Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:08

Ik heb ook een verzoek om lid te worden ingediend.


Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:14

Trouwens, blijft het wel bij een klein clubje (van hier) of mag iedereen lid worden?

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:45

Toch even leuk om te vertellen, ik heb vandaag de eerste les lange lijnen gevolgd met mijn verzorgpaard! Ze deed het echt supergoed. Ik vond t wel echt lastig om aan alles tegelijk te denken (handen op de goede plaats, contact houden, zweep op de goede plaats, ikzelf op de goede plaats, paard moet doorlopen, sturen etc) maar wel gaaf en we gaan er zeker mee verder!
Afbeelding

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:59

Tancreda4 ik werk met twee teugels en loop naast de schouder.Afbeelding

Wijslander, ga er vanuit dat het punten zijn om aan te werken in je training. Kan soms confronterend zijn maar jij weet het vast om te buigen tot iets positiefs. Positief is in ieder geval al zijn goeie bespiering.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 07:38

Soms is een les Ind confrentrend. Maar ik ben zeker niet tegen klassiek dressuur. En voorwaarts oplossen is zeker belangrijk.

Alleen merk ik dat vele klassieke dresuur instrucices mijn haf over zijn grens laten lopen kwa zijn natuurlijke snelheid. Dus moet hij sneller lopen waardoor hij z’n achterhand verliest en alleen maar langer en heel sterk wordt. En ik hem dan wel maar miet nageven door veel druk op de teugels.. dat noem ik niet nageven.

Ik heb liever een hafje wat lekker op z’n eigen tempo loopt en nageeft met z’n neusje er net over loodlijn (mijn haf heeft van nature een wat strakkere kaakgewricht, bij de tandarts gaat de klem niet heel ver open dan bij paarden die minder spanning op kaakgewricht hebben)

Dus hij neemt dan net niet z’n neusje mee. En ala je dan ook nog met druk gaat rijden.

Moet wel zeggen ik heb jaaaren wel zo gereden maar toen wist ik ook niet beter. Stan gaat al jaaaren elk jaar naar de tandarts. Dit jaar keer een andere en ze vertelde me dit over z’n kaakgewricht.. (mijn tandarts is verder goed hoor want diegene due ik nu gad twijfelde om er wat aan te doen omdat het er nog super uitzag)

Ik weet niet wat ze vermeld heeft. Maar blijf wel je gevoel hierin volgen.

Kortom luister naar je gevoel

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 07:46

Dit is echt een IJslanderjuf die het ras goed kent en Spuni voelde aan het eind van de les veel beter aan zonder over zijn grenzen te gaan, dus wat dat betreft helemaal goed. Eigenlijk kreeg ik vooral feedback op mijn houding en teugelvoering, even slikken dus en nu veel gaan oefenen.

Wadh is dan toch meer mijn comfortzone geworden... :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:33

@Plutolover: heb je dan wel een echte klassieke instructrice? Mijn instructeurs zijn beiden absoluut van 'voorwaarts denken', maar dan wel echt vanuit het paard gezien. Niet lopen met de handrem erop, maar zéker niet over het tempo heen. Gewoon: zit openen, ondersteunen met been: voorwaarts. Wat jij noemt vind ik eerder klinken als 'Engels/ moderne dressuur' en niet klassiek (Duits, Frans, Spaans, wat je wil).

@Wijslander: verbeterpunten hebben we allemaal, altijd :P Zelfs grote namen als Brent, Nuno, Marius... allemaal namen die gewoon door leren (leerden).

Aanstaande vrijdag hier les wadh gepland weer. Benieuwd waar we uitkomen na de les :D

Ow, verzoek tot lid worden de groep ook hier verstuurd :))

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:41

Wijslander schreef:
Dit is echt een IJslanderjuf die het ras goed kent en Spuni voelde aan het eind van de les veel beter aan zonder over zijn grenzen te gaan, dus wat dat betreft helemaal goed. Eigenlijk kreeg ik vooral feedback op mijn houding en teugelvoering, even slikken dus en nu veel gaan oefenen.

Wadh is dan toch meer mijn comfortzone geworden... :D


Lekker alleen maar bezig zijn met lichaamstaal en de houding van je paard. Herken ken ik goed!
Als ik weer ga rijden na zo een lange tijd ga ik waarschijnlijk ook heel wat opmerkingen krijgen maar dat is ook wel wat ik wil hoor

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:10

Skippy01 schreef:
@Plutolover: heb je dan wel een echte klassieke instructrice? Mijn instructeurs zijn beiden absoluut van 'voorwaarts denken', maar dan wel echt vanuit het paard gezien. Niet lopen met de handrem erop, maar zéker niet over het tempo heen. Gewoon: zit openen, ondersteunen met been: voorwaarts. Wat jij noemt vind ik eerder klinken als 'Engels/ moderne dressuur' en niet klassiek (Duits, Frans, Spaans, wat je wil).

@Wijslander: verbeterpunten hebben we allemaal, altijd :P Zelfs grote namen als Brent, Nuno, Marius... allemaal namen die gewoon door leren (leerden).

Aanstaande vrijdag hier les wadh gepland weer. Benieuwd waar we uitkomen na de les :D

Ow, verzoek tot lid worden de groep ook hier verstuurd :))


Geen idee de instructeurs die ik hiervoor had en op de 'klasieke' manier me les gaven. Waren echt van naar voren schoppen met veeeel druk laten nageven.. Waardoor mijn haf alleen maar sterker en zwaarder in de hand werdt. En daar moest ik maar met nog meer voorwaarts rijden oplossen en werdt vanzelf minder... Terwijl ik gewoon spierpijn had. En als hij dan na-gaf (wat hij dus eigenlijk niet deed) dan moest ik ontspannen. Waardoor ik het gevoel kreeg, als ik nu ontspan flikert hij op de grond..)

Het zou ook wel mij en de combi zijn, ik hou gewoon snel vast. En hij heeft gwn een kaak wat niet snel loslaat. Dus echt super combi dit :+

Nu ik meer leer met strechten en echt van achter naar voren, wordt hij vele male lichter in de hand alleen kwa nageven doet hij voor het mooi net zn neusje eruit (echt net 1 knikje in de hals/kaak en hij is volgens het boekje nageefelijk) Dus dat laat ik maar zo ipv de laatste knikje dwingen.. Hij heeft een spek nek dus gewoon achter zn kaak niet veel ruimte om volgens het boekje na te geven.

Dus mocht hij echt los laten en volgens het boekje doen houdt ben ik al blij als dat 3 passen is. HEt is ook kwetsie van acepteren dat hij al van nature meer spanning heeft op zn kaakgewricht.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:11

Wijslander schreef:
Dit is echt een IJslanderjuf die het ras goed kent en Spuni voelde aan het eind van de les veel beter aan zonder over zijn grenzen te gaan, dus wat dat betreft helemaal goed. Eigenlijk kreeg ik vooral feedback op mijn houding en teugelvoering, even slikken dus en nu veel gaan oefenen.

Wadh is dan toch meer mijn comfortzone geworden... :D


ah op die manier. Dat is ind confrenterend. (schrijf ik dat zo goed) dat herken ik wel ja.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:13

horizoning: fijn dat het zo goed ging! al je huiswerk gaat nadat je oefenen straks beter :D.

fardoe: In die positie werk ik ook wel eens. ook fijne manier :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:16

plutolover schreef:
Skippy01 schreef:
@Plutolover: heb je dan wel een echte klassieke instructrice? Mijn instructeurs zijn beiden absoluut van 'voorwaarts denken', maar dan wel echt vanuit het paard gezien. Niet lopen met de handrem erop, maar zéker niet over het tempo heen. Gewoon: zit openen, ondersteunen met been: voorwaarts. Wat jij noemt vind ik eerder klinken als 'Engels/ moderne dressuur' en niet klassiek (Duits, Frans, Spaans, wat je wil).

@Wijslander: verbeterpunten hebben we allemaal, altijd :P Zelfs grote namen als Brent, Nuno, Marius... allemaal namen die gewoon door leren (leerden).

Aanstaande vrijdag hier les wadh gepland weer. Benieuwd waar we uitkomen na de les :D

Ow, verzoek tot lid worden de groep ook hier verstuurd :))


Geen idee de instructeurs die ik hiervoor had en op de 'klasieke' manier me les gaven. Waren echt van naar voren schoppen met veeeel druk laten nageven.. Waardoor mijn haf alleen maar sterker en zwaarder in de hand werdt. En daar moest ik maar met nog meer voorwaarts rijden oplossen en werdt vanzelf minder... Terwijl ik gewoon spierpijn had. En als hij dan na-gaf (wat hij dus eigenlijk niet deed) dan moest ik ontspannen. Waardoor ik het gevoel kreeg, als ik nu ontspan flikert hij op de grond..)

Het zou ook wel mij en de combi zijn, ik hou gewoon snel vast. En hij heeft gwn een kaak wat niet snel loslaat. Dus echt super combi dit :+

Nu ik meer leer met strechten en echt van achter naar voren, wordt hij vele male lichter in de hand alleen kwa nageven doet hij voor het mooi net zn neusje eruit (echt net 1 knikje in de hals/kaak en hij is volgens het boekje nageefelijk) Dus dat laat ik maar zo ipv de laatste knikje dwingen.. Hij heeft een spek nek dus gewoon achter zn kaak niet veel ruimte om volgens het boekje na te geven.

Dus mocht hij echt los laten en volgens het boekje doen houdt ben ik al blij als dat 3 passen is. HEt is ook kwetsie van acepteren dat hij al van nature meer spanning heeft op zn kaakgewricht.


Klinkt voor mij inderdaad precies níet als klassiek ;)
Zulke instructeurs komen hier t erf niet meer op hoor :+

Nou ben ik ervan overtuigd dat nageven en correct lopen niets te maken hebben met de halshouding 'volgens het boekje', maar met biomechanica en biodynamica. Een paard met een hele lange, smalle hals zal makkelijk inbuigen bij het kaakgewricht. Een dikke korte hals niet. Betekent niet dat een korte, dikke hals niet correct loopt. Ook die kan over de rug komen met een gebogen achterbeen en een schoftlift en daarmee in je hand terecht komen ;) Ziet er alleen anders uit :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:43

skippy01: jij beschrijft het in de woorden zoals ik het eigenlijk bedoelt. HAha dank je wel :D

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:32

Ja mooi verwoord

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:28

Er werd gevraagd of de facebookpagina alleen voor deze bokt groep is? Het is voor iedereen, ik wil alleen wel dat het een leuke groep wordt waar respectvol met elkaar omgegaan wordt. Het is immers bedoeld om er wat van te leren en leuke dingen te delen.
Ik vind het zelf super tof dat er ook instructeurs bij in zitten :o

Fleur ❤️

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:10

Misschien is het wel handig om de groep een beetje kleinschalig te houden? Zodat we toch elkaar allemaal een beetje kennen en echt de vorderingen kunnen volgen

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:17

Dat vroeg ik idd. Zou het zelf namelijk wel fijn vinden als het wat kleinschalig blijft, fb is toch wel heel openbaar..

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:15

Hier ook verzoek ingediend voor de fb groep. Het wadh staat hier op een laag pitje. Ben net klaar met de basis cursus lymfedrainage. Heb beide tinkers nu 2x zelf gemasseerd. Echt heel gaaf. Ook wat het doet.

Van de week voor het eerst met Woody de traver, schouderbinnenwaarts en wijken geprobeerd onder het zadel. Aan de hand doet hij het super. En blijkbaar onder het zadel ook Hahaa. Nu langzaam aan perfectioneren.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:49

Ik vermoed dat het niet heel groot zal worden. Hangt ook van de activiteiten af denk ik. Als er veel mensen posten dan is kleinschalig zeker handig +:)+ maar even kijken hoe het loopt.

Fleur ❤️

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:15

Aan de hand was geen succes gisteren... Water stond tot boven de kogel in de longeercirkel en de rijbak was drijfzand. Aquajogging dan maar! Óók een manier om spieren te bouwen natuurlijk...

Hopelijk vrijdag met mijn les aan de hand ergens een droog plekje te vinden...

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:36

ow dat is wel hele aqua training. WEl goed voor paard ind. haha

hoop ook voor je dat je vrijdag een droog plekje heb. En andere hoge regenlaarzen aan.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:43

Door het water heen is wel eens een heel andere training, ik maak er vaak gebruik van als onze roundpen eens onder water staat. :D

Gisteravond heb ik mezelf overtroffen door na het werk, in het donker en de regen toch naar stal te gaan om aan de hand te werken. We hadden de (verlichte) buitenbak heerlijk voor onszelf. :D Alleen jammer dat mijn blondie de donkere struiken langs de bak wel erg spannend vond en daardoor zijn hoofd continu hoog hield en zijn rug wegdrukte, dat is juist waar we continu aan moeten werken. :n

Nu twijfel ik of ik het nog een paar keer moet proberen om te zien of de spanning minder wordt, of dat ik hem dan toch beter maandag en dinsdag stil kan laten staan, maar dan merk ik woensdag dat hij wat stugger is...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:52

Wijslander schreef:
Door het water heen is wel eens een heel andere training, ik maak er vaak gebruik van als onze roundpen eens onder water staat. :D

Gisteravond heb ik mezelf overtroffen door na het werk, in het donker en de regen toch naar stal te gaan om aan de hand te werken. We hadden de (verlichte) buitenbak heerlijk voor onszelf. :D Alleen jammer dat mijn blondie de donkere struiken langs de bak wel erg spannend vond en daardoor zijn hoofd continu hoog hield en zijn rug wegdrukte, dat is juist waar we continu aan moeten werken. :n

Nu twijfel ik of ik het nog een paar keer moet proberen om te zien of de spanning minder wordt, of dat ik hem dan toch beter maandag en dinsdag stil kan laten staan, maar dan merk ik woensdag dat hij wat stugger is...


Er is een theorie (nog niet getest door mij, wel door kennissen) dat als je het licht UIT doet, dat de focus dan beter is in het donker en je vaak juist méér bereikt... proberen waard?

Ja, door het water heen is niet zo verkeerd. Baalde harder van de rijbak die in drijfzand veranderd is. Dat is voor geen enkele training goed... :roll:

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:08

Hier ook een verzopen rijbak. Nog net een kleine volte om wat op te longeren :=

:wave:

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:18

Wijslander schreef:
Door het water heen is wel eens een heel andere training, ik maak er vaak gebruik van als onze roundpen eens onder water staat. :D

Gisteravond heb ik mezelf overtroffen door na het werk, in het donker en de regen toch naar stal te gaan om aan de hand te werken. We hadden de (verlichte) buitenbak heerlijk voor onszelf. :D Alleen jammer dat mijn blondie de donkere struiken langs de bak wel erg spannend vond en daardoor zijn hoofd continu hoog hield en zijn rug wegdrukte, dat is juist waar we continu aan moeten werken. :n

Nu twijfel ik of ik het nog een paar keer moet proberen om te zien of de spanning minder wordt, of dat ik hem dan toch beter maandag en dinsdag stil kan laten staan, maar dan merk ik woensdag dat hij wat stugger is...



Ik zou het juist als een uitdaging zien. Dat die struiken toch niet zo heel eng zijn. Ik zou dan niet echt aan t werk zetten maar alleen lekker in de bak mee wandelen en zodra ze ontspanner is beetje aan t werk zetten. Al zijn het maar kleine basis dingen, of oefeningen die ze heel simpel kan doen. En zo toch ontspannen kan afsluiten.


Ik was er natuurlijk niet bij, ik weet niet hoe spannend ze het vond. Jij kent je paardje het beste

mijn haf had ik ook op maandag en dinsdag vrij ivm in het donker naar stal rijden enz. Maar ind merkte ik ook dat hij wat stugger/strammer werdt op de woensdag. En dan heeft hij ook zn leeftijd niet mee haha. Nu sinds afgelopen zaterdag een bijrijder. Die hem dan op die 2 dagen wat met hem doet. Al is het alleen maar wandelen ( ook al loopt hij 24/7 buiten toch is hij wat strammer op de woensdag)

Dus ipv mijn opa 2 dagen achter elkaar vrij, gaat hij gewoon elke dag met aftentoe een dag vrij weer wat doen. Ik vraag natuurlijk nooit extreem veel van hem haha

maar ik ken het dillema.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers