Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:31

Nee, want dan wordt het jagen. Als je voor genoeg connectie zorgt tijdens het werk, Kun je daarna spelend afsluiten, en dan loopt hij vast met je mee.
En dat is geen grondwerk, spelen en rennen, eerder loswerk.


Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:35

SBravour schreef:
Nee, want dan wordt het jagen. Als je voor genoeg connectie zorgt tijdens het werk, Kun je daarna spelend afsluiten, en dan loopt hij vast met je mee.
En dat is geen grondwerk, spelen en rennen, eerder loswerk.

maar ik bedoel meer op een werkzame manier, achter mij aan draven en meegaloperen, hij sjokt eerder...

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:35

Kwestie van consequentie en positiviteit in de training :)

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:33

Hoi, ik ben net geopereerd en heb nog een lang revalidatie traject ( 6 maanden niet rijden) te gaan.
Nu heb ik gelukkig bijrijders die het rijden van mijn paard overnemen, maar ik wil zelf ook met
hem aan de slag gaan.
Hebben jullie tips of ideetjes? Hoe en waar te beginnen?

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:41

bren979 schreef:
Hoi, ik ben net geopereerd en heb nog een lang revalidatie traject ( 6 maanden niet rijden) te gaan.
Nu heb ik gelukkig bijrijders die het rijden van mijn paard overnemen, maar ik wil zelf ook met
hem aan de slag gaan.
Hebben jullie tips of ideetjes? Hoe en waar te beginnen?


Pfoe das een lange periode. Waar moet je precies van herstellen en wat kan je fysiek wel? Dan is het makkelijker om mee te denken :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:36

Hier fijn verder met de basis Afbeelding
En, geen handwerk maar vandaag voor de eerste keer er op, ter afsluiting van een fijne sessie op de grond. Trots als een pauw.
Afbeelding

Afbeelding

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:11

darkadia schreef:
bren979 schreef:
Hoi, ik ben net geopereerd en heb nog een lang revalidatie traject ( 6 maanden niet rijden) te gaan.
Nu heb ik gelukkig bijrijders die het rijden van mijn paard overnemen, maar ik wil zelf ook met
hem aan de slag gaan.
Hebben jullie tips of ideetjes? Hoe en waar te beginnen?


Pfoe das een lange periode. Waar moet je precies van herstellen en wat kan je fysiek wel? Dan is het makkelijker om mee te denken :)


Ik ben geopereerd aan buik en borst(kanker). Daardoor mag ik van de artsen zo'n 4 a 6 maanden niet rijden en krijg ik misschien ook nog een aantal chemokuren. Dus behalve vermoeidheid mag ik niet te veel druk en kracht op borst en buik zetten. Voor de rest kan ik wel lopen, maar mag ik geen zware inspannende oefeningen/bewegingen maken. De eerste 3 maanden mag ik mijn buikspieren niet gebruiken...

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:48

Leuke foto's SBravour. Wat is dat altijd een mooi moment zo voor het eerst er op.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:24

Dankjewel :D <3 *\o/*


Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:26

bren979 schreef:
darkadia schreef:
Pfoe das een lange periode. Waar moet je precies van herstellen en wat kan je fysiek wel? Dan is het makkelijker om mee te denken :)


Ik ben geopereerd aan buik en borst(kanker). Daardoor mag ik van de artsen zo'n 4 a 6 maanden niet rijden en krijg ik misschien ook nog een aantal chemokuren. Dus behalve vermoeidheid mag ik niet te veel druk en kracht op borst en buik zetten. Voor de rest kan ik wel lopen, maar mag ik geen zware inspannende oefeningen/bewegingen maken. De eerste 3 maanden mag ik mijn buikspieren niet gebruiken...


Heftig hoor! Sterkte in ieder geval!
Wat ik een erg leuk trainingsonderdeel vind, is het loswerken. Dit is over het algemeen fysiek niet heel belastend voor de trainer. Als je dan weer wat meer kunt/mag is het werken aan de hand echt heel leuk en fijn om je pony is een basis conditie te houden, maar misschien in de eerste periode voor jou nog wat te zwaar(fysiek).

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:57

Hè wat jammer, ik dacht hier even lekker bij te gaan lezen, maar iedereen is ervandoor? Zijn er nog mensen bezig met wadh? :D

Na een zomerstop pak ik het nu weer op met mijn jongens. Dat gaat makkelijker dan verwacht, ik vroeg met de buitenteugel de schouders van mijn blondie iets naar binnen en húp, hij pakte meteen de schouderbinnenwaarts. Kennelijk is het net als fietsen? :P

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:02

Hey, wat leuk! Ik denk dat jouw jongens hebben genoten van de vakantie en nu vol enthousiasme weer aan de slag gaan: fijn dat het zo lekker gaat dan!

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:59

Ik ben ook nog steeds fanatiek bezig. Zelf begonnen aan opleiding academisch rijkunst

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:00

Ja, jammer dat het topic minder actief is! Hier een geblesseerd paard. Moet per dag kijken wat zijn benen aankunnen en mijn hoofd staat er niet zo naar. Wel herken ik me in je post Wijslander, bij mijn ruin kan ik vaak na een tijdje niks doen weer verder bij waar ik gebleven was. :)

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:33

plutolover schreef:
Ik ben ook nog steeds fanatiek bezig. Zelf begonnen aan opleiding academisch rijkunst


Hoe bevalt het tot nu toe? Zit er zelf ook aan te denken dit tzt te gaan doen :j

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:42

Heb nog maar 1 opleidingsdag gehad. En het was super leerzaam.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 07:25

Marocje schreef:
Hey, wat leuk! Ik denk dat jouw jongens hebben genoten van de vakantie en nu vol enthousiasme weer aan de slag gaan: fijn dat het zo lekker gaat dan!


Zodra ze weer in conditie zijn, spreken wij af voor een ritje goed? Het liep hier een beetje anders dan oorspronkelijk gepland. :oo
Jullie ook nog bezig met wadh? :D

NinaCharlie wat balen zeg, wat voor blessure heeft je paard? :(

Plutolover waar volg jij de opleiding?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 07:38

wijslander: ik volg de opleiding bij human&horse academy, bij greetje hakvoort

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:32

Oh plutolover dat lijkt me zo gaaf! Met welk niveau ben je daar ingestroomd? Het lijkt me zo gaaf om te doen alleen voel ik me daar nog niet zeker genoeg voor. Voor mijn gevoel “doe ik maar wat”.

Wijslander: hij heeft vasculitis waardoor zijn benen onder de wonden en pijnlijke rode plekken zitten. Ik plaag hem dus zo min mogelijk met rondlopen, dat mag hij zelf aanvoelen in de wei.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:44

Hier ook zeker nog veel bezig met wadh, maar heb het daarnaast ook waanzinnig druk. Dus dit topic schiet er dan al vaak bij in...

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:00

op mijn instagram heb ik wat fotos's

en op mijn facebookpagina ook. En daar staat ook een filmpje. alleen geen idee hoe ik daarvan de link hier kan plaatsen. Is een stukje in draf namelijk.
dit is de pagina. even naar beneden scrollen tot je een binenbak ziet.
https://www.facebook.com/groups/1258489350837584/


en in mijn vlog https://youtu.be/UQ2jjjn-5e8. staan de laatste 4 min klein stukje grondwerk.


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:04

Ik meld me hier ook! Mijn jonge merrie (haflinger, 4,5 jaar) en ik werken veel aan de hand. Nog heel basic wel: rechtrichtende arbeid, stukjes schoudervoor, buiging van de volte volgen en plaatsen van de individuele benen. Dat pakt ze allemaal heel top op! Tussendoor wat spel-element (Spaanse pas en zijwaarts vindt ze súper om te doen bijvoorbeeld). We kijken rustig aan waar we uit gaan komen, volgende doel is richting de travers werken, maar op het gemakje. Zeker vanwege mijn eigen blessure momenteel (schouder) is het meer werken in vrijheid dan veel aan de hand, maar dat komt ook weer :)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:23

Gezellig dat er weer reacties zijn in het topic. Ik heb in de zomer weinig gedaan met wadh omdat het zo warm was. De clinic op de rijvereniging in juni was een groot succes. Mijn instructeur was bereid om lessen te geven op de vereniging. Nu is er een keer per maand les en dan is het een combinatie van wadh en werken aan de lange teugel, dit omdat er veel menners zijn op de vereniging. De groep wordt steeds groter dus dat is heel leuk.

Heb me van de zomer bezig gehouden met de schimmel met grondwerk, dit omdat hij nog steeds kampte met vluchtgedrag. Dit gaat nu heel goed en nu het wadh weer opgepakt en precies zoals Wijslander zegt, we gaan weer door waar we gestopt waren.

Mijn jonkie heeft een tijdje vakantie gehad en ook daar ga ik nu weer mee beginnen. Hij is nu 4,5 jaar en zo langzamerhand ga ik het ruiter mak maken oppakken, maar heb er geen haast mee.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

xSannee

Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:35

Hey wat leuk, wat leven in dit topic!

Hier vorig jaar een paar keer meegepost en gelezen. Maar nu een maandje terug een eigen pony gekocht, een jonkie *D
En daarme nu langzaam aan de slag.

Ze is 5, maar kent echt heel weinig. Ze is daar van de wei geplukt, ze zijn er een paar keer op gaan zitten en dat was het. De eerste keer dat ik aan de rechterkant liep was bijvoorbeeld al drama! Snapte ze niets van!

Inmiddels pakt ze het heel goed op! Maken kleine vorderingen en kan ik ook gewoon aan de rechterkant werken haha, hier wat puppybeelden :')

Afbeelding

De juf komt ook weer, eigenlijk vorige week maar toen kwam er bij haar iets tussen, nu deze week komt het voor mij niet uit, dus we moeten even beter gaan plannen _O-

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:27

Woei, het leeft weer! Gezellig. :D Op de een of andere manier vind ik wadh ook wel echt een winteractiviteit, jullie ook?

Plutolover erg gaaf en wat een mooie foto's van de oefeningen! Die zou ik graag ook nog eens willen hebben met mijn paardje.

Skippy ook welkom en wat leuk, een jonge haf. Mijn jonge ijsbeer is nu 5 en bij hem wil ik ook wat speelsere elementen toevoegen aan het wadh, het is voor hem nu net allemaal een tikkeltje te serieus soms. Dus daar moet ik me in gaan verdiepen. :j

Fardoe klinkt goed allemaal en spannend dat je langzaam gaat beginnen met ruitermak maken. Toch altijd een bijzondere periode.

Sanne, wat een bijzonder mooi paardje heb je. Wat is het voor een?

Wat ik echt heel interessant vind en wat hier in het topic ook terugkomt, is dat steeds meer mensen het wadh ontdekken als een manier om een jong paard sterk te maken voor het inrijden. Dat is toch echt wel een groot verschil met een aantal jaar terug, toen een jong paard vooral níet sterk en fit moest zijn voor het zadelmak maken. Althans, dat was wat ik nog te horen kreeg bij mijn eerste paardje (waar ik trouwens niet naar heb geluisterd :P ).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 22 bezoekers