we geprobeerd iemand naast hem te lopen
maar hij reageerd er niet op hij reageerd ook niet op de longeerzweep
ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleem


Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:15

Heb hetzelfde probleem, volgens instructrice komt het door een gebrek aan respect..
Flinke tik tegen de schouder aan met de longeerzweep? Mijn verzorgpaard gaat dan rennen, omdat ze het er niet mee eens is, ga er vanaf donderdag mee aan de slag, dus als ik wat nuttige tips te horen krijg, zal ik die zeker met je delen als je dat wilt! :)

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:18

Je moet zorgen dat je haar met lichaamstaal van je af stuurt. Dus als ze naar je toe komt, maak je wat groter, zet desnoods een stap naar haar toe. Ook is het handig om een soort driehoek te vormen met je longeerlijn en je longeerzweep. Als ze naar je toe komt kan je haar ook wat laten versnellen, dan heeft ze een grotere volte nodig om gemakkelijk sneller te lopen.

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:21

Pacific schreef:
Je moet zorgen dat je haar met lichaamstaal van je af stuurt. Dus als ze naar je toe komt, maak je wat groter, zet desnoods een stap naar haar toe. Ook is het handig om een soort driehoek te vormen met je longeerlijn en je longeerzweep. Als ze naar je toe komt kan je haar ook wat laten versnellen, dan heeft ze een grotere volte nodig om gemakkelijk sneller te lopen.


Ja dat is helemaal waar. als ze naar je toe komt kan je ook de zweep naar haar toe richten, dan kan ze niet meer dichterbij komen.
En wat ik soms ook gebruik is met je hand bewegen zodat je "golfjes" maakt ik het touw.. (kan het niet goed uitleggen)

A horse is your best friend <3
Saying ‘goodbye’ is often another way of saying ‘I remember’.
To the world you may be but one, but to one you might be the world.

dinniee
Berichten: 724
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: in het helal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:23

bedoelt u net als met springtouwen zoiets

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile!

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:24

Golfjes maken doe ik nooit, omdat ik merk dat je dan juist in de mond trekt/aan het hoofd trekt en ze dan juist naar je toe komen.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:27

Golfjes maken leid meer op grondwerk dan longeren. Met een bit in is dit ook niet oke, het bit slaat dan op en neer in de mond. Zulke dingen kun je wel doen met een touwhalster. Golfjes maken oftewel druk leggen op de hoofd van het paard betekend voor hem achteruit gaan of uit je buurt blijven. Zodra je paard dit doet moet je ook direct ophouden met de druk erop leggen.
Hoe longeer je haar? Ook met touwtjes oid want gewoon aan een lijntje is vaak maar zinloos rondjes lopen, ga je grondwerken dan ben je nuttiger bezig. Je bent dan voornamelijk bezig haar op lichaamstaal te laten lopen. naar de achterhand lopend is voor een paard altijd drijvend, loop je bij haar schouder dan is dat juist remmen voor een paard. Veelal zie je mensen harder lopen dan het paard dat moet dus niet.

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

deempjeXxXx
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 09:31

_lies_ schreef:
Heb hetzelfde probleem, volgens instructrice komt het door een gebrek aan respect..
Flinke tik tegen de schouder aan met de longeerzweep? Mijn verzorgpaard gaat dan rennen, omdat ze het er niet mee eens is, ga er vanaf donderdag mee aan de slag, dus als ik wat nuttige tips te horen krijg, zal ik die zeker met je delen als je dat wilt! :)

ja graag

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:34

Dat deed mijn pony eerst ook, als hij naar je toe komt dan sla je een beetje (niet tegen hem aan) naar de schouder. Als hij dat dan niet doet, dan geef je hem een tikje tegen zijn neus en schouder, als het goed is, gaat hij dan van je af ;)

#OTJE, My hero, My pride, My Pony <3

deempjeXxXx
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-13 09:35

Gerritt schreef:
Golfjes maken leid meer op grondwerk dan longeren. Met een bit in is dit ook niet oke, het bit slaat dan op en neer in de mond. Zulke dingen kun je wel doen met een touwhalster. Golfjes maken oftewel druk leggen op de hoofd van het paard betekend voor hem achteruit gaan of uit je buurt blijven. Zodra je paard dit doet moet je ook direct ophouden met de druk erop leggen.
Hoe longeer je haar? Ook met touwtjes oid want gewoon aan een lijntje is vaak maar zinloos rondjes lopen, ga je grondwerken dan ben je nuttiger bezig. Je bent dan voornamelijk bezig haar op lichaamstaal te laten lopen. naar de achterhand lopend is voor een paard altijd drijvend, loop je bij haar schouder dan is dat juist remmen voor een paard. Veelal zie je mensen harder lopen dan het paard dat moet dus niet.

ik ga allen longeren om haar spieren loser te maken en dat ze makkelijker wordt van over gang ze is heel moeilijk in galop te krijgen daar ben ik steeds met hem aan het oefenen

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:13

Een paard kan van zichzelf al galopperen, ik zou dus ook aanraden om met een touwtje te longeren (eerst op lang en laag zodat ze lekker op gang kan komen en alles ontspannen en los laten) en dan de overgangen oefenen.
Zulke dingen oefenen zonder enige hulp bij longeren vind ik zelf doelloos. Rondjes lopen kan die wel.

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:51

als hij naar jou toekomt met longeren is jouw positie ten opzichte van de pony niet goed. Je moet altijd zorgen dat jij in de "drijvende hoek" staat. Dat wil zeggen ten hoogte van de achterhand van de pony. Met de zweep wijs je naar zijn schouder. Zo drijf jij hem met je houding al naar voren en zal hij niet naar je toe keren.

Zolang je je je pony nog niet "normaal" kan longeren zou ik zeker niet aan touwtjes beginnen. Eerst de basis eens goed en daarna een stap verder.

♥ Joey ♥ onbekend x onbekend
Mama van S 11-06-2011 en A 17-04-2014

dinniee
Berichten: 724
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: in het helal

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:54

een touwtje over hem heen hangen met 2 flesjes

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile!

dinniee
Berichten: 724
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: in het helal

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:08

en helemaal los longere

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile!

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:13

Je kunt ook met 2 longeses longeren.

Mocht je dit op het begin nog te moeilijk vinden, kun je met 2 personen longeren waarbij jij de de binneste longeerlijn vasthoudt en de zweep en de tweede persoon de buitenste longeerlijn. Zij kan daarin de pony corrigeren door hem te begrenzen bij de schouder.

Aglaja (v. Olivi): dressuur M1 + 9, cross BB (eindstand) - verkocht
Biyou (v. onbekend): dressuur M2 + 8, springen B, cross BB (eindstand) - overleden
Zarco (PRE): L/M niveau

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:14

Longeren is niet alleen aan een touwtje in de rondte laten lopen en is vooral is niet zo simpel als het lijkt. Zoals zoveel dingen: als je het doet, doe het dan goed.
Je hulpen, gebruik zweep en je positie is allemaal belangrijk. Dit is niet te leren via de computer. Ik zou zeggen zoek iemand op die weet hoe het moet en ga daar bij in de leer.

CarlitaR

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:42

poedeltjes schreef:
een touwtje over hem heen hangen met 2 flesjes


Kun je me uitleggen waar dit voor dient?

~ There are many wonderful places in the world. My favourite is on the back of my horse ~

dinniee
Berichten: 724
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: in het helal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:28

CarlitaR schreef:
poedeltjes schreef:
een touwtje over hem heen hangen met 2 flesjes


Kun je me uitleggen waar dit voor dient?

tuurlijk nou sommige ponys denken dat er dan iemand op zit die door het tikken van de flesjes aanspoort en gaan dan tempo maken hoe harder hoe meer naar buiten. als dit niet gaat doe je het eerst met zadel met lossen beugels dan dit en dan hele kleinen flesjes en dan los

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile!

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:39

Neem de longeerzweep en je paard.
en maak sowieso een figuur zodat je pony weet hoe hij moet lopen is veel makkelijker, zorg dat je paard enige aanleuning kan hebben.
Als je in het midden staat drijf je rustig je paard van je af, zeg duidelijk het commando de naam van je pony
en bijv: Stappe,of drafff en laat het paard van je afstappen/draven
Als ze naar binnen valt, naar je toe, maak je een beweging met je zweep.
Je laat de zweep als het ware van boven naar beneden over haar borst of schouder vallen je
wijst haar naar buiten.
zorg ook dat je houding goed is,
dat je in een soort driehoek staat
Als jij niet voor het oog van het paard komt zal ze al veel minder naar binnen komen.
kom je voor het oog van het paard is dat een soort siniaal om te stoppen, dus blijf vooral iets erachter.
kijk naar de achterhand en iets achter het oog en de zweep richt je schuin omhoog.
succes!

Bobby #verkocht missyou <'3 ❤ There's a story behind every person. There's a reason why they're the way they are. Think about that before you judge someone.
:¨·.·¨:♡♡
`·. Toeval❤Brownie https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10168510_526406814138586_901301408_n.jpg?oh=4600f8e1ca0236923e0f0757a1eaf460&oe=5348AD0D&__gda__=1397278587_268afd440784410c7c465ec8c91ef8b8
If i only live once, i wanne die with you

Renee1991

Berichten: 5965
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:33

Misschien als je hem wat meer voorwaarts hebt lopen, kan hij minder snel naar je toe komen.. En zoals hierboven ook gezegd; let op je houding. Met de zweep vorm je samen met de longeerlijn een driehoek.
Bijzonder idee trouwens van de flesjes! Ben benieuwd of dat werkt :9

jopaardjo

Berichten: 457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Houten

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:45

Mijn pony vond logeren eerst ook erg lastig, hij maakte de volte elke keer kleiner en kwam soms ook ineens naar me toe.
Elke keer wanneer mijn pony de volte kleiner maakte deed ik mijn handen in de lucht, met de zweep erbij, en maakte ik mijzelf groot en zei ik "groter" . Zodra hij naar me toe kwam tijdens het logeren deed ik hetzelfde en zei ik er ook nog duidelijk en streng "Nee" bij.
Mijn pony had het erg snel in de gaten en nu is hij echt super braaf met logeren, ik hoef maar een keer te zeggen wat ik wil en hij luistert direct.
En goed belonen met je stem als hij het wel goed doet!

Succes!

blub


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers