Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:01

Leuk om foto's te zien Mandarijn!

Ik werk inderdaad ook met een teugeltje, ik vind het fijn om een buitenteugel te hebben in het werken aan de hand. Hooguit als ik wil werken aan de enkele lijn en van te voren even aan de hand werk(mijn draver heeft het soms even nodig om eerst dichtbij te werken, voordat hij 'alleen'aan de enkele lijn kan), dan gebruik ik alleen een lijn op de neus. Maar dat is dan puur uit praktische overwegingen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:10

Ik zie dat jullie allemaal vooruit lopen, ik loop achteruit en eigenlijk is dat inderdaad helemaal niet zo praktisch. Maar mijn instructrice loopt ook achteruit.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:15

Ik loop meestal ook achteruit, ik vind het wel handig want dan zie je je paard 'beter'. Alleen opletten waar je loopt is iets moeilijker :')

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:19

Standaard achterlopen wordt gedaan en aangeleerd door mensen van de academische rijschool.

Zelf loop ik alleen soms even achteruit als dat helpt om iets aan te leren (travers bijvoorbeeld), maar verder ook vooruit. Wij worden klassiek opgeleid.

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:57

Hier ook klassiek en voornamelijk vooruit lopen.
Alleen bv bij het achter uitstappen op de volte soms even achteruit/opzij om even extra te kunnen helpen als het lastig ging.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:15

Ik ook klassiek.

Mandarijn leuke foto's, ziet er goed uit.

Wijslander om nog even je vraag te beantwoorden over de travers. Ik ben momenteel aan het wachten op mijn nieuwe zadel dus het rijden staat even stil. Travers doe ik nu alleen aan de hand.

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:53

Super interessant om dit allemaal te lezen.
Ik heb een nieuw paardje van 2,5, bijna 3,=. Ik wil pas met een jaar of 4 het rijden op gaan pakken en dacht dat het tot die tijd misschien wel leuk is om alvast aan de hand aan het werk te gaan.
Kunnen jullie een instructeur/trice aanbevelen?
Ik woon in de omgeving van doetinchem/montferland.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:01

sas27 schreef:
Super interessant om dit allemaal te lezen.
Ik heb een nieuw paardje van 2,5, bijna 3,=. Ik wil pas met een jaar of 4 het rijden op gaan pakken en dacht dat het tot die tijd misschien wel leuk is om alvast aan de hand aan het werk te gaan.
Kunnen jullie een instructeur/trice aanbevelen?
Ik woon in de omgeving van doetinchem/montferland.


Marieke van de Veen is sinds een jaar mijn instructrice, ook voor mijn jonkie (nu bijna 5). Het fijne aan haar vind ik dat ze niet alleen ruime kennis heeft van het werken aan de hand, maar ook van allerlei andere (spel)vormen van training, zoals loswerken, oefenen met richting/tempo, lange teugelen, longeren... Ze heeft ook veel aandacht voor het mentale stukje bij paard en mens. Daarnaast helpt ze me op weg met het inrijden nu. Wat mij betreft dus een echte aanrader, ook al is de informatie op haar site wat abstract! Ze komt zeker bij jullie in de buurt.

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:01

Ik heb zelf geen ervaring met haar, maar ik weet dat Romy Huisman niet ver van Doetinchem zit. Zij is heel erg gericht op vanuit ontspanning en plezier (voor jullie allebei) werken en heeft haar opleiding bij de Human&Horse Academy/Greetje Hakvoort gevolgd. Je kunt meer info op haar website vinden.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:16

Narcomil schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met haar, maar ik weet dat Romy Huisman niet ver van Doetinchem zit. Zij is heel erg gericht op vanuit ontspanning en plezier (voor jullie allebei) werken en heeft haar opleiding bij de Human&Horse Academy/Greetje Hakvoort gevolgd. Je kunt meer info op haar website vinden.


Is wel academisch, dus met 1 lijn op de neus en zelf achteruit lopen op de volte.

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:58

Wijslander schreef:
Narcomil schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met haar, maar ik weet dat Romy Huisman niet ver van Doetinchem zit. Zij is heel erg gericht op vanuit ontspanning en plezier (voor jullie allebei) werken en heeft haar opleiding bij de Human&Horse Academy/Greetje Hakvoort gevolgd. Je kunt meer info op haar website vinden.


Is wel academisch, dus met 1 lijn op de neus en zelf achteruit lopen op de volte.


Onder andere, maar ze werkt niet alleen met achteruitlopen, ook wel ernaast met twee teugels en aan de longe. Lange teugelen kun je dan weer bij haar geloof ik niet leren. Maar het is inderdaad academisch, dus ik geloof dat het adh werken met 1 lijn "grondwerk" wordt genoemd en ernaast met twee teugels "werken aan de hand". Enfin, ik weet alleen dat ze het allebei doet en in de buurt zit.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:07

Ik doe het ook op de academische manier (neus aan de navel,inline) maar ook outline oefenen we. En ook in de longepositie :) Het is dus niet alleen maar achteruitlopen bij mij :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:09

Ik loop over het algemeen vooruit. Bij het aanleren van de travers achteruit en dat is voornamelijk zodat ik me een keer groot kan maken als de paarden gaan stuwen en over je heen willen lopen omdat ze zoekende zijn naar de juiste reactie op de hulp.
En soms loop ik wel eens een stukje achteruit op de volte om even te checken hoe het eruit ziet(voornamelijk aan het begin vd opleiding van een paard).

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:49

Sas27, wat ik een voordeel vind van werken met twee teugels is dat je paard meteen de juiste hulpen aanleert voor onder het zadel.

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:58

Hee allemaal, ik ben hier en daar wat aan het inlezen over het aan de hand werken en zou zelf ook graag aan de slag gaan. Heel leuk en leerzaam om te zien hoe iedereen het hier doet :)) Iemand die nog een instructeur weet omgeving Amersfoort/ Leusden? Ik weet dat deze regio al een keertje gevraagd is, maar wellicht zijn er nieuwe ervaringen of ideeen :)

xSannee

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:41

Wat een leuk topic! Ik meld me ook!

Hier werken we ook regelmatig aan de hand. Volgen hierbij vooral de academische richting, en gebruik dan ook met een kaptoom. Die gebruik ik ook met longeren, pony reageert er erg fijn op!
Hebben nu 2 lessen gehad (ik was er zelf al wel wat langer bekend mee maar voor pony was het helemaal nieuw) en hij pakt alles onwijs snel op!

Merk ook heel veel verbetering onder het zadel, hij wordt er duidelijk soepeler en sterker.
En nieuwe oefeningen als schouderbinnenwaards en travers pakt hij razendsnel op omdat we dat aan de hand al gedaan hebben.

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:55

BoschA schreef:
Hee allemaal, ik ben hier en daar wat aan het inlezen over het aan de hand werken en zou zelf ook graag aan de slag gaan. Heel leuk en leerzaam om te zien hoe iedereen het hier doet :)) Iemand die nog een instructeur weet omgeving Amersfoort/ Leusden? Ik weet dat deze regio al een keertje gevraagd is, maar wellicht zijn er nieuwe ervaringen of ideeen :)

Ik les bij Irene Snaterse, heel tevreden over! :)
Komt ook in Leusden, daar sta ik ook namelijk.

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:57

Mandarijn schreef:
BoschA schreef:
Hee allemaal, ik ben hier en daar wat aan het inlezen over het aan de hand werken en zou zelf ook graag aan de slag gaan. Heel leuk en leerzaam om te zien hoe iedereen het hier doet :)) Iemand die nog een instructeur weet omgeving Amersfoort/ Leusden? Ik weet dat deze regio al een keertje gevraagd is, maar wellicht zijn er nieuwe ervaringen of ideeen :)

Ik les bij Irene Snaterse, heel tevreden over! :)
Komt ook in Leusden, daar sta ik ook namelijk.


Bedankt, daar ga ik eens naar kijken! :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:44

Hebben jullie ook weleens dat je een oefening een paar weken laat liggen en dat die er dan ineens helemaal in zit bij het paard?

De afgelopen weken hebben we met de kou en het ijs een iets aangepaste planning gehad, waardoor we de travers met mij aan de buitenkant niet meer echt geoefend hadden. Ik was gisteren dus erg benieuwd hoe het zou gaan. Stapt meneer vanuit stilstand zó weg met de correcte stelling en buiging en nog in een vlotte takt ook. Ik denk dat ik moeilijke dingen vaker een poosje niet ga doen. :P

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:57

Leuk Wijslander, als het dan ineens lukt. Ik heb door een klein ongelukje twee weken met drie hechtingen in mijn hand gelopen, mijn eerste keer aan de hand werken was niet zo'n succes. Maar het omstellen vanuit schouderbuiten naar travers ging ook bij mij goed.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:55

Gaaf Wijslander, soms moet je inderdaad een "stapje terug doen" om verder te kunnen. Heb ik nu ook onder het zadel gehad. Aan de hand doet Storm alle oefeningen met 2 hoeven in zijn neus hahaa. Of het nu lange lijnen zijn of enkele leadrope. Maar onder het zadel kwamen we steeds wat protest tegen een een vervelende schouder. Dus eerst even aan de hand gewerkt en nu enkele weken dat zelfde weer onder het zadel. En jawel....gisteren echt een roze wolk gevoel. Heerlijk kunnen omstellen van schouderbinnenwaarts naar traver, renver en weer terug. Alles lekker door elkaar kunnen rijden met ook nog eens een goed geplaatste schouder (want dat was het probleem). Super in een appuyament van handverandert en op de andere hand hetzelfde gedaan. En dit allemaal in een nette draf!!!! En dat lukte dus echt niet onder het zadel. Heerlijke roze wolk woensdag gehad. Nu hebben we ook een stukje gewerkt aan een beginnetje richting de piaff. En dat gaan we komende weken aan de hand verder uitbreiden.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:02

Hoi, ik doe ook lange teugelen, heb het onszelf aangeleerd aan de hand van filmpjes van Piet Bakker. Ik zou heel graag les van hem krijgen. Zijn er meer mensen regio midden die dat zouden willen? Dan zouden we hem kunnen vragen deze kant op te komen voor een clinic.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:43

Meelezer kruipt onder meeleessteen vandaan, ik zou wel mee willen doen met een les van Piet Bakker hedwig! :) Verder (nog) niet actief bezig met werken aan de hand, dus ik kruip weer onder mijn steen ;)
Ik neem aan dat hij verschillende niveau's tegelijkertijd kan lesgeven? :) (dus ook behoorlijk beginnend).

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:57

Meelezer 2: als dat een clinic ook voor beginners zou worden en idd in midden nl heb ik wellicht interesse.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:28

Nog meer mensen interesse?